Gå til innhold
Hundesonen.no

Ford Focus vs. Sköda Octavia


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Jeg har for tiden selv en Ford Focus 05' 1,6l og bensin. Nå har jeg fått tilbud om å bytte ut denne bilen uten noe spesiell kostnad (kanskje 10,000kr ekstra i lån bare) til en Sköda Octavia 07' 1,9l og diesel.

Pros for å bytte:

Større bil, motor og plass

Nyere

AUX-inngang til musikk (Focusen har bare mulighet for CD/radio)

Mindre drivstoffbruk 0,5 kontra 0,8 på Focusen

Hengerfeste

Cons:

Octaviaen har ikke cruisekontroll

Ikke oppvarmet frontrute

Dieselavgifter og slikt (finner ikke noe konkret info på det)

Vil gjerne høre andres tanker rundt dette valget?

Oppvarmet frontrute er jo ikke noe jeg egentlig trenger, det er jo bare en gode. Og det kan jo løses med å innstallere DEFA-varmer i Octaviaen. Verre er det med cruisekontrollen, men igjen det er også bare en gode. Men så er det dette med diesel da..

EDIT: redigerte inn et punkt

Endret av Siri Eveline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er billigere enn bensin slik det er i dag, årsavgiften noe dyrere avhengig av om det er partikkelfilter eller ikke på Octaviaen. Hvor ofte får man egentlig benyttet cruisekontrollen i Norge ;)? Jeg hadde byttet til Skoda'n :)

(selv om jeg går fra Volvo V50 til Ford Focus selv i neste uke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Er det turbodiesel? Det er ikke sammenlignbart med motorstr. på bensin opp mot diesel uten å se på HK og om det er turbo, TDI 105HK i dette tilfellet, på finn.no ser det ut til at alle er TDI. Og har du målt forbruket til 0,5 eller er det bare oppgitt? Er det oppgitt 0,5l kan du fort regne 0,6-0,7 som realistisk på blanda kjøring. Har du prøvekjørt den?

AUX på stereo er jo smal sak, koster ikke mye å bytte stereoen. Cruisekontroll ville jeg nok savnet hadde jeg først hatt det. Det får man brukt ofte nok i Norge. ;) Hengerfeste er jo pluss.

Red: Oppgitt 0,5-0,9l Du vil nok ikke oppleve 0,5l.

Jeg har en litt eldre 90HK 1,9l TDI og har hatt den såvidt under 0,6 på langkjøring, ligger mellom 0,6 og 0,7-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel ville stått som eit STORT pluss på mi liste!

Oppvarma frontrute er kjekt å ha, men det er vel forferdeleg dyrt å skifte når (og det kjem til å skje ein gong) du får steinsprut og sprekk. Hengarfeste ville òg gjort heile den forskjellen på 10000 for meg, eg vil ikkje ha bil utan, og det kostar mange tusen å ettermontere.

Cruicekontrollen kjem du til å sakne...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal aldri mer ha bil uten cruisekontroll, bruker det daglig jeg. Ellers nærmer dieselprisene og bensinprisene seg hverandre, men ville sett litt på forbruk og avgifter.

Hengerfeste får du for et par tusenlapper (om du har savnet det).

Motorvarmer koster noen flere tusenlapper, men er grisekjekt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er jo konge, avhenger vel forsåvidt på forbruket til bilen. Jeg bare nevner at dieselforbruket på en passat leid fra ditt arbeidssted som kjørte oslo-bodø-oslo nylig kun trengte 1,75 "fulle tanker" fyllt.

Cruise-control er jo ikke så nyttig inni byer, og selv uttpå landet kan det være irriterende. På Lofotentur sist gang var det ikke mye cruise-control jeg fikk brukt, ***** ugjevne kjørere foran meg hele tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Diesel er jo konge, avhenger vel forsåvidt på forbruket til bilen. Jeg bare nevner at dieselforbruket på en passat leid fra ditt arbeidssted som kjørte oslo-bodø-oslo nylig kun trengte 1,75 "fulle tanker" fyllt.

