Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker ny valp : )


camillaviborg
 Share

Recommended Posts

Om jeg skaffer meg en liten kommer h*n ikke til og bli med på rideturer men blir med meg i stallen :)

Tinka til IA har faktisk vært med på rideturer tiltross for sine 6kg altså. Det var null problem det altså. Hun var også masse med i stallen. Men klart hun måtte lære at man passer seg for hestene.

Skal faktisk sies at hesten jeg red stakk opp en bakke (eks-galopphest med masse energi). Men når jeg fikk roet ned hesten så var Tinka hakk i hel :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt med meg hunder på tur før, men det var store hunder :) i stallen der jeg rir har vi heldigvis et godt og varmt oppholdsrom.

Stallen der jeg rir er det hester som er snille og både noen som ikke er så glad i hunder men har somregel ordnet seg for hun som eier stallen har selv hund og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre her har gitt masse gode råd, men vil bare at du tenker på en ting: økonomien.

Vi har hatt utrolig uflaks med flere av våre dyr, noe som gjør at vi den dag i dag sitter igjen med dyr kredittkortgjeld, har nudler til middag, mens dyra spiser ordentlig mat, er friske, får alt de trenger. Vi fikk valget mellom å kvitte oss med dyra, eller å spise nudler til frokost, middag og kvelds. Vi valgte det siste, og ville ikke vært foruten. Hvor god eller dårlig råd vi har kommer aldri til å gå utover dyra, for det er ikke dyra som har valgt det.


Det er dyrt, og selv med en grei inntekt kan det bli vanskelig.

Ellers ønsker jeg deg lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det koster, og er man uheldig så kan det bli enda dyrere. Du går på skole - hvordan vil du løse det økonomiske? Spør ikke for å være slem, men for at du skal tenke over hvordan du skal fikse det. Forsikring koster jo noen tusenlapper og man må jo betale egenandel på rundt ben tusenlapp ++ dersom man skal bruke den. De 12-15 000 man bruker på betaling av valp er bare inngangsbilletten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at hun er villig til å legge 10-15000 kr i en valp i første omgang, også kommer det iallefall 3000 i fòr og utstyr du vil trenge, så skal den ha en vaksine til 700-1000 kr,, kanskje skal du på kurs med hunden, og det er jo ikke gratis, så blir den syk, og du får en regning til på 2000 kr. I tillegg kommer forsikring på 1950 kr (?) i året. Jeg brukte mindre penger på hesten enn jeg har brukt på hunden, så man kan ha uflaks.

Ber deg bare om å være realistisk, og du burde faktisk tenke over at i verste fall så vil hun ikke betale mer. Når du er 16 får du ikke tatt opp kreditt heller, så du får ikke bare bladd opp 10000 kr en operasjon kan koste som du må legge ut for før du får igjen fra evt. forsikring. I tillegg ville det vært voksent av deg å vise at du faktisk mestrer å ha denne hunden økonomisk, det kan være fint både for din egen del og for moren din sin del, for dette blir ikke billig. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt mulighet til å ha hund nå uten samboer med fast inntekt og den er middels lav (lærling). Jeg hadde råd i fjord og kunne betale det meste av regninger, fôr osv men nå må han betale det meste siden jeg går på skole og har lite i stipend, det rekker akkurat til mat for oss to igjennom 1 mnd. Så som alle her over sier så er det lurt å tenke deg om, du vill ikke havne i en situasjon der du må omplassere/selge hunden din fordi du ikke har penger til å beholde den....:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger meg ikke opp i debatten, men jeg tenkte på shetland sheepdog eller dansk svensk gårdshund. Har du kikket noe på disse rasene? Eller kanskje en omplasseringshund? Kanskje en voksen hund som trenger et nytt godt hjem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de alle fleste helt fint vil ha økonomi til å ha hund. Jeg kjenner et flust av studenter med hund, så det er som regel ingen problem å kombinere. Syns det er litt vel mye svartmaling her. TS har mor "med på laget", så jeg tror det kommer til å få helt fint.

Sheltie og DSG er gode forslag, det er robuste, men små hunder. Dvergpinscher er også et forslag. Ellers har du puddel som kanskje vil kunne passe, f.eks dverg eller mellom. Om du liker hunder med pels kan du jo også kikke på japansk spisshund.

Du gjør det også lettere for deg selv om du finner litt mer ut hva du ønsker i en hund, det gjør rasevalget enklere.

Viktig at du leser masse om hver aktuelle rase, snakker med folk, ikke velg "første og beste" oppdretter. Reis gjerne som tilskuer på en utstilling eller annet arrangement og få møtt individer fra rasene du tenker på.

Lykke til :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...