Gå til innhold
Hundesonen.no

Ta bilder av hundene i snøen


Marthe
 Share

Recommended Posts

Jeg får ikke til å ta fine bilder av hundene i snøen. Hovedproblemet er at hundene blir for mørke og uskarpe.

Jeg stiller på lukkertiden, finner en innstilling som ser bra ut, hunden blir fin på første bildet, for lys på andre bilde, og for mørk på tredje bilde...

Utstyr:

Nikon d5100

Sigma 70-200 mm F2.8 EX DG OS HSM

Hva gjør jeg feil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får nesten ikke bra bilder av Issi fordi hun er helt farget og mørk. Derimot doffen får jeg knall bilder av.

Pia nevnte at for Issi må jeg ha mye mye lys og evnt over eksponere nesten litt.

Jeg fikk bra bilder når Issi satt i sol steken. I skygge ol blir hun fort borte og mørk. Og må over eksponere de for å få hun tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Kiwi så må jeg nesten overeksponere snøen, hun er jo en sort hund.

Skal vi se, forrige gang jeg var ute å tok bilder hadde jeg lukkertid på 1000, men også iso på 1000, blenderen var rundt 3,5 -4 hele tiden. Skal du ha skarpe bilder må du få opp tallet på lukkertiden (hvis det er hunder i bevegelse du vil ta bilder av da)

Men med en blender på 3,5 er det ett lite område som blir skarpt.

IMG_5628_Kiwi.jpg

Jeg brukte nesten samme innstillinger når jeg tok bildene av Minion, hvor snøen også blir overeksponert.

IMG_5419_Minion.jpg

På alle bildene varierte jeg mellom iso 1000 og 1600, men jeg ville ha bilder av hunder i bevegelse, og da måtte jeg ha lukkertiden på rundt 1000.

Det var verken skygger eller sol når jeg tok bildene, da jeg ikke liker skarp sol eller harde skygger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taz har svaret på problemet ditt.

Så lenge kameraet står i Auto, Blenderprioritet/lukkerprioritet etc. så er det samme hva du stiller inn lukkeren/blenderverdien på. Bildet vil stort sett bli eksponert like "ille" uansett.

Å ta bilde av en løpende sort hund i kritt hvit snå er noe av det vanskeligste man gjøre, og her må man ofte inngå noen kompromisser. Vil man ha en sort hund eksponert riktig så blir ofte snøen utbrent.

Men for at du selv skal kunne styre dette, så må du enten fotografere i Manuell og stille inn alt manuelt, eller så må du justere eksponeringen. Du kan også forsøke og aktivere spotmåling, slik at kameraet måler lyset kun HELT i midten. Da vil hunen din bli riktig eksponert samme hvor mye snæ det er rundt.

Grunnen til at dette skjer er at kameraet prøver å gjøre en beregning av det den ser ved å måle lyset, og s¨å lenge det befinner seg mer hvitt en sort i bildet, så tror kameraet at den må slippe inn mindre lys for at det lyse skal bli eksponert riktig. Det som da skjer er at du får fint eksponert snø, men en undereksponert hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å sette kameraet i "Halv innstillinger" som Av/Tv etc. Det er eskponeringen som må endres. Man må "lure" kameraet til å slippe inn mer lys enn det lysmåleren vil det skal gjøre, og da må man endre på esponeringen og ikke lukkertid/blender. Så sant man da ikke skyter i full mauell mode.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste på vinteren er å overeksponere snøen, hvis dere har mørke hunder. :) Tok disse i fjor:

6777891080_bf9523ecb1.jpg

Lloyd by klinkekula, on Flickr

6903797711_a9e17f8e26.jpg

Lloyd by klinkekula, on Flickr

Begge bildene er overeksponert og tatt med manuelle instillinger. Lyset er i tillegg dårlig på vinteren, men snøen gjør at en får et mykere lys. Jeg bruker høy ISO for å få med så mye lys som mulig.

Når en har to hunder i forskjellige farger ville jeg lagt meg mellom et sted, og gjort resten av arbeidet etterpå. Lysnet den mørkeste hunden, og mørknet den lyseste. Det ER vanskelig med to hunder i forskjellige farger, men det er ikke umulig. :)

Et annet tips er kjøp av en reflektor (billig på ebay). Da kan du manuelt gi den mørke hunden mer lys. Veldig vanskelig med actionbilder og hunder generelt, men på et oppstilt bilde kan du kanskje klare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til å ta gode bilder av svart og hvitflekket hund i snøen?

