Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanintråden

Raksha
 Share

Recommended Posts

:gaah: Dagen etter jeg sier fra meg Rexen, så finner selvsagt Bonden Markus (ene trøndern) død. :( Aner ikke hva som har skjedd, han var fin på kvelden da vi sjekket han, men morgenen etter lå han død. Jeg så ikke på han nå, men regner med det må være noe med fordøyelsen.

Så leit! Det er meget mulig det er fordøyingen ja.. Det er veldig viktig å se at dyrene spiser og har fin(har i det hele tatt) avføring. Om avføringen ikke er som vanlig, eller ikke er i det hele tatt er veldig tydelige tegn på at noe er galt. Kaniner spiser og driter hele døgnet, noe som de må gjøre for å være friske.

Hvor mange har du igjen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har (med mine 10 tommeltotter) snekret nytt utebur til kaninjentene mine ?? buret mangler foreløpig tak! Samt har jeg planer om å lage noen hyller opp i høyden som de kan gå opp på og bruke som ut

Kaniner er så utrolig undervurderte! Frittgående kaniner er som en rampete blanding av hund og katt, og det er så koselig  Har jo hatt kaniner i over 20 år, og hele oppveksten og frem til noen år si

Mamma sine kaniner

Posted Images

Så leit! Det er meget mulig det er fordøyingen ja.. Det er veldig viktig å se at dyrene spiser og har fin(har i det hele tatt) avføring. Om avføringen ikke er som vanlig, eller ikke er i det hele tatt er veldig tydelige tegn på at noe er galt. Kaniner spiser og driter hele døgnet, noe som de må gjøre for å være friske.

Hvor mange har du igjen? :)

Ikke sant, og det går så innmari fort med dem. :( Resten av gjengen ser friske og fine ut heldigvis.

Har en hanne (trønder) og fire hunner (rs). Så har noen enda .Ideelt sett skulle jeg vel hatt en hanne til, men det får vente. Nå får de gå sammen resten, slapp dem sammen i dag - da har de litt større område - og det gikk helt fint med damene, ingen mine til slåssing eller noe, og da jeg kom inn med ny pære til varmelampa i stad så stod alle fem opp etter beina mine og skulle prate med meg uten noe mine til slåssing.

De har selskap av marsvina også - marsvina koser seg med å gå inn og ut som dem vil til kaninbingen. :lol: Laget en liten åpning som marco og marsvina kommer seg gjennom, og det minste marsvinet går rett gjennom kompostbingene uansett hun, så hun er litt over alt. :aww: Eneste er at jeg passer på at marsgrisene får vitaminene sine i fred.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kaniner da jeg var yngre. Det var utekaniner. Den første, Tussi, døde brått, mest sannsylig noe med fordøyelsen det og. Den andre jeg hadde, Emily, hun var syk nesten hele livet stakkars. Vet ikke hvor mange ganger vi var hos veterinæren med henne. Men hun hadde stadig diarè og stygg pels. Til slutt valgte jeg og avlive henne, siden hun aldri ble frisk.

Har bare et dårlig bilde av den siste jeg hadde, albinoen Amadeus. :)

Utennavn-2.jpg?t=1358284635

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Så flott :D Rexer er så fine :wub: Får så lyst til å kosemose dem :wub:

Jaaaa :wub: Gleder meg masse til å bli kjent med han - får sette opp stort hundeburd i gangen, da ser han de andre men er ikke fysisk borti, og gi alle beskjed om dersom de koser med han så får de ikke ta på de andre uten å ha vaska seg - skulle gjerne hatt bedre karentenemulighet men jeg kunne ikke si neitakk når jeg kunne få han levert på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaa :wub: Gleder meg masse til å bli kjent med han - får sette opp stort hundeburd i gangen, da ser han de andre men er ikke fysisk borti, og gi alle beskjed om dersom de koser med han så får de ikke ta på de andre uten å ha vaska seg - skulle gjerne hatt bedre karentenemulighet men jeg kunne ikke si neitakk når jeg kunne få han levert på døra.

Kjekt med kanin rett på døra, ja :ahappy: Fikk ei ny hermelinhue levert på jobb rett før jul. Veldig praktisk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med kanin rett på døra, ja :ahappy: Fikk ei ny hermelinhue levert på jobb rett før jul. Veldig praktisk :lol:

Veldig kjekt :lol: Og siden jeg har innmari lyst på han så kunne jeg ikke si nei, får heller ta sjansen uten ordentlig løsning på karentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bilde av en tysk kjemperase som var ENORM! Så jo ut som en tykk aussie i størrelse. Men når jeg googler den, ser den ikke så stor ut?

