Elisabeth00 Skrevet 22. Mai 2015 Rapporter Share Skrevet 22. Mai 2015 Så det nå, hadde ikke fått med meg første setning. Men da bør det ikke være noe problem å fikse opp i det. Så fint at du har tatt på deg ansvaret. Tipsene mine gjelder fremdeles da, i forhold til å bli kvitt alger og nitritt, og når det gjelder valg av nye fisk EDIT: Når akvariet står på jobben vil det jo være enda viktigere å ha overdimensjonert filter, mange planter og få fisk, slik at akvariet krever minimum med vedlikehold. Jeg ville valgt en art med fisk, eller aller helst reker. Rene rekekar er så godt som selvgående, og krever virkelig minimalt med stell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SiriEveline Skrevet 22. Mai 2015 Rapporter Share Skrevet 22. Mai 2015 Takk, tenkte det samme ang fisk fra sør amerika Da skrur jeg ned et par timer på lyset. Jeg har holdt på med akvarium i flere år jeg Dette er et forsømt akvarium på jobben som jeg har forbarmet meg over Kanskje jeg skal donere litt fisker til dere? Om verdiene for dem er riktig (husker ikke i farta). Snakk om et ciklidepar ihvertfall (har en 8 bebiser men de bør nok ikke reise med dem pga evt innavl) og noen polkadotbotiar (disse spiser snegler dog, så om du har snegler du vil beholde så egner nok ikke de seg) og har hatt noen algespisere men ser dem aldri så vet ikke om det fortsatt er der. Jeg må nesten få avviklet akvariet mitt snarest da jeg overhodet ikke har tid til det lenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teserere Skrevet 24. Mai 2015 Rapporter Share Skrevet 24. Mai 2015 Kanskje jeg skal donere litt fisker til dere? Om verdiene for dem er riktig (husker ikke i farta). Snakk om et ciklidepar ihvertfall (har en 8 bebiser men de bør nok ikke reise med dem pga evt innavl) og noen polkadotbotiar (disse spiser snegler dog, så om du har snegler du vil beholde så egner nok ikke de seg) og har hatt noen algespisere men ser dem aldri så vet ikke om det fortsatt er der. Jeg må nesten få avviklet akvariet mitt snarest da jeg overhodet ikke har tid til det lenger. Åh det hadde jo Vært supert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Siljus Skrevet 27. Mai 2015 Rapporter Share Skrevet 27. Mai 2015 Okey, jeg er FOR impulsiv! Hadde jo bestemt meg for å la karet være oppdrettskar til L-144 en periode nå... Det skjærte seg ganske fort når jeg kom på jobb i dag, så nå er det en flott kongeblå butterfly (evnt marble) halfmoon-hanne og 3 flotte delux-hunner (en blå metallic, en marble, og en grønnblå butterfly med gule finner) til tilvenning! Planen med de er å avle litt på de, men om de vil er en annen sak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teserere Skrevet 5. Juni 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Juni 2015 Da har jeg annonsert juvelciklidene, men sier det her og: har to røde juvelciklider som gis bort! Begge er hanner, og går ikke overens. Trenger større kar (over 200l). De er ca 7-8 cm lange. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SiriEveline Skrevet 5. Juni 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Juni 2015 Kan slenge meg på selv jeg da. Har et par sajica-ciklider som gies bort.Samt avkom fra disse som foreløpig ser ut til å være ihvertfall en hanne og muligens to hunner (skal se litt nærmere på dem).Samt noen polkadotbotiar og kuhliiål. Det skal teoretisk sett finnes noen "sugefisker" men de er ekstremt sky så vet dessverre ikke om de fortsatt lever. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teserere Skrevet 6. Juni 2015 Rapporter Share Skrevet 6. Juni 2015 Dugnad i karet! Idag fikk jeg gitt bort den mest hissige juvelcikliden. Veldig fascinerende så fikk den bleike gjenværende raskt fargen tilbake! Det ble mer harmonisk oppi der med en gang, og den cikliden som er igjen tør å vise seg igjen. Kjøpte ny pumpe som er installert, tok en vannprøve som endelig er helt normal og fin Så kjøpte jeg to små maller og litt planter. Fikk en stor mangroverot også som ligger til rens foreløpig. Snart flytter gullfiskene, og da skal jeg kjøpe inn (tror jeg): sommerfugl eller palettciklider og stimfisk (står mellom rasbora, keisertetra eller sebrafisk). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MissHeike Skrevet 6. Juni 2015 Rapporter Share Skrevet 6. Juni 2015 Sebrafisk Kalte dem trompetfisker når jeg var liten Ellers ut av ingenting fant jeg plutselig en reke i karet mitt i går! Jeg aner ikke hvor den skal ha kommet fra. Men den er nå der. Har funnet ut at det er en rød rili reke. Jeg er enda helt satt ut av at den er der 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teserere Skrevet 7. Juni 2015 Rapporter Share Skrevet 7. Juni 2015 Den nye pumpen bråker mye, og lager luftbobler i vannet. Hvis jeg prøver å regulere ned så må den stenges helt før luftboblene forsvinner. ..Sent fra min SM-G850F via Tapatalk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Snusmumrikk Skrevet 7. Juni 2015 Rapporter Share Skrevet 7. Juni 2015 Hvor lenge har den gått? Noen pumper må gå en stund for å få ut luft i systemet. Da bråke de gjerne mindre når all lufta er ute. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teserere Skrevet 7. Juni 2015 Rapporter Share Skrevet 7. Juni 2015 Nå har den gått siden lørdag formiddag. ..Sent fra min SM-G850F via Tapatalk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teserere Skrevet 18. Juni 2015 Rapporter Share Skrevet 18. Juni 2015 Jeg filmet pumpen og tok med til dyrebutikken, så fikk vi ny pumpe av annet merke uten tillegg i prisen Den er helt stillegående og bobleløs! Mangroverot er installert, og juvelciklider er gitt bort. Nå er det bare slørhalene igjen som må ut før jeg kan kjøpe nye fisker. Vannverdiene er stabile 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teserere Skrevet 4. August 2015 Rapporter Share Skrevet 4. August 2015 Nå er slørhalene ute av karet og vannverdiene er fortsatt stabile. Så på fredag blir det nye fisk! Må nok ha noe kull også for vannet har gulskjær etter at roten kom selvom jeg skifter vannet ukentlig. Noen av dere som bruker det og hva anbefales? Sent fra min SM-G850F via Tapatalk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lunatic Skrevet 4. August 2015 Rapporter Share Skrevet 4. August 2015 Jeg gidder ikke å bruke kull, så sant jeg ikke har medisinert, for den må skiftes hver annen uke. Hvis man ikke gjør det så vil svampen slippe ut alt igjen. Alle røtter vil gjøre vannet brunlig, men det går over Bare fortsett å bytt vann ukentlig, så vil det forsvinne etter hvert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teserere Skrevet 4. August 2015 Rapporter Share Skrevet 4. August 2015 Ah, ok da prøver jeg det en stund til. En annen ting, det har rent litt vann på utsiden av glasset som har størknet, og det ser ut som det har satt seg kalk e.l. på glasset, hvite striper, disse får jeg ikke bort ? Har til og med prøvd glassrens og grov svamp... Tips? Ser jo ikke lekkert ut! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ozzy Skrevet 4. August 2015 Rapporter Share Skrevet 4. August 2015 Ah, ok da prøver jeg det en stund til. En annen ting, det har rent litt vann på utsiden av glasset som har størknet, og det ser ut som det har satt seg kalk e.l. på glasset, hvite striper, disse får jeg ikke bort ? Har til og med prøvd glassrens og grov svamp... Tips? Ser jo ikke lekkert ut! Bruk algeskrapa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teserere Skrevet 4. August 2015 Rapporter Share Skrevet 4. August 2015 Bruk algeskrapa Har bare sånn magnetting, og den funker ikke. Vet hva du mener, og da tenker jeg bare: ÆÆÆÆÆ og hører en fæl skrapelyd i hodet mitt og får skikkelig frysninger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lunatic Skrevet 4. August 2015 Rapporter Share Skrevet 4. August 2015 Eddik! Red: rettet flau skrivefeil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Siljus Skrevet 4. August 2015 Rapporter Share Skrevet 4. August 2015 Et annet tips jeg har hørt, og prøvd med hell på slike kalkflekker, er papir som du dypper i akvariet, og gnir med. Av en eller annen grunn så forsvinner kalkflekkene av det! Eller så kan du prøve sitronsyre, det bruker vi på jobb 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teserere Skrevet 7. August 2015 Rapporter Share Skrevet 7. August 2015 Eddik var redningen! Idag kjøpte jeg en stim med rasboraer. Skal ha bolivianske sommerfuglciklider også men de hadde bare gutter i butikken. Det ble veldig fint med rasboraene! Kvikke og fine Får ikke lastet opp bilde Sent fra min SM-G850F via Tapatalk 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MissHeike Skrevet 7. August 2015 Rapporter Share Skrevet 7. August 2015 Hvilke type vann vil Sommerfuglciklider ha? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teserere Skrevet 7. August 2015 Rapporter Share Skrevet 7. August 2015 Den varianten jeg har valgt er den mest hardføre, og så lenge temperaturen er mellom 24-28°C og vannkvaliteten stabil var de visst ikke så kravstore. Akvaforum anbefaler pH på 6, 5 -8.Sent fra min SM-G850F via Tapatalk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
julnil Skrevet 7. August 2015 Rapporter Share Skrevet 7. August 2015 Sommerfuglciklider er vakre, men kan være litt hodebry å holde i livet Jeg hadde også en sommerfuglfavoritt da jeg hadde karret aktivt: afrikanske sommerfugler. De var fasinerende!!Ligger noen bilder av mine, i fiskebasen på akvaforum Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MissHeike Skrevet 9. August 2015 Rapporter Share Skrevet 9. August 2015 Ene rili reken min døde i dag Så nå har jeg en igjen, må finne ett par venner til den syns jeg. Dem steller jo så fint med plantene blandt annet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AstridN Skrevet 11. August 2015 Rapporter Share Skrevet 11. August 2015 Melder meg på her, jeg! For fem uker siden fikk vi oss et Juwel Lido 120 l (gave til niåringen, men det er jo først og fremst jeg som har blitt hekta ) Jeg har fått utrolig god hjelp fra @Lunatic underveis, hun har gitt tips og råd, hjulpet meg å finne fisk og planter og gitt meg medisin mot hvitprikk så alle er friske og fine etter et lite utbrudd Vi har fire black molly, en ancistrus, to jegersnegler og tolv kardinaltetra (og noen pestsnegler...). Jeg har målt nitritt flere ganger siden fiskene kom oppi, foreløpig uten utslag. Jeg har et par spørsmål : - Tenkte å få noen platyer også, men da jeg var i dyrebutikken sist foreslo de dverggurami i stedet, og mente at de var enkle og greie å ha. Stemmer det? - Jeg har sett lite til jegersneglene den siste uka. Den ene dukket opp da jeg skiftet vann i helgen, og jeg er sikker på at han beveget seg da, men han har ligget urørlig siden i går. Er det normalt at snegler ligger stille, eller er han trolig død (og også den andre, som har gjemt seg flere dager)? Tenkte at de kanskje ikke tålte kuren mot hvitprikk? - Det er vanskelig å gi nok mat til alle! Mollyene kaster seg over forkulene og spiser alt før kardinaltetraene får sukk for seg. Gir jeg mer, er jeg redd det blir for mye for dem. Hvordan løser man sånt? Sent fra min D6603 via Tapatalk 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts