Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodig utflod hos tispevalp, hjelp?


Taz
 Share

Recommended Posts

Du kan bruke naturell yoghurt, men bedre er det med edikkvann. 1 del eddik til 10 deler vann. Dette er surt nok til at valpen ikke vil vaske seg, ergo tilføres ikke nye bakterier ;) Husk å oppbevare det i romtemp, ellers blir det veldig kaldt for litjpia :P Intimvask er greitt på utsiden, men jeg ville ikke brukt det inni kjeden, iom at det inneholder såpestoffer.

Svir ikke edikkvann? Det høres ihvertfall ikke behagelig ut. :P Og merker de gangene jeg har fått edikk i sår at det sviiiir.

Hun er veldig sår bak der akkurat nå, og fikk veldig vondt når veterinær putta inn en q-tips.

Tror ikke Minion hadde satt pris på hvis det var kaldt. :P Tror ikke hun kommer til å bli særlig glad når hun finner ut at hun skal ha en engangssprøyte med diverse ting inni skjeden. Dette kommer til å bli ett interessant prosjekt.

Jeg tror hun mente sånn intimgreier de selger på apoteket, sånn som er beregnet til å putte inni der. Men hvis edikk eller naturell yoghurt funker like greit, så bruker jeg heller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oi! Det visste jeg ikke. Takk for info.

Minion syns antibiotikatablettene smaker godt, og sluker de ned i god tro om at hun får godis av meg. Veldig praktisk egentlig. Utfloden har allerede minsket betraktelig, men mistenker det komme

Før en ev ny kur, må du få tatt utstryk først, slik at dere er sikre på rett medisin. Er det sopp el virus, vil jo bare antibiotika gjøre det verre i lengden.

Joda, det kan svi litt, men det vil alt når det er så sårt som nå. Men 1/10 er veldig svakt altså :)

Aha, vet mente vel depositorer med melkesyrebakterier. Disse er ikke like effektive på hund, iom at skjeden deres brettes over bekkenet, da er det bedre med væske man kan få skylt opp og innover.

Og om du ikke allerede gjør det, begynn å gi C-vit, gi 500 mg i noen dager og øk dosen trinnvis til 1500mg pr dag. Jeg bruker ren askorbinsyre, men alt går.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asorbinsyre(pulver) kjøpes på apoteket ja, en liten boks koster vel rundt 100.- og varer rundt 3 mndr.

Ellers finnes jo div C-vit tabletter som kan kjøpes "overalt"

Askobinsyre kjøpes på apoteket og er i pulverform. Jeg gir normaldose til mine ett kvart kryddermål, ved sykdom e.l. halvt kryddermål.

Jeg kjøpte Acidum ascorbicum, askorbinsyre i pulverform, kostet 209 kr. 100 gram.

Så doseringen er ett kryddermål 1 gang til dagen? og når hun er frisk, hvis jeg vil fortsette med det, ett kvart kryddermål? Vanskelig å dosere ett kvar kryddermål da. :P

God bedring til lille! :)

Takk, tror hun syns litt synd på seg selv. :P Og enda mer når jeg skal begynne med eddikvask. :P

Merker jeg er veeeeldig skeptisk til eddik til sånt bruk. :P Det høres bare så feil ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Acidum ascorbicum, askorbinsyre i pulverform, kostet 209 kr. 100 gram.

Så doseringen er ett kryddermål 1 gang til dagen? og når hun er frisk, hvis jeg vil fortsette med det, ett kvart kryddermål? Vanskelig å dosere ett kvar kryddermål da. :P

Takk, tror hun syns litt synd på seg selv. :P Og enda mer når jeg skal begynne med eddikvask. :P

Merker jeg er veeeeldig skeptisk til eddik til sånt bruk. :P Det høres bare så feil ut.

Du kjøpte rett, men steike det kosta mye :o Begynn med et halvt kryddermål, og øk til 1 1/2 dagen, dette kan du gjerne gi til hun er ferdig med veksten.

Eddik er aldri feil, har du ikke lest sonenreglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg er veeeeldig skeptisk til eddik til sånt bruk. :P Det høres bare så feil ut.

