Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsmotstander vs menneskearbeid


Teserere
 Share

Recommended Posts

Dårlig overskrift men.

Leste en artikkel her om dagen som jeg syns fremhevet et meget godt poeng.

"Alle" er imot pels, og slenger ut bilder i hytt og pine, skriver seg opp på lister, og demonstrerer. Samtidig som de kjøper og hiver og kjøper litt mer billige klær (satt på spissen), produsert av mennesker som jobber under umenneskelige forhold. Er ikke det et paradoks?

Det er mye lettere å ha en mening om pels, fordi det er noe som uansett er fjernt for de fleste. De fleste har ikke råd til pels, og blir heller ikke berørt av å mene noe om det, fordi de sannsynligvis ikke hadde kjøpt det uansett. Så de trenger ikke å endre noe som helst ved sin egen livsstil ved å mene noe om det.

Mens å mene noe om klær produsert under horrible forhold... Det berører deg. Det betyr at du må slutte å kjøpe billige kjede klær. Det betyr at du ikke lenger kan kjøpe mange billige plagg, bytte ut garderoben hver vår, og følge moten hele tiden. Hvis ikke du har god råd selvfølgelig. Slutt på kjøp og kast. Begynne å reparere klær. Ikke følge motebilde. Velge produsent med omhu...

Har det blitt så dagligdags kost å høre om de stakkars menneskene som jobber 12 timer i døgnet for et par kroner? Har vi sluttet å bry oss om våre egne? Setter vi ikke lenger pris på håndarbeid - har vi mistet forståelsen av arbeidet som ligger bak det å produsere et plagg?

Kjør debatt!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og hva er alternativet for den fattige familien som MÅ tvinge barna til å jobbe for å tjene mat for å overleve? La de sulte hjel fordi de ikke lenger får sy for H&M/Ellos/IKEA eller hvem som nå kj

De som jobber, jobber under forhold som vi her i Norge syns er forferdelige, siden vi ikke har det sånn selv. Ja, de får veldig lite, har lange dager uten pause og mange sliter med plager eller kan be

Jeg forstår ikke at det ene utelukker det andre? Men at "noe" unnskyldes for at det finnes andre ting som er like ille eller verre, er ikke argumentasjon som er logisk. Å si at Norge bør ha pelsyrn

Jeg tenker at det ikke helt kan sammenlignes. Satt på spissen(!) jobber jo disse menneskene der frivillig. mens disse dyrene er totalt hjelpesløse og lever under helt forferdelige forhold, absolutt hele livet sitt, til de blir slaktet for å bli til jåleprodukter ingen strengt tatt trenger.

Men altså... jeg må da bare innrømme at jeg ikke tenker på hvor klærne jeg kjøper kommer fra. Hører innimellom om arbeidere som jobber under dårlige forhold for luselønn, men jeg har aldri fått det "i trynet" så og si, det er bare rykter som jeg ikke har sett noe beviser på. Så derfor blir det litt fjernt, og det blir noe jeg ikke tenker på.

For min del er dette med pels noe som er meg nærmere, nettopp fordi det ofte er i nyhetene, bilder deles på facebook, og ikke minst, det foregår i Norge, og det er så blodig og sjokkerende. Mens produksjonen av H&M plagg er noe som skjer i bakgrunnen og som jeg ikke vet noe særlig om.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor frivillig er det når det er siste alternativ å skrape sammen litt penger så du kan mate barna dine? Når alternativet er å sulte ihjel?

Det var derfor jeg skrev satt på spissen, for jeg vet jo at det gjerne ikke finnes brukbare alternativer.

Jeg tenker at det går jo an å ha to tanker i hodet samtidig, det at mennesker lever under slike forhold betyr jo ikke at man burde sette kampen mot pelsdyrernæringen på vent, det er viktige saker begge deler.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor frivillig er det når det er siste alternativ å skrape sammen litt penger så du kan mate barna dine? Når alternativet er å sulte ihjel?

Og hva er alternativet for den fattige familien som MÅ tvinge barna til å jobbe for å tjene mat for å overleve? La de sulte hjel fordi de ikke lenger får sy for H&M/Ellos/IKEA eller hvem som nå kjøper produktene?

Forskjellen er at pelsindustrien kan avikles i morgen uten å lage en katastrofe for hundretusenvis, kanskje millioner, av mennesker...

