Gå til innhold
Hundesonen.no

Julen 2012


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Ribbe, såklart...

...men ribbe så mange dager på rad, da? Og så tror jeg ikke jeg skal friste skjebnen ved å lage det, jeg tviler på at jeg hadde fått det til :P

Som oftest lager vi bare en god lunsj med godt julepålegg. Ingen som orker middag 1.juledag :P

Kanskje jeg skal lage "juletapas" som litt sen lunsj/tidlig middag... Det var en idé...

Vi har i alle år hatt terteskjell og sånn hvit fiskesausting på 1. juledag, men for et par-tre år siden var hele familien lei og lysten på å prøve noe nytt. Så vår nye 1. juledag-mat-tradisjon er baccalao. :) Det er deilig med noe litt lett til middag siden vi har hatt festmåltid to dager på rad (lille julaften er skikkelig høytidelig hos oss, like høytidelig som julaften), spist stor 1. juledag-frokost og snavlet i oss sjokolade hele dagen. Men samtidig er det jo hyggelig å spise noe vi ikke har hver dag liksom.

Baccalao er jo godt! Og det kan umulig være vanskelig å få til... er det ikke bare å putte masse greier oppi en gryte? :P Det tror jeg jeg skal fikse...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

*hyperventilerer* STAKKARS DEG! Hvordan har du klart å få jul i det hele tatt, uten den?

Det betyr at jeg kan få pinnekjøtt snart, sant? Sant? Sant?

Vi har ikke helt bestemt oss for hvor vi skal være enda, men enten blir det hos pappa eller så blir det her hjemme med Mia og svigermor. Pinnekjøtt blir det ihvertfall uansett hvor vi er Julepynt

Nei, kun 1. juledag :aww: . Og det er lett, EG får det jo til :P .

Hihi.. Men vi skal ha ribbe hos svigers på julaften. Og jeg tror ikke jeg orker å spise det to dager på rad...

Jeg tror jeg måtte ha testlaget det først, iallefall. Sånn at jeg ikke plutselig sto der på 1. juledag, med stengte butikker og ødelagt ribbe. Kan liksom ikke servere grandis fra Esso'en, liksom... (som vi forsåvidt spiste 1. juledag for 2 år siden, men det var fordi alt ble rart fordi mannen var på sykehus og ble skrevet ut på kvelden 1. juledag).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På første juledag kan du jo lage både koldtbord, stor brunch, servere fisk, stek, ribbe eller pinnekjøtt - eller noe helt annet :)

Men jeg er enig med dem som sier at det er greit å unngå de tyngste middagene, nettopp fordi vi spiser så mye de andre dagene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg litt ekstra til jul i år, da jeg skal reise nordover og feire sammen med fire stk søsken, nevø og moren min. Det er sånn ca 90 mil og en fergetur mellom oss, så det er ikke så ofte vi ses. I fjor så feiret jeg sammen med TJ og svigerfamilien. Koselig det og, men jeg kjente jeg savnet de der nord. Et par av søsknene mine (jeg har fire stk) begynte å mase allerede i september på om jeg hadde tenkt meg nordover til jul eller ikke, så jeg er visst ønsket. :P Og i år skal jeg feire nyttårsaften der! Det har jeg ikke gjort på ganske mange år, da jeg/vi har kjørt til Trøndelag igjen i romjula.

1. juledag har vi pleid å ha lammelår eller lammesadel, kjempegodt. :ahappy:

Jeg har ikke helt oversikt over hva jeg ønsker meg (merkelig nok, for jeg pleier å ha både lista over hva andre ønsker seg og hva jeg ønsker meg klar i oktober), men nye kasseroller står ganske høyt i alle fall. Det samme gjør ullundertøy, tynne ullsokker og truger. Ja, og fleecejakke/genser med vindstopp hadde ikke vært så dumt heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke helt bestemt oss for hvor vi skal være enda, men enten blir det hos pappa eller så blir det her hjemme med Mia og svigermor. Pinnekjøtt blir det ihvertfall uansett hvor vi er :ahappy:

Julepyntbeholdningen ble oppgradert i fjor så den tror jeg skal være klar.

dear_santa_australian_kelpie_christmas_ornament.jpg

Endret av *mokken*
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år diskuterer samboer og jeg hvem som skal feire med Leo :P vi har vært sammen i 9 (10??) år men ikke feiret sammen enda. Hans foreldre er fortsatt gift, mens mine er skilt, så jeg er annen hvert år hos mamma eller pappa. Og jeg klarer ikke å kutte ut en av dem, og samboer vil ikke bare feire med mine.. Så vi har ikke blitt enige om hvordan vi skal løse det.. Noen ganger suger det å hære skilsmissebarn selvom man er blitt voksen... Liker ikke tanken på å skuffe en av mine foreldre selvom de er tydelig på at jeg ikke hadde gjort det... Blæææh..

Men koselig blir det uansett, selvom jeg skulle ønske ting var litt lettere...

Uansett, i år skal jeg til papoa, der er han, kona hans, farmor og mellomste broren min. Vi skal spise lammestek med potetgull til(og annet også da, men potetgullet er viktigst :P ) og til dessert er det riskrem :D vi spiser det samme hvert år, bare at hos mamma er det kromkaker og multekrem og bringebærkrem til dessert.

Også reiser jeg hjem til oss igjen på natta og har siste rest av juleaften med samboer hvor vi åpner pakkene til hverandre og de som er til oss begge :)

Spent på hvordan jeg må jobbe i jula i år da, har ny sjef...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul og nyttår feires på snaufjellet, i ei lita hytte uten strøm og vann - og jeg gleder meg sykt masse :D

Julemiddagen er det svigerinne på nabohytta som står for og da blir det ribbe med tilbehør. Nyttårsmiddagen skal jeg stå for og jeg regner med at jeg steker ferdig kalkunbryst her hjemme, før vi drar.

Ønsker meg: Kari Traa rose ullundertøy, Norrøna anorakk (lilla), hvitvin og ølglass i en serie vi samler på, kjøkkenbestikk - og sikkert mye mer som jeg ikke kommer på.

Nå kommer vi ikke til å ta med alle julegavene opp på fjellet. Vi må begrense bagasjen litt, men vi skal ha en liten julefeiring her hjemme, sammen med sønnen min, siden han ikke skal være med på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år diskuterer samboer og jeg hvem som skal feire med Leo :P vi har vært sammen i 9 (10??) år men ikke feiret sammen enda. Hans foreldre er fortsatt gift, mens mine er skilt, så jeg er annen hvert år hos mamma eller pappa. Og jeg klarer ikke å kutte ut en av dem, og samboer vil ikke bare feire med mine.. Så vi har ikke blitt enige om hvordan vi skal løse det.. Noen ganger suger det å hære skilsmissebarn selvom man er blitt voksen... Liker ikke tanken på å skuffe en av mine foreldre selvom de er tydelig på at jeg ikke hadde gjort det... Blæææh..

Men koselig blir det uansett, selvom jeg skulle ønske ting var litt lettere...

Uansett, i år skal jeg til papoa, der er han, kona hans, farmor og mellomste broren min. Vi skal spise lammestek med potetgull til(og annet også da, men potetgullet er viktigst :P ) og til dessert er det riskrem :D vi spiser det samme hvert år, bare at hos mamma er det kromkaker og multekrem og bringebærkrem til dessert.

Også reiser jeg hjem til oss igjen på natta og har siste rest av juleaften med samboer hvor vi åpner pakkene til hverandre og de som er til oss begge :)

Spent på hvordan jeg må jobbe i jula i år da, har ny sjef...

Hvis dere har vært sammen så lenge så syns jeg dere skulle prøve å feire sammen hos dere selv. Det er utrolig koselig å ta med seg sine egne juletradisjoner, blande de med kjærestens og så lage noen nye.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg veeldig til jul, som alltid! Desember starter med at jeg skal lage pakkekalender til kjæresten. Jeg kommer ikke til å få tilbake, men det gjør ikke'no i det hele tatt, for jeg synes det er så morro å lage og gi til andre. Bittelille julaften reiser Pea og jeg til barndomshjemmet mitt. Vi skal feire jul med stefaren min, søstrene mine og bestemoren min. Det gleder jeg meg til! 1. juledag fyker vi ned til Sørlandet til Zima og kjæresten igjen – hun skal feire jul med han (og bli grundig bortskjemt på ribbe og medisterkaker tipper jeg …), og klokken 14:00 skal vi være med på familieselskap hos hans familie. Skal jobbe et par dager i romjulen + nyttårsaften (men bare frem til ett!), så resten av julen skal tilbringes ute i snøen og inne med rødvin, gløgg og gode venner. Åååh, kan man få det bedre! ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har vært sammen så lenge så syns jeg dere skulle prøve å feire sammen hos dere selv. Det er utrolig koselig å ta med seg sine egne juletradisjoner, blande de med kjærestens og så lage noen nye.

Jeg vet, men jeg klarer ikke helt å gi slipp på jul med mine foreldre, (da kuttes jo begge ut, og sa får jeg hvertfall dårlig samvittighet) å det gjør ikke han heller.. Derfor vi begge drar hjem på juleaftnen, så har vi vår egen feiring etterpå og har egen 1. Juledag morgen tradisjon.. Men tanken på å starte egen er der, men er ikke helt klare enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år diskuterer samboer og jeg hvem som skal feire med Leo :P vi har vært sammen i 9 (10??) år men ikke feiret sammen enda. Hans foreldre er fortsatt gift, mens mine er skilt, så jeg er annen hvert år hos mamma eller pappa. Og jeg klarer ikke å kutte ut en av dem, og samboer vil ikke bare feire med mine.. Så vi har ikke blitt enige om hvordan vi skal løse det.. Noen ganger suger det å hære skilsmissebarn selvom man er blitt voksen... Liker ikke tanken på å skuffe en av mine foreldre selvom de er tydelig på at jeg ikke hadde gjort det... Blæææh..

