Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som er destruktiv når hun er alene - hjelp!


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Jeg sliter med å ha Mayah (malamute) alene hjemme. Hun er ikke stressa og med separasjonsangst, men blir veldig destruktiv og kjeder seg fort. Jeg er i utgangspunktet ikke for å ha hunder i bur på dagtid, men etter ett år med tull er jeg dritlei! I høst kjøpte jeg det største klappburet på markedet som står inne til de gangene Mayah må være alene. Hun har god plass, vannskål, teppe og et område uten teppe inni buret. Hun kan fint stå, sitte, og ligge i alle stillinger inne der.

Hun er alene ca. 2-3 timer 3-4 dager i uka (noen ganger sjeldnere og). Altså veldig lite.. Men nå er tingen at hun har funnet ut en måte å bryte seg ut av buret med dobbel låsemekanisme.. To ganger har jeg kommet hjem til en løs hund som er fornøyd, og selvsakt har funnet på fanteri. Døra på buret er igjen når jeg kommer.. Enda ikke helt sikker på hvordan hun har kommet seg ut, men jeg tror hun har fått bent opp den nederste delen av døra, og presset seg ut der.

Er det noen som har forslag til hvordan jeg skal løse dette? Drømmen er en solid hundegård med tak ute, men sånn som jeg leier nå får jeg ikke gjort det.. (grunnen til at jeg må ha tak er at bikkja har klatra over gjerdet på en stor hundegård på 2,5 på under 2 minutter..

Kan også nevne at jeg har ryddet gangen her fri for ting å ødlegge, og lagt henne der med skål og teppe.Når jeg kom hjem hadde det gått utover listene og dørkarmene..

Hjelp! :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strips sammen alle sidene på buret? Da kommer hun seg ikke ut.. Samme som du bruker flykasse..

Vil du derimot bli kvitt problemet, må du finne ut hvorfor hun gjør dette. Er det pga hun er alene og føler seg usikker eller er det rett og slett bare for at hun faktisk har mulighet uten å få "kjeft"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ikke redd for å være i buret kan det hende det hjelpe å stripse sammen buret ja. Jeg hadde hengelås på til min dobermann :P Nå har hun funnet en løsning på problemet, men om hun ikke klarer å komme seg ut kan det hende hun slutter å prøve på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun kun alene hjemme når du faktisk er borte, eller trener dere på dette jevnlig, når du "later" som om du er borte og? Kan hende det hjelper med mer strukturert trening.

Ellers ville jeg stripset sammen buret ja :P

Har du filmet henne mens du er borte? Hvis du har mulighet til det ville jeg absolutt gjort det for å SE nøyaktig hvordan atferden hennes er når hun begynner å finne på ugang. Når hunde kjeder seg er det ofte sånn at de vokser det av seg. Hun er jo fortsatt ung, og er nok sikkert ikke helt voksen hodet.

Hvis ikke mååååå du nesten bare kjøpe enda en hund altså :whistle::lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strips sammen alle sidene på buret? Da kommer hun seg ikke ut.. Samme som du bruker flykasse..

Vil du derimot bli kvitt problemet, må du finne ut hvorfor hun gjør dette. Er det pga hun er alene og føler seg usikker eller er det rett og slett bare for at hun faktisk har mulighet uten å få "kjeft"?

Strips skal jeg ut å kjøpe i morgen og prøve!

Hvis hun ikke redd for å være i buret kan det hende det hjelpe å stripse sammen buret ja. Jeg hadde hengelås på til min dobermann :P Nå har hun funnet en løsning på problemet, men om hun ikke klarer å komme seg ut kan det hende hun slutter å prøve på det ;)

Da skal jeg prøve meg på hundelås og. Jeg er rimelig sikker på at hun ikke er redd buret :)

jeg hadde en utbryter og jeg måtte ha henne i bur. Jeg stripsa fast burveggene og hadde 3 hengelåser på døren. Det er UMULIG å komme seg ut ifra! Jeg ville satset på bur ja. Det er ikke mange timene hun er alene, så bur ingen problem!

Takk for tips! Det skal jeg prøve!

Er hun kun alene hjemme når du faktisk er borte, eller trener dere på dette jevnlig, når du "later" som om du er borte og? Kan hende det hjelper med mer strukturert trening.

Ellers ville jeg stripset sammen buret ja :P

Har du filmet henne mens du er borte? Hvis du har mulighet til det ville jeg absolutt gjort det for å SE nøyaktig hvordan atferden hennes er når hun begynner å finne på ugang. Når hunde kjeder seg er det ofte sånn at de vokser det av seg. Hun er jo fortsatt ung, og er nok sikkert ikke helt voksen hodet.

