Gå til innhold
Hundesonen.no

Mavedreining hos store hunderaser


13de
 Share

Recommended Posts

Får google litt etter disse talla. Kjekt å ha :sleep:

Blir jo en avgjørelse å ta det også.. Skummelt :wacko: Hvordan er det forresten med en hund som har hatt dreining og får sydd fast, kan de være like aktive som tidligere? Er det her forskjell på en som har hatt dreining vs. en som ikke har hatt det?

Jeg spurte faktisk ikke dyrlegen om det, men jeg tenker sånn= kan ikke hunden å ha det like fint og aktiv som før (som min i en alder av 2 år) så "får det bare være"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Får google litt etter disse talla. Kjekt å ha :sleep:

Blir jo en avgjørelse å ta det også.. Skummelt :wacko: Hvordan er det forresten med en hund som har hatt dreining og får sydd fast, kan de være like aktive som tidligere? Er det her forskjell på en som har hatt dreining vs. en som ikke har hatt det?

Vi var akkurat like aktive etterpå som før. Eneste endring var at hun aldri fikk uoppbløtt tørrfôr eller harde tørre godbiter mer.

Men du, hva med å ikke ta sorgene så fryktelig på forskudd? Det kommer til å bli veldig slitsomt å gå rundt og være redd for magedreining fra før du får valpen. Å operere en frisk hund forebyggende hadde jeg heller aldri gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var akkurat like aktive etterpå som før. Eneste endring var at hun aldri fikk uoppbløtt tørrfôr eller harde tørre godbiter mer.

Men du, hva med å ikke ta sorgene så fryktelig på forskudd? Det kommer til å bli veldig slitsomt å gå rundt og være redd for magedreining fra før du får valpen. Å operere en frisk hund forebyggende hadde jeg heller aldri gjort :)

Okei, men det kan være forebyggende å bløte fôret i vann f.eks (om jeg har forstått innholdet i tråden riktig)? Er ikke for å operere på frisk hund jeg heller, ville nok aldri gjort det på min, men jeg er vel litt sånn at jeg vil vite "alt om alt" på forhånd hehe :P

Ja jeg må nok lære meg å slappe litt av :icon_redface::lol: Pleier faktisk å være ganske kald i hodet når ting først skjer (med hestene ihvertfall), men er så skummelt å tenke på alle disse helseproblemene når man leter etter valpen som aldri dør :rofl:

Jeg spurte faktisk ikke dyrlegen om det, men jeg tenker sånn= kan ikke hunden å ha det like fint og aktiv som før (som min i en alder av 2 år) så "får det bare være"

Takk for gode svar :) Nei, det er jo ikke veldig gøy å se hunden være "begrensa" i en relativt ung alder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at dette er noe mer enn "råforing er så mye bedre enn alt annet, bikkjene blir aaaaaldri syke"-prat. Tviler også sterkt på at noen faktisk har oversikt over dette (jeg finner i alle fall ikke noen forskningsartikler på det).

Det jeg har lært er at risikoen reduseres. Grunnen er som Therese sier at rått går fortere gjennom systemet enn tørt, men også at det stort sett fores mindre mengde med rått vs tørt.

Jeg vet egentlig ikke noe mer enn hun sa, men syns det var en interessant teori akkurat det med at noen muskler ble brukt og bygd opp som man ikke får med tørrfòr, men jeg har kun hørt det den ene ganger og vet ikke om det stemmer. Men når det er sagt tror jeg personlig det kan være bedre å fòre rått, kanskje spise hele kylliger osv fordi min hadde en tendens til å sluke maten inne 20 sekunder liksom, og det tror jeg ikke er sundt, så vanligvis spredde jeg maten i bakhagen for å aktivere henne og for å unngå at hun slukte maten og passte på ro før og etter maten.

Syns det er vanskelig å få noe dokumentasjon, noen påstår at det er arvelig, andre at det er de ikke skal spise for fort, noen igjen at de ikke skal bevege seg etter maten eller en kombinasjon av alle. Noen sverger til at de kun skal spise fra høy matskål mens andre sier motsatt at jo hundene fra naturens side spiser maten i fra marken slik at det faller på sin urimelighet. Skulle ønske det ble forsket mer på det, egentlig.

Personlig tror jeg ikke jeg ville operert forebyggende. Det er ikke sånn jeg tenker på konstant, men hver gang det var noen uvanlig som skjedde fikk jeg litt hjertebank og testet listen med symtpomene igjen for å være sikker på at jeg kunne utelate magedreining :D Heldigvis har jeg ikke opplevd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tilbud om operasjon etter første magedreininga på min, men takket nei pga at han var såpass gammel. Jeg fik også fortalt at til tross for operasjon så kunne hunden like fullt få dreining. Men at sjansene var mindre enn uten. Noen tall på hvor mange dette skjer med fikk jeg ikke vite,men at ho hadde opplevd to som hadde fått dreining igjen til tross for operasjon. Hvor mange ho hadde opplevd totalt av tilfeller veit jeg ikke... Så for meg var det ikke noe alternativ,gammel hund og ikke særlig fristende å legge en allerede skrøplig kropp i narkose. Han fikk 1.5 år godt og vel før det skjedde igjen,og den gangen sto livet ikke til å redde. Men glad vi fikk den tida vi gjorde. Gjorde ingen store endringer etter første gang,annet enn at jeg delte måltidene mer opp,gikk på samme tørrforet som før. Samme aktiviteter som vi alltid hadde gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sverger til at de kun skal spise fra høy matskål mens andre sier motsatt at jo hundene fra naturens side spiser maten i fra marken slik at det faller på sin urimelighet. Skulle ønske det ble forsket mer på det, egentlig.

Jeg synes dette er interessant. Det jeg har tenkt er at en må se an hunden sin og velge metoder for å skape mer ro i spisingen (slik som du gjorde med å spre maten). Selv har jeg valgt forhøyet matfat til min hund fordi i naturen velger han å omtrent alltid å legge seg ned både i bekker og dammer for å drikke. Hvis han står så har han oftest vasset uti til vannet. Han legger seg også med maten for å gnage/tygge. Eneste han står å spiser er tørr/råforingen og drikke innendørs. Jeg har valgt forhøyet matfat fordi det ser mer behagelig ut for min hund å spise/drikke fra det, ikke med tanke på magedreining alene. Får han mat inne på gulvnivå da kaster han maten inn, og vann fnyses ofte rundt :| Derfor vil jo det svelges mye luft, gå for raskt og være stressfylt og det vil det i så fall også være en mulig risikofaktor hvis han skulle vært utsatt. Derfor blir det vel å se på sin egen hund hvordan den spiser mest mulig rolig? Rolig må jo være bra :)

Jeg leste forleden om en Schæferhund som fikk magedreining på tom mage etter ellevill vanndrikking utendørs i varmen. Han hadde flaks med at han ble hentet og kom seg raskt til veterinær. Det er litt skummelt å lese slike historier, det må jeg innrømme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10.2460/javma.2000.217.1492?prevSearch=allfield%3A%28bloat+risk%29&searchHistoryKey=

Results and Clinical Relevance—Cumulative incidence of GDV during the study was 6% for large breed and giant breed dogs. Factors significantly associated with an increased risk of GDV were increasing age, having a first-degree relative with a history of GDV, having a faster speed of eating, and having a raised feeding bowl. Approximately 20 and 52% of cases of GDV among the large breed and giant breed dogs, respectively, were attributed to having a raised feed bowl. (J Am Vet Med Assoc 2000;217:1492–1499)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...