Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny bil - modell/drivstoff


Nirm
 Share

Recommended Posts

Bilen min er inne på verksted igjen, og dette er enten andre eller tredje gang i år, samt at den stod et par ganger i fjor og. Så nå vurderer jeg å la dette bli siste gang for den. Den skal ha EU kontroll til neste år, men jeg vurderer å bare drite i den, og kjøre til den skal skiltes av og kjøpe meg ny bil. Om ikke det kommer enda mer dritt med den over nyåret.

Så da kommer det til modell og ikke minst drivstoff.

Jeg bor i Oslo, er avhengig av å kjøre innenfor bomringene for å komme meg på jobb og kollektiv er ikke et spesielt godt alternativ egentlig. Det øker arbeidsnatten min med ca 2 timer, og det er 2 timer jeg ikke vil la hundene være alene hjemme. Så da kommer dette dieselbråket inn. Skal man sjanse på ny dieselbil, og ende med å bli stående enkelte dager? Eller bensinbil? Og hvor mye dyrere er en bensinbil egentlig å bruke? Arbeidsukene mine kjører jeg omtrent til og fra jobb bare, friukene mine blir det treninger nord for Oslo. Og så er det noen langturer av og til, type andre siden av Sverige.

Så er det plass. Jeg har tross alt to schäferhunder som skal ha OK plass, men jeg er ikke avhengig av å ha dobbeltbur. Kan godt ha to enkeltbur, slik at en blir tatt ut på siden, og den andre bakover. Nå har jeg luksus med to dører til hver hund, men er klar over at jeg ikke kan få det på alle biler. Jeg vil ikke ha hel vegg noe mer mellom kupeen og lasterommet, og det er ikke aktuelt å gå opp i størrelse Hiace, Transporter o.l. Men jeg vil ikke ha stasjonsvogn eller liknenede. Peugout, Berlingo og Yaris er utaktuelt. Og jeg har vel egentlig ikke lyst på ny Ford heller...

Så sonens orakler. Hva har dere å foreslå? Og bør man gå for deisel eller bensin?

Prisklasse ca 100 000 tenkte jeg forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ikke det.... Blir matt av å skulle tenke på slikt.

Og forøvrig. Ikke noe monsterbil som koster like mye å forsikre heller. :P Og gjerne en som ikke må fikses på hele tiden også.

Har ikke Caddyen hel vegg? De jeg har sett, har det. Vi har to på jobb som jeg har kjørt (gode biler, men med hel vegg...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hva er problemet med skillevegg? Hvis du syns Caddy er gode biler men problemet er skillevegg så burde du kanskje se på det? St.vgn blir lite med to schäfere syns jeg selvom noen har det. Skal de overnatte og bo i bilen er det altfor lite. Hundre laken får du jo nesten ny caddy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir for kaldt der om vinteren, samme med å få ned temperatur om sommeren... For det er ingen slike muligheter på Forden, så sant jeg ikke hadde startet å lage masse huller i veggen (altså, jeg vil ha nettingvegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje se på touranen igjen ja... For jeg må ha ny bil. Nå. Den blir dyyyyyr å reparere, og enda fant de ikke alle feilene med de.... Peugot liker jeg ikke. :-P

Altså eneste grunnen til at jeg i det hele tatt ser på peugot en er pga avtale via jobben. Skal jeg kjøpe blir det touran.

Jeg og j hadde fire hunder og pikk pakk på tur :-P gikk fint det :-D

+touran har gode seter. I forhold til din er den bedre på lang kjøring osv. Og det gjør du jo en god del av :-P

Ut og prøv en touran!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sette på VW Touran

Vet ikke hva slags Ford du har, men jeg kjøpte i våres Ford S-Max varebil.

Billig i drift (jeg har diesel om det betyr noe), god å kjøre og kjempe god plass. Faktisk er det større plass i denne enn i Suzuki XL-7 som jeg hadde før.

Skilleveggen er i gitter. Nå har jeg et stort dobbeltbur, men må sannsynligvis ha et dobbeltbur til, da vi til våren skal ha en ny hund.