Hvis ikke mååååå du nesten bare kjøpe enda en hund altså :lol:

Hun vet utmerket godt når jeg er i nærheten og "trener" på det og ikke. Tror egentlig hun ligger rolig en stund før hun starter med tullet.

Har ikke filmet, og har vel ikke utstyr for å gjøre det heller? Eller går det ann å sette opp webkamera fra pcen?

Ehm, ja.. Et monter til ja, kaanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spraye noe som smaker dårlig på lister og dørkarmer, og gi henne noe hun får love til å ødelegge? Sammenrullet avispapir, pappkartonger f.eks.?

Ja, jo, God idé å spraye, men tingen er jo nettopp det at jeg leier her, og det er litt skummelt at hun kan gå på lister igjen.

EDIT: Jeg har lagt på eddik på bordbein osv. men hun brydde seg ikke om det i det hele tatt.

Får hun noe hun kan ødelegge da? Dopapirkjerner og sånn er supert for min. Putter dentastix oppi, også må han rive av mange lag ned ting for å komme til dentastixen, men han syns det er gøy uten godteri inni også da :P

Hun har fått avispapis, melkekartonger jeg har teipa igjen med gaffateip med godbiter i, masse leiker, papp osv. Problemet er at hun ødelegger det fort, blir lei og finner noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min malamutetispe gjore det samme, det ble stopp den dagen jeg kom hjem og hun hadde spist opp 'halve' veggen.. Hun lå ute i vinterhagen og der starta treverket litt opp fra bakken og det mente hun var fint tidsfordriv når man er alene, hun rørte ikke en ting om jeg var til stede, uavhengig av mengde trim osv. Hun var heller ikke redd eller noe, hun bare kjeda seg litt. Det som ble løsningen her var rett og slett bare og virkelig kjøre hunden litt ned i kjellern før jeg dro fra henne og det hjalp, og etter hvert var det ikke noe problem og slutte med det. Det var trekkturer, sykkelturer, skiturer osv i ca 1,5-2 timer før jeg dro på jobb (harde turer med løping og/eller jobbing) også en time pluss tur i løpet av kvelden Tungt for meg og opp midt i natten, men det hjalp så det var verdt det.

Evt ha med hunden i bil en stund bare for og prøve og bryte vanen også prøve på nytt. Hun er jo ikke lenge alene så det burde jo ikke være noe stort problem.

Destruktsjon og kjedsomhet er visst et vanlig fenomen blant unge mutter, heldigvis blir de tvert om når de blir voksne :)

Edit: Angående bur så ville jeg ikke dratt fra hunden min i bur om den prøver og komme seg ut, strips eller ei. Jeg har sett hunder satt fast føtter o.l. i bur og det er ikke pent...

Og ang tidsfordriv så er det greit og legge igjen ting de kan leke med, om de vil ha det, jeg brukte ofte og putte frokosten på en flaske, da hadde de underholdning i ca 30 min før den var tom.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg kuppe litt av denne tråden?

Yngstemann har nemlig samme problem, men jeg ønsker ikke å ha en hund i bur mens den andre er løs. Han også kjeder seg og blir destruktiv, og det har blitt mye etterhvert. Jeg har prøvd å få folket hjemme til å gi ham litt mental stimuli før de reiser på jobb,men vet ikke hvorvidt de faktisk er lydige og gjør det. Noen som har noen forslag her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min malamutetispe gjore det samme, det ble stopp den dagen jeg kom hjem og hun hadde spist opp 'halve' veggen.. Hun lå ute i vinterhagen og der starta treverket litt opp fra bakken og det mente hun var fint tidsfordriv når man er alene, hun rørte ikke en ting om jeg var til stede, uavhengig av mengde trim osv. Hun var heller ikke redd eller noe, hun bare kjeda seg litt. Det som ble løsningen her var rett og slett bare og virkelig kjøre hunden litt ned i kjellern før jeg dro fra henne og det hjalp, og etter hvert var det ikke noe problem og slutte med det. Det var trekkturer, sykkelturer, skiturer osv i ca 1,5-2 timer før jeg dro på jobb (harde turer med løping og/eller jobbing) også en time pluss tur i løpet av kvelden Tungt for meg og opp midt i natten, men det hjalp så det var verdt det.

Evt ha med hunden i bil en stund bare for og prøve og bryte vanen også prøve på nytt. Hun er jo ikke lenge alene så det burde jo ikke være noe stort problem.

