Gå til innhold
Hundesonen.no

Kilde til fett?


Gidske
 Share

Recommended Posts

Vi trenger å få i fuglehunden litt mer kalorier, hun er altfor dårlig til å spise opp tørrforet sitt. Tenker å gi henne rent fett for å få i henne mye kalorier på lite volum, så hun får legge på seg litt.

Er det mulig å gi planteolje, eller bør fettet helst komme fra en animalsk kilde? Hvor mye olje tåler eventuelt en 20 kgs hund å få i maten sin?

Noen som har noen tips for å få tak i fett fra dyr? Dette er vel avfall på de fleste slakterier, men er litt usikker på hvordan gå fram.

Noen andre matkilder med høy andel fett? Utenom sjokoladekake og chips?

Sånn for ordens skyld så går hun nå på Eukanuba sitt høyenergi for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk i olje var en god ide. Ellers har jeg prøvd litt slakteavfall etter jakta. Hjemmelaget lungemus var visst ikke så godt, hjemmelaget kjøttdeig var greit nok. Lever går ned på høykant, men det er jo mest protein og (for) lite fett. Vi bruker det som vofse-lunsj under en jaktdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kanskje det enkleste. :P Jeg måtte sende tilbake sekken med høyenergifôret fra Eukanuba, for ingen av dem ville spise det.

Ofte er det enkleste det beste ;)

Vet av endel som ikke vil ete det, selv ikke Valpis som vanligvis kaster seg over tørrfôr syns noe om det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg begynte å fore vesla på valpeforet til V&H og høyenergiforet til Canimat ble jeg redd for at hun ikke fikk god nok balanse protein/fett, så kjøpte et par poser ister fra frysedisken. Det er livretten til vesla (som ellers er nokså småspist) - og valpen holdt på å glefse av meg armen i iver da han fikk smake. Ister = nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg begynte å fore vesla på valpeforet til V&H og høyenergiforet til Canimat ble jeg redd for at hun ikke fikk god nok balanse protein/fett, så kjøpte et par poser ister fra frysedisken. Det er livretten til vesla (som ellers er nokså småspist) - og valpen holdt på å glefse av meg armen i iver da han fikk smake. Ister = nam!

Hva mener du med god nok balanse? Så lenge hunden holder vekta på en ok mengde, er balansen god. Ellers tror jeg at kyllingfettet fra voh er rimeligere enn ister, så om du trenger ekstra fett jevnlig, kan det lønnes å kjøpe sammen med voh'en.

Og fett smaker som regel veldig godt, det er derfor så mange tørrfôr sprayes med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi henne ister, det gjør jeg med min lille jakthund, og det er det eneste som holder på vekta når hun freser rundt. Det er helt gull. :)

Ister? Har aldri hørt om det. Hvordan ser det ut, og hvor kjøpes det?

Eller bytt til et fôr hunden vil spise.

Hun spiser egentlig helt greit, ingen storspiser, men hun får jo i seg nok til en "normal" dag. Men når man er jakthund som kan brenne opp mot 4000 kalorier på en jaktdag, så er det bare ikke nok mat i tørrforet. Hadde egentlig ikke brydd meg så veldig heller, men nå skal vi jo på NKK Lillestrøm, og det ser ikke noe fint ut med munsterlendere som man aner ribbeina på. De skal helst ha litt å være glad i :D

Yak, nå prøvde vi en boks tunfisk i olje over maten, og det lukter i hele huset. Det gikk ned, men måtte flytte pus vekk fra hundeskåla opptil flere ganger. Godt vi har en vofse som kan dele med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ister? Har aldri hørt om det. Hvordan ser det ut, og hvor kjøpes det?

