Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekking av visdomstann og priser hos tannleger


Benedicte
 Share

Recommended Posts

To av visdomstennene mine holder på å trenge seg fram og har gjort ganske vondt i perioder det siste året. Det gjør da akkurat vondt ved selve visdomstannen.

Nå har jeg hatt en diffus og jevn smerte i den ene rannraden oppe de siste tre dagene. Såpass ille at jeg ikke har klart og sove og fått påfølgende hodepine. I dag kjenner jeg ingenting. Det er denne tannraden som har en visdomstann som har gjort vondt tidligere, men ved denne smerten klarte jeg ikke å kjenne hvor smerten kom fra, og presset jeg på visdomstannen så gjorde det ikke vondt.

Noen som har vært borti lignende og vet hva det kan være? Er det sannsynlig at det er visdomstannen som lager krøll? Og bør jeg avvente og se om smertene går over - ettersom de er så av-og-på som de er, eller burde jeg dra til tannlegen og få tannen/tennene fjernet?

Hvor mye koster det å trekke visdomstenner, og er dette mye billigere å gjøre i Sverige? Vi har jo hytte i Sverige og jeg tar gjerne turen dit om prisene er mye billigere enn i Norge. Er også student, så mulig at SiO har noe ordning med billig tannlege for studenter i Oslo også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til tannlegen, du :)

Sånn kjentes det ut når mine visdomstenner var ute på tur, og selv om jeg ikke hadde vondt den dagen jeg var hos tannlegen, var det tydelig for henne at visdomstennene mine vokste feil - de vokste faktisk 90 grader feil vei og rett inn de andre tennene.

Å trekke visdomstenner er vanvittig dyrt, men når det er nødvendig å trekke så betaler du bare egenandel, og det er vel 15-20 prosent? Tror jeg betalte rundt et par tusen for å trekke to visdomstenner, og av det fikk jeg tilbake 75 % fra studentsamskipnaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til tannlegen, du :)

Sånn kjentes det ut når mine visdomstenner var ute på tur, og selv om jeg ikke hadde vondt den dagen jeg var hos tannlegen, var det tydelig for henne at visdomstennene mine vokste feil - de vokste faktisk 90 grader feil vei og rett inn de andre tennene.

Å trekke visdomstenner er vanvittig dyrt, men når det er nødvendig å trekke så betaler du bare egenandel, og det er vel 15-20 prosent? Tror jeg betalte rundt et par tusen for å trekke to visdomstenner, og av det fikk jeg tilbake 75 % fra studentsamskipnaden.

Med andre ord vokste det vel helt korrekt. Visdomstenner skal vokse med 90 grader mot de andre tennene, for å dytte tennene sammen slikt at evt. hull der man har mistet tenner blir dekket til. Men i dagens liv så mister vi ikke lenger tenner, dermed er visdomstennene egentlig bare en plage.

Bare litt info om hvorfor tennene vokser som de gjør.

Jeg har selv slike tenner og der har tannlege tatt bilder, og så skulle vi følge opp etter et år. Og da trekke dersom du hadde flyttet seg nevneverdig. Jeg fikk også beskjed om å ta kontakt dersom jeg opplevde mer smerter enn hva jeg kunne "leve" med. Smerten jeg har hatt har vært som et stort trykk i kjeven, som forsterket seg når jeg tygget igjen munnen. Men jeg har aldri opplevd det du beskriver her Benedicte, men skal jeg gjette så har visdomstennene begynte å trykke endel på hele tannsettet. Hvis det stemmer så bør den fjernes for du kan risikere at tennene kommer for nærme hverandre og evt at jekselen nærmest visdomstanna blir skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord vokste det vel helt korrekt. Visdomstenner skal vokse med 90 grader mot de andre tennene, for å dytte tennene sammen slikt at evt. hull der man har mistet tenner blir dekket til. Men i dagens liv så mister vi ikke lenger tenner, dermed er visdomstennene egentlig bare en plage.