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at man kan ha to taker i hodet. Jeg er selv motstander av pelsnæringen. Men jeg føler at folk av og til glemmer det andre. At det er lettere å ikke bry seg om menneskearbeid, for det er mer fjernt.

Hva hjelper det forresten å legge ned pelsnæringen i Norge, når den bare fortsetter i andre land med langt mindre ressurser enn oss til å gjennomføre det på en dyrevelferdsmåte? Her har vi jo faktisk ressurser til å drive det på en bra måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, begge deler!

Pels er så åpenbart, så lett å være motstander av, og det koster lite å være motstander av.

Jeg forstår godt poenget i åpningsinnlegget her, det ER litt vanskeligere å være motstander av barnearbeid og dårlige arbeidsforhold forøvrig - enkelt og greit fordi det gjerne også innebærer at man er nødt til å bruke hodet litt når man er ute og shopper. I tillegg er det også slik at om jeg skal jobbe for å bedre lønna til pakistanske arbeidere, må jeg også regne med å betale litt ekstra for klærne jeg kjøper. Personlig mener jeg at jeg, og de aller fleste av mine landsmenn, har råd til det. Vi betaler generelt sett ganske lite for klærne våre.

Det man kan gjøre, som er relativt enkelt, er å melde seg inn i Framtiden i Våre Hender og støtte dem i det arbeidet de gjør på denne fronten. Det er lett, og relativt rimelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, og blir fysisk uvel av diverse bloggere som hyler og skriker om pelsnæring og dyretesting mens de promoterer et helt avsindig forbruk av klær og tilbehør - et forbruk som baserer seg på ulevelige forhold for de menneskene som lager produktene.

Av de 149,- vi betaler for en t-skjorte, går knappe 50 øre til arbeiderne. Det er bare ikke holdbart, uavhengig av hvor kjip pelsindustrien er.

nytskjorte.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot pels men tenker som deg Teserere at her i Norge kan vi (iallefall til en viss grad) ha kontroll på hvordan pelsdyra har det. I Kina er det LANGT verre og jeg har sett forferdelige videoer av hvordan pelsdyrene der har det. Så jeg dras mellom å mene at vi burde avskaffe pels eller fortsette for å fortsatt kunne ha noe å si i land som Kina. Produserer man ikke pels har man heller ikke retten til å si "sånn kan dere gjøre det bedre for pelsdyra dere i Kina" hvis dere skjønner?

Synes også det er dumt at folk arbeider for luselønn for å produsere klær til oss men det er jo langt mer en klær er det ikke? Elektronikk, telefoner osv osv. Ikke at det rettferdiggjør det men de HAR jo faktisk jobb fordi vi kjøper klær - hadde vi ikke kjøpt produktene hvor skulle de fått lønna si fra?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er alternativet for den fattige familien som MÅ tvinge barna til å jobbe for å tjene mat for å overleve? La de sulte hjel fordi de ikke lenger får sy for H&M/Ellos/IKEA eller hvem som nå kjøper produktene?

Forskjellen er at pelsindustrien kan avikles i morgen uten å lage en katastrofe for hundretusenvis, kanskje millioner, av mennesker...

Synes også det er dumt at folk arbeider for luselønn for å produsere klær til oss men det er jo langt mer en klær er det ikke? Elektronikk, telefoner osv osv. Ikke at det rettferdiggjør det men de HAR jo faktisk jobb fordi vi kjøper klær - hadde vi ikke kjøpt produktene hvor skulle de fått lønna si fra?

Men hvorfor ikke snu litt på problemstillingen, istedet for å tenke at de er heldige som har en jobb og at vi må støtte dem ved å kjøpe produktene, hvorfor ikke heller jobbe for at de skal få bedre lønn og bedre atbeidsvilkår? Få sjefene til å føle seg presset, få dem til å gjøre noe med det??

Det blir for lett å si at de skal være heldige for at de i det hele tatt har en jobb.

Og ja, det gjelder mer enn bare klær. Husker feks det var en reportasje om apple for litt siden, hvor de ansatte ble sperret fysisk inne så de ikke skulle hoppe ut av vinduet for å ta selvmord på jobb...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er dumt at folk arbeider for luselønn for å produsere klær til oss men det er jo langt mer en klær er det ikke? Elektronikk, telefoner osv osv. Ikke at det rettferdiggjør det men de HAR jo faktisk jobb fordi vi kjøper klær - hadde vi ikke kjøpt produktene hvor skulle de fått lønna si fra?

