Gå til innhold
Hundesonen.no

Vekk med dobbel og trippel komandoer?


Linda=D
 Share

Recommended Posts

Jeg har nok en tendens til å gi både dobbel og trippel komando til hunden. Nå har jeg tenkt å ta tak i det og har i kveld gitt han komandoer for så å sitte helt i ro og vente til han gjør det jeg ba om. Om jeg bare gjør det med ett triks blir det fort til at han gjør det før jeg får gitt komando så tenker det kan være kjekt å variere litt i økten. Hvor mange triks kan jeg da blande inn?

Det var kjempe gøy å trene i kveld (Det er det alltid;-)) men jeg så han virkelig tenkte før han tok renna fart og satset alt på ett triks. fikk han ikke med seg det jeg sa første gangen og jeg bare satt å så ut i lufta prøvde han ut noen triks før han smalt ned i dekk og la hodet tungt på fanget mitt og ga meg DET blikket. Hvem smelter ikka da?

Hva burde jeg gjøre da? Skal jeg da gjenta komandoen en gang til? For da gjør han det med en gang og er mer skjerpet eller skal jeg ta ett annet triks? Jeg synes begge deler går litt for det samme for han vet jo ikke at nå gjorde han feil så da tar vi ett nytt triks.

Men han var hvertfall mer skjerpet utover økten, men jeg må nok lære meg til å ta kortere økter også for merket det kokte litt for mye i topplokket mot slutten.

Det er bare unytte teite triks så er ikke no jeg MÅ få til. Orker ikke ødelegge treninga vår bare for å terpe og bryte/ ta åause om han ikke hører, men om det er noe jeg kan passe på.

Jeg er elendig på å forklare:-P

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en sånn "dette var feil, vi prøver igjen" bevegelse :) Jeg løfter begge henda og viser at det ikke er noen godbit der :) Ikke noe negativt, men bare vise at dette var ikke riktig :) Ved sitt/bli eller innkalling bare snur jeg ryggen til om de letter på rompa før de skal så de ser at det er feil før de kommer helt inn til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

En annen måte jeg leste et sted:

Ta noen godbiter som hunden virkelig liker (eller evt bruk dagens måltid). Still deg opp og kommander hunden. Vent i opptil 30 sek og se om hunden responderer på første kommando. Gjør den ikke det, så avbryter du økten, venter litt og prøver på nytt :) Etter hvert som hunden responderer, kan du begynne å heve kravene for hvor lang tid du venter før du feiler hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok en tendens til å gi både dobbel og trippel komando til hunden. Nå har jeg tenkt å ta tak i det og har i kveld gitt han komandoer for så å sitte helt i ro og vente til han gjør det jeg ba om. Om jeg bare gjør det med ett triks blir det fort til at han gjør det før jeg får gitt komando så tenker det kan være kjekt å variere litt i økten. Hvor mange triks kan jeg da blande inn?

Tips?

Om jeg forsto deg rett her...Kommandoer eller ord, bør komme i forbindelse med atferden sitt, og ikke før eller etter. Ja du kan navngi ulike atferder som du vil skal hete noe på rekke og rad etter hvert som de dukker opp. Ene øyeblikket setter hunden seg og du sier "sitt". Neste øyeblikk legger den seg kanskje og du sier "ligg". Spurter den mot deg sier du "kom" osv. Flott læringsfilosofi og veldig effektiv, bare husk å belønne skikkelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forsto deg rett her...Kommandoer eller ord, bør komme i forbindelse med atferden sitt, og ikke før eller etter. Ja du kan navngi ulike atferder som du vil skal hete noe på rekke og rad etter hvert som de dukker opp. Ene øyeblikket setter hunden seg og du sier "sitt". Neste øyeblikk legger den seg kanskje og du sier "ligg". Spurter den mot deg sier du "kom" osv. Flott læringsfilosofi og veldig effektiv, bare husk å belønne skikkelig

Etterhvert så må man jo si det før hunden faktisk gjør det da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert så må man jo si det før hunden faktisk gjør det da;)

