Gå til innhold
Hundesonen.no

Firmanavn - forslag?


borderen
 Share

Recommended Posts

Jeg har lenge lurt på hva jeg skal kalle hundefirmaet mitt. Til nå har jeg bare brukt mitt eget navn som en midlertidig løsning, men nå er det på tide å komme opp med et godt navn. Jeg har tenkt på mye forskjellig det siste året, men slått det fra meg. Så soniser, her er det bare å slå fantasien løs! Om jeg blir fornøyd med et av forslagene, så er det premie til den som fant det på! Woho, vet ikke om det blir noe store greier, men premie uansett!

Litt om hva navnet skal representere:

- Hundetrening: idag først og fremst konkurranselydighet. I fremtiden vil det nok innebære mye mer (atferdskonsultasjoner/problematferd, dyreassistert terapi, brukshundtrening? gjeting?, ja mulighetene er mange. Jeg utdanner meg ihvertfall innen atferd, konsultasjon og terapi og har stor interesse og ambisjoner innen bl.a. bruks og gjeting).

- Positive treningmetoder.

- Høy fagelig bakgrunn i tillegg til praktisk erfaring.

- Undervisning i utlandet

Navnet:

- Må være positivt ladet

- Kunne uttales på engelsk og gjerne være mulig å uttale uansett språk

- Kan være på norsk, engelsk, latinsk eller andre språk

- Gjerne kort

- Ha litt trykk/power!

Motto er ikke sånn helt fastsatt, men i bunn og grunn har det noe med at man bør trene positivt, men ikke prinsipielt.

Det er en stor fordel om navnet er litt unikt slik at det er lett søkbart i google og at det er mulig å få tak i en .com-adresse.

EDIT: Noen forslag jeg selv har, men som jeg ikke er særlig sikker på:

- Canes pro futures

- Xuper

- Hyper

- Freidig

- Amira (bare fordi den hunden er helt fantastisk :P)

Etterhvert må jeg også skaffe en logo, så om dere har noen ideer så er det bare å fyre løs :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg kunne godt tenke meg et helt annet type navn egentlig. Feks hundeskolen "Amokk" synes jeg er et genialt navn, bortsett fra at det er vanskelig å uttale om man er engelsktalene eller annet.

Det er jeg enig i, de har funnet et supert navn. Når det kommer til engelsken så er det kanskje ikke det letteste.

Jeg skal tenke litt jeg også, kanskje det dukker opp noe. Jeg er også enig i at det bør være noe kort og med litt trykk i. Da er det et navn som fester seg hos folk, det blir lett husket og det er lett å finne det på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg kunne godt tenke meg et helt annet type navn egentlig. Feks hundeskolen "Amokk" synes jeg er et genialt navn, bortsett fra at det er vanskelig å uttale om man er engelsktalene eller annet.

Jeg kan ikke noe for det, men jeg synes skrivefeil i et navn ser litt useriøst ut. Det sagt amok er et ord på engelsk også, så absolutt ikke vanskelig for engelsktalende. :)

Hva med Sit Stay? Enkelt, to the point og det er bare kjempedeilig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen Amokk har, er at det er veldig lett å finne de på google. Det er lett å huske, og lett å finne. Noe jeg ikke trur er noe minus i denne bransjen som det egentlig er overflod av tilbydere.

Jeg liker også best de korte navnene, og uten noen ending med "hundeskole" etc på slutten i navnet.

Canes pro Future syntes jeg ble langt og tungvindt, i tillegg til at jeg hadde vært litt forsiktig med å bruke navn i som blir for likt andre hundeskoler. Det ville fort bli fortkortet til Canes kanskje, og da er du veldig nær Canis. Og jeg vet ikke hvor positivt det blir at man kan havne hos en annen tilbyder med et lite tastetrykk feil? Særlig ikke om du har planer om å kunne leve av det 100% med tiden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen Amokk har, er at det er veldig lett å finne de på google. Det er lett å huske, og lett å finne. Noe jeg ikke trur er noe minus i denne bransjen som det egentlig er overflod av tilbydere.

Jeg liker også best de korte navnene, og uten noen ending med "hundeskole" etc på slutten i navnet.

Canes pro Future syntes jeg ble langt og tungvindt, i tillegg til at jeg hadde vært litt forsiktig med å bruke navn i som blir for likt andre hundeskoler. Det ville fort bli fortkortet til Canes kanskje, og da er du veldig nær Canis. Og jeg vet ikke hvor positivt det blir at man kan havne hos en annen tilbyder med et lite tastetrykk feil? Særlig ikke om du har planer om å kunne leve av det 100% med tiden.

Ja! Det er veldig viktig poeng! Vil jo også gjerne ha et navn som jeg kan bruke til nettadressen (helst .com). Engelske navn er vledig ofte opptatt ift nettadresse og da er det dessuten vanskelig å komme på riktig side om man googler. Har lagt til noen flere forslag i åpningsposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wacky, Daffy, Dreamy, (raptus/)rapturous og sleng inn ordet "dog" :PRaptus hundeskole :lol:

Det var litt festlig egentlig :lol:

Ser for meg en hundeskole der instrutøren forsøker å instruere, mens hundene løper vilt i full raptus rundt omkring og bare har fest. Det er et sted med mye positivitet ihvertfall :lol:

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wacky, Daffy, Dreamy, (raptus/)rapturous og sleng inn ordet "dog" :P Raptus hundeskole :lol:

Raptus hundeskole er kult - men det er kanskje litt problematisk at selv om Raptus er et annerledes ord en Amokk, så gir det mange av de samme assosiasjonene?

