Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker ny valp : )


camillaviborg
 Share

Recommended Posts

Heihei, jeg ønsker meg nå ny hundevalp og lurte på om det er noen som har en rase og anbefale? Har hatt 2 hunder før så vet hvordan det er og ha en valp i hus og har passet mange hunder :)

Jeg bor nå på en plass hvor det er utrolig gode turmuligheter, og jeg har god tid da jeg ikke bor noe sentralt.

Jeg bryr meg ikke om rasen elsker og stelle hunder tar meg mye tid da jeg er hunde elsker. Men jeg liker virkelig hunder med mye pels :)

Jeg kommer til og gå mye turer med hunden, det er mye turmuligheter og en skiløype 150 meter unna meg. Har også et fjell jeg kan gå lange turer på.

Jeg har ikke tenkt meg noe utstillings hund ( i alle fall i tenkt og bruke den til det) ikke noe agility, eller noe hundesport. Bare en tur tur kompis.

Jeg trener hunden selv i det jeg synes er viktig (kan si jeg har lyktes i det når jeg ser på den andre hunden min som jeg har trent opp selv) og vil helst ha en hund som jeg kan slippe løs på turer

Jeg vil veldig gjerne ha en hund som er egentlig ganske lett og lære, familievennlig for jeg har en lillesøster på 5 år :)

Jeg liker godt og lære hunden noen ekstra triks og hver eneste dag er en trening for hunden.

Mange kommer vell til og motsi meg når jeg bare er 16 år ( blir 17 i mars) og har tenkt og anskaffe meg egen hund. Men jeg har hatt 2 hunder før og vet hvordan ansvar det er og ha et til familiemedlem.

Min mor skal stå som eier men når jeg blir 18 skal jeg stå som eier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tenke over hva su kan gi av tid, tid til stell av pels(hvilken pelstype), tid til turer, tid til psykisk stimuli. Hvor stor hund ser du etter? Høyde/vekt raene finnes jo fra ca 1,3 kg til over 90 kg vi må vite mer før vi kan gi deg svar. Eller ønsker du deg ny for noe er leit nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så veldig lyst på Cairn Terrier igjen da dette er en veldig sta rase med sterke meninger ( men med min var jeg heldig, han var en engel)

Pelsen bryr jeg meg ikke så mye om men jeg elsker hunder med mye pels og elsker og børste de :)
Størrelse har ikke noe og si har hatt både stor og liten hund før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse kan ha noe å si i forhold til å leie hybel leilighet. Pels gjelder ikke bare børsting også klipping og napping og noen hunder må kles på når det er vinter andre må bades ofte. Dette er ting som tar tid og du må sette deg ned og tenke over sant for å finne den rette hunden for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du forteller bare enkle ting jeg og bor i et hus på landet. Men det som er enda viktgere er om jeg gir hunden min nok med tur hva er nok du må deffinere tingene mye smalere for å finen den hunden som er rett for deg. Jeg bor 100 meter fra skiløypa men jeg trenger ikke gå på ski av den grunnen. Det samme må du gjøre i forhold til det å ha hund. Du har ikke fortalt noe vesentlig fram til nå desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha tips, gjør det enkelt. Fortell oss hva du liker og/vil gjøre med hunden, vil du bare gå tur eller trener du noe? Hva ser du for deg i hunden, vil du ha en hund som kan gå løs eller har ikke det noe og si? Har det noe og si at den er tøff/sta/egenrådig? Vil du ha en hund som går med det meste av andre hunder eller er ikke samkjønnsaggresjon feks så viktig? Det er masse og ta hensyn til. Fortell oss alt du ser for deg i hunden din og i hva dere skal gjøre sammen og fortell litt om deg selv.

Du er jo ikke ferdig med skole osv enda, du gjør nok lurt i og ta hensyn til framtiden. Det er i utgangspunktet vanskelig og finne hybel/leilighet når man har med seg hund, og det blir ikke nødvendigvis lettere om man har en kjempediger en. Veldig kjipt om du blir nødt til og selge hunden din om et år eller to fordi du skal flytte, men ikke finner plass og bo..