Hvilken tenker du på? husker brått ikke hva de store tyske heter. Men er jo noen som forer dem smellfeite for at de skal bli "størst mulig" som på hund. Fransk wedder og sånt ligger på 6 kg og oppover vet. Så de kan bli store.

Vakke så lett med denne kaninen gitt. Eier får ikke start på bilen så den kommer ikke i dag :( Kanskje i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det var det den het, men på bildet var det en mann som holdt den og den var som sagt gedigen! Den var brun/viltfarget.

Tysk kjempeschecke er flekket, og er ikke rasen på den kaninen. Det bildet er "manipulert", og viser ikke sannheten helt. Det er tatt i en litt rar vinkel, så kaninen ser gedigen ut. Rasen er nok en tysk kjempe, en nær slektning av den vi har her i Norden som heter Belgisk kjempe. Det sitter flere slike belgiske kjemper her i landet som er større enn den på det bildet, det er vanlig at de er ca 10kg som voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi takk, kaja! Skal ta bilder etterhvert, bare la han roe seg litt. Så at mine har blitt tynne i vinter (sånn går det når Bonden må ta ansvaret for dem :icon_redface: han kan jo ikke opp og ned på kanin og man ser det lite på dem, men kjenner det) så de skal feites opp - og han her skal ikke feites opp mer. :lol: Han er en plugg.

Klarer ikke helt bestemme meg for navn da, står mellom Angel og Rex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter monologen min her, jeg. Har en pjusk kaninfrøken. :( Mistenker diare - selv om jeg ikke så noe, for kjente ingen tegn til forstoppelse. Så Bonden sa han hadde Diakur pluss ( http://www.maru-vet.com/diakur-plus-diarrhoea-100g-p-234.html?language=en ) i fjøset så skal ta med litt så jeg kan prøve å tvinge i henne om hun fremdeles er pjusk og lever. Føler liksom ikke det er så mye mer jeg får gjort. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten dårlig mobilbilde av lille blå. :wub:

314813_10152489346155171_1775885812_n.jp

Han bor i stooort hundebur foreløpig, skal stå en stund i karentene, og jeg skal være sikker på at det ikke er noe smittsomt hos den andre gjengen før jeg slipper han med en dame eller to.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pjusken døde for meg i går morres :cry: Så skal ringe vet. straks og høre om det kan være leverkoksidiose siden dette er andre kaninen på drøye 14 dager som dør.

Du trenger ikke ringe vet. for å finne ut om det er leverkoksidiose, den er svært lett å diagnostisere selv siden den gir gulhvite knøler i leveren som er veldig lett synlige. Så se på leveren til den som døde.

Leverkoksidiose gir ikke diare, den gir typisk avmagring, redusert allmentilstand og død.

Veterinæren kan ikke finne ut om det er leverkoksidiose uten å obdusere en kanin.

Håper det ikke er koksidiose, det er skikkelig kjipt å få utbrudd av. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har levert to levende og den døde, så regner med de sjekker for alt de kan. :-) jeg klarer ikke åpne kjæledyr selv, spesielt ikke når jeg er så kvalm. Ikke har jeg erfaring med det heller, så da får vet ta den jobben. De skulle se på dem litt innimellom så venter på at de skal ringe så vi får henta dem.