Det ville jeg vært også, og jeg ville ikke under noen omstendighet brukt eddik på slimhinner som er betente. Jeg ville nok heller hørt på veterinæren jeg, selv om jeg kanskje synes han burde tatt utstryk for å finne riktig antibiotikum til behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere som er så skeptiske til eddik skal kjøpe dere noen pH strips, og måle pHverdiene i utblandet eddik og feks yoghurt, oppløste melkesyrebakterier osv. Poenget med eddiken er nettopp å få suret ned skjeden, som har forhøyet pH pga vaginitten. Det er helt ufarlig, og langt nært så surt som dere tror i så svak oppløsning. Ren eddik har en pH på 3, 1/10 blandingen vil ha en pH på rundt 5.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS, tranebær bør ikke brukes sammen med antibiotika (hilsen en som slet med returnerende UVI i mange år), den kan være med på å redusere effekten av antibiotikaen. Men når valpen er ferdig med kuren, så kan tranebær med hell brukes som preventivt foretak mot UVI og katarr. Godt at vet fant ut av det, og at hun slipper mye mer tull nå og du slipper mer bekymringer!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS, tranebær bør ikke brukes sammen med antibiotika (hilsen en som slet med returnerende UVI i mange år), den kan være med på å redusere effekten av antibiotikaen. Men når valpen er ferdig med kuren, så kan tranebær med hell brukes som preventivt foretak mot UVI og katarr. Godt at vet fant ut av det, og at hun slipper mye mer tull nå og du slipper mer bekymringer!

Oi! Det visste jeg ikke. :o Takk for info.
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjøpte rett, men steike det kosta mye :o Begynn med et halvt kryddermål, og øk til 1 1/2 dagen, dette kan du gjerne gi til hun er ferdig med veksten.

Eddik er aldri feil, har du ikke lest sonenreglene?

Jeg reagerte også på prisen, tenkte at noe sånt kunne ikke koste mer enn antibiotikaen (som kostet 100 kr), men kjøpte den da det er verdt å prøve.

Men eddik lukter sterkt og surt og ekkelt, også svir det på sår. Også har jeg aldri hørt om sånt bruk av eddik før, derfor jeg reagerte litt. :P

Det ville jeg vært også, og jeg ville ikke under noen omstendighet brukt eddik på slimhinner som er betente. Jeg ville nok heller hørt på veterinæren jeg, selv om jeg kanskje synes han burde tatt utstryk for å finne riktig antibiotikum til behandlingen.

En mellomting mellom det tulip sier og det veterinæren sier vil jo være naturell yoghurt.

Som forøvrig veterinæren ikke var negativ til da jeg nevnte at oppdretter hadde foreslått det.

Utstryk hadde sikkert vært greit, så vi slipper unødvendig mange antibiotikakurer, hun har jo allerede gått på en, og hun sjekket hvilken type Minion fikk forrige gang også.

Jeg tror dere som er så skeptiske til eddik skal kjøpe dere noen pH strips, og måle pHverdiene i utblandet eddik og feks yoghurt, oppløste melkesyrebakterier osv. Poenget med eddiken er nettopp å få suret ned skjeden, som har forhøyet pH pga vaginitten. Det er helt ufarlig, og langt nært så surt som dere tror i så svak oppløsning. Ren eddik har en pH på 3, 1/10 blandingen vil ha en pH på rundt 5.5

Men hva er pH verdien i naturell yoghurt da?

Jeg er vel bare skeptisk pga det jeg skrev ovenfor, det høres bare rart ut. ^^

Og tranebær! Kjøp tranebærkapsler til henne. :) Krysser fingre for lille Minion (har hun tråd? )

Tranebær i tillegg til c-vit? Har de samme egenskaper? Er det unødvendig å bruke begge deler? Hvilken er isåfall best å bruke?

OBS, tranebær bør ikke brukes sammen med antibiotika (hilsen en som slet med returnerende UVI i mange år), den kan være med på å redusere effekten av antibiotikaen. Men når valpen er ferdig med kuren, så kan tranebær med hell brukes som preventivt foretak mot UVI og katarr. Godt at vet fant ut av det, og at hun slipper mye mer tull nå og du slipper mer bekymringer!

Oi, takk for at du sa det. C-vit kan vel brukes samtidig med antibiotika?

Jeg håper det også, men er litt skeptisk, siden hun allerede har gått på en sånn kur.

Får ihvertfall 14 dager uten utflod da. I det minste. :P

Hvordan gikk det i dag? :)

Skrev det litt lenger oppe. :)

Men kan selvsagt copy paste inn her. ^^

Da har vi vært hos veterinær, og det ble ny antibiotikakur.