Cruise-control er jo ikke så nyttig inni byer, og selv uttpå landet kan det være irriterende. På Lofotentur sist gang var det ikke mye cruise-control jeg fikk brukt, ***** ugjevne kjørere foran meg hele tiden :P

Passaten er nyere og gjerrigere, http://www.hegnar.no...ticle367020.ece i følge dine tall og tank på 70l. har du kjørt på litt over 0,5l / mila. Huyndai og Kia har akkurat hatt stor sak på seg for å tukle med tall på forbruk, er vel strengt tatt flere som sku blitt rivi og røska litt etter øra..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var nok noe ala den hos hegnar. Nå kjørte ikke jeg (og om jeg hadde hadde det nok vært enda lavere for jeg kjører mer økonomisk enn svigers :P ), men den var lekker fra det lille jeg så. Likte spesielt at den anbefalte gir. Jeg ble overrasket over hvor lavt/høyt man kunne gå.

Men digresjon. Jeg ville oppgradert! Gitt at jeg hadde prøvd bilen og trivdes i den. For det har jo og litt å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er billigere enn bensin slik det er i dag, årsavgiften noe dyrere avhengig av om det er partikkelfilter eller ikke på Octaviaen. Hvor ofte får man egentlig benyttet cruisekontrollen i Norge ;)? Jeg hadde byttet til Skoda'n :)

(selv om jeg går fra Volvo V50 til Ford Focus selv i neste uke)

Usikker på om det er partikkelfilter, men vet du evt. hvor slike priser står oppgitt?

Så kan jeg gå inn å kikke litt.

Er det turbodiesel? Det er ikke sammenlignbart med motorstr. på bensin opp mot diesel uten å se på HK og om det er turbo, TDI 105HK i dette tilfellet, på finn.no ser det ut til at alle er TDI. Og har du målt forbruket til 0,5 eller er det bare oppgitt? Er det oppgitt 0,5l kan du fort regne 0,6-0,7 som realistisk på blanda kjøring. Har du prøvekjørt den?

AUX på stereo er jo smal sak, koster ikke mye å bytte stereoen. Cruisekontroll ville jeg nok savnet hadde jeg først hatt det. Det får man brukt ofte nok i Norge. ;) Hengerfeste er jo pluss.

Red: Oppgitt 0,5-0,9l Du vil nok ikke oppleve 0,5l.

Jeg har en litt eldre 90HK 1,9l TDI og har hatt den såvidt under 0,6 på langkjøring, ligger mellom 0,6 og 0,7-

Det er TDI 105HK ja, og bilen føles kraftfull og flott og er lettere å komme seg ut på motorveien enn min trege lille sak.

Koster dessverre litt å bytte stereo på Focusen, siden det er sånn stor kasse og den eneste jeg har funnet som passer koster ca 3000kr (selve byttingen gjør jeg jo selv).

Har kjørt den endel ja, siden det er mine foreldres bil. Og den har vært nede i 0,5 på langkjøring, men er vel rundt 0,6 på blandet kjøring ja.

Diesel ville stått som eit STORT pluss på mi liste!

Oppvarma frontrute er kjekt å ha, men det er vel forferdeleg dyrt å skifte når (og det kjem til å skje ein gong) du får steinsprut og sprekk. Hengarfeste ville òg gjort heile den forskjellen på 10000 for meg, eg vil ikkje ha bil utan, og det kostar mange tusen å ettermontere.

Cruicekontrollen kjem du til å sakne...

Ettermontering av hengerfeste på en Ford Focus er jo også lite vits, da det er svært begrenset hva den kan trekke. Mens Octaviaen faktisk kan trekke en lett hestehenger med hest.

Jeg skal aldri mer ha bil uten cruisekontroll, bruker det daglig jeg. Ellers nærmer dieselprisene og bensinprisene seg hverandre, men ville sett litt på forbruk og avgifter.

Hengerfeste får du for et par tusenlapper (om du har savnet det).