Men koselig blir det uansett, selvom jeg skulle ønske ting var litt lettere...

Uansett, i år skal jeg til papoa, der er han, kona hans, farmor og mellomste broren min. Vi skal spise lammestek med potetgull til(og annet også da, men potetgullet er viktigst :P ) og til dessert er det riskrem :D vi spiser det samme hvert år, bare at hos mamma er det kromkaker og multekrem og bringebærkrem til dessert.

Også reiser jeg hjem til oss igjen på natta og har siste rest av juleaften med samboer hvor vi åpner pakkene til hverandre og de som er til oss begge :)

Kan ikke dere begge være hos din mor ett år, så hos hans familie neste, og så begge hos din far osv?

Jeg har også foreldre som ikke er i lag lengre, men mamma blir alltid invitert når vi feirer med pappa sin familie, og er på gården til pappas bror, min onkel. Pappa blir også bedt når vi har jul, og det er hos mamma. Jeg er veldig glad for at det fungerer fint og alle tar det som en selvfølge at begge er med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, men jeg klarer ikke helt å gi slipp på jul med mine foreldre, (da kuttes jo begge ut, og sa får jeg hvertfall dårlig samvittighet) å det gjør ikke han heller.. Derfor vi begge drar hjem på juleaftnen, så har vi vår egen feiring etterpå og har egen 1. Juledag morgen tradisjon.. Men tanken på å starte egen er der, men er ikke helt klare enda ;)

Jeg har også skilte foreldre, og for at det ikke skal bli urettferdig for noen har jeg pleid å dele i tre: ett år med mamma, ett år med hans foreldre, ett år med pappa, ett år med hans foreldre - og om igjen. Det er jo ikke hans feil at jeg har skilte foreldre. Trist for mine at jeg kommer hjem såpass sjelden, men jeg har to halvsøsken på hver side, så de blir ikke sittende alene heller. Gleder meg til JEG kan invitere til jul i mitt eget hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane og Aya, får ikke qoutet begge på mob.

Har vurdert det også, og heller mot å ha en sånn 3 års ordning. Greia er at min eldste bror ikke feirer hos pappa, men hos kona sin familie, så om jeg dropper pappa, blir mellomste bror alene, å da får jeg også dårlig samvittighet.. Jeg vet jeg gjør det vanskeligere enn det er, men det derre å gjøre alle til lags kikker altfor fort inn :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tager en pose med hvit saus og ønsket mengde med fiskepudding eller fløtepudding, amerikansk blanding, reker og terteskjell.

Lager sausen som det står på posen, tar oppi puddingen og amerikanske blandingen, varmer terteskjellene og når alt er klart serveres det med reker på toppen. Rekene kan varmes, men ikke for mye, da blir de seige.

Iiih, nei!

Man smelter smør i en kjele, og blander det med hvetemel. Så sper man i kraft fra rekeboksen og melk til sausen blir litt tykk. Ta i litt og litt av væsken. Deretter blander man oppi det andre man skal ha i sausen. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiih, nei!

Man smelter smør i en kjele, og blander det med hvetemel. Så sper man i kraft fra rekeboksen og melk til sausen blir litt tykk. Ta i litt og litt av væsken. Deretter blander man oppi det andre man skal ha i sausen. :)

Nikker og er veldig enig, bortsett fra reker på boks. Det har ikke noe med reker å gjøre. Det er seige, slimete gummimarker :aww:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane og Aya, får ikke qoutet begge på mob.

Har vurdert det også, og heller mot å ha en sånn 3 års ordning. Greia er at min eldste bror ikke feirer hos pappa, men hos kona sin familie, så om jeg dropper pappa, blir mellomste bror alene, å da får jeg også dårlig samvittighet.. Jeg vet jeg gjør det vanskeligere enn det er, men det derre å gjøre alle til lags kikker altfor fort inn :/

Ja, jeg føler veldig med deg altså. Det å være skilsmissebarn innebærer kronisk dårlig samvittighet. Denne helgen f.eks har jeg ca 8 timer til rådighet for familien, og da har jeg måttet dele det i to (noe som er litt kjedelig, jeg har ikke sett søstrene mine på et halvt år og så får jeg bare fire timer med de) fordi jeg ikke har samvittighet til å ikke legge inn et besøk til den andre siden av familien også. Suuhukk. Glad jeg har to søsken på hver side sånn at ingen noen gang blir alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det første gang på så lenge jeg kan huske at jeg ikke skal jobbe i julen i det hele tatt. Er redd for at jeg kommer til å gå på veggene jeg! Er ikke vant med å ha fri med mindre jeg skal reise bort, er vant med å jobbe i julen, påsken osv.. Kommer antageligvis til å ha fri i hvert fall f.o.m lille julaften t.o.m andre nyttårsdag, og det er leeenge uten noe å gjøre :huh: Okei, nå høres jeg sytete ut her hehe, men altså, det blir rart. Kommer til å bli kjempeslapp og tjukk.