Ja et god observasjon du hadde der. Det synes jeg var bra tenkt. Når hunden forstår kobblingen ord/atferd vil den utføre atferden når du sier ordet eller kommandoen for det selv om den er opptatt med noe annet. Som du sier; etterhvert må man det ja. Dette er en del av utviklingen og mestring. I læring så har man trinn..læringstrinn. Man må altså lære å krype før man kan gå. Ofte går man omveier i læringen og det tar dobbelt så lang tid. For eksempel om valpen står og graver i plenen, og om det er noe den slett ikke får lov til..om den da hører for eksempel ordene, "nei fy", så forbinder den det å grave i plenen med ordene, Nei fy. Eller at den selv heter nei fy. Mange hunder går nok rundt og tror at de heter nei fy. I læring så synes i alle fall jeg at det er lurt å ta den korteste og mest effektive veien.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mye greiere å legge på signal før adferden. Lærte det på kurs en gang og synes det er mye mere effektivt :) Men om han ikke utfører kommandoen med én gang så vil jeg ikke si han kan kommandoen godt nok. Eller ikke har nok lyst på belønningen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mye greiere å legge på signal før adferden. Lærte det på kurs en gang og synes det er mye mere effektivt :) Men om han ikke utfører kommandoen med én gang så vil jeg ikke si han kan kommandoen godt nok. Eller ikke har nok lyst på belønningen :P

Hvordan vet du da at du treffer atferden med signalet? Joda vi vi drev på med det tidligere og det virket ...omsider det og etter noen bom her og der. Man vet jo ikke at hunden skal sette seg før den faktisk gjør det og om man gir et signal for sitt for eksempel og så hjelper hunden ned i sitt, så er det en omvei i læringen og hunden lærer heller å vente på å bli hjulpet. Før fikk vi på våre kurs, hunder som ventet på å bli kommandert i sitt, stå og dekk. Nå får vi hunder som venter på å få lov til å sitte, stå og dekke. Kommandord er byttet ut med tillatelse. Jeg synes dette er veldig effektivt og himmla gøy. En dame jeg kjenner brukte èn uke på å lære hunden sin følgende atferdskjede. Hun satt i stuen og tillatelsessignalet var "Mor er tørst". Hunden løp da ut på kjøkkenet, åpner kjøleskapsdøren, tok ut en flaske brus, gikk inn i stuen og la den i fanget til mor, gikk så tilbake og lukket kjøleskapsdøren. Gøy å kunne lære hunden sin slike ting på så kort tid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du da at du treffer atferden med signalet?

Hvis hun bruker samme metode som meg, så kommer kommandoen før et håndsignal. Feks dekk. Først lokker man hunden ned i dekk med godbit. Deretter sier man kommandoen rett før hånsignalet. Deretter kan man fjerne håndsignalet og kun bruke kommando. Dette er veldig effektivt, og på mange hunder trengs kun få repetisjoner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du da at du treffer atferden med signalet? Joda vi vi drev på med det tidligere og det virket ...omsider det og etter noen bom her og der. Man vet jo ikke at hunden skal sette seg før den faktisk gjør det og om man gir et signal for sitt for eksempel og så hjelper hunden ned i sitt, så er det en omvei i læringen og hunden lærer heller å vente på å bli hjulpet. Før fikk vi på våre kurs, hunder som ventet på å bli kommandert i sitt, stå og dekk. Nå får vi hunder som venter på å få lov til å sitte, stå og dekke. Kommandord er byttet ut med tillatelse. Jeg synes dette er veldig effektivt og himmla gøy. En dame jeg kjenner brukte èn uke på å lære hunden sin følgende atferdskjede. Hun satt i stuen og tillatelsessignalet var "Mor er tørst". Hunden løp da ut på kjøkkenet, åpner kjøleskapsdøren, tok ut en flaske brus, gikk inn i stuen og la den i fanget til mor, gikk så tilbake og lukket kjøleskapsdøren. Gøy å kunne lære hunden sin slike ting på så kort tid.

Tvert imot, det er mye mere effektivt, iallefall sånn jeg opplever det. Okei, si jeg trener "ligg" og skal sette på kommando for "ligg". Da belønner jeg først masse frivillige dekker så hunden bare har ligg i hodet, så bare sier jeg "ligg" og hunden legger seg. Det går utrolig fort så skjønner de sammenhengen. Så kan jeg belønne at den står, for å så si ligg og hunden legger seg. Dette har ingenting med lokking og hjelping og gjøre slik som du tror. Jeg synes det å si kommandoordet når hunden gjør det er en omvei, det gjorde jeg før. Hunder er smarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har nok en tendens til å gi både dobbel og trippel komando til hunden. Nå har jeg tenkt å ta tak i det og har i kveld gitt han komandoer for så å sitte helt i ro og vente til han gjør det jeg ba om. Om jeg bare gjør det med ett triks blir det fort til at han gjør det før jeg får gitt komando så tenker det kan være kjekt å variere litt i økten. Hvor mange triks kan jeg da blande inn?

Det var kjempe gøy å trene i kveld (Det er det alltid;-)) men jeg så han virkelig tenkte før han tok renna fart og satset alt på ett triks. fikk han ikke med seg det jeg sa første gangen og jeg bare satt å så ut i lufta prøvde han ut noen triks før han smalt ned i dekk og la hodet tungt på fanget mitt og ga meg DET blikket. Hvem smelter ikka da?

Hva burde jeg gjøre da? Skal jeg da gjenta komandoen en gang til? For da gjør han det med en gang og er mer skjerpet eller skal jeg ta ett annet triks? Jeg synes begge deler går litt for det samme for han vet jo ikke at nå gjorde han feil så da tar vi ett nytt triks.

Men han var hvertfall mer skjerpet utover økten, men jeg må nok lære meg til å ta kortere økter også for merket det kokte litt for mye i topplokket mot slutten.

Det er bare unytte teite triks så er ikke no jeg MÅ få til. Orker ikke ødelegge treninga vår bare for å terpe og bryte/ ta åause om han ikke hører, men om det er noe jeg kan passe på.

Jeg er elendig på å forklare:-P

Tips?

Hva mener du med at du ikke vil ødelegge treninga for å terpe og avbryte/ta pauser? Om det aldri får noen form for konsekvens å ikke høre på første kommando, så kommer han aldri til å trenge å høre med en gang. Det gir jo akkurat den samme belønninga å surre rundt og så utføre kommandoen etter tre ekstra kommandoer som å gjøre det med en gang.

Det er flere muligheter for å få bort dobbeltkommando. En er å gi en kommando og så vente som du gjorde. Jeg har ikke spesielt trua på det, men det kan jo selvfølgelig funke. Ihvertfall om han får med seg kommandoen, men velger å la være å utføre den (med en gang). Du merker fort om det går kortere og kortere tid før han utfører øvelsen :) Hvor fokusert er han på deg når dere trener? Er han helt med med full kontakt før du gir kommandoen? Eller kan han finne på å bli litt ufokusert, se bort på noe spennende, lukte på en spennende lukt osv? Forutsetningen for å trene er kontakt og fokus :)

For å få bort dobbelt og trippelkommandoer ville jeg enten lært inn øvelsene på nytt og lagt på kommandoen på nytt og vært klar på kriteriene (bl.a. at hunden når du har lært han øvelsen på nytt skal utføre øvelsen umiddelbart) eller brutt/feila han hver gang han ikke utfører kommandoen med en gang. Hva du velger kommer litt an på hvor ofte han trenger dobbeltkommando. Utfører han aldri kommandoen med en gang uten dobbeltkommando, ville jeg gått helt tilbake, jobba med kontakt og fokus og så lært han hele øvelsene på nytt fra starten med klare kriterier ifht hvor fort kommandoen må utføres etter du har gitt kommandoen.

Ja et god observasjon du hadde der. Det synes jeg var bra tenkt. Når hunden forstår kobblingen ord/atferd vil den utføre atferden når du sier ordet eller kommandoen for det selv om den er opptatt med noe annet. Som du sier; etterhvert må man det ja. Dette er en del av utviklingen og mestring. I læring så har man trinn..læringstrinn. Man må altså lære å krype før man kan gå. Ofte går man omveier i læringen og det tar dobbelt så lang tid. For eksempel om valpen står og graver i plenen, og om det er noe den slett ikke får lov til..om den da hører for eksempel ordene, "nei fy", så forbinder den det å grave i plenen med ordene, Nei fy. Eller at den selv heter nei fy. Mange hunder går nok rundt og tror at de heter nei fy. I læring så synes i alle fall jeg at det er lurt å ta den korteste og mest effektive veien.