Hun spiser egentlig helt greit, ingen storspiser, men hun får jo i seg nok til en "normal" dag. Men når man er jakthund som kan brenne opp mot 4000 kalorier på en jaktdag, så er det bare ikke nok mat i tørrforet. Hadde egentlig ikke brydd meg så veldig heller, men nå skal vi jo på NKK Lillestrøm, og det ser ikke noe fint ut med munsterlendere som man aner ribbeina på. De skal helst ha litt å være glad i :D

Yak, nå prøvde vi en boks tunfisk i olje over maten, og det lukter i hele huset. Det gikk ned, men måtte flytte pus vekk fra hundeskåla opptil flere ganger. Godt vi har en vofse som kan dele med andre.

Ister er hvite klumper med fett, og du finner det i frysedisken. At man skimter ribbena er da bare bra det, hunden er slett ikke for tynn. (og jeg har aldri lest i en rasestandard om hundens vekt/hold, at den skal ha noe å være glad i.... :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ister er hvite klumper med fett, og du finner det i frysedisken. At man skimter ribbena er da bare bra det, hunden er slett ikke for tynn. (og jeg har aldri lest i en rasestandard om hundens vekt/hold, at den skal ha noe å være glad i.... :P )

Er Ister menneskemat eller hundemat?

Jeg er forsåvidt enig at hunder ikke skal være feite, og det skal heller ikke vår være, men de skal jo ikke være magre heller. De må jo få dekket kaloriene de bruker. Jeg vil kunne telle ribbein ved å ta på hunden, men ikke bare ved å se på den. Men det varierer veldig mellom rasene da. Kan man telle ribbein på en Grand Danois er den fin, og kan man telle ribbein på en labrador er man dyremishandler. Munsterlenderen skal ligge litt imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Ister menneskemat eller hundemat?

Jeg er forsåvidt enig at hunder ikke skal være feite, og det skal heller ikke vår være, men de skal jo ikke være magre heller. De må jo få dekket kaloriene de bruker. Jeg vil kunne telle ribbein ved å ta på hunden, men ikke bare ved å se på den. Men det varierer veldig mellom rasene da. Kan man telle ribbein på en Grand Danois er den fin, og kan man telle ribbein på en labrador er man dyremishandler. Munsterlenderen skal ligge litt imellom.

Ister er fett fra innvoller, og er mye brukt i posteier, puddinger osv. Dvs ingredienser til menneskemat.

Hvorfor er en GD fin om man kan telle ribben på den, i motsetning til andre raser? Jeg har aldri kunnet forstå det der, at på mynder er det helt ok og korrekt å telle omtrent alt av ben og knokler, mens på labrador er det fyfy om man kan skimte konturer av skjelettet. Å skimte ribben er ikke tynn hund, uansett rase, syns jeg. Fett på ribbena er ikke et sunnhetstegn på noe som helst vis, det er overskuddsfett uansett hvordan man vrenger og vrir på det. Fett er fett, mens muskler og kondisjon er sunnhet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ister er fett fra innvoller, og er mye brukt i posteier, puddinger osv. Dvs ingredienser til menneskemat.

Hvorfor er en GD fin om man kan telle ribben på den, i motsetning til andre raser? Jeg har aldri kunnet forstå det der, at på mynder er det helt ok og korrekt å telle omtrent alt av ben og knokler, mens på labrador er det fyfy om man kan skimte konturer av skjelettet. Å skimte ribben er ikke tynn hund, uansett rase, syns jeg. Fett på ribbena er ikke et sunnhetstegn på noe som helst vis, det er overskuddsfett uansett hvordan man vrenger og vrir på det. Fett er fett, mens muskler og kondisjon er sunnhet.

Det er vell ikke egentlig forskjell på raser på hvordan hold en hund bør være i, men det kan hende TS refererer til det som er tendensene på utstillinger.. For det er tendenser til at spesielt enkelte raser "skal" være tjukke, noen skal være mer passelig, mens andre igjen blir sendt ut av ringen med 'feit' hund om den er normalvektig.. Nå hadde jeg aldrig gjort hunden min feit for at den skulle på utstilling, men det kan godt hende jeg hadde lagt på den et kg om jeg liker de lette til vanlig for og ha bedre muligheter i ringen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, på enkelte raser har jo fettet en funksjon da. I begynnelsen av jakta er fettet en ekstrareserve for jakthunden å tære på. De fleste går ned mange kilo i løpet av høsten, og da er det godt å ha litt ekstra i begynnelsen så man ikke går altfor kraftig i minus sent på høsten. Og for labradoren så skal vel fettet delvis isolere mot det kalde vannet, selv om noen utstillingshunder kanskje drar det litt for langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med god nok balanse? Så lenge hunden holder vekta på en ok mengde, er balansen god. Ellers tror jeg at kyllingfettet fra voh er rimeligere enn ister, så om du trenger ekstra fett jevnlig, kan det lønnes å kjøpe sammen med voh'en.