En annen ting, for di egen del, jeg så den andre tråden din og lurer litt på hvordan du kan forhindre at denne hunden også blir gitt vekk? Så lenge du ikke står som eier og du ikke har egen leilighet osv så er det lite du kan gjøre om foreldrene dine bestemmer seg, og siden de har gitt vekk en, hvorfor tror du ikke de gjør det igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt jeg bor på landet, turmulighetene er gode har et fjell rett bak der jeg bor som jeg kan gå opp til : )
Om jeg velger og flytte hjem til mamma eller pappa igjen har jeg fortsatt gode turmuligheter, har skiløype og turer i skogen 200 meter unna der jeg bor der.

Hel rett, jeg kommer ikke til og bo her i 10-15 år til, men jeg kommer heller ikke til og flytte til byen når jeg blir større. siden jeg flyttet har jeg skiftet fra og være "byjente" til og like meg mere på landet.

Om jeg får hunden min til og like hest tar jeg hunden mine med på turer med hesten jeg rir så mye jeg vil.

Jeg er ikke interessert i noe hundesport, jeg ser heller etter en tur kompis : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor hos kjæresten min og kommer ikke til og flytte til noe hybel, bor nerme skolen jeg går på og jeg har ikke lange dager.

Min andre hund visste jeg ikke ble gitt bort før noen dager før han ble sendt bort. Denne gangen skal jeg ikke bo hos min far da jeg har ganske så dårlig forhold til hen etter det han gjorde mot hunden min. Om min mor står i papirene kommer hun ikke til og gi den bort, for jeg bor ikke hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, du kan gi hunden mye tur og mosjon, Hva med hjerne trim? har du noen tanker om hvor mye psykisk aktivisering du kan gi hunden? :) Lite, middels, mye. :) Vill du ha en hund som krever mye slik trening eller en med lite? :)
Edit: jeg var 17 år når vi (samboeren min og meg) kjøpte vår valp, hatt han i litt over ett år nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skrevet mye mere i innlegget over! : )

Hei, og velkommen.

Det finns veldog mange forskjellige raser, og folk hjelper deg gjerne her inne. Men, hvor mer presis du er desto bedre svar får du. Det er ingen her som prøver å kritisere deg, men for å hjelpe deg best mulig så er det viktig å definere hvem du er og hva du vil med en hund, hvilket liv du har, så og si.

Jeg anbefaler deg til å ta en titt på et par andre tråder her og kanskje sette deg ned og tenke igjennom hva som er viktig for deg. Som noen sier her er det veldig individuelt hva en mener er mye trim f.eks. Folk spør disse spørsmålene for ikke å gi deg et råd om noen som ville blitt feil for deg, men for at både du og hund skal bli mest mulig lykkelig;-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her du nevner hest, da er kanskje ikke en så liten hund som Chihuahua eller Pomeranian det lureste om den skal være med på ridetur? Jeg kjenner til en veldig hesteevandt Chi og han er aldri med på ridetur (Han vil rett og slett ikke, selv om han eies av grunneier og kjenner området og hestene godt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror veldig mange hunder kunne trivdes med det livet du beskriver - men jeg vil anbeale deg å unngå de rasene som trenger aller mest hjernetrim, siden du nevner at du ikke er interessert i noen typer hundesport. Selv om det stort sett er store variasjoner innen diverse raser, er det noen raser hvor du må regne med et stort behov or mental aktivitet. Border Collie og Toller er to av mine eksempler.

Kanskje du også burde unngå de aller minste rasene, pga hesteholdet? Og også de aller største, fordi fremtiden sånn boligmessig faktisk er litt usikker når man er så ung?

Og bare en liten sidenote - jeg fikk også min første hund da jeg var 16. Det har gått strålende ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror veldig mange hunder kunne trivdes med det livet du beskriver - men jeg vil anbeale deg å unngå de rasene som trenger aller mest hjernetrim, siden du nevner at du ikke er interessert i noen typer hundesport. Selv om det stort sett er store variasjoner innen diverse raser, er det noen raser hvor du må regne med et stort behov or mental aktivitet. Border Collie og Toller er to av mine eksempler.

Kanskje du også burde unngå de aller minste rasene, pga hesteholdet? Og også de aller største, fordi fremtiden sånn boligmessig faktisk er litt usikker når man er så ung?

Og bare en liten sidenote - jeg fikk også min første hund da jeg var 16. Det har gått strålende ;)

Jeg må signere Ia her.