Motorvarmer koster noen flere tusenlapper, men er grisekjekt å ha.

DEFA-varmer så jeg til rundt 3-4000kr, men jeg jobber jo slikt til at jeg får gode rabatter.

Men bryner meg litt på den cruisekontrollen, men det begynner liksom å bli det eneste punktet som betyr noe.

Diesel er jo konge, avhenger vel forsåvidt på forbruket til bilen. Jeg bare nevner at dieselforbruket på en passat leid fra ditt arbeidssted som kjørte oslo-bodø-oslo nylig kun trengte 1,75 "fulle tanker" fyllt.

Cruise-control er jo ikke så nyttig inni byer, og selv uttpå landet kan det være irriterende. På Lofotentur sist gang var det ikke mye cruise-control jeg fikk brukt, ***** ugjevne kjørere foran meg hele tiden :P

Ikke sant, det er få ganger jeg faktisk bruker cruisekontrollen så jeg klarer meg forsåvidt uten.

Men digresjon. Jeg ville oppgradert! Gitt at jeg hadde prøvd bilen og trivdes i den. For det har jo og litt å si :)

Som jeg nevnte tidligere så liker jeg bilen veldig godt, og har kjørt den en hel masse. Både til Nord-Norge, i byen osv. Og har kjent den siden vi hentet den som nybil på Sköda.

Det er vel også et punkt jeg glemte å få med meg, det er faktisk en bil jeg har all info på. Den har heller aldri vært i noen større uhell. Bare en påkjørsel bakfra i 20km/t og da satt jeg selv bak rattet.

Samt at den har noen riper på siden som er nesten usynlige, de har jeg også laget :P

Jeg tror konklusjonen blir at jeg skal sjekke endel mer rundt på dette og se hva jeg faktisk blir å betale for oppgraderingen og hvordan vi løser det praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Usikker på om det er partikkelfilter, men vet du evt. hvor slike priser står oppgitt?

Så kan jeg gå inn å kikke litt.

Årsavgiften? http://www.toll.no/t...&parentid=44779 i år ca 500 mer for diesel uten partikkelfilter.

Red: Årsavgiften for 2013 øker til 2.940 kroner, mens eiere av dieselbiler uten partikkelfilter må betale 3.425 kroner.

Og her er liste over partikkefilter. http://www.vg.no/bil...hp?artid=160043 det har den nok ikke..

Problemet med diesel i dag er uvissheten, våre "kjære" folkevalgte har gått fra å gi lette på dieselbiler til ha snudd å ikke vite hvordan de skal straffe diesel nok. Desverre, ingen grunn til å ta gleden på forskudd, og det ligger jo an til forbud mot å kjøre diesel i storbyene på dager med dårlig luft osv. Jeg har ikke solgt sjela mi til diesel, jeg tror ikke det blir lønnsomt særlig frem i tid og vil jevne seg ut.

Ettermontering av hengerfeste på en Ford Focus er jo også lite vits, da det er svært begrenset hva den kan trekke. Mens Octaviaen faktisk kan trekke en lett hestehenger med hest.

Fortsatt begrenset til hva du har lov å trekke med mindre du har BE sertifikat er det ikke sikkert det blir store differansen. http://www.vegvesen...engerkalkulator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgiften? http://www.toll.no/t...&parentid=44779 i år ca 500 mer for diesel uten partikkelfilter.

Problemet med diesel i dag er uvissheten, våre "kjære" folkevalgte har gått fra å gi lette på dieselbiler til å ikke vite hvordan de skal straffe dem nok. Desverre, og det ligger jo an til forbud mot å kjøre diesel i storbyene på dager med dårlig luft osv.

Hmm... da var det heldigvis ikke så ille som jeg fryktet. Nå kjører jeg veldig lite i byen, men det er mulig jeg må kjøre gjennom Oslo til skolen til neste høst. Men det går også an å ta kollektiv, noen dager iblant.