Bare litt info om hvorfor tennene vokser som de gjør.

Ååååh. Bare litt dumt at jeg aldri har mistet (voksen-)tenner og har to hakk for store tenner i ett hakk for liten kjeft :lol: Hadde regulering i to år, og etter noen måneder med visdomstannvoksing ser tanngarden litt ut som en steinrøys igjen :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååh. Bare litt dumt at jeg aldri har mistet (voksen-)tenner og har to hakk for store tenner i ett hakk for liten kjeft :lol: Hadde regulering i to år, og etter noen måneder med visdomstannvoksing ser tanngarden litt ut som en steinrøys igjen :hmm:

Ekstremt upraktisk nå til dags ja :P Var sikkert kjempegreit i gamle dager, og da mener jeg virkelig huleboer tiden da det var helt normalt at tenner kunne dette ut. Har tenner som har stokket seg på utsiden av hverandre nede, men nå har jeg ikke hatt smerter i visdomstennene på nesten et år, så spørrs om jeg blir å gjøre noe jobb der. Kanskje vente til jeg blir student igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte ut en visdomstann for litt siden. Betalte vel 1700,- hos tannkirurg. Det er nok billigere om tannen kan trekkes ut hos tannlegen. I tillegg blir det et par hundre kroner for å fjerne stingene litt senere, om du ikke gjør det selv.

EDIT: operasjonen var gjort på ca 1 min + bedøvelsestiden ;) Den satt godt så han måtte spenne ifra med beina på tannlegestolen, men det gikk likevel fort og greit. Jeg synes ikke det var forferdelig vondt i ettertid heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 4 visdoms tenner som måtte ut, 2 av dem lå under kjøttet, 2 lå delevis under. Problemet med de som lå delevis under kjøttet var at jeg kom ikke til, så jeg fikk ikke pusset dem sikkelig, samtidig som det kom masse bakterier under kjøttet der. Resultatet var at tanna nærmest lå og råttnet (den var svart da de dro den ut)

Dette første til en jevn smerte, jeg var på en måte sikkelig støl i kjeven i mndsvis....(måtte drøye å gå til legen lengst mulig)

Jeg hadde så syyykelig tannlege/sprøyte skrekk så jeg valgte å gå til en spessialist isteden for en vanlig tannlege, dette fordi jeg ikke stolte på den unge tannlegen når tennene var bøyd og måtte skjæres ut.

Jeg dro til en fantastisk spessialist, Siden jeg var så vanvittig redd så valgte han å trekke alle 4 tennene mens jeg først lå der, Han opererte ut 4 skjeve tenner på under 30 min.

Jeg hovnet ikke opp og jeg trengte ikke smertestillende etterpå.

Hvis du tar alle tennene på engang blir det også mye billigere :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg bruker Tannlegen på Grønland, han heter Kåre Andersen. Er flink og veldig rimelig. Tlf nr 22198103

Edit: Mulig du kan ha krav på noe refusjon fra NAV også, men da fikser han det, så betaler du bare egenandelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til tannlegen, du :)/>

Sånn kjentes det ut når mine visdomstenner var ute på tur, og selv om jeg ikke hadde vondt den dagen jeg var hos tannlegen, var det tydelig for henne at visdomstennene mine vokste feil - de vokste faktisk 90 grader feil vei og rett inn de andre tennene.

Å trekke visdomstenner er vanvittig dyrt, men når det er nødvendig å trekke så betaler du bare egenandel, og det er vel 15-20 prosent? Tror jeg betalte rundt et par tusen for å trekke to visdomstenner, og av det fikk jeg tilbake 75 % fra studentsamskipnaden.

Trygda dekker kun operasjon. Ikke trekking av tenner. Hilsen tannlege jeg var hos ista.

Jeg opererte en jeksel for en uke siden og betalte 1800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plages du med visdomstennene så skal det være mindre smerte når en tar dem før en vis alder stiemte i hvertfall på meg. Jeg ahr opperert alle fire tok fra 2,5 timer til ca 20 minutter. Det var faktisk mest vondt etter den som tok 20 min. Så sant du har råd så ville jeg tatt mest mulig. Men er det ikke noen mulighet med tannlegehøyskolen? husker ikke om den ligger i Oslo dem trenger jo noe å bli spesialister på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygda dekker kun operasjon. Ikke trekking av tenner. Hilsen tannlege jeg var hos ista.

Jeg opererte en jeksel for en uke siden og betalte 1800

Da ble tennene mine operert ut :aww: Aner ikke forskjellen, har aldri trukket tenner, men det var jo åpning og sying og hele pakka :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får refundert deler fra staten.

Fjernet 2 stk oppe som var ute - betalte 1600.

Opererte ut en nede - betalte nesten 3000.

Mine gjorde ikke jevnlig vondt, og den som måtte opereres ut nede kjente jeg ikke selv, men tannlegen sa den vokste inn i de andre tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare få dem ut! De vil garantert plage deg i fremtiden. Jeg trakk ei visdomstann nå i vår og betalte 600 kr hos vanlig tannlege. Den andre venter jeg på time på sykehuset. Det var to års ventetid der, og har ett år igjen.. Har bedt om å få time ved avbestilling, men foreløpig har det vært stille. Jeg plages endel med den tannen så jeg gleder meg til den blir borte! ! !

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare få dem ut! De vil garantert plage deg i fremtiden. Jeg trakk ei visdomstann nå i vår og betalte 600 kr hos vanlig tannlege. Den andre venter jeg på time på sykehuset. Det var to års ventetid der, og har ett år igjen.. Har bedt om å få time ved avbestilling, men foreløpig har det vært stille. Jeg plages endel med den tannen så jeg gleder meg til den blir borte! ! !

Lykke til!

2 års ventetid!? :o

sinnsykt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt sykt! Det er vel for hele Nordland vil jeg tro. Veldig kjipt å måtte vente så lenge. Kunne sikkert prøvd å finne en eller annen dyr tannlege som kunne dette, men har hørt at kjevekirurgene er så dyktige på dette og det er fort gjort på sykehuset. Så det frister jo litt å ta det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som tannhelsesekretær og hos oss (offentlig tannlege) koster det fra 600,- og oppover å fjerne visdomstennene. Det er ikke usannsynlig at det er de som lager trøbbel for deg, og det beste er som regel å få de ut.

Trekking av tenner er litt som fødsler, man hører stort sett bare om "skrekk-eksemplene", og ikke alle de trekkingene som går helt fint, så prøv å ikke gru deg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 4 visdoms tenner som måtte ut, 2 av dem lå under kjøttet, 2 lå delevis under. Problemet med de som lå delevis under kjøttet var at jeg kom ikke til, så jeg fikk ikke pusset dem sikkelig, samtidig som det kom masse bakterier under kjøttet der. Resultatet var at tanna nærmest lå og råttnet (den var svart da de dro den ut)

Dette første til en jevn smerte, jeg var på en måte sikkelig støl i kjeven i mndsvis....(måtte drøye å gå til legen lengst mulig)

Jeg hadde så syyykelig tannlege/sprøyte skrekk så jeg valgte å gå til en spessialist isteden for en vanlig tannlege, dette fordi jeg ikke stolte på den unge tannlegen når tennene var bøyd og måtte skjæres ut.

Jeg dro til en fantastisk spessialist, Siden jeg var så vanvittig redd så valgte han å trekke alle 4 tennene mens jeg først lå der, Han opererte ut 4 skjeve tenner på under 30 min.

Jeg hovnet ikke opp og jeg trengte ikke smertestillende etterpå.

Hvis du tar alle tennene på engang blir det også mye billigere :)

Kunne du sakt hvem du var hos?

