Gå til innhold
Hundesonen.no

Linsetråden


Ane
 Share

Recommended Posts

Kommer litt ann på hva du skal ta makrobilde av egentlig. Skal du ha nærbilder av innsekter på en slik måte at du kan telle øynene på en flue etc. så bør du nok se på en Sigma 150mm Makro og Canon sin 180mm Makro i L-klassen.

Bare pass på at hvis du kjøper Sigma sin (Som skal være veldig bra optisk) så sørg for å teste det i butikken først med tanke på fokusproblematikken man ofte får med Sigma objektiver på Canon hus. :)

Aaha. Hmm.. ja hvilken grad macro har jeg i grunn ikke tenkt på helt enda, foreløpig er det blomster, planter generelt og øyner etc jeg har øvd meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har snakket med et par stk nå (inkl. de på butikken), og de anbefalte Nikon sin, så da ble det den

Det er en helt super linse Pajko. 70-200 er helt ideelt for actionbilder, og f4 er mer enn god nok til sånt Edit; Nesten alle bildene på siden min er tatt med 70-200 f2.8

Jeg vet ikke hva objektivene du nevner er verdt, men hvis du mener du kan tjene penger på og kjøpe disse for så og selge dem igjen, så kan du jo kanskje kjøpe deg denne for pengene du evt. får til ove

Posted Images

Bjerknez, kunne du være så snill å utdype noe for en blondine som må ha alt inn med teskje?

Problemet her er at lysmåleren i kameraet ditt blir "lurt" av all den hvite snøen, og dermed tror kameraet ditt at det er lysere enn det det egentlig er og da velger den å slippe inn mindre lys. Spesielt er dette vanskelig når hovedmotivet er en svart/mørk hund.

Det du må kjøre er å slippe inn mer ved å justere eksponeringen på kameraet.

Hvitbalansen blir også ofte lurt når man tar bilder ute i snøvær. Så du kan i fremtiden hindre dette ved å stille inn hvitbalanse manuelt.

Om bildet er skarpt kan jeg ikke svare på da hovedmotivet er såpass mørkt som det er.

Nå kjenner ikke jeg til kameraet ditt, men noen kameraer er litt mer "lettlurte" enn andre. Men det skal som sagt sies at du setter kameraet ditt på prøve ved slike typer motiver.

Når du snakker om å justere eksponeringen i dette tilfellet (mørk hund på hvit snø), er det eksponeringskompensasjonsknappen du mener da (siden bildet ble tatt med lukkerprioritet, ikke manuelt)? Sånn ca hvor mye ville du stilt, og i hvilken retning? (jada, jeg vet at jeg burde visst det selv etter å hatt speilrefleks i to år...)

Ang. å stille inn hvitbalansen: på mitt nybegynnerkamera har jeg valget mellom å stille inn på sol, skygge, overskya og et par typer "innelys". Det finnes ingen innstilling for snø, og heller ikke noe "velg din egen hvitbalanse"-alternativ som jeg har sett i hvert fall. Hva er da best å bruke i snø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon AF-S DX Nikkor35mm f/1.8G - noen som vet om dette er et bra tilleggs objektiv når jeg fra før har

70-300mm f/4.5-5.6g af-s vr ii

18-105mm f/3.5-5.6g vr

50mm f/1.8

85mm f/1.8

Tanken er vel egentlig å ha noe til å ta mer innendørsbilder i f.eks. familieselskap. Tenker det kan være fint nå som vi går mot jul, eller er det egentlig poengløst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez, kunne du være så snill å utdype noe for en blondine som må ha alt inn med teskje?

Når du snakker om å justere eksponeringen i dette tilfellet (mørk hund på hvit snø), er det eksponeringskompensasjonsknappen du mener da (siden bildet ble tatt med lukkerprioritet, ikke manuelt)? Sånn ca hvor mye ville du stilt, og i hvilken retning? (jada, jeg vet at jeg burde visst det selv etter å hatt speilrefleks i to år...)

Ang. å stille inn hvitbalansen: på mitt nybegynnerkamera har jeg valget mellom å stille inn på sol, skygge, overskya og et par typer "innelys". Det finnes ingen innstilling for snø, og heller ikke noe "velg din egen hvitbalanse"-alternativ som jeg har sett i hvert fall. Hva er da best å bruke i snø?

Ja, det er den eksponerings kompensasjonen jeg mener.

Prøv deg frem. Still til hver sin side og se selv. Det finnes ikke noe fasitsvar på hvor mye du bør stille.

Tror du skal ha muligheten for å velge manuell hvitbalanse, men da tror jeg du må inn i menyene å lete litt. Kjenner som sagt ikke ditt kamera, men les bruksannvisningen. Det står der hvis det er mulig, noe jeg tror det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IS står for "Image Stabilisation" og betyr da så klart at objektivet har innebygget bildestabilisator når det gjelder Canon.

Det utgjør en del i dårlig belysning når du er helt på nærgrensen når det gjelder lukkertiden. Dog koster objektiver med IS ofte mer enn de uten, og da kan man i mine øyne like godt legge de ekstra pengene i høyere lysstyrke hvis mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Is på Canon er samme som vr på nikon. Dvs bilde stabilisator. Lurer på hvor mye det faktisk utgjør av forskjell.