Det er skjedekatarr, men veterinær likte ikke at utfloden er rød/brunlig, og ba oss komme tilbake hvis det ikke forsvant

etter kort tid. Jeg fikk også beskjed om å skylle henne bak der med intimvask beregnet for kvinner, med en engangssprøyte. Noen som har erfaring med det? Noen alternativer som er billigere og like bra?

(oppdretter har foreslått naturell yoghurt)

Fikk ikke lest det du skrev tulip før jeg dro til veterinæren, så det ble ikke utstryk. Men da vet jeg hva eg skal spørre om hvis vi er så uheldige at vi må innom igjen.

Jeg tror det må være redusert immunforsvar isåfall og ikke anatomisk feil.

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke pH'en i seg selv som gjør at det svir... Det er ikke vondt å få cola i et sår f eks - i følge undersøkelser fra Odontologisk fakultet i Bergen, har en flaske Coca-Cola en pH-verdi på 2,6... Jeg ville fortsatt aldri hatt eddik i dåsa, for å si det sånn, samme hvor utvannet den var. Yoghurt er nok et mye bedre alternativ.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tranebær i tillegg til c-vit? Har de samme egenskaper? Er det unødvendig å bruke begge deler? Hvilken er isåfall best å bruke?

Oi, takk for at du sa det. C-vit kan vel brukes samtidig med antibiotika?

Tranebær inneholder et stoff som forhindrer bakteriene i å feste seg i "gangene", derfor er det gunstig å bruke som et forebyggende middel. Men det er også interaksjoner mellom antibiotikaen og tranebær som gjør antibiotikaen mindre effektivt.

C vitaminer er ikke noe problem som jeg forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står jo under avataren hennes: Skotsk terrier *ler*

*fikse briller og leselyd på pc'n*

Jeg burde kanskje legge til skotsk hjortehund der. :P

Beklager, er helt blind tydeligvis! Håper dere får det under kontroll :) . Hvilken rase er hun?

Hehe. Gjør ikke noe å måtte copy paste litt. ^^

Håper jeg også.

Hun er en skotsk hjortehund. :)

Tranebær inneholder et stoff som forhindrer bakteriene i å feste seg i "gangene", derfor er det gunstig å bruke som et forebyggende middel. Men det er også interaksjoner mellom antibiotikaen og tranebær som gjør antibiotikaen mindre effektivt.

C vitaminer er ikke noe problem som jeg forstår.

Okay. :) Takk for info.

Men nå kan jeg jo ikke bruke det på henne før om 11 dager da. :P

Endret av Taz
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt bekymret over at du har kjøpt en syk hund, jeg. Hva er avtalen med oppdretter? Dette kan jo bli en dyr affere, eller går det på forsikringen til oppdretter. Hva hvis det værst tenkelige skjer og du sitter der med en mengde utgifter og ingen hund? Dette ville jeg ha oppklart så fort som mulig. Ellers ønsker jeg god bedring til valpen og lykke til til dere begge :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt bekymret over at du har kjøpt en syk hund, jeg. Hva er avtalen med oppdretter? Dette kan jo bli en dyr affere, eller går det på forsikringen til oppdretter. Hva hvis det værst tenkelige skjer og du sitter der med en mengde utgifter og ingen hund? Dette ville jeg ha oppklart så fort som mulig. Ellers ønsker jeg god bedring til valpen og lykke til til dere begge :hug:

Skjedekatarr vil jeg ikke si er å kjøpe en syk hund, oppdretter sa at det var vanlig at tispevalper kunne få det og ga meg råd om hva jeg skulle gjøre HVIS hun fikk dette, ikke at Minion hadde det når jeg hentet henne.

Veterinærattesten sier at kjønnsorgan er u.a.

Jeg har i tillegg forsikring på Minion, så hvis det blir noen mer utgifter i forbindelse med skjedekatarr'en så tar jeg det på min.

Skjedekatarr er ikke dødelig altså, veterinær forsikret meg at dette var en veldig vanlig valpesykdom som rammet mange valper og som forsvant senest ved første løpetid. Jeg har bare aldri opplevd det på mine tisper før.

Men takk for at du bryr deg. :hug:

Veterinær sa også at så små valper IKKE kunne få livmorbetennelse, så da velger jeg å stole blindt på henne. ^^

Endret av Taz
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...