Gå til innhold
Hundesonen.no

Min hund er gitt bort...


camillaviborg
 Share

Recommended Posts

Vet ikke om dette er helt riktig plass og skrive dette men prøver likevel :)

Sommeren 2011 ble hunden min gitt bort av min far og mormor (min mor står som eier i papirene)
Min mor var ikke med på å gi han bort og min mor kjøpte han til meg for 5 år siden vi nettopp hadde funnet ut at jeg ikke var allergisk lengre.
Han var av rasen Cairn Terrier med god stamtavle og kostet en del, utrolig fin og snill hund.

Jeg visste ikke at han skulle bli gitt bort før noen dager før og det var noe jeg overhode ikke var med på. for hunden skulle i senere tid bli satt på meg som eier i papirene.

De som nå eier han gikk de inn i avtale med at jeg skulle få passe han når de skulle bort og jeg skulle få møte han når jeg ville. Men verken noe av dette har skjedd for de synes ikke at jeg skal få lov til det. har de rett til og si dette når vi har papirene og de ikke har betalt noe?

Jeg ønsker virkelig og ha han tilbake, han var trossalt min bestevenn og har helt siden han ble gitt bort prøvd og få han tilbake.

Så jeg lurer veldig på hva jeg kan gjøre når jeg vil ha han tilbake, de har ikke betalt noe for han og vi har papirene.

Noen som har noe forslag? trenger virkelig hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ble hunden gitt bort?

Hvor stiller din mor seg i saken?

Hvorfor har dere ikke gjort noe med dette før?

Evt. hva har dere gjort med saken så langt?

Det er jo ganske sent å reagere over et år etter at hunden er gitt bort. Om dere hadde reagert umiddelbart hadde dere hatt rett til å få tilbake hunden, med politihjelp om så, da din far ikke har rett til å gi bort noe han ikke eier. Men dersom dere ikke har gjort noe før nå tipper jeg det vil tolkes som at du/din mor har samtykket til det.

Så lenge dere har papirene er dere rettmessig eiere, men kan risikere å måtte betale kennel-rate for pass og stell av hunden i over ett år, og det blir jo en del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om din mor står som eier i papirene til hundene og hun ikke har godkjent å gi den vekk/selge den så er hun fremdeles hundens rettmessige eier. Vil anbefale deg og snakke med en advokat eller lignende for å være helt sikker på hvordan dere ligger an i forhold til loven. Men i teorien utifra den informasjonen du gir her skal dere kunne hente hunden, eventuelt ta kontakt med politiet og be disse bli med og hente hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mor hadde heller ingen anelse om at han skulle gies bort.
Jeg har prøvd og få tak i både E-post adresse og mobilnummer men får ikke tak i noe av dette. og mormoren min får jeg det ikke av (hun som eier hunden jobber hjem til henne men er aldri på jobb når jeg er der)
Hunden ble gitt bort for de trodde ikke jeg hadde mulighet til og te med meg hunden når jeg flyttet men det har jeg full mulighet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at du ikke kan komme halvannet år etterpå og forlange å få hunden tilbake. De som overtok han har jo overtatt han i den tro at de ble hans nye eiere og ikke noe gratis pass.
Enig med den over her som skriver at om du skal kreve han tilbake må du gå med på å betale utgiftene de har hatt på han dette halvannet året.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mor hadde heller ingen anelse om at han skulle gies bort.

Jeg har prøvd og få tak i både E-post adresse og mobilnummer men får ikke tak i noe av dette. og mormoren min får jeg det ikke av (hun som eier hunden jobber hjem til henne men er aldri på jobb når jeg er der)

Hunden ble gitt bort for de trodde ikke jeg hadde mulighet til og te med meg hunden når jeg flyttet men det har jeg full mulighet til.

Som sagt, det er ganske sent å komme så lenge etterpå. Det beste er nok om du kontakter advokat og ber om en juridisk vurdering og eventuelt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke kostet på han noe annet enn mat for han har aldri vert syk verken når vi hadde han eller når de har han nå.

Og de fikk med seg enormt mye mat. og vi ga de alt som de trengte til hunden.

Folk tenker nok ikke hovedsakelig slike kostnader her, et døgn på kennel f.eks koster gjerne typ 200 kr og oppover.

Ergo, de har overtatt hunden i god tro, ikke som "gratis pass". 200 kr dagen i 1,5 år blir ganske mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg stått i motsatt situasjon hadd jeg nåkk syntes det var synd men jeg har kommet til og gitt den tilbake for jeg ikke har hatt papirer på den eller betalt noe (noe som de ikke har eller har gjort!)

Og ja jeg hadde en hund en gang som noen gidde til oss, 2 år senere tok de den tilbake så jeg vet hvordan det er...

De har IKKE hatt han på en kennel eller noe sånt de skulle egentlig til dyrlege en gang, men min far var den som tok den med til dyrlege og HAN betalte.

Og de har egentlig ikke noe mye tid til han heller ettersom sønnen deres er mye i Oslo og opereres. og da synes ikke jeg at han fortjener og være der. For år vi hadde han hadde vi alltid med oss han, uansett hvor vi skulle og han var nesten aldri alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare en side av saken, så jeg sier det enkelt jeg, har hunden vært til de lenge nå og den har det bra så hadde jeg latt den være der om det hadde vært min hund. Rett og slett for og spare hunden for masse farting frem og tilbake. Forøvrig så er det vanskelig og vite va far din har sagt, men jeg antar han har lovt denne familien en hund, de har hatt den hoss seg lenge nå og antagelig blitt glad i den de også. Hadde ikke hunden hatt det bra så hadde jeg prøvd og fått den tilbake.

Men jeg må bare spørre, for hele denne historien høres litt merkelig ut.. Hvorfor ble hunden gitt vekk? Og viss det ikke var eier som ga den vekk, hvorfor har ikke eier vært og henta hunden tidligere? Du bor hjemme og er 16 om jeg husker rett, det er nok vanskelig for deg og gjøre dette alene, spes siden du ikke står som eier, og jeg vet ærlig talt ikke hvor gode sjangser man starter en sak etter så lang tid...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har IKKE hatt han på en kennel eller noe sånt de skulle egentlig til dyrlege en gang, men min far var den som tok den med til dyrlege og HAN betalte.

Jeg tror ikke det var det at de hadde hatt han på kennel de siktet til over her de som sa det kosta 200 kr døgnet, men at de som har hunden nå ville blitt som en slags kennel dersom du tok hunden tilbake. Altså vil de kunne kreve deg for nærmere 110 000 kr for pass av hunden om du skal ha den tilbake ( som tilsvarer 200 kr døgnet i 1,5 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for o ikke te han tilbake dersom de skal omplassere han for da skal han til meg. Men selvom jeg ikke tar han tilbake liker jeg ikke at de har han da de er mye borte og at han ikke er like glad i mennesker lengre... Dette var en utrolig sosial og snill hund, barnevennlig og aldri bitt noen ikke i lek heller.

Så det blir heller at jeg kjøper meg ny og da skal ikke min far få blande seg inn. Men da har jeg ansvaret og mamma og stefar hjelper meg om det trengs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...