Destruktsjon og kjedsomhet er visst et vanlig fenomen blant unge mutter, heldigvis blir de tvert om når de blir voksne :)

Edit: Angående bur så ville jeg ikke dratt fra hunden min i bur om den prøver og komme seg ut, strips eller ei. Jeg har sett hunder satt fast føtter o.l. i bur og det er ikke pent...

Og ang tidsfordriv så er det greit og legge igjen ting de kan leke med, om de vil ha det, jeg brukte ofte og putte frokosten på en flaske, da hadde de underholdning i ca 30 min før den var tom.

Takk for tips! Min jente får også mye trim, men det virker ikke som det er store forskjellen på om hun får skikkelig trim eller ikke. Første gang hun brøt seg ut hadde vi gått 4 timer i skogen med andre bikkjer. De løp løs helt gale hele tiden!

Sist gang hun brøyt seg ut var i dag, og jeg hadde eksamen tidlig. Ble ikke lang turen før jeg butta henne i buret.

Men ja, godt poeng med at hunden kan sette seg fast. Jeg har hørt flere skrekkhistorier jeg og. Det er litt skummelt. Kan begynne å ha henne litt i bilen nå framover, men der er burene mye mindre enn det hjemme. Det er grunnen til at jeg ikke har hatt henne så mye i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Min jente får også mye trim, men det virker ikke som det er store forskjellen på om hun får skikkelig trim eller ikke. Første gang hun brøt seg ut hadde vi gått 4 timer i skogen med andre bikkjer. De løp løs helt gale hele tiden!

Sist gang hun brøyt seg ut var i dag, og jeg hadde eksamen tidlig. Ble ikke lang turen før jeg butta henne i buret.

Men ja, godt poeng med at hunden kan sette seg fast. Jeg har hørt flere skrekkhistorier jeg og. Det er litt skummelt. Kan begynne å ha henne litt i bilen nå framover, men der er burene mye mindre enn det hjemme. Det er grunnen til at jeg ikke har hatt henne så mye i bilen.

Du er jo ikke så mye vekke, så jeg tror jeg heller ville hatt henne med i bilen en periode også prøve igjen. Kodak satt set fast i buret en gang og jeg er veldig glad for at jeg var i nerheten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått fra å bruke sånn pinglete "klappbur" og heller brukt flybur. Hunden setter seg ikke fast der, det går ikke an.

Også skjønner jeg ikke hvordan andre folk får dentastix o.l til å vare mer enn 10 sekunder (satt på spissen). Jeg er kreativ som f*** når det gjelder doruller, papp-esker, flasker og kong - men det er mange problemer med slike ting for oss. 1) Hunden min spiser all pappen, både dopapirrullene, pappen til f.eks en makaronieske osv. Hun "skaver" også av plasten på plastflasker (vanlige brusflasker) - og nå som brusflaskene har begynt å komme i sånn mykt resirkulerbart stoff så er jeg redd hun hadde spist denne plasten også. 2) Det varer så utrolig kort. Dentastix alene varer i 45 sekunder, innpakket dentastix varer i 3 minutter. Litt mer kreativt innpakket varer kanskje 10-15 minutter. fylt kong varer i 5-10 minutter med ferskt innhold, 15-20 med frossent innhold.

Hunden min har ikke problemer med å være hjemme alene, men det er mer en generell betraktning :P Alltid irritert meg over at bikkja ikke kan bruke litt lenger tid på slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått fra å bruke sånn pinglete "klappbur" og heller brukt flybur. Hunden setter seg ikke fast der, det går ikke an.

Også skjønner jeg ikke hvordan andre folk får dentastix o.l til å vare mer enn 10 sekunder (satt på spissen). Jeg er kreativ som f*** når det gjelder doruller, papp-esker, flasker og kong - men det er mange problemer med slike ting for oss. 1) Hunden min spiser all pappen, både dopapirrullene, pappen til f.eks en makaronieske osv. Hun "skaver" også av plasten på plastflasker (vanlige brusflasker) - og nå som brusflaskene har begynt å komme i sånn mykt resirkulerbart stoff så er jeg redd hun hadde spist denne plasten også. 2) Det varer så utrolig kort. Dentastix alene varer i 45 sekunder, innpakket dentastix varer i 3 minutter. Litt mer kreativt innpakket varer kanskje 10-15 minutter. fylt kong varer i 5-10 minutter med ferskt innhold, 15-20 med frossent innhold.

Hunden min har ikke problemer med å være hjemme alene, men det er mer en generell betraktning :P Alltid irritert meg over at bikkja ikke kan bruke litt lenger tid på slike ting.

Noen er bare sann. Han puddelen som er her er stik motsatt. Et lite bein varer i ca time hihi er ikke vandt til sant er vandt til vakumsug på alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått fra å bruke sånn pinglete "klappbur" og heller brukt flybur. Hunden setter seg ikke fast der, det går ikke an.

