Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har en 1,5 år gammel tispe og planlegger valp nummer to til sommeren? Kanskje? Da tispa mi var valp hadde jeg med henne overalt. Jeg er veldig glad i å gå tur og gikk tur med valpen og siden valper blir fort slitne så måtte jeg bære henne lenge. Jeg er ikke noe sterk :P Og det var veldig tungt å bære henne for arma mine og ryggen.

Jeg tenker nå at siden jeg har tispa som jeg har nå så må jeg jo gå turer med henne. Siden valper selvfølgelig ikke skal være alene hjemme i begynnelsen så må jeg ta med valpen rundt. Jeg tenker da på barnevogn, kjøpe en billig enn på finn og bruke denne. Ta på valpen hundesele og feste denne i en slags sportsbarnevogn og å trille henne rundt mens jeg går tur med den voksne hunden. Tror dere dette vil funke? Eller er dette en helt teit ide? Det finnes jo hundevogner for småhunder men de er nok dyre. Så tenker at en sportsbarnevogn da er billigere i en kort periode. Jeg skal ta valpen ut av vogna og la den gå så mye som den orker for å bytte på å sitte i vogn og å gå korte perioder mens jeg går tur med den voksne.

Noen som har prøvd dette? Eller er det noen andre forslag? Tenkte også på hundebag ol. men det er tungt å bære for meg som ikke har muskler omtrent hehe.Lettere da å trille for meg. :P

Sikkert ett dumt innlegg her da men men...

Skrevet
Ja det var smart ide. ;) Men hvordan få valpen bli værende der? Tenkte på om de hopper ut?

Tja, ingne av mine som har sitti i sekk har prøvd å hoppe ut. De sitter bare å titter ut

• Like 1
Skrevet

Har også hatt valp i sekken, og det har fungert supert :) du glider jo litt igjen så den ikke får labbene hekta over :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Skrevet

Jeg har valp og voksen hund nå. Det har aldri vært et problem å gå tur med begge samtidig; er vi i skogen så løper de løs begge to og jeg rusler bare rundt. Er det tur langs vei så er det en kortere tur på valpens premisser.

Helt i starten da Storm var 9-10 uker gammel måtte jeg bære ham noen hundre meter i slengen når han ble sliten, ellers har det vært uproblematisk.

Nå er han snart 15 uker og vi går turer der han får bygget muskler (ulendt terreng) heller enn kondisjon.

Skrevet

Jeg hadde Cujo i sekken, helt til jeg ikke klarte å bære ham lenger. Så da var han med meg og Venus på tur og aktiviteter. Og han satt veldig fint i sekken han:

8172418261_d2b6524bb3_z.jpg

Foto: MegaMarie :)

• Like 4
Skrevet

Brukt sekk på tur jeg å og intet problem det. Det var turer som var for lange for valpen. Ellers valp løs med voksen og jeg rusler etter. Valpene har altid blitt i sekken. Har også syklet med valp i sekken og det gikk fint.

Skrevet

Sekk funker somregel fint, vil valpen ut så har den energi nok til å gå et stykke til uansett. :) Gjorde slik da jeg hadde to valper og en unghund:

4401467734_073afe347a.jpg

• Like 3
Skrevet
Ja det var smart ide. ;) Men hvordan få valpen bli værende der? Tenkte på om de hopper ut?

Jeg har også brukt sekk. Kodak ville helst ikke sitte i sekken lenge av gangen, men da er han ikke så sliten heller tenker jeg, så da fikk han gå selv :)

Skrevet

I ryggsekken ;)

Fenris, som Fannhvit har, var med på tur i Trollheimen da han var valp:

fenris_sekk.jpg

Mens Zerline var med på tur på noen tyske fjell da hun var valp:

vakantie%20duitsland%202008%20033.jpg

Skrevet

DSC_0610.jpg

Når det går å få en kommende super-samurai til å bli sittende i sekken, så er det bare å lukke godt igjen og komme deg ut på tur. Barnevogn er da noe helt skrekkelig upraktisk og digert å drasse rundt på.

• Like 1
Skrevet

Det var en liten periode at jeg hadde aussie-valpisen min i skulderveske når jeg virkelig måtte kjappe meg og ikke hadde tid til masse surring rundt over alt...Endte med at om veska lå på gulvet, la hun seg like gjerne oppå den. Fryktet en stund at jeg kom til å ende opp med en forvokst veskehund :teehe:

Sekk går kjempefint, så sats på det, du :)

Skrevet

Jeg kjøpte en sportsbarnevogn og den har iallefall plass på setet er. Jeg satt min voksne hund på 17 kilo oppi og det gikk så bra atte og hun hadde plass. Så en valp på 5-8 kilo får iallefall plass. Det er sele til å ha barn i fastspent til seteti vogna. Jeg skal da bruke sele til hunder og klipse denne på selen på vogna sånn at hun sitter fast. i tillegg var det ett trekk jeg kunne dra over om det regner eller er kaldt. Kjekt :) Da får jeg prøve det når valpen en gang kommer ;)

Eller bruke en sekk ;) Er det noen spesiell sekktype som egner seg best? Så får prøve både sekk og barnevogn og å se hva som paser best for oss :D Eller å bytte litt på :P

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg har brukt en babytrille lenge. Helt supert! Plass til varer ved handling og utstyr på tur. Ingen har sagt noe om jeg har med denne inn på kjøpesentra heller, enda det er forbudt med hunder der. babytrille er mye billigere enn hundevogn og mye mer praktisk. Min yorkie på 2 år elsker å komme opp i vinterposen i trilla etter å ha gått en stund på snø og is......

Nå har jeg balanseproblemer, så uten vogna måtte jeg brukt rullator, noe jeg syns jeg er for ung til, så dette funker ypperlig. Og folk får tenke hva de vil! De som ikke er hundeelskere, ser egentlig ikke på oss i det hele tatt, de tror vel det er en baby oppi vogna...:-)

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...