Krysser fingre for at det er noe som lett kan behandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• La inn teksten din til Grok, den kunstige intelligensen på X, og fikk dette: Det du beskriver kan være tegn på separasjonsangst hos hunden din, men det kan også være knyttet til en utviklingsfase eller endringer i miljøet hans. Her er noen punkter å vurdere og råd som kan hjelpe: Vurderinger: Separasjonsangst: Hvis hunden din viser tegn på uro, bjeffing, uling, og konstant sjekking ved døren når du er borte, kan dette indikere separasjonsangst. Hunder kan utvikle slike oppførselstrekk i forskjellige faser av livet, ikke bare som valper. Utviklingsfase: Hunder, spesielt i alderen 6-18 måneder, går gjennom en fase der de tester grenser og kan vise nye atferdsmønstre, inkludert økt angst eller uro når de er alene.   Råd: Gradvis tilvenning:  Start med å øke tiden han er alene gradvis. La ham være alene i korte perioder og bygg opp tiden sakte. Belønn rolig oppførsel med godbiter eller leker. Trygghetsrutiner: Etabler en rutine før du forlater hjemmet som signaliserer at alt er bra. Dette kan være en spesiell leke eller aktivitet som han bare får når han er alene. Miljøberikelse: Sørg for at han har nok stimulering når han er alene. Lekekuber, snusematter eller interaktive leker kan holde ham opptatt. Trenings- og avslapningsøvelser: Tren på kommandoer som "bli" eller "vent" for å hjelpe ham å forstå at han skal være rolig når du ikke er der. Avslapningsøvelser kan også hjelpe; for eksempel, gi ham en langvarig godbit som han må jobbe for. Profesjonell hjelp: En dyreadferdsterapeut eller en trener med erfaring i separasjonsangst kan gi spesifikk veiledning og skreddersydde løsninger.   Om å skaffe en annen hund: Sosial støtte: Noen hunder kan føle seg tryggere med en annen hund til stede. Imidlertid er det ikke garantert at dette vil løse separasjonsangsten. Hvis den nye valpen også er alenevant, kan det i beste fall bidra til en mer rolig atmosfære, men det kan også bli to hunder som reagerer på hverandres angst. Individuell tilvenning: Fortsett å jobbe med din nåværende hund individuelt, selv etter at en ny hund kommer inn i bildet. Hver hund må lære å være komfortabel alene. Forbered deg på eventuelle utfordringer: Vær klar til å håndtere potensiell dobling av adferdsproblemer hvis begge hundene viser tegn på separasjonsangst. Husk at alle hunder er individuelle, og det som fungerer for en hund, kan ikke nødvendigvis fungere for en annen. Tålmodighet, konsekvens og profesjonell rådgivning kan være nøkkelen til suksess.
    • Jeg har en hannhund på 7 mnd som fint klarte å være alene hjemme i 1-3 timer fra han var 2-5 mnd, men ikke nå lengre. Har trodd at han har hatt det fint framdeles, men det fikk jeg motbevist da jeg kjøpte kamera for å følge med på han. Han oppholder seg i stua når han er alene, men han klarer ikke å ligge lenge å slappe av. Bjeffer, uler og går ofte til døra for å sjekke. Han er stille når jeg drar hjemmefra, og ellers når jeg er hjemme så kan han oppholde seg i et annet rom enn det jeg er i. Går og legger seg for å sove på et annet rom. Blir jo litt fortvilet da jeg i utgangspunktet trodde at alt var fint. Jeg kjøpte kamera for å kartlegge hvorfor/når han gjør fra seg inne når han er alene, da han ellers er stueren. Er dette et tegn på seperasjonsangst, eller noe som følger alderen/perioden han er i nå? Jeg har planer om å skaffe enda en valp til sommeren, og lurer også da på om noen har opplevd at hunden trives bedre med en annen hund tilstede når eier ikke er hjemme? Han er godt vandt med å omgås andre hunder, og kan både leke og slappe av sammen med både store og små hunder. Skal selvfølgelig ikke skaffe enda en hund for å kurere denne hunden, det er noe jeg har ønsket uansett. Men er jo også litt redd for at jeg ender opp med to hunder med seperasjonsangst, og vil jobbe med han for å få han til å bli tryggere. Er det noen som har noen råd?
    • Nevermind cranky puppy. Cranky Maskot er en tilstand som har meldt sin ankomst. Fra å være litt betuttet over hvor ufattelig snill og grei og rolig Ede var, så har JEG nå vært regelrett irritert og grinete flere ganger i dag, fordi han endelig har begynt oppføre seg som en fullstendig normal valp, på godt og ondt, og jeg har ikke håndtert det bra, så skuffelsen over egen failure i å ikke lenger på autopilot gjøre hva jeg vet er riktig, jeg oppfører meg nå spontant med valpen som alle andre mennesker naturlig gjør, før jeg får tenkt meg om og samlet meg, og den skuffelsen kommer i tillegg til at valpen nå har tødd så opp, han er 100% normal valp.  