Også skjønner jeg ikke hvordan andre folk får dentastix o.l til å vare mer enn 10 sekunder (satt på spissen). Jeg er kreativ som f*** når det gjelder doruller, papp-esker, flasker og kong - men det er mange problemer med slike ting for oss. 1) Hunden min spiser all pappen, både dopapirrullene, pappen til f.eks en makaronieske osv. Hun "skaver" også av plasten på plastflasker (vanlige brusflasker) - og nå som brusflaskene har begynt å komme i sånn mykt resirkulerbart stoff så er jeg redd hun hadde spist denne plasten også. 2) Det varer så utrolig kort. Dentastix alene varer i 45 sekunder, innpakket dentastix varer i 3 minutter. Litt mer kreativt innpakket varer kanskje 10-15 minutter. fylt kong varer i 5-10 minutter med ferskt innhold, 15-20 med frossent innhold.

Hunden min har ikke problemer med å være hjemme alene, men det er mer en generell betraktning :P Alltid irritert meg over at bikkja ikke kan bruke litt lenger tid på slike ting.

Hunden min liker å kooose seg med ting, altså, dentastix forsvinner fort, men ikke sammenlignet med tempoet andre hunder bruker på dem :P Min er en sånn som tar den i munnen, også tar han den med til plassen sin, legger seg godt til rette, holder dentastixen mellom forlabbene og først da begynner han å spise :P

Ellers spiser han ikke det jeg evt har surret rundt, bare river det i ørsmå biter :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun tyggeting og leker tilgjengelig?

Antar du har prøvd radio, fylt kong o.l.?

Fylt kong tar ikke lange tia. Jeg har lagd mye rart hun kan drive med, men det tar kort tid før hun er ferdig, og tar det for lang tid blir hun lei og finner på noe nytt.. Har hatt masse ting liggende jeg, men er noe med å gjøre ting hun ikke skal da..

Jeg ville gått fra å bruke sånn pinglete "klappbur" og heller brukt flybur. Hunden setter seg ikke fast der, det går ikke an.

Også skjønner jeg ikke hvordan andre folk får dentastix o.l til å vare mer enn 10 sekunder (satt på spissen). Jeg er kreativ som f*** når det gjelder doruller, papp-esker, flasker og kong - men det er mange problemer med slike ting for oss. 1) Hunden min spiser all pappen, både dopapirrullene, pappen til f.eks en makaronieske osv. Hun "skaver" også av plasten på plastflasker (vanlige brusflasker) - og nå som brusflaskene har begynt å komme i sånn mykt resirkulerbart stoff så er jeg redd hun hadde spist denne plasten også. 2) Det varer så utrolig kort. Dentastix alene varer i 45 sekunder, innpakket dentastix varer i 3 minutter. Litt mer kreativt innpakket varer kanskje 10-15 minutter. fylt kong varer i 5-10 minutter med ferskt innhold, 15-20 med frossent innhold.

Hunden min har ikke problemer med å være hjemme alene, men det er mer en generell betraktning :P Alltid irritert meg over at bikkja ikke kan bruke litt lenger tid på slike ting.

Samme gjør bikkja mi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man stripser bursidene veldig godt sammen. Så får ikke hunden til å sette seg fast heller..

Sent from my GT-I9100

Fullt mulig og sette fast en fot eller noe i forsøket på og komme seg ut. Snakker ikke nødvendigvis om i døra, men det er jo hull overalt i stålburene hvor det går an og hekte fast ting, noe som ikke er så farlig i seg selv, problemet kommer om bikkja får vondt/panikk og hiver seg rundt eller prøver og dra til seg foten som sitter fast.

Edit: Nei, jeg sliter også med og få til aktivitetsleker som varer så jeg har egentlgi slutta og prøve.. Tyggeben i passe stor str varer ca en time, bortsett fra det så er det stort sett bare godbitsøk på plena som duger, men det er vanskelig og gjøre inne. Og mat på flaske (eller godbit ball o.l.), men der lærer de seg noen teknikker etterhvert, men det funker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man stripser bursidene veldig godt sammen. Så får ikke hunden til å sette seg fast heller..

Sent from my GT-I9100

Fullt mulig og sette fast en fot eller noe i forsøket på og komme seg ut. Snakker ikke nødvendigvis om i døra, men det er jo hull overalt i stålburene hvor det går an og hekte fast ting, noe som ikke er så farlig i seg selv, problemet kommer om bikkja får vondt/panikk og hiver seg rundt eller prøver og dra til seg foten som sitter fast.

Edit: Nei, jeg sliter også med og få til aktivitetsleker som varer så jeg har egentlgi slutta og prøve.. Tyggeben i passe stor str varer ca en time, bortsett fra det så er det stort sett bare godbitsøk på plena som duger, men det er vanskelig og gjøre inne. Og mat på flaske (eller godbit ball o.l.), men der lærer de seg noen teknikker etterhvert, men det funker litt.

Da er det nok forskjellige typer.. For avstanden mellom sprinklene på mine bur er for stor til at de klarer å sette fast noen bein..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sheltie som kjeder seg gruelig fort, er litt bedre nå, men da han var unghund var det skikkelig ille.

Han har ødelagt for over 30 000 kr....

Meeeeeen siden jeg nekter å putte han i bur, ble jeg flink til å rydde bort verdifulle ting etterhvert :P men han fikk tak i ting på de merkeligste måter.

Her gikk problemet rett og slett over av seg selv..Nå er han 18 mnd, og ødelegger ikke mer, han kommer ofte bærende på et skjerf, en lue, eller en annen gjenstand, men han ødelegger den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan skade seg alvorlig i bur om de bare jobber hardt for det.

Jeg har jo alltid vært burmotstander. Men ser at jeg ville spart meg for litt inventar og vegger om jeg hadde brukt bur i den verste valpeperioden.

Jeg har hatt et par hunder som har vært ram på å ødelegge. Av og til har jeg angret på at de ikke lå i bur bare frem til de ble litt mer voksen i topplokket. Jeg forsøkte på andre måter å rydde unna og stenge av uten at det hjalp.

Mine hunder har aldri vært alene mer enn gjennomsnittlig 3-4 timer hver dag. Har en mann som jobber turnus og selv har jeg dager der jeg er tidligere ferdig på jobb.

Kanskje, bare kanskje blir jeg å prøve bur når jeg evnt får ny valp en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg ville gått fra å bruke sånn pinglete "klappbur" og heller brukt flybur. Hunden setter seg ikke fast der, det går ikke an.

Også skjønner jeg ikke hvordan andre folk får dentastix o.l til å vare mer enn 10 sekunder (satt på spissen). Jeg er kreativ som f*** når det gjelder doruller, papp-esker, flasker og kong - men det er mange problemer med slike ting for oss. 1) Hunden min spiser all pappen, både dopapirrullene, pappen til f.eks en makaronieske osv. Hun "skaver" også av plasten på plastflasker (vanlige brusflasker) - og nå som brusflaskene har begynt å komme i sånn mykt resirkulerbart stoff så er jeg redd hun hadde spist denne plasten også. 2) Det varer så utrolig kort. Dentastix alene varer i 45 sekunder, innpakket dentastix varer i 3 minutter. Litt mer kreativt innpakket varer kanskje 10-15 minutter. fylt kong varer i 5-10 minutter med ferskt innhold, 15-20 med frossent innhold.

Hunden min har ikke problemer med å være hjemme alene, men det er mer en generell betraktning :P Alltid irritert meg over at bikkja ikke kan bruke litt lenger tid på slike ting.

Ja - er ikke det kjipern? Jeg gir hundene snacks før jeg går hjemmefra. Frøken fralle får frolic, en dentastixs og en kjeks, Noah får en flaske med frolicbiter i, en dentastix og ett griseøre. Dette får de når jeg bare har igjen å ta på meg jakka, grabbe bilnøkler og veske og gå.... Hvilket ikke tar mange sekundene, men innen jeg er ute av døra så har terven allerede begynt på griseøret. Flaska er tom, dentstixen ble med i dragsuget og griseøret halvveis spist.......... Kose seg? Tja, han gjør kanskje det på sine måte allikevel - men jeg føler jo ikke at han får nok. Frosne margbein varer litt lenger - dog vil han gjerne spise og sutte på dem i senga mi hvilket ikke er så sjarmerende.

Til trådstarter:

Strips buret og gi henne f.eks. ett frossent margbein hun kan kose seg med mens du er borte. Ta det ut av frysen en halvtime før du skal gi det. Da får hun noe annet å tenke på en stund i alle fall.

Jeg synes du er så lite hjemmefra at om hunden sitter i bur den lille tiden så er ikke det krise, bare pass på å ta av halsbånd.

Forøvrig så bruker også jeg bur mens hundene er unghunder. Eldstemann var i bur til han var litt under to år, yngstemann ble to år nå i november og nå går hun også løs på dagtid når jeg er på jobb. De har nå også tilgang til hele leiligheten uten at jeg er redd for at ting skal bli ødelagt. Det er deilig når man kommer til det punktet kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...