Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger HJELP!


Rotambullflat
 Share

Recommended Posts

Hallo!

Nå har det seg slikt at jeg og familien min har en 7 måneder gammel valp. Hun er blanding av Rottweiler, Amerikansk Bulldog og flat coated retriver. Men, hun har noen store problemer. Når vi går på tur med hun i bånd drar hun kjempe mye, og hvis vi ikke har godbiter så oppfører hun seg som en kenguru. Når vi er på veg hjem igjen angriper hun meg plutselig bare og begynner å bite meg i armene osv. men hun er en valp, så hun tror det bare er lek. Når hun gjør det må jeg holde hun nedi bakken eller stå på båndet, men den eneste gangen hun gav seg skikkelig var når jeg med et uhell tråkket på foten hennes. De andre gangene må jeg nesten sitte på hun for at hun skal gi seg(ikke bokstavelig talt). Hun løper også etter katten, noe som ikke fhar forbedret seg siden vi fikk hun sommeren 2012. Vi har gått på valpekurs og unghund kurs på Fjellanger, men ser ikke ut som noe har hjulpet oss serlig mye. Vi kan foreksempel ikke løpe med hun, fordi da hopper hun og biter, vi kan ikke gå på tur med hunder som er mindre enn hun og vi kan ikke legge oss ned på bakke uten at hun blir overlykkelig og sleiker oss ihel. Min mor er så

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett klare grenser, ikke bare i "krise" situasjoner, men ellers også. Ikke la hun "herske" over dere, dette høres ut til å bli/er en kraftig hund med mye guts. Trenger ikke være fysiske, tren mye positivt osv. :) OG kanskje finne en lokal hundtrener eller klubb å få litt råd der? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig valpe/unghund fakter. Her er en tråd med samme emne, som det er mange gode råd i: http://hundesonen.no/forum/topic/66101-valp-som-gaar-i-svart/

:) Lykke til med treningen! Du får fortelle moren din at det tar tid og trening før en valp blir en velfungerende og trivelig hund. Faktisk utvikler de ser over et par år, og når hormoner og slikt våkner kommer nye utfordringer. Akkurat som med mennesker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Nå har det seg slikt at jeg og familien min har en 7 måneder gammel valp. Hun er blanding av Rottweiler, Amerikansk Bulldog og flat coated retriver. Men, hun har noen store problemer. Når vi går på tur med hun i bånd drar hun kjempe mye, og hvis vi ikke har godbiter så oppfører hun seg som en kenguru. Når vi er på veg hjem igjen angriper hun meg plutselig bare og begynner å bite meg i armene osv. men hun er en valp, så hun tror det bare er lek. Når hun gjør det må jeg holde hun nedi bakken eller stå på båndet, men den eneste gangen hun gav seg skikkelig var når jeg med et uhell tråkket på foten hennes. De andre gangene må jeg nesten sitte på hun for at hun skal gi seg(ikke bokstavelig talt). Hun løper også etter katten, noe som ikke fhar forbedret seg siden vi fikk hun sommeren 2012. Vi har gått på valpekurs og unghund kurs på Fjellanger, men ser ikke ut som noe har hjulpet oss serlig mye. Vi kan foreksempel ikke løpe med hun, fordi da hopper hun og biter, vi kan ikke gå på tur med hunder som er mindre enn hun og vi kan ikke legge oss ned på bakke uten at hun blir overlykkelig og sleiker oss ihel. Min mor er så

Det er jo en rimelig heftig blanding da, og sånn er unghunder ofte, spesielt de som er av litt energirike hunder. Første bud er jo og sørge for at den virkelig får utløp for energien sin, viss ikke hjelper det nok lite hva dere gjør ellers, andre bud er og se på dere selv, hunder som er slik som deres er veldig lettpåvirkelige i den forstand at om man snakker med baby stemme, hopper litt rundt, løper eller gjør noe som helst annet som kan være spennende så tar de av med en gang, så det er viktig at dere passer på og ikke gire opp hunden unødvendig. Tredje gi hunden hjernetrim av noe slag, da blir det som regel stille en stund på de fleste. Hiv maten/godbiter ut på plena eller i snøen så hunden må finne de selv ved hjelp av nesa. Da får den jobbe litt i tillegg til at den har 20-30 min tidsfordriv som ikke krever mye av dere. Tren triks, lydighet, spor/søksøvelder, eller hva som helst annet som gjør at hun må tenke litt.

Når det gjelder fysisk trening så går det feks an allerede nå og begynne med litt lett trekking feks, da får hun jobbet litt ekstra. Ski/sykling er fint om dere får det til uten at hun blir for ivrig. Løpe løs i skogen, løpe i dyp snø, masse man kan gjøre for og slite ut hunden litt ekstra, bare fantasien som setter grenser egentlig. Og kløv når den blir litt eldre.

Ang bitinga osv så tror jeg nok det er som du sier, det er lek. Hun blir sikkert litt ivrig også koker det litt også går det ut over den som holder båndet. Det kan være slitsomt, men med nok utfordringer både fysisk og mentalt, litt struktur og grenser i hverdagen og litt mer modenhet så blir det nok bedre, men du/dere må nok regne med og investere litt tid i det når dere har en slik blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det koker bare i hodet..Helt normalt i den alderen. Tråkk på båndet så hun ikke får hoppet opp og komander henne gjerne i sitt når du ser hun er i ferd med å begynne. Ikke løp med henne , tren mye på selvkontroll og begynn gjerne å trene spor med henne. Dette høres ut som en helt normal blid og energisk unghund .

Meld dere gjerne inn i en brukshundklubb eller annen hundeklubb , hun der er sikkert gøy å trene med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...