Gå til innhold
Hundesonen.no

Navgivning til hund nr. 2?

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg lurte på hvordan dere gjør det når dere skal gi hund nr 2 et navn?

Jeg mener, det burde vell ikke være for likt den første hunden sitt navn, eller samme bokstaver eller tonefall eller noe?

Jeg har nå en Norfolk Terrier ved navn Kira, og forhåpentligvis kommer hund nr 2 i mars. Det skal være en hannhund, og jeg liker veldig godt navet Kean. Men det tenker jeg blir litt for likt? Med tanke på samme forbokstav "ea" uttalse "i" og da blir i'en også lik.

Hvordan velger dere navn nr 2?

Skrevet

Jeg har Chessea (uttales tschessi) og Leja (uttales leija), og de er enkle å skille. Men navnene deres er ulike fordi de er ulike raser med forskjellig opphav. Neste hunden blir en vannhund til, og den skal ha et navn i samme "sjanger" som Chessea.

Oppdretter til Chess har Bessea, Tazsea, Shellsea, Izsea osv. Ganske like navn, men hundene har ikke problemer med å skille navnehe sine allikevel. Hunder oppfatter nok mer enn vi tror av forskjeller på lyd.

Jeg tenker - kall hunden det du vil. Er det et navn du liker så bruker du det, samme om det er likt det den andre hunden har :)

Skrevet

Jeg "prøver ut" navn på mine før en ny får det... Fikk en voksen tispe fra Slovenia for noen år siden og hun het Phoebe - men når jeg brukte det i dagligtale så merket jeg at min Moby faktisk ble ganske forvirret. Ergo byttet hun navn til Mitten.

Så jeg bruker endel tid til å finne navn som ikke er for likt noen av de andres navn - selv om jo alle faktisk kommer hvis man prater litt med en av dem, da.. Alle mine hunder har navn på M (bare gammel vane), og nå sist hadde jeg et strev å finne noe som passer... De fire andre heter Moby, Milla, Mac og Moxy - så jeg ville ikke ha de vokalene (O, A eller I) som 2.bokstav. Ergo ble det Messi (selv om det er litt likt Moxy er det så ulik uttale at de har ingen problemer med å skille de).

Susanne

Skrevet

Jeg velger akkurat det navnet jeg vil. Jeg ser ikke for meg veldig mange situasjoner hvor det faktisk har noe og si at jeg roper/snakker til den ene og begger tror jeg snakker til dem. Forøvrig tror jeg ikke de vil ha veldig mye problemer med slike missforståelser i det daglige uansett.

Skrevet

Gode svar!

Ja, jeg får vel teste ting litt ut :) Får jo ikke valp før evt. mars så har jo god tid til å velge :) Kommer heller ikke til å velge noe fast før jeg får se hunden. Han må jo også passe navnet :P

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...