Ahh ok da stiller jeg meg blank :P

Hva betalte du for det? Og er du fornøyd?

Hva slags objektiv brukte du på d4a?

Det aner jeg faktisk ikke, samboer som hadde fra før så det er flere år gammelt.

Brukte litt forskjellig på D4A, men skal sjekke det opp. Men oversiktsbildet er tatt med 18-105mm. Ellers brukte jeg vel 50mm endel. Men jeg er ganske glad i faste objektiver, så får jeg heller flytte meg litt. 70-300 ble litt bortkastet siden jeg ikke fikk lav nok lukkertid til å få til noen ålreite bilder.

Nå ble jeg egentlig helt blank, godt at informasjonen lagres på bildene. Så skal sjekke opp når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

85mm f/1.8 er et veldig bra objektiv skal være. mange som skryter av det :)

Storebroren heter EF 85mm f/1.2L II og koster skjorta, men er også et regelrett smykke av et objektiv :)

I hvilke situasjoner er det det egner seg egentlig? Jeg ender som regel opp med å ta med hele sekken og prøve meg frem hver gang. Greit å ha litt innblikk på når et objektiv normalt brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan du vel heller ikke bruke IS/VR om du har kameraet på stativ, siden IS/VR'en da vil tilføre vibrasjoner i stedet.

Edit: Takk for hjelpen, Bjerknez!

Det annbefales at man slår av denne når man har kamera på stativ ja.

I hvilke situasjoner er det det egner seg egentlig? Jeg ender som regel opp med å ta med hele sekken og prøve meg frem hver gang. Greit å ha litt innblikk på når et objektiv normalt brukes.

La oss si du står der med en 50mm uten IS (bare et eksempel) og sikter deg inn på et motiv og lukkertiden er 1/20, noe som krever en ganske stødig hånd for å få et bilde uten bildestabilisator. MED bildestabilisator vil du klare og ta bildet uten problemer. Stort sett vertfall.

I dagslys og når lukkertiden uansett er bra nok har ikke IS noe som helst og si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikon AF-S DX Nikkor35mm f/1.8G - noen som vet om dette er et bra tilleggs objektiv når jeg fra før har

70-300mm f/4.5-5.6g af-s vr ii

18-105mm f/3.5-5.6g vr

50mm f/1.8

85mm f/1.8

Tanken er vel egentlig å ha noe til å ta mer innendørsbilder i f.eks. familieselskap. Tenker det kan være fint nå som vi går mot jul, eller er det egentlig poengløst?

Du har jo allerede to ganske så lyssterke objektiver (50mm og 85mm), så sånn for lysets skyld trenger du vel ikke noe mer. Men selv synes jeg at 50mm på et "ikke-fullformatkamera" som jeg har (og som jeg antar også du har, siden du skrev DX et sted) blir alt for trangt inne. Selv om vi ikke er mange rundt bordet, har jeg innimellom lyst til å slå ut en vegg for å komme meg langt nok unna til å få med alle på samme bilde. Da hadde det nok vært bedre med en 35mm. Men det kommer jo an på hvor stor stue du har da, kan du gå langt nok unna så funker det jo med en 50mm også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo allerede to ganske så lyssterke objektiver (50mm og 85mm), så sånn for lysets skyld trenger du vel ikke noe mer. Men selv synes jeg at 50mm på et "ikke-fullformatkamera" som jeg har (og som jeg antar også du har, siden du skrev DX et sted) blir alt for trangt inne. Selv om vi ikke er mange rundt bordet, har jeg innimellom lyst til å slå ut en vegg for å komme meg langt nok unna til å få med alle på samme bilde. Da hadde det nok vært bedre med en 35mm. Men det kommer jo an på hvor stor stue du har da, kan du gå langt nok unna så funker det jo med en 50mm også.

Har crop ja (det er det ikke fullformat heter sant?). Og ihvertfall hjemme hos meg blir det trangt, og det blir det forøvrig de andre stedene jeg skal være også. Samt at man ikke får dem til så aller verst pris.

Jeg ønsker meg jo et greit zoomobjektiv med "fast" lav blenderåpning, men da er det jo snakk om 15,000kr og det har jeg ikke per dags dato. Og da vil jeg heller bruke pengene på et fotokurs til jeg faktisk får ordentlig nytte av et såpass dyrt objektiv. Men så har jeg lyst på litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har crop ja (det er det ikke fullformat heter sant?). Og ihvertfall hjemme hos meg blir det trangt, og det blir det forøvrig de andre stedene jeg skal være også. Samt at man ikke får dem til så aller verst pris.

Jeg ønsker meg jo et greit zoomobjektiv med "fast" lav blenderåpning, men da er det jo snakk om 15,000kr og det har jeg ikke per dags dato. Og da vil jeg heller bruke pengene på et fotokurs til jeg faktisk får ordentlig nytte av et såpass dyrt objektiv. Men så har jeg lyst på litt mer.

Crop, ja.

Og enig i at 35mm høres ut som et bra valg for deg.

Nå har jeg ikke produktkatalogene i hodet akkurat, men mener jeg har sett noen Sigma- og Tamronzoomer med f.2.8 over hele området til rundt halvparten av den prisen du nevner. Da er sikkert bildekvaliteten deretter også, men antar det kan være greit nok om alternativet er å slite med å få tatt bilder i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller kjøpt flere fast objektiver enn et zoom objektiv. Det blir litt mer bytting så klart, men man har mye større fleksibilitet i mørkere omgivelser siden lysstyrken på fast optikk er langt bedre.

En 50mm f/1.8 koster deg 1000-lappen. En 50mm f/1.4 koster deg ca. 3.000,- og 85mm f/1.8 koster ca. 3.000,-. Da har du god lysstyrke over hele fjøla, og det blir også morsommere og ta bilder, siden du liksom må tenke "Hvilket objektiv skal jeg bruke nå da tro..." :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller kjøpt flere fast objektiver enn et zoom objektiv. Det blir litt mer bytting så klart, men man har mye større fleksibilitet i mørkere omgivelser siden lysstyrken på fast optikk er langt bedre.

En 50mm f/1.8 koster deg 1000-lappen. En 50mm f/1.4 koster deg ca. 3.000,- og 85mm f/1.8 koster ca. 3.000,-. Da har du god lysstyrke over hele fjøla, og det blir også morsommere og ta bilder, siden du liksom må tenke "Hvilket objektiv skal jeg bruke nå da tro..." :)

Det er det jeg digger med dem :P Også vet jeg liksom at jeg får så mye lys som mulig. Vurdere å oppgradere 50mm etterhvert, men 1.8'en funker veldig bra enn så lenge. Så jeg tror som Petra sier at det er mer gunstig for meg med en 35mm denne gangen.

Bruker så godt som aldri 18-105mm (fulgte med kamera samboer kjøpte først, D80), kun hvis jeg ønsker vidvinkel. Men da er kanskje alternativet å kjøpe fast 16 eller 18 kanskje..

Men hadde jeg driti penger skulle jeg gjerne hatt et zoomobjektiv jeg kan bruke i de situasjonene hvor bytte av objektiv kan være litt vanskelig og lysforholdene er dårlige.

Der har du jo et godt forslag Petra, heller kjøpe et litt billigere objektiv med den muligheten. Så får det heller gå utover bildekvaliteten littegrann, jeg er jo ikke akkurat noen verdensmester så jeg tror ikke det ødelegger så innmari mye mer enn jeg klarer selv :P

Alternativet er jo å ha med både D7000 og D80, sistnevnte klarer bare ikke å ta mange bilder etterhverandre. Det sliter med noe mekanisme inni der, som gjør at det bruker litt tid på å stille seg klart til nytt bilde. Men lukkertiden blir som den er stilt. Da kan jeg jo ha et objektiv på hver om jeg må gjøre hyppige bytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg digger med dem :P Også vet jeg liksom at jeg får så mye lys som mulig. Vurdere å oppgradere 50mm etterhvert, men 1.8'en funker veldig bra enn så lenge. Så jeg tror som Petra sier at det er mer gunstig for meg med en 35mm denne gangen.

Bruker så godt som aldri 18-105mm (fulgte med kamera samboer kjøpte først, D80), kun hvis jeg ønsker vidvinkel. Men da er kanskje alternativet å kjøpe fast 16 eller 18 kanskje..

Men hadde jeg driti penger skulle jeg gjerne hatt et zoomobjektiv jeg kan bruke i de situasjonene hvor bytte av objektiv kan være litt vanskelig og lysforholdene er dårlige.

Der har du jo et godt forslag Petra, heller kjøpe et litt billigere objektiv med den muligheten. Så får det heller gå utover bildekvaliteten littegrann, jeg er jo ikke akkurat noen verdensmester så jeg tror ikke det ødelegger så innmari mye mer enn jeg klarer selv :P

Alternativet er jo å ha med både D7000 og D80, sistnevnte klarer bare ikke å ta mange bilder etterhverandre. Det sliter med noe mekanisme inni der, som gjør at det bruker litt tid på å stille seg klart til nytt bilde. Men lukkertiden blir som den er stilt. Da kan jeg jo ha et objektiv på hver om jeg må gjøre hyppige bytter.

Still inn zoomen du har på 35mm så kan du jo sjekke om 35mm er en god brennvidde for deg. :)

Da får du vertfall testet det før du evt. kjøper deg en fast 35mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still inn zoomen du har på 35mm så kan du jo sjekke om 35mm er en god brennvidde for deg. :)

Da får du vertfall testet det før du evt. kjøper deg en fast 35mm.

God ide!

Men når det gjelder landskap, hva er vanligst å bruke? Er det fast objektiv med 16/18mm eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

85mm er veldig god til portretter (ettersom jeg har lest). Bruker den til det selv

Har også lyst til å kjøpe meg en vidvinkel. Samt at jeg sikler på en skikkelig telelinse

Jeg har Sigma 17-70mm f2,8-4 og er veldig fornøyd med dette. Brukte dette på Dogs4all i helgen. Et helt greit allround objektiv til ok pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...