Gå til innhold
Hundesonen.no

Her er hva Shaun Ellis "ulvemannen" mener om foring


Debbie
 Share

Recommended Posts

Det jeg ble mest paff over var hvordan han beskriver valper,og hvordan du skal oppdra din hund?

Han har trent hunder gjennom militæret,og har hatt en rolle som hundetrener i flere år. Dog mener han at militæret trener hundene for hardt og for mye straff. Han bruker lite straff,og mye belønning.

Jeg gir et lite utdrag fra boken:

Hvert rangtrinn i flokken får spise bestemte deler av byttet, som gir individet de duftstoffene de skal ha etter sin plass i hiarkiet.

De beste bitene fra byttedyret og de vitale organene går alltid til alfaparet , også de beveglige lemmene.. Betadyret får som regel spise så mye det vil.De er flokkens forsvar,og trenger mye mat for å holde flokken trygg.

Middels til høyt rangerte dyr spiser en viss prosent av kjøtt fra ikke beveglige deler i nakken eller rygg,og litt mageinnhold. De med middels rangering spiser 50/50 kjøtt og mageinnhold og de med lavest rang får minst kjøtt.

Han mener også at det er derfor vi mennesker har større sjanse for å bli drept avav rovdyr. Vi spiser for mye karbo og junk food. Vi lukter som et byttedyr ikke som et rovdyr lenger.

Men det jeg reagere mest på er hvordan han vil at vi skal forholde oss til hunder. Han mener at siden ulv og hund deler såpass mye DNA, er de også såpass grunnleggende like at vi burde behandle dem mer som ulver.

Her er det han skriver om hund:

Det som har skjedd med hunder i vår verden er at vi har forstyrret den naturlige balansen deres. Vi mater alle uten hensyn til hvilken rang de har, med den sammen maten. For det meste et tørrfor, eller boksemat som vi blander med kjeks(ingen individer i hundefamililen har noen gang spist hvete)- og derfor forstyrrer vi det naturlige hierarkiet og gjør det vansklig for dyrene å diffensiere seg fra hverandre. Vi avhjelper problemene med trening, slik som å få en dominerende hund til å sitte eller ligge i parken foran et dyr med lavere rang.

Hvis du har problemer med din voksne, for å oppdra den igjen må du mate han med den slags føde han fikk de første månedene av sitt liv en blanding av melk, finhakket rått kjøtt eller kjøttdeig- som ligner på den oppgulpede maten han fikk i den intensive opplæringsperioden. Et par mnd på denne kosten så blir den rolig, føylig og klar til å lytte- og du kan dermed trene han opp som en liten valp mye belønning lite straff.

Jeg føler dette blir veldig snevert. Og da burde jo min råforede hund ha rang over alle de andre vi møter eller?

Han gjorde også et prosjekt med ulv og fisk, igjen et utdrag fra boken:

Jeg foretok et eksperiment med en av mine egne ulver i Combe Martin, en av fordelene ved å ha ulv i fangenskap. Etter noen måneder med bare fisk- og alle spiste nøyaktig den samme matkvaliteten- falt flokkens sosiale struktur fra hverandre. De var ikke lenger noen tydelig rangordning,og ingen som kunne ta beslutninger, ingen som kunne holde orden og de oppførte seg om uregjerlige gjengmedlemmer.

Dette er utdrag fra min blogg, hvis du vil lese hele:http://prikkeprinsessa.wordpress.com/2012/12/11/bokomtale-om-boken-mannen-som-lever-med-ulver-av-shaun-ellis/

Men hva synes dere om hva han skriver? Har det noe for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være rang blant ulver i rekkefølgen ulvene får spise, men så vidt jeg vet er det ikke noe sammenheng med hvilke deler av dyret de får spise, annet enn den naturlige konsekvensen av at noen spiser senere enn andre.

Jeg tror på at råforing er bra for mentaliteten til hundene våre, da måltidet rett og slett er mer komplekst.