Jeg har også sykelig tannlege og sprøyteskrekk.. Og har to visdomstenner nede som ikke kommer helt opp, så er veldig vanskelig å pusse skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du sakt hvem du var hos?

Jeg har også sykelig tannlege og sprøyteskrekk.. Og har to visdomstenner nede som ikke kommer helt opp, så er veldig vanskelig å pusse skikkelig.

Hei, ja da kommer de nok til å bli sikkelig betent etterhvert de også. Greit å bare få dem ut!

Jeg husker ikke hva han heter, for det er en del år siden. Men han var en godt voksen mann (jobber sikkert enda) og han hadde kontorer på Strømsø siden i Drammen.

Han hadde trukket visdomstenner hele livet og har tonnevis med erfaring. isteden for å hamre å slå inni munnen så bare vred han ut de skjeve tennene.

Ellers anbefaler jeg å ha med en kjent (jeg hadde med pappa) til å holde hånda...(man blir aldri for gammel :P ) og spille den høyeste dundre musikken i øret mens han holder på, da hører du ikke de ekle lydene.

Jeg fikk som sagt fjernet 4 tenner på 30 min, og hadde svært lite smerter i etterkant.

Veldig bra opplevelse!

Legger til: Jeg var så livredd at jeg fikk noe beroligende av legen som jeg tok i forkant. Det anbefales også!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av visdomstennene mine holder på å trenge seg fram og har gjort ganske vondt i perioder det siste året. Det gjør da akkurat vondt ved selve visdomstannen.

Nå har jeg hatt en diffus og jevn smerte i den ene rannraden oppe de siste tre dagene. Såpass ille at jeg ikke har klart og sove og fått påfølgende hodepine. I dag kjenner jeg ingenting. Det er denne tannraden som har en visdomstann som har gjort vondt tidligere, men ved denne smerten klarte jeg ikke å kjenne hvor smerten kom fra, og presset jeg på visdomstannen så gjorde det ikke vondt.

Noen som har vært borti lignende og vet hva det kan være? Er det sannsynlig at det er visdomstannen som lager krøll? Og bør jeg avvente og se om smertene går over - ettersom de er så av-og-på som de er, eller burde jeg dra til tannlegen og få tannen/tennene fjernet?

Hvor mye koster det å trekke visdomstenner, og er dette mye billigere å gjøre i Sverige? Vi har jo hytte i Sverige og jeg tar gjerne turen dit om prisene er mye billigere enn i Norge. Er også student, så mulig at SiO har noe ordning med billig tannlege for studenter i Oslo også?

Jeg hadde problemer med visdomstennene og har fjernet alle 4, 2 trukket og 2 operert ut. Noen ganger hadde jeg vondt rundt visdomstennene pga betennelse, men noen ganger hadde jeg vondt i 6årsjekslene mine. Tannlegen forklarte det med at visdomstennene presset på de andre jekslene og dannet trykk. Disse smertene forsvanet med visdomstennene =)

Dra til tannlegen og få en vurdering på om de bør trekkes eller opereres, ved operasjon får du refundert store deler av beløpet =)

Jeg opererte ut en visdomstann for litt siden. Betalte vel 1700,- hos tannkirurg. Det er nok billigere om tannen kan trekkes ut hos tannlegen. I tillegg blir det et par hundre kroner for å fjerne stingene litt senere, om du ikke gjør det selv.

EDIT: operasjonen var gjort på ca 1 min + bedøvelsestiden ;) Den satt godt så han måtte spenne ifra med beina på tannlegestolen, men det gikk likevel fort og greit. Jeg synes ikke det var forferdelig vondt i ettertid heller.

Hvis den er operert ut har du krav på refundering av ca 75%, dette må vel kreves innen 1 år eller noe. Tannlegen skulle ha opplyst om det, jeg fikk skjemaer som han underskrev og jeg sendte inn med kvittering om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...