Gå til innhold
Hundesonen.no

Vinterjakke, som ikke er "klumpete"?


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Trenger ny vinterjakke. Har varmedress som jeg bruker på turer og når det er bikkjekaldt, men trenger en god og varm vinterjakke. Den jeg har nå syntes jeg er så stor og klumpete. Noen som har en fin og varm vinterjakke de anbefaler? Skal hovedsakelig brukes til hverdags, samt tisseturer og når jeg går til jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva liker du da? Jeg er veldig glad i min Norrønajakke, en som denne http://www.norrona.com/Products/5042-11/lofoten-gore-tex-primaloft-jacket-w, det er den varmeste jakka de har før dunjakke :) Men de koster litt da :/ Dette er jo en friluftsjakke. Jeg synes den er veldig god, den er tykk, men jeg føler ikke at jeg blir borte i den, hehe :) For meg passer den bra, fin å ha når jeg må gå til jobb og vente på toget, og når jeg skal ut med hunder siden den også er vanntett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke "boblejakker" (sånne med bobler). Helt plain er som regel OK, er ikke så himla nøye. Den du linket til var jo fin.

Men hvordan fungerer den i ti-femten minus da? :P

Red; Dæven, den var "litt" dyr ja. :P

Endret av Ozzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig varm av meg når jeg går, så det er ingen hundelufterjakke for meg, da bruker jeg bare en skalljakke og ullundertøy og genser. Det kommer kanskje an på hvor kald du er? Den er tykk denne jakka, men ikke så tykk som en dunjakke, men derfor er den heller ikke klumpete å ha på seg :) For meg er den fin i 10 minus, kanskje litt kald i 20 minus :) Men vil tro at har man en ullundertøytrøye under skal man ikke gå langt i 10 minus før det kan bli veldig varmt :) Bor du i nærheten av Outleten i Vestby? Der er det 30-70 % på alt i butikken, var der jeg kjøpte min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.google.n...16g9iIz3h2DgtM: denne har jeg :-) jeg elsker den og blir god od varm! Flaks for meg at jeg fikk den gratis :ahappy: baksiden:https://www.google.no/search?q=scania+jakke+2012&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb&client=safari#biv=i|6;d|kkyGdlAeYQAkJM: . Hadde 2010 modellen før.

Neei, da blir gubben sur for han kjører volvo :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig synes jeg både den fra höoks og tildels norønna (om den er foret?) ser store og klumpete ut :P Men det er kanskje hva man forventer når man hører "ikke klumpete" vinterjakke.

Jeg har etterhvert en stor ansamling varierende vinterjakker, men selv den tynneste Norønna-jakka mi (Narvik 3L) er "klumpete" i så form at en skalljakke er ganske "stiv" og ikke har de samme egenskapene som f.eks en dunjakke. Men så har jeg en dunjakke som er ganske STOR av seg da, ikke sånn "bys-dunjakke", og den igjen har jeg sitti og tenkt på toget nå nylig: "herregud så stor og varm og klumpete denne egentlig er". Så jeg drømmer litt om en sånn tynn tynn dunjakke ala dette: http://www.norrona.com/Products/3174-12/lyngen-lightweight-down750-jacket-m. For da holder du deg varm, uten at det er noe som hindrer bevegelsen din :)

Jeg eier ikke 1% fett på kroppen (sånn ca, jada jeg overdriver, men det føles sånn siden jeg alltid fryser), og jeg synes slike lightweight dunjakker er helt OK å bruke ned mot -10. Etter det MÅ det jo bare bli klumpete, tungt og heavy fordi du må lage deg lag på lag :P

Så min anbefaling er å finne deg en OK lightweight dunjakke. De finnes til rundt 1000-2000kr, se gjerne hos Bergans og Stormberg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gi et annet eksempel, den mest ekstreme jakka jeg har er Klättermusens ekspidisjonsjakke: http://www.klattermu...tKategori=Jacka - men denne er klumpete nettopp pga det de skriver på nettsiden: dette er en jakke designet for å holde deg varm og i live i krevende situasjoner. Da er det ikke nøye at vekten er ganske høy :P Det er ikke denne jakka jeg tar på meg for å gå 1-2 timers tur i marka på en "litt kjølig vinterdag", for å si det sånn. Den er ergo ganske klumpete/tung. Men ingen jakker overgår denne (i mine øyne) når det gjelder alle funksjonaliteter. Den holder meg varmere enn dunjakka mi, på mange måter.

Så det er nå litt hvilke ting man ønsker og hvilke ting man absolutt IKKE vil ha. Min løsning på problemet er å ha en jakke for alle situasjoner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg en skikkelig dunjakke (eller noe tilsvarende varmt), men jeg hadde aldri klart å gå med den, for jeg blir så fort varm når jeg beveger meg :P Så jeg synes det er litt mye penger å legge i en jakke jeg vil ha når jeg står og venter på bussen og toget, hehe :) Men så deilig det er å ha på seg når det er kaldt og man holder seg varm :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig synes jeg både den fra höoks og tildels norønna (om den er foret?) ser store og klumpete ut :P Men det er kanskje hva man forventer når man hører "ikke klumpete" vinterjakke.

Jeg har etterhvert en stor ansamling varierende vinterjakker, men selv den tynneste Norønna-jakka mi (Narvik 3L) er "klumpete" i så form at en skalljakke er ganske "stiv" og ikke har de samme egenskapene som f.eks en dunjakke. Men så har jeg en dunjakke som er ganske STOR av seg da, ikke sånn "bys-dunjakke", og den igjen har jeg sitti og tenkt på toget nå nylig: "herregud så stor og varm og klumpete denne egentlig er". Så jeg drømmer litt om en sånn tynn tynn dunjakke ala dette: http://www.norrona.c...wn750-jacket-m. For da holder du deg varm, uten at det er noe som hindrer bevegelsen din :)

Jeg eier ikke 1% fett på kroppen (sånn ca, jada jeg overdriver, men det føles sånn siden jeg alltid fryser), og jeg synes slike lightweight dunjakker er helt OK å bruke ned mot -10. Etter det MÅ det jo bare bli klumpete, tungt og heavy fordi du