Så langt er jeg ihvertfall fornøyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ikke det.... Blir matt av å skulle tenke på slikt.

Og forøvrig. Ikke noe monsterbil som koster like mye å forsikre heller. :P Og gjerne en som ikke må fikses på hele tiden også.

Har ikke Caddyen hel vegg? De jeg har sett, har det. Vi har to på jobb som jeg har kjørt (gode biler, men med hel vegg...).

du får jo satt inn nettingvegg da, men det koster noe. Jeg har sett med nettingvegg :) men hel vegg er nok vanligst :(

Vi hadde Caddy, men vi hadde hel vegg. Ettersom det var vinduer som kunne åpnes, fikk dyra god lufting. Vi har polarhunder, så om det var kaldt baki gjorde ikke så mye. Med nettingvegg får man jo AC i hele bilen, og kan temperaturregulere hele bilen. Det var lite trøbbel med den bilen, eneste er at man må huske å smøre listene med silikon om vinteren, ellers fryse dørene! Billig i drift.

Men hvis det er plass nok i en Touran- hadde jeg valgt den fremfor Caddy. (her har hundeholdet gått helt feil (nei, riktig! ;) ) vei, og vi kjører nå firhjulstrekker og henger). Caddy kommer forøvrig i firehjulstrekker (four motion mener jeg den heter), men det ble likevel ikke ny caddy av praktiske årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touran :)

Min er 2005 model, utenom to ganger så har jeg bare fulgt service. Den ene gangen var bremsene, noe som faktisk blir slitt og den andre gangen var når nøkkelen brått ikke gikk inn i nøkkelhullet. Den gikk på garanti.

Bilen min har nå kjøprt 160000km jeg kjøpte den ved 60000 km.

Det er lite diesel støy, da det egentlig er en personbil.

Du kan ha to utganger til bikkjene ettersom det er bakdører der også. De burene jeg har nå er det fint plass til en Sch i hvertbur, skulle bare vært litt lengre. Men blir nok litt smalere om du er vant med. Evt kan alternative være å lage løsningen "en bak og en forann" så er det problemet løst.

Det har vært en liten økning på diesel forburket siden jeg kjøpte den til nå, i følge kjørecomputer. Jeg bruker nå ca 0,55-0,6 på milen.

Og en av de tingene som gjør at jeg vil ha bilen igjen er at du ikke har varebil seter, jeg sitter faktisk med god komfor under lange turer. Jeg sleit noe immari med knær og skuldrer når jeg hadde Caddy da det ikke var noen form for støtte.

Min er manuell gir, 2005 model (kjøpte den i 2009/10) var da gått 60000 km, fullgt alle servicer og jeg betalte 135000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

I følge prislista til Møller for 2012 fåes utvidet vegg med gitter som ekstrautstyr til 4500,- :) Står også at det gir 12cm mer plass. :) Litt usikker om disse passer helt tilbake til 2004 eller om det finnes alternativer men det kan jo Møller svare deg på. Støyen du får med gitter kan nok reduseres endel med lydmatter innvendig på veggene i kassa, fåes billig på biltema, jeg har tenkt å gjøre dette på min uansett.

Touran er en bil i en helt annen klasse, og for samme pris får du derfor en eldre bil med mer kilometer. Jeg har kjørt Touran automat og det vil jeg helst slippe igjen må såfall bli manuell gir. Caddy er også en enklere bil og vil naturligvis være mye billigere i service og vedlikehold. Mikkmakk du kanskje ikke trenger koster penger. Caddy III fra 2004> er bygd på Golf så alle argumenter om "personbilfølelse" er nok mer psykisk enn noe annet da det i hovessak er kassa bak som er forskjellen. Kjører selv en Caddy 2000, helt kult til småkjøring og det som har vært av langkjøring er også uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda eller Toyota så får du en god kvalitetsbil. De finnes i ulike varianer, alt ifra stasjonsvogner til suv.

Jeg har honda civic og honda crv. Krute gode biler. Civicen er fra 95 og det er kun slitedeler som har blitt skiftet opp igjennom, ellers ingenting. Crven også er null problem.