Julen feires som vanlig hjemme hos mine foreldre, med bror og en enslig venninne av familien. Gleder meg veldig, min bror bor ikke her i Bergen, så er alltid koselig å se han. Vi kjører en voksen jul siden det ikke er noen barn i familien, og det er veldig deilig. Lang middag på julaften uten noe mas med nisser og "kan vi åpne presangene snart", etter gaveåpning ser vi på DVD, og ved midnatt julaften er det fenalår og champagne som nattsnacks. Ellers blir det forhåpentligvis en del turgåing, og så kortspill :)

Reiser opp lille julaften, og er litt usikker på hvor lenge jeg skal bli, er litt stress å ha med hele dyrehagen min (hundefjotten og to kattefjotter), da mine foreldre har to katter, og min far synes hundefjotten kan vaere "litt mye hund". Drar vanligvis hjem til leiligheten andre juledag, for da skal jeg på jobb, men redd det blir litt stusselig nå som jeg ikke skal på jobb.. En del venner er bortreist ifm jul, ellers er det jo en del som går på by'n og sånn, men det er jeg ikke så interessert i. Økonomien er jo heller ikke på topp i romjulen :P

Har aldri pleid å pynte i leiligheten, men har egentlig alltid hatt lyst. Hvis jeg har penger til å kjøpe noe pynt (eneste julepynten jeg har er en stk bordduk :P) så tror jeg jammen meg jeg skal gjøre det i år!

I år er første nyttårsaften siden jeg fikk pelsen at jeg ikke trenger å vaere hjemme med han, da jeg har bestemt meg for å sette han på kennel. Han blir veldig redd (type tisser på seg) når det står på som vaerst, i fjor var jeg hos mine foreldre fordi det er stillere der enn hos meg, men likevel blir det til å løpe å gjemme seg under/bak/inni noe og skjelve (har selvfølgelig gardiner for, og høy musikk på), og siden folk ikke evner å forholde seg til regelene om når det er lov å skyte opp, er det vanskelig å få gått tur med han i det hele tatt på nyttårsaften, da de begynner allerede dagen før, og skyter opp med ujevne mellomrom hele nyttårsaften. Så nå har jeg rett og slett bestilt plass på den "faste" kennelen vår, han har vaert der et par ganger tidligere, og virker til å trives der, kennelen er godt bortgjemt i en liten dal langt fra naermeste nabo, så ser for meg at det faktisk vil vaere det beste for han, da det garantert er mindre raketter der enn hjemme eller hos mine foreldre. Så da kan jo jeg faktisk gjøre noe sosialt på nyttårsaften! Det blir min første sosiale nyttårsaften som singel på veldig, veldig lenge, da jeg siden jeg ble singel (to nyttårsaftener siden) har måttet vaere med fjotten. Så det blir jo forhåpentligvis kjekt :sorcerer: (nei, det er ikke en magiker-smiley, det er en partyhatt-og-stjerneskudd-smiley).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i byen for å svi armen i går, og fant da en helt nydelig lilla duk... Så den har havnet på stuebordet alt, er jo ikke så lenge til advent :angel: Gleder meg sånn til å pynte til jul, og jeg har bestilt en hel haug av ting som jeg og sønn skal ordne i november, slik at vi har pynt i desember.

Jula og nyttår blir feiret her. Har ikke hjerte til å dra fra dyrene (hverken pus, hunder eller hester), det er noe av stasen med julefeiringen. Julaften blir ikke julaften før jeg har laget julemiddag til hestene, og sittet i stallen mens jeg hører de momse i seg maten. Da senker julefreden seg her :heart:

Her er det nesten ingen raketter på nyttårsaften, så det er helt perfekt å være her med de firbeinte :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det slik som dette

Julaften: Pinnekjøtt med poteter, hvit saus, ekkelt tilbehør som mamma tvinger i seg bare på faenskap og kålrabistappe.

1Juledag: Ribbe, brun saus, poteter og ekkelt tilbehør nok engang

2Juledag: KALKUN! Dette er mitt høydepunkt i juleuken! Jeg elsker kalkun som ikke er stuffet med dritt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...