Her får hundene mat samtidig, og de får lik mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det er da stor forskjell på hund og ulv? Om man f.eks. har 5 hunder, og lar dem få spise en hel elg som de vil, da ser hvertfall jeg føre meg at de vil alle sammen spise samtidig. Eller vil de stå å vente på tur, og spise forskjellige deler, alt etter hvilken rang de har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, derfor lurer jeg på om det finnes mer info der ute om akkurat dette emne.

Men hvis det han sier stemmer, så burde jo Zebra være den dominante hunden i alle hundemøter(tviler på at flere råforer her jeg bor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv og hund har ulik sosial atferd. For det første er synet på rang innad i en ulvefamilie blitt ganske forandre de siste tiårene, men man vil heller ikke finne de samme sosiale strukturene i en hundeflokk - for eksempel ville hunder, pariahhunder, eller lignende - som i en ulveflokk. Det er i hvert fall hva jeg har lært.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innad i en ulveflokk er det jo slik at alfaene spiser først, mens de med lavere rang gjerne venter, eller prøver å snike til seg mat uansett,, men blir satt på plass. Jeg har hørt/lest at iom at alfaene spiser først, velger de deler av dyret med mest næring. Jeg tror det ligger noe i det.

Ang hunder og fôring og rang tror jeg ikke at det har samme effekt hos dagens hunder. Hundene har tross alt utviklet seg enormt fra ulven og dens flokkmentalitet, og lever ikke idag av rang. Her er eiern den øverste på "stigen" og hundene under, ofte på lik linje. Eier bestemmer hva som er greit og ikke, selv om mange hunder som idag lever sammen kan vise en slags struktur, er den ikke på langt nær lik den ulvene har i det fri. LANGT ifra.. Så nei, jeg er ikke helt enig med han der. Å sammenligne ulver og hunder kan egentlig ikke gjøres. Det er to helt forskjellige arter når det kommer til dette stykket.

At Mana får kjøtt som hjerte, lever, nyrer og liknende gjør henne ikke til den som er øverst i familien hos oss. Det er tross alt JEG som serverer det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det er da stor forskjell på hund og ulv? Om man f.eks. har 5 hunder, og lar dem få spise en hel elg som de vil, da ser hvertfall jeg føre meg at de vil alle sammen spise samtidig. Eller vil de stå å vente på tur, og spise forskjellige deler, alt etter hvilken rang de har?

Dette synes jeg også er interessant, og jeg observerer ofte mine "tamulver" når de fôres. Imouto vil sjelden spise sitt råfôr før Aiko er ferdig med sitt (men på den annen side er den bikkja et mareritt å få i mat uansett), mens hun ofte kan kose seg med litt tørrfôr foran Aiko mens sistnevnte ligger og slapper av i påvente av at det er hennes tur. Aiko er den ubestridte dronninga i vårt hushold, og kan psyke ut skjørere hunder bare ved sitt blotte nærvær. Dersom hun legger seg ned, vil feks hunder på besøk gjerne etterape atferden hennes. De gangene hundene mine har drept ting, er det helt uproblematisk for Aiko å gi Imouto byttet etter at hun har forsikra seg om at det er helt dødt. Jeg trur ikke at Aiko hadde nekta Imouto å spise av et kadaver sammen med henne, men andre hunder hadde ikke fått lov, heller ikke Marvin, som både er en eldre hannhund og den hunden Aiko elsker høyest etter Imouto og Kiyomi.

Disse hundene har aldri hatt ressursforsvar overfor hverandre eller mennesker.

Edit: Ganske poengløs post, men dog. :D

Endret av SandyEyeCandy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva baserer han utsagnene på? Nyere forskning har jo motbevist gamle ulvemyter. Ja, hunder og ulver har likt DNA, det har også mennesker og sjimpanser. En hund er ikke en ulv.

Bortsett fra at ulv og hund er samme art, og menneske og sjimpanse er to forskjellige arter. Så ikke helt god sammenligning.

Hunden er domestisert, og det endrer jo adferden betraktelig. Syns også mye av det som blir skrevet virker rart. o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...