Samboer er stor fan av Toyota Avensis. Vi begge har kjørt endel ulike biler i våre yrker og har prøvd mange ulike merker. Jeg er ganske kravstor til biler, og haaater småfeil, plastdeler, løsninger i bilen, opphengte dører og diverse problemer samt at de ikke er gode på veien. Har disse franske bilene i vrangstrupen. blæh!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge prislista til Møller for 2012 fåes utvidet vegg med gitter som ekstrautstyr til 4500,- :) Står også at det gir 12cm mer plass. :) Litt usikker om disse passer helt tilbake til 2004 eller om det finnes alternativer men det kan jo Møller svare deg på. Støyen du får med gitter kan nok reduseres endel med lydmatter innvendig på veggene i kassa, fåes billig på biltema, jeg har tenkt å gjøre dette på min uansett.

Touran er en bil i en helt annen klasse, og for samme pris får du derfor en eldre bil med mer kilometer. Jeg har kjørt Touran automat og det vil jeg helst slippe igjen må såfall bli manuell gir. Caddy er også en enklere bil og vil naturligvis være mye billigere i service og vedlikehold. Mikkmakk du kanskje ikke trenger koster penger. Caddy III fra 2004> er bygd på Golf så alle argumenter om "personbilfølelse" er nok mer psykisk enn noe annet da det i hovessak er kassa bak som er forskjellen. Kjører selv en Caddy 2000, helt kult til småkjøring og det som har vært av langkjøring er også uproblematisk.

hjuloppheng og dempinga bak er (som hos andre varebiler) nok ikke helt den samme som hos mange personbiler. Vi hadde Caddy 2005 modell. helt grei kjørekomfort, men du får biler som er enda bedre å kjøre. Vi bytta den dog ikke ut pga kjørekomforten da- kjørte langt og mye med den bilen uten problem. Får vi færre bikkjer igjen, er det helt klart en aktuell bil!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Har disse franske bilene i vrangstrupen. blæh!.

Ditto. :D

hjuloppheng og dempinga bak er (som hos andre varebiler) nok ikke helt den samme som hos mange personbiler. Vi hadde Caddy 2005 modell. helt grei kjørekomfort, men du får biler som er enda bedre å kjøre. Vi bytta den dog ikke ut pga kjørekomforten da- kjørte langt og mye med den bilen uten problem. Får vi færre bikkjer igjen, er det helt klart en aktuell bil!

Naturligvis, mente heller ikke at det var identisk, min har bladfjører bak. :) I følge wikipedia: The Typ 2K shares 50% of its modules with the Volkswagen Golf Mk5 and Volkswagen Touran. Jeg tørr fortsatt påstå at den største forskjellen på kjørekomfort sitter mer i hodet enn noe annet, førsteinntrykket som gjøres før man i det hele tatt setter seg i bilen osv.

Red: Den store forskjellen på kjøreegenskaper som resultat av oppheng og dempere er først og fremst ved mer krevende kjørestiler og forhold, ikke akkurat "hundebilkjøring" sånn jeg ser det. Sånn jeg kjørte med Golf for 10 år siden er liksom ikke så aktuelt i dag med 2 bikkjer baki okke som.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig foretrekker suv, jeg synes de er gode og kjøre og det er som regel grei plass, ulempen er jo at de gjerne ligger en del høyere i pris enn personbiler og muligens litt høyere på drivstofforbruk, men det er ikke veldig mye. Min pajero bruker feks 0.7l på mila på bykjøring og det kan jeg leve med vertfall. Hadde jeg hatt flere hunder hadde jeg fortsatt kjørt suv, men kjøpt henger i tillegg.

Kassebiler enten de er små eller store forsåvidt, er jo unektelig veldig praktisk, men gjerne ikke så god og kjøre med. Gjerne rimelige og kjøpe også.

Personbiler ala Touran er et godt alternativ, større plass enn i en vanlig stasjonsvogn og bedre kjørekomfort enn en kassebil.