Personlig ville jeg valgt å overeksponere det hvite litt da jeg synes det er viktigere å få med øynene. Undereksponerte bilder der øynene kun blir svarte hull er ikke noe jeg ønsker iallefall :) Men bruk av reflektor kan gjøre underverker også, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg valgt å overeksponere det hvite litt da jeg synes det er viktigere å få med øynene. Undereksponerte bilder der øynene kun blir svarte hull er ikke noe jeg ønsker iallefall :) Men bruk av reflektor kan gjøre underverker også, synes jeg.

Takk for svar :ahappy:

Får prøve meg frem, har ikke reflektor enda, men det står på ønskelista :aww:

Og velkommen hit :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :ahappy:

Får prøve meg frem, har ikke reflektor enda, men det står på ønskelista :aww:

Og velkommen hit :flowers:

Takk! Reflektor bør du kjøpe på ebay! Jeg kjøpte en gedigen en for 170kr, som har både hvitt, svart, sølv og gullreflektor! :) Og da valgte jeg ikke den billigste jeg fant :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Reflektor bør du kjøpe på ebay! Jeg kjøpte en gedigen en for 170kr, som har både hvitt, svart, sølv og gullreflektor! :) Og da valgte jeg ikke den billigste jeg fant :P

Link? :angel:

Jeg er E-bay novise og nyfrelst, så jeg shopper gjerne, jeg :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link? :angel:

Jeg er E-bay novise og nyfrelst, så jeg shopper gjerne, jeg :angel:

Hehehe, jeg har ikke link til eksakt den jeg kjøpte, men her er et eksempel:

http://www.ebay.com/itm/5-in-1-24-Collapsible-Light-Photography-Reflector-for-studio-or-outdoor-60cm-/281033969823?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item416eee109f

Spørs hvor stor du vil ha den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Den så da grei ut, tror jeg.

Hvor stor bør jeg ha den?

(sorry at jeg kupper tråden din, Marthe :icon_redface: )

Jeg har en 42", og den er veldig fin den, men veldig vanskelig å holde når en er reflektorholder OG fotograf samtidig. Jeg kommer til å kjøpe meg noe litt mindre. Min store er veldig fin å bruke (hvit side) om jeg bruker blits med softboks fra ene siden. Da vil jeg på et vis få to lyskilder (selvom de ikke er like sterke). Jeg ville nok gått for 32" i førsteomgang, var jeg deg. Mye enklere å håndtere. Det er jo ikke så dyrt, som du ser, så det koster ikke så mye å feile på størrelsen, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste på vinteren er å overeksponere snøen, hvis dere har mørke hunder. :) Tok disse i fjor:

6777891080_bf9523ecb1.jpg

Lloyd by klinkekula, on Flickr

6903797711_a9e17f8e26.jpg

Lloyd by klinkekula, on Flickr

Begge bildene er overeksponert og tatt med manuelle instillinger. Lyset er i tillegg dårlig på vinteren, men snøen gjør at en får et mykere lys. Jeg bruker høy ISO for å få med så mye lys som mulig.

Når en har to hunder i forskjellige farger ville jeg lagt meg mellom et sted, og gjort resten av arbeidet etterpå. Lysnet den mørkeste hunden, og mørknet den lyseste. Det ER vanskelig med to hunder i forskjellige farger, men det er ikke umulig. :)

Et annet tips er kjøp av en reflektor (billig på ebay). Da kan du manuelt gi den mørke hunden mer lys. Veldig vanskelig med actionbilder og hunder generelt, men på et oppstilt bilde kan du kanskje klare det :)

Slik skal det gjøres!! :)

Veldig flotte bilder!

De beste hundebildene jeg har sett så langt i denne tråden (tror jeg).

Riktig eksponert, god komp, og bildene er skarpe. :sorcerer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik skal det gjøres! :)

Veldig flotte bilder!

De beste hundebildene jeg har sett så langt i denne tråden (tror jeg).

Riktig eksponert, god komp, og bildene er skarpe. :sorcerer:

Åå, tusen takk for en hyggelig kommentar! :) Jeg prøver jo å gjøre mitt beste med bildene! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...