Kjenner du seriøst noen hunder som tror de heter fy? Eller som graver i hagen på kommandoen fy? Dette er klassiske eksempler fra klikkertrenere, men jeg har ihvertfall aldri vært borti hunder som hverken tror de heter fy eller reagerer på det som en kommando på noe de ikke skal gjøre... Selv om du har sett lyset Ingar, så er det flere veier til Rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Det går allered bedre bare jeg lærer meg å vente. Hunden kan komandoene så er bare jeg som er "rastløs" og ikke gir han sjangsen til å gjøre det før jeg har gitt komandoen flere ganger. Merket det etter å ha skrevet denne tråden og sett mer på hva jeg gjør når vi trener (Vi har trent en del ute hvor jeg blir nervøs og har nok en uvane med å sikre meg at han gjør trikset så komandoene kommer veldig tett etter hverandre) så fort jeg ga komandoen og ventet tok det ikke lange tiden før han gjorde trikset jeg ba om:-) Jeg er mer tydelig første gangen jeg gir komando og det virker som han etter noen bomerter er mer fokusert og hører etter hva jeg sier før han utfører. Så nå har jeg blitt mye mer bevisst det å kun gi komando/ tegn så vente. De gangene han bare ser på meg eller gjør favorittrikset sitt i stedetfor så venter jeg han ut, får han opp i stående etter litt så gir jeg komando en gang til og venter.

Jeg trener ved å først føre han med godbit til det jeg vil og noen repitisjoner, så bare føre med hånda så legge på komando samtidig for så å fjerne føring. Jeg lærte han å trekke opp doen på en kveld;-) Hoppe tau lærte han innen noen dager så det er en kvikk hund. Ofte kan jeg fjerne føring med belønning i første treningsøkt.

Ang at jeg ikke vil ødelegge treninga ved å avbryte/ ta pause er at dette bare er triksetrening for morro. De mest unyttige tingene en kan lære en hund. Så da prioriterer jeg heller at vi har det gøy og tuller og tøyser. Tror nok jeg ville avbryte/ta pause om det var veldig viktig å få det perfekt som f eks til konkurranser eller nyttig hverdagslydighet. Her vil jeg gjerne få vekk dobbekomandoene, men uten å "drepe treninga".

Jeg merker også at jeg gir dobbelkomandoer ute når det gjelder innkalling. Jeg gir han ikke sjangsen til å komme før jeg roper igjen, men nå har vi jobbet med det i en uke hvor jeg har blitt mer bevisst. Jeg sier komandoen så vente og belønne når han kommer. Jeg sier kunn komandoen om jeg ser at det er veldig stor sjanse for at han kommer og dropper å gi komando om han står å snuser eller er opptatt med noe og det fungerer:-)

Jeg har såvidt vært innom klikkertrening. Satte meg ned med klikkeren, holdt godbit klar, klikket og skulle gi godbit, men da løp han å la seg i buret og var redd. iom vi får til så mye ved føring så ser jeg ikke poenget i å sitte å venne han til klikker. Han er omplasseringshund så jeg vet ikke hva den reaksjonen kom av.

Ser jeg er elendig på å forklare, men håper det var forståelig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det aldri får noen form for konsekvens å ikke høre på første kommando, så kommer han aldri til å trenge å høre med en gang.

Det er flere muligheter for å få bort dobbeltkommando.

Kjenner du seriøst noen hunder som tror de heter fy?

Det er alltid konsekvensene som er bestemmende for om vi lærer(endrer atferd) eller ikke). Å ikke høre på kommando, får en konsekvens ja. Klikketrenere for eksempel, er meget konsekvent og nøye på den biten fordi det er en av bærebjelkene i læringen.

Ja jeg kjenner hunder som i perioder trodde de het Nei, nei fy, eller noe slikt,. Helt vanlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid konsekvensene som er bestemmende for om vi lærer(endrer atferd) eller ikke). Å ikke høre på kommando, får en konsekvens ja. Klikketrenere for eksempel, er meget konsekvent og nøye på den biten fordi det er en av bærebjelkene i læringen.

Ja jeg kjenner hunder som i perioder trodde de het Nei, nei fy, eller noe slikt,. Helt vanlig

Det er vel i grunnen litt selvmotsigende å ha et så mekanisk syn på hunder og hunders læring, og samtidig påberope seg å vite hva hunder tror eller ikke tror om hva de heter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...