Toyota er jo stort sett et trygt kjøp, men det aller viktigste er jo at bilen er tatt vare på av forrige eier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditto. :D

Naturligvis, mente heller ikke at det var identisk, min har bladfjører bak. :) I følge wikipedia: The Typ 2K shares 50% of its modules with the Volkswagen Golf Mk5 and Volkswagen Touran. Jeg tørr fortsatt påstå at den største forskjellen på kjørekomfort sitter mer i hodet enn noe annet, førsteinntrykket som gjøres før man i det hele tatt setter seg i bilen osv.

Red: Den store forskjellen på kjøreegenskaper som resultat av oppheng og dempere er først og fremst ved mer krevende kjørestiler og forhold, ikke akkurat "hundebilkjøring" sånn jeg ser det. Sånn jeg kjørte med Golf for 10 år siden er liksom ikke så aktuelt i dag med 2 bikkjer baki okke som.

hehe- har aldri vært noen råner med golf jeg, men ser poenget. Uamsett- det har nok litt å si, og ikke bare "oppi hodet". (og så det er sagt: jeg er ikke nøye på hvordan biler ser ut, jeg bryr meg om hvordan de er å kjøre og om de har praktiske løsninger og dekker mine behov). Oppheng og dempere går også på komfort for dem som skal sitte i bilen. MEN: Det er virkelig ikke snakk om en "ukomfortabel" bil. Den har gjort det bra i "tester" av varebiler, bla pga kjørekomfort. Så. jo, delvis enig, Snusken. ganske enig faktisk :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for forslag. :)

Jeg har så mange tommeltotter når det kommer til å gjøre ting og tang som å lydisolere etc, så blir det overhode ikke pent. Men kan jo hende man finner en som har gitter og er lydisolert. Og hva vil evt lydisolering koster ca, om man går for en Caddy?

Er det noen som har noen erfaring med Suzuki Grand Vitara? Jeg har egentlig liiiiit lyst på SUV, fordi mange av de er så kule. :aww: Men jeg trur det er litt utenfor mitt budsjett.

Hvordan er det å forsikre Touran kontra Caddy eksempel?

Har pratet i hele år om å bytte bil, men nå valgte bilen det for meg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent det samme for meg :)

Når jeg sjekket SUV derimot, så ble det kastet på ett stk 0 i beløpet :mellow:

What? :o Såpass. Da trur jeg at jeg unngår det. :lol:

Kan jeg spørre hva du betaler for din i mnd? Send det på PM om du ikke vil ta det offentlig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? :o Såpass. Da trur jeg at jeg unngår det. :lol:

Kan jeg spørre hva du betaler for din i mnd? Send det på PM om du ikke vil ta det offentlig. :P

Ekke så veldig hemmelig :P

Jeg betaler 6000 i året, da har jeg den full kasko og 30000 km i året.

Jeg hadde ikke opparbeidet full bonus når forsikringsåret startet.

Når jeg sjekket USV så skulle samme firma ha 15000 for å forsikre den bilen under samme vilkår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekke så veldig hemmelig :P

Jeg betaler 6000 i året, da har jeg den full kasko og 30000 km i året.

Jeg hadde ikke opparbeidet full bonus når forsikringsåret startet.

Når jeg sjekket USV så skulle samme firma ha 15000 for å forsikre den bilen under samme vilkår..

Da er den faktisk rimeligere enn Forden å forsikre. Jeg har full bonus på min. Forden fikk jeg sjokk første gangen da jeg forsikret den, så den fellen går jeg ikke i en gang til. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er den faktisk rimeligere enn Forden å forsikre. Jeg har full bonus på min. Forden fikk jeg sjokk første gangen da jeg forsikret den, så den fellen går jeg ikke i en gang til. :P

Det har jo litt med hvor man bor også, med en gang man flytter ut av Oslo og har egen parkering forann hus så "tjener" men på det forsikringsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo litt med hvor man bor også, med en gang man flytter ut av Oslo og har egen parkering forann hus så "tjener" men på det forsikringsmessig.

Ja, det er sant. Tenkte ikke på det med en gang. :P Men men. Jeg må ha bil uansett nå. En som kjører både forover og bakover uten problemer. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...