Et godt navn er catchy, lett å huske, lett å stave, og gir gode og karakteristiske assosiasjoner som ikke lett blandes med andre tilbydere...et godt navn er vanskelig å finne :P

Tips for idémyldring på navn: rams opp alle ordene som kan forbindes med assosiasjoner du ønsker å få fram hos folk gjennom din bedrift. Det burde ikke være vanskelig å få fram over 50 ord på den måten. De du liker, kan du mikse og matche, vri og vende på, oversette til andre språk, forkorte og forenkle. En slik prosess gjør ikke bare at du får mange forslag å velge i, men prosessen gjør deg også mer klar over hva du ønsker å kommunisere, og hvordan ulike ord passer til det :)

Feks:

iver

glede

motivasjon

forbilde

samarbeid

venn

lydig

lydhør

jobbe

leke

...etc.

Så kan man kanskje se for seg navn som Motiv/Motif (både det å være et motiv - forbilde - og å jobbe med motivasjon), Go Play/evt bare Play, Sound (som en tulleoversettelse av litt av lydhør, men også sunn! og lyd!) også videre også videre :)

Dette var bare et raskt forslag, men det er en veldig god metode for å finne fram til et unikt og fint navn!

NB! Veldig viktig å ha på seg den "grønne hatten" når man driver med dette, at man klarer å være åpen og tenke at alle forslag er gode forslag. For det er mange dårlige ideer som gir gode navn, bare man leker seg litt med det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være partypooper eller noe, for selv om "raptus", "freidig", "iver" osv er bra forslag, så synes jeg helt ærlig det blir nesten "for åpenbart" at man har latt seg inspirere av Amokk... :P Mulig det bare er meg, men ja.

I Tromsø har vi to (tre?) hundeskoler som har egne navn jeg har merket meg:

Trippel M Hundeskole

Hundevis

Norsk Hundeskole

Ikke dårlige navn på noen av dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå begynner det å bli en del hundeskole rundt om i landet, og det blir vanskelig å finne noe som ikke "likner" noe annet. Det som gjelder er å finne noe som stikker seg ut, noe folk husker.

Bare f.eks Apport hundeskole vil minne om amokk, selvom det er vidt forskjellige ord og betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være partypooper eller noe, for selv om "raptus", "freidig", "iver" osv er bra forslag, så synes jeg helt ærlig det blir nesten "for åpenbart" at man har latt seg inspirere av Amokk... :P Mulig det bare er meg, men ja.

Jeg synes da Amokk blir ganske anerledes enn raptus, iver eller freidig. Det finnes enormt mange hundeskoler, så om man alltid må velge noe med en helt annen ordlyd OG betydning, da har man jammen ikke mye å velge mellom lenger :P Freidig har dessuten en annen ordlyd og betydning på alle måter. Skjønner hva dere mener, altså. Siv er en god venn av meg, så jeg er ikke ute etter å stjele noe. Men jeg tror Amokk har blitt et såpass etablert navn nå, at det ikke er noe problem. Grunnen til at jeg nevnte amokk, var at det er en god ordlyd. Kjapp og positiv!

Jeg heller mot Raptus, Freidig eller Xuper foreløpig

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Det er veldig viktig poenger! Vil jo også gjerne ha et navn som jeg kan bruke til nettadressen (helst .com). Engelske navn er vledig ofte opptatt ift nettadresse og da er det dessuten vanskelig å komme på riktig side om man googler. Har lagt til noen flere forslag i åpningsposten.

Google forslag du får/kommer med selv, så ser du hvor mange treff man får, evt hva som er likt og hva som er opptatt av domener. Da får man et lite pekepinn på hvor enkelt det vil være å finne en.

En ting er å la seg inspirere (som Raptus jmf Amokk), men det er stor forskjell på de to, og bruke navn som bare en liten bokstavendring vil gjøre at man havner hos noen andre. En ting at man havner på et helt forskjellig firma (som tilbyr gravemaskiner eller doruller), men ikke som havner i samme bransje. Men det er meg akkruat der.

Og som du sikkert har tenkt på, siden du nevner at det skal kunne uttales på engelsk, så styr unna æ, ø og å. :P Grufulle bokstaver internasjonalt (jeg vil ikke ha hundenavn med de bokstavene i engang. :P )

Ellers har jeg lite konkrete forslag å komme med. :P Bare litt tanker rundt navnevalg. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå bare en feeling jeg fikk, trenger ikke være en universiell sannhet. Men hundemiljøet er jo kjent for å være litt sært når det kommer til navn (lov å være selvironisk altså :P ) med type "drømmenavnet er mitt og det blir armer og bein om noen prøver å stjele :frantics: ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...