Dette er selvfølgelig riktig - men samtidig, burde vi ikke godtatt å betale litt mer for buksa og TVen? De fleste av oss HAR faktisk råd til å bytte ut TVen annethvert år, og til å ha ørten bukser liggende ubrukt i skapet..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg har mange tanker, men sliter med å formulere uten å se helt idiot ut.

Er imot både pelsdyrnæring og såklart barnearbeid (og skinnproduksjon hvor dyra har det forferdelig!).

Jeg kjenner bare jeg blir matt når folk argumenterer for "jamen hvordan skal de ellers tjene penger hvis vi ikke kjøper de billige" klærne. Det er ikke snakk om å ta ifra dem jobben! Men heller kanskje tvinge igjennom noe sånn at de får BEDRE LØNN. Det vil nok medføre dyrere "billigklær" for oss. Jeg vet ikke helt hvordan man får det til å skje, men det er jo det som må være løsningen. At de landene der det er billig å produsere gir sine ansatte litt mer lønn og LEVELIGE arbeidsforhold! De syr til de besvimer og jobber for en fis hele dagen!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT: Kan noen forklare hva som er mer problematisk med pelsdyrnæringen kontra kjøttindustrien, utover at produksjonsforholdene ikke er gode? Hvorfor er det å drepe et dyr for pelsen sin mer umoralsk enn å drepe et dyr for kjøttet sitt? Vi klarer oss jo egentlig helt fint uten begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT: Kan noen forklare hva som er mer problematisk med pelsdyrnæringen kontra kjøttindustrien, utover at produksjonsforholdene ikke er gode? Hvorfor er det å drepe et dyr for pelsen sin mer umoralsk enn å drepe et dyr for kjøttet sitt? Vi klarer oss jo egentlig helt fint uten begge deler?

Det er vel mer hvordan dyrene har det før de dør, og at dyr blir flådd levende osv. Mange produksjonsdyr har det heller ikke bra, og de har jo bevist at enkelte høns feks overlever å bli kokt levende, men igjen: det er lettere å engasjere seg i noe man ikke trenger å endre livsstilen sin for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT: Kan noen forklare hva som er mer problematisk med pelsdyrnæringen kontra kjøttindustrien, utover at produksjonsforholdene ikke er gode? Hvorfor er det å drepe et dyr for pelsen sin mer umoralsk enn å drepe et dyr for kjøttet sitt? Vi klarer oss jo egentlig helt fint uten begge deler?

Vi må ha mat for å leve.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre forhold for begge deler?

Ja, det er nok lettere for folk flest å mene noe om ting som foregår i ens eget land. Arbeiderene og pelsdyra i Kina er liksom ikke så nært at vi trenger å bry oss...

Nå kjøper jeg klær en gang hvert 6.jubelår, men det er helt klart hyggelig å betale litt ekstra, om man kan vite at de som har jobbet og slitt for at plagget blir til, faktisk får litt lønn for jobben. Nå er jeg desværre veldig i tvil om hvordan man kan forsikre seg om det. Noen som vet? Finnes det noen slags "fair-trade" merking på klær?

Ang. pels er jeg ikke i mot pelsdyrhold i seg selv. Men forholdene de lever under. Her mener jeg Norge kunne ha bidratt til å heve nivået, om de rette kravene for dyrehold kom! I Sverige gjorde de jo nettop dette. Desværre var det ingen revefarmer som tok steget, og utviklet systemer som møtte de nye kravene (de valgte å avvikle i steden, men de hadde valget i hvertfall). Noe som ville vært fullt mulig, om enn ikke så økonomisk som dagens driftform.... Men igjen - er det ikke greit å betale litt ekstra for etisk forsvarlige produkter?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som jobber, jobber under forhold som vi her i Norge syns er forferdelige, siden vi ikke har det sånn selv. Ja, de får veldig lite, har lange dager uten pause og mange sliter med plager eller kan besvime. Forferdelig, helt klart. Skal ikke være sånn! !