Jeg også fikk min første HELT egne hund som 16-åring, og hun har jeg fortsatt. Den første hunden jeg fikk ansvaret for selv, hadde jeg hvert vinterhalvår, fra jeg var 13 og frem til hun døde, da var jeg blitt 17. Da var det meg, og bare meg som tok seg av henne. Det var jeg som gikk turer, aktiviserte, fôret, gikk til vet'en med henne osv. Det var faktisk også jeg som tok henne inn til veterinæren og fikk henne operert for lukket livmorbetennelse. Jeg skrev under på et skriv og jeg sa bare de måtte gjøre det de kunne for å redde hunden "min". Da var jeg 15. (Jeg vet ikke om det var verdens beste rutinearbeid fra vetkontoret sin side da, men)

.

Nå er folk forskjellige, noen forandrer seg når det gjelder hundeinteresse, andre ikke. Men man trenger ikke å være 16 for at hundeinteressen skal dabbe av etter en stund, det kan like gjerne skje når man er i 20-årene. For mange så skjer jo det ikke i det hele tatt, men det er alltid lurt å tenke seg godt om på forhånd, så man ender opp med den hundetypen og det individet som har de beste forutsetningene for å innfri i forhold til forventningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du kun er 16år har ikke noe å si egentlig :) Jeg fikk Ivo en stund før jeg ble 15 og nå blir han 6år om noen mnd. Alderen har ikke vært noen hindring for hans del og han har fått mye mer av trening, aktivisering og kjærlighet enn mange andre hunder får. Vi har oppnådd mye sammen og han er en aldeles herlig hund så han har ikke tatt skade av at jeg var ung. Nå har jeg alltid hatt en veldig stor interesse for hund og trening og har aldri "bare" hatt en familiehund.

Jeg har merket at det kan bli vanskeligere med hund når du er så ung. Jeg har flyttet noen ganger og det er ikke helt lett når enn skal finne seg en plass og bo med hund. Jeg har heller ikke hatt noen planer om å flytte men så har det blitt slutt med typen og ja da måtte jeg flytte. Det koster litt ekstra med hund og kan bli dyrere å leie siden det ikke er mange plasser det er tilatt med hund. Lange dager på skolen, mye alene tid for hund kan også bli et problem. Jeg har måttet studere over nett i flere år siden jeg måtte jobbe pga. økonomien og dermed hadde lite tid til å gå på skole og ikke kunne gå på skole etter/før jobb siden jeg hadde hunden. Jeg har heller ikke vært på ferie uten hunden på snart 6år men det er fordi jeg ikke klarer å reise bort fra han. Det er selvsagt mulig å reise bort men da må du igjen ha noen til å passe hunden, eller ha råd til å betale for kennel el. Hunden skal forsikres, skal til dyrlegen, det skal kjøpes leker, utstyr, bilbur? osv. og alt sammen blir en del penger til slutt. Hunden står alltid først i køen og det kan av og til være kjipt og i hvert fall når enn er så ung. Enn må la vær og finne på noe med venner etter skole/jobb for enn må faktisk hjem til hunden. Ja kort fortalt så blir vell friheten en god del mindre når enn har hund. For min del så har det aldri gjort meg noe for jeg vil hjem til hund og lar gledelig vær og dra på kino etter jobb fordi jeg heller ønsker å komme meg hjem og tilbringe tid sammen med Ivo som kanskje allerede har vært hjemme i 6-7timer. Det første jeg tenker når jeg står opp er hundene og det siste jeg tenker på når jeg legger meg en hundene så ja jeg tenker på de hele tiden og må hele tiden ta hennsyn til de. Jeg trives med det men er det noe for deg? En av de få tingene som jeg faktisk har kjent litt på er dette med å holde seg hjemme på nyttårsaftenen. Det er den eneste ganger i året jeg kjenne litt på at det faktisk er kjipt med hund. Absolutt alle skal ut og så må du sitt hjemme. Nå er det litt fler ting rundt det som gjør at jeg synes det har vært litt trist av og til, men jeg sitter nå hjemme med hundene fordi jeg aldri kunne gått i fra de en sånn dag. :)

Tenk nøye gjennom dette for det legger faktisk en del begrensninger på livet ditt i mange år fremover. En ting er når du faktisk har fått deg en egen plass og bo, fast jobb osv. for da er livet mer stabilt. Din fremtid er veldig usikker og hunden gjør at din fremtid kanskje må legges en del opp annerledes siden du har hund. Det kan medføre en del utfordringer.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...