Gå til innhold
Hundesonen.no

Lydighet for dummies


CamillaH
 Share

Recommended Posts

Jeg er lykkelig hundeeier for aller første gang og lille Charlie (DSG) begynner allerede å nærme seg tre år (hvor ble tiden av? Synes jeg nettopp hadde valp...) Siden jeg aldri har drevet med hund før vet jeg heller ingenting om hundesport. Men dette med lydighet virker spennende, og jeg kan tenke meg å begynne med dette og kanskje etterhvert konkurrere.

Men hvor begynner man? Jeg tenker at kurs er en god ide og har sett meg ut et kurs i nærheten av her jeg bor, men det er ikke før etter jul. Før den tid vil jeg gjerne lære så mye som mulig. Jeg kan en del om klikkertrening og treningsteori da jeg har drevet med dette med hest før, men har ikke lært Charlie klikker ennå. Men ellers er jeg helt blank. Jeg trenger rett og slett en innføring "for dummies" :P

Hva kan dere anbefale av nettsider å kikke på, bøker å lese, eller Youtube-filmer å se? Og finnes det et lydighetsforbund eller noe sånt? Er dette isåfall under NKK? Kan man konkurrere med hvilken som helst rase? Hva betyr bronsemerket og alt dette? Finnes det mange forskjellige typer lydighet? Jeg har hørt om noe som heter freestyle blant annet, men aner ikke hva det er.

Blir kjempeglad for alle svar! :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonell lydighet, såkalt LP (Lydighetsprøve) er konkurranser der du skal utføre en rekke øvelser med hunden din. Regler for dette finner du på NKK, som er det største forbundet for hundesport i Norge. De fleste hundeklubbene i Norge er tilknyttet NKK, og resultater fra alle offissielle konkurranser arrangert av disse blir registrert der. Alle raser kan delta, og hunder som ikke er registrert i NKK med stamtavle kan registreres i NOX-registeret for å delta i konkurranser.

Utenom tradisjonell lydighet så har du rallylydighet, der man går en bane (som i agility, eller sprang) og skal utføre forskjellige øvelser ved hvert skilt i banen. Norsk Rallylydighet jobber for å få sporten offisiell i NKK og regner med at det skjer neste år. Mer info på www.rally-lydighet.com

Du har Freestyle som er dans med hund, og Heelwork to music som er lydighetsøvelser til musikk (litt som dressage to music). Andre her kan forklare mer om det om du er interessert.

Lykke til! Det er morsomt å jobbe med dsg (jeg går rallylydighet med min). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vanlig lydighet (LP), så har du rallylydighet.

LP:

delt opp i 4 klasser, 1-2-3-elite. Bronsemerket er en prøve som likner på klasse 1, men litt lettere. Du kan prøve å finne noen som arrangerer bronsemerkekurs, det er en fin innføring til LP! Søk opp reglementet på NKK, da vil du finne alle øvelsene fra bronsemerket til elite :) Eks på øvelser: lineføring, fri ved fot, dekk fra holdt, apport osv.

Rally:

Liknende som LP, men mer fartsfylt og morro. Øvelsene har ikke like lang varighet, og det er stor fokus på glede. For noen hunder med kort konsentrasjon kan dette være et bedre alternativ.

Jeg liker LP best, men trener rally som avveksling og for å øke motivasjonen til Aïda :) Fra januar 13 er det også godkjent sport i NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker LP best, men trener rally som avveksling og for å øke motivasjonen til Aïda :) Fra januar 13 er det også godkjent sport i NKK.

Har du noen informasjon som jeg (som kontaktperson i NRL) ikke har? For jeg har fått beskjed om at offisielle stevner gjennom NKK blir tidligst oktober 2013 HVIS godkjenningen går gjennom på første forsøk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen informasjon som jeg (som kontaktperson i NRL) ikke har? For jeg har fått beskjed om at offisielle stevner gjennom NKK blir tidligst oktober 2013 HVIS godkjenningen går gjennom på første forsøk. ;)

Okei, da har jeg bare hørt feil! Siste jeg hørte var januar, men det er en stund siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canis har jo en del videoer av grunnövelsene som kan väre til hjelp for å komme igang med treningen. http://www.canis.no/canistv.php?mid=366&s=7

Ellers anbefaler jeg sterkt å gå kurs, da blir man ofte mer motivert og får tips til hvordan man skal starte. Og dra på hundeklubben finn noen å trene med, alltid mye mer inspirerende å ha noen å trene sammen med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har mulighet så gir det også et godt innblikk å kikke på et stevne. Det er det samme om det er et offisielt stevne eller "bare" et klubbmesterskap i den lokale klubben. Da får du sett de ulike øvelsene på de ulike nivåene, og hva som kreves for å nå en god eller bare en godkjent karakter. Det selges også gjerne gode kaker på stevner :D

Ta kontakt med nærmeste aktive hundeklubb, og gi en liten presentasjon av deg og hunden og hva dere har trent på sålangt, så finner de nok et passende kurs til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...