Men hvis man skal sammenligne dette med pelsdyrnæringen, så sitter ikke arbeiderne på nettinggulv, eller sitter der med åpne sår, uten armer eller bein eller uten ører og har store sår som blør. De sitter ikke i et rom som er 2*2 meter og sitter der 24 timer i døgnet, hele livet. Så i mine øyne har pelsdyrene det værst hvis man absolutt skal sammenligne. Og noen mener: ja med dette er jo dyr! Ja men vi mennesker er også dyr, og vi er i bunn og grunn ikke mer verdt. Sett fra naturen sin side. Det er vi mennesker som selv har bestemt at vi er verdt mest.

Og det å skal sette saker opp mot hverandre er helt umulig, med tanke på alt det j*vlige som skjer i denne verdenen. Det er folk som lider mye mer enn de som sitter å syr klær. Folk som sulter og lider, ser barna sine dø sakte, folk som opplever tortur og forfølgelse og ser ting vi aldri kan forestille oss, folk bor ute på gata, lever under voldelige forhold, blir mishandlet fysisk og psykisk. Ja listen kan gjøres så uendelig lang. Skal man bry seg om alt sammen og ta inn over seg alt blir man jo ødelagt! !

Man må velge de sakene man selv brenner for, og ikke ha dårlig samvittighet for å ikke bry seg like mye om alt det andre. Noen brenner for dyrene, andre for barna, noen brenner for flykninger eller for fattige land, eller miljøet. Det viktigste må være at noen bryr seg om noe i det hele tatt.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Da har du misforstått mitt innlegg. Det er ikke snakk om å sammenlikne dyrene med menneskene.

Det endelige produktet fra pelsnæringen er klær. Det er snakk om å bare bry seg om produksjon av en type klær kontra en annen. Bare boikotte pels mens man mesker seg i billigklær.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke realistisk å avskaffe kjøttindustrien, og det er vel få vegetarianere som klarer å leve helt rent uten å måtte ta et eneste kosttilskudd?

Pels er KUN forfengelighet, kjøttindustri/produksjonsdyr har flere bruksområder.

Nei. Pels har helt unike egenskaper som strekker seg langt utover et behov for å se bra ut. Det er ikke noe vanlige, vestlige mennesker lenger er av avhengige av for å overleve - men det samme gjelder faktisk kjøtt. De veggisene jeg kjenner har et mye mer bevisst forhold til det å spise fullverdig, og får i seg minst like mange næringsstoffer som den gjennomsnittlige kjøtteter. Vi baserer kostholdet vårt på kjøtt, men sånn trenger det faktisk ikke å være.

Jeg tror heller ikke det er realistisk å avskaffe kjøttindustrien, men det er realistisk å redusere den. Og med tanke på hvordan overforbruket av kjøtt resulterer i en absurd rovdrift på både dyr, miljø, og mennesker, ser jeg det som en viktigere kampsak enn å avskaffe pelsindustrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra debatt... nå er jeg en av de personene som har valgt å bruke mitt liv på å engasjere meg i urett mot dyr, det er så ekstremt mange andre som jobber for menneske dyret.

Men når det er sagt... jeg er villig til å betale MER for klær hvis mer av pengene kan gå til de som syr, jeg er villig til å betale MYE mer for kjøtt om dyrene får det bedre...og heller spise mindre kjøtt og kjøpe færre klær...

Problemet er at vi vil ha alt så billig og alt så enkelt... hadde kjøttet og klærne blitt dyrere hadde det blitt raaama skrik for da kan vi ikke lenger stappe i oss 5 grill pølser med bacon, og vi kan ikke lenger kjøpe nye klær til hver eneste fest vi skal på.

Det er våre behov/krav som har ført til dette...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigklær ja, jeg kjøper heller klær billig fra H&M, som er laget av arbeidere på minimal lønn enn å kjøpe f.eks Lacoste og andre dyre merkelklær som lages av like underbetalte arbeidere som de som lager klærne til H&M. Vil man være sikker på at klærne man kjøper ikke er laget av underbetalte (i våre øyne) mennesker, får man gå til en skredder eller lage klærne selv.

Jeg er også en av de onde som synes pels er noe av det varmeste plagget man kan ha på seg, og hadde jeg kommet over den rette pelsen til rette prisen så hadde jeg kjøpt den.

Jeg spiser også kjøtt, er ingen fan av fanatiske dyrevernforkjempere eller fantaiske folk generelt.

Jeg flier av de som plutselig blir veggis pga dyra og så har de nada peiling på hva de egetlig stapper i kjeften av ting som inneholder animalske produkter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...