Fortsatt begrenset til hva du har lov å trekke med mindre du har BE sertifikat er det ikke sikkert det blir store differansen. http://www.vegvesen...engerkalkulator

Innen utgangen av denne måneden har jeg sannsynligvis BE :) Derfor jeg nå har begynt å få øynene litt opp for det å ha hengerfeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Innen utgangen av denne måneden har jeg sannsynligvis BE :) Derfor jeg nå har begynt å få øynene litt opp for det å ha hengerfeste.

Kult, tar du bare BE? lurer på hvordan det fungerer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, tar du bare BE? lurer på hvordan det fungerer?

Bare BE ja :) Det er først et lastesikringskurs på en ettermiddag (to klokketimer tror jeg) så to veiledningstimer på en klokketime hver, deretter kan man hoppe rett på oppkjøring.

Personlig tenker jeg å ta en liten kjøretime i tillegg dersom jeg føler jeg trenger det. Utpå nyåret blir det derimot andre regler, og det vil være litt mer omfattende og ta BE. Bl.a. mer teori man må igjennom.

Samt dette punktet her som jeg hentet utifra Statens vegvesen sine sider:

Nye regler fra 19. januar 2013:

Er klasse BE tatt for første gang på ovennevnte dato eller senere, må tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskride 3500 kg. Overskrides denne vekten, må føreren ha klasse C1E selv om bilen «tilhører» klasse B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Bare BE ja :) Det er først et lastesikringskurs på en ettermiddag (to klokketimer tror jeg) så to veiledningstimer på en klokketime hver, deretter kan man hoppe rett på oppkjøring.

Personlig tenker jeg å ta en liten kjøretime i tillegg dersom jeg føler jeg trenger det. Utpå nyåret blir det derimot andre regler, og det vil være litt mer omfattende og ta BE. Bl.a. mer teori man må igjennom.

Uh ha.. seriøst fra 01.01 eller senere? Da burde jeg kanskje få gjort noe med det da..

Red: 19 januar ser det ut til, http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+med+tilhenger+(klasse+BE)

Så det bør jeg få gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh ha.. seriøst fra 01.01 eller senere? Da burde jeg kanskje få gjort noe med det da..

Red: 19 januar ser det ut til, http://www.vegvesen...ger (klasse BE)

Så det bør jeg få gjort.

Bare å sette igang ja, allerede begynt å bli kø på oppkjøring :P Så jeg har bare å stå på første forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nyare dieselbilar har partikkelfilter, eg ville vorte ekstremt overraska om det ikkje gjaldt denne òg. Dermed er det same avgift som bensinbil.

Da har den sikkert det, vet bare at bilene vi har på jobben har partikkelfilter, men det er liksom 2011 eller nyere. Da er jo ikke det til noe hinder.

Det andre jeg vet om diesel er jo at nybilsavgiftene går opp en god del, men det gjelder jo ikke dette tilfellet her siden denne er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Alle nyare dieselbilar har partikkelfilter, eg ville vorte ekstremt overraska om det ikkje gjaldt denne òg. Dermed er det same avgift som bensinbil.

Tja, i følge artikkelen jeg linket til over fra 2007 var det dengang bare utvalgte modeller og motorvalg som hadde partikkelfilter. Octavia 1,9l TDI var ikke en av dem. Standard på alle dieselbiler først fra 2009?

Jeg Hadde ikke kjøpt diesel når du bor så nære Oslo Mtp de evnt forbud mot å kjøre som kan komme.

Sånn det ser ut foreløpig er det vel egentlig bare snakk om ett lite fåtall mindre enn 5 dager i året det er snakk om og i sentrumsnære områder. Men det er jo helt klart noe å være klar over og som sagt med en vinglete regjering som ikke aner hva de holder på med vet man aldri noe mer enn dagen i dag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Hadde ikke kjøpt diesel når du bor så nære Oslo Mtp de evnt forbud mot å kjøre som kan komme.

Men hva skal jeg i Oslo da?

Har storsenter her og Ikea + andre ting jeg måtte ønske, kan parkere på t-banen og ta den inn til byen OM jeg må inn en tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...