Det slitsomme først: Han maser og gnåler, sutrer og piper og biter og gnager. Jeg kan ikke trene ham og stappe ansiktet hans med mat hele dagen. Det må være en pause uten snacks før han skal sove, ellers sovner han jo aldri. Samme gjelder oppmerksomhet. Han MÅ venne seg til å kjede seg.  Derfor er det hull i alle klærne jeg har på meg nå, og jeg hater meg selv for å ikke ha forutsett utviklingen og tatt på et billigere antrekk enn Tiger of Sweden jeans og Nøstebarn ren ullgenser i dag.  Det er hull i klærne, det er hull i sengeteppet, det er hull i putene, det er sikkert hull i teppet, og gulvet utenom teppet er såpass glatt at jeg kan ikke forebygge/avlede ved å herjeleke med ham inne uten å ta på ham sklisikre potesokker først. Prøvd det når valpen er i DET humøret? Jeg har ikke beskyttelsesutstyret til det. Vekterhanskene mine har bare kuttresistent stoff inni, ikke heltrukket med det i flere lag, så å få på 4x potesokker for å snu en sånn biteraptus til kvalitetstid sammen på gulvet? Nope.  Sele er mindre ekstremsport å få på, men det er iskaldt og glatt og gruset med grov stein på isen, så han har ikke trivdes ute i det hele tatt.  Konsekvent måttet lokke en motvillig skeptiker hver eneste meter hver gang jeg har forsøkt få han med noe sted, og han har LØPT mot døren når vi har snudd for å gå tilbake igjen, både med og uten dekken og sokker. Vintervalp er en ekstra utfordring.  Så til lyspunktene som skinner gjennom de hullete klærne mine: Det virker som det endelig løsnet nå nettopp. Klarte få ham med på "langtur" rundt halve gården uten å lokke like mye som før. Steder han ikke har vært før, i mørket. Har den der 8-11 uker fryktperioden, som jeg ikke har merket på valp tidligere, endelig sluppet taket? Awesome i såfall, fordi han karen her trenger tydelig litt mer fysisk aktivitet, og den er det best å få ute. Venter på svar om et smellerbrett på Finn, ellers får vi lage selv. En ting er at valpen trenger olfaktorisk stimuli. Det handler nå vel så mye om at Maskot trenger Edeward mer sliten og fornøyd. Smellerbrett er en god investering for å lette trykket på møbler og garderobe.  Lurer forøvrig på om andre valper ikke har gitt noen uttrykk for den omtalte fryktperioden fordi de var mindre assertive? Å tørre gi tydelig uttrykk for hva en føler og mener er typisk assertive. Han her legger ikke noe imellom.  ... Trenger nå samle meg og vurderer en kopp sterk kaffe kl 22:15 fordi lille Ede vil våkne igjen for enda en runde før han sover gjennom natten. Vurderer koffein for de inntil to timene der og så prøve nøytralisere effekten av det med melatonin etterpå, fordi den mengden av: "Nei! Neineineineinei! Ikke! Nei! Slutt! Hysj! Nei! Shhhh! Hyyyysj! Kutt ut, da! Vær så snill gi deg nå! Kom! Kom her! Komme, da! Ja, kom da! Ja, åh, så flink gutt!" jeg har lirt av meg de siste dagene er tragikomisk. Jeg var SÅ flink med forrige valp og prøvde ikke på håndtere henne med tull jeg visste hun ikke forsto bæret av. Klarte fint kommunisere tydelig med henne så hun lærte fort. Stakkars Ede har hørt så mange rare lyder fra meg nå, fordi jeg ble oppfordret til å koseprate med ham, og det ene førte til det andre og det kom fullstendig ut av kontroll. "Kom her, da! Ja, kom! Kom så skal du få godbit! Så søt og flink liten gutt!" Trodde aldri jeg skulle se meg selv ta den der men jeg har altså gjort det, flere ganger daglig. Ute av trening med hund og trenger skjerpe meg. Fokus og selvkontroll, slutte gå på apemor autopilot som en psykisk utviklingshemmet/kunnskapsløs og uerfaren. Jeg vet bedre enn å oppføre meg som en ubevisst primat gjør med hunder.  Mestring er nøkkelen til glede og motivasjon. Den begynner med meg. Jeg trenger føle mestring igjen.  "The other end of the leash" Ikke noen must have bok jeg synes er verdt å betale for, men tittelen er en vinner og verdt å ha i bakhodet til enhver tid.  Edit, glemte bilde. Illustrasjonsbilde hører med. 
    • Uff, jeg blir så frustrert. Det er flere grunner til at jeg ikke er mer på sosiale media. Er litt på insta, men får mest rescue-ting og lite norsk hundeinnhold, heldigvis. Jeg følger Maren og Hun om hund. Jeg sluttet å følge en hageinfluenser som jeg kjenner litt fra barndommen. Hun kjøpte seg gård, og fikk valp i høst, som skal gå fritt rundt på gården. Samjoed, fordi den er allergivennlig, og har så lite jaktinstinkt...
    • Desverre godt sagt. Den ene machomannen er el han spanske/engelske Nando Brown. Vi har jo også arbeidshunden på Instagram. Men desverre lite gode menn som kan hund. Og desverre ser jeg at de som før hadde andre raser, og trente klikker og positivt, har hevet seg på malle bølgen- og trener hardt og stygt- trist.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...