Og fett smaker som regel veldig godt, det er derfor så mange tørrfôr sprayes med det ;)

Nye studien fra New Zealand tyder vel på at hunder foretrekker fettrik mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, på enkelte raser har jo fettet en funksjon da. I begynnelsen av jakta er fettet en ekstrareserve for jakthunden å tære på. De fleste går ned mange kilo i løpet av høsten, og da er det godt å ha litt ekstra i begynnelsen så man ikke går altfor kraftig i minus sent på høsten. Og for labradoren så skal vel fettet delvis isolere mot det kalde vannet, selv om noen utstillingshunder kanskje drar det litt for langt...

Mhm, det er greitt å ha en kilo eller to ekstra før jakta om den ikke får i seg nok næring underveis, men den jakter jo ikke hele året? Ei heller er utstillinga en jaktsit der den trengerfett på ribbena. Så om den får et fôr den eter godt av hele året, og tilskudd av feks fett under jakta er det helt ok, men det er noe annet enn at bikkja skal ha noe å være glad i hele året, eller rett før en utstilling...

Nye studien fra New Zealand tyder vel på at hunder foretrekker fettrik mat?

Jeg har aldri sagt at det er galt med fett, jeg lurte bare på hva den sk riktige balansen var, siden Rødhette var "bekymret". Om hunden har god pels, poter og ikke raser i vekt på normal mengde mat, er fett/prot rett balansert for den hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Tulip. Vanlig vedlikeholdsfor til voksen hund har vel som regel mer fett ifht protein. Vesla har alltid vært småspist, så tanken var å kunne fore litt mindre, men gi ekstra fett som tilskudd, fordi valpeforet og høyenergiforet er såpass proteinrikt. Ser riktignok at bekymringen var grunnløs, vesla er i bedre hold enn noensinne, spiser godt og bygger musklatur. Ser rett og slett sunn ut. Isteret tas derfor bare frem som snacks i ny og ne :-) livrett :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Tulip. Vanlig vedlikeholdsfor til voksen hund har vel som regel mer fett ifht protein. Vesla har alltid vært småspist, så tanken var å kunne fore litt mindre, men gi ekstra fett som tilskudd, fordi valpeforet og høyenergiforet er såpass proteinrikt. Ser riktignok at bekymringen var grunnløs, vesla er i bedre hold enn noensinne, spiser godt og bygger musklatur. Ser rett og slett sunn ut. Isteret tas derfor bare frem som snacks i ny og ne :-) livrett :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Neh, de fleste fôr er veldig fett og proteinfattige (mye mindre fett enn prot) og karborike. Alle tørrfôr med over 20% fett har "mye" fett mtp vedlikeholdsfôr, og regnes ofte som høyenergifôr... Canimat er et knallfôr, rimelig også ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kikket rundt både etter fett-terningene og fett-pølsene til vom og hundemat. Ingen hell. Noen som vet hvor man får tak i dette i Arendalsområdet?

Bare for å klare opp så er det ikke snakk om store endringer i vekt for vår del. 19 kg så er hun tynn, 20 kg så er hun grei og 21 kg så er hun fin. Noe mer får hun ikke lov å legge på seg, hun skal jo holde farta oppe ute i skogen også.

Og for de som lurte er jaktsesongen for fugl fra september og ut februar. I tillegg så er jaktprøve-sesongen fra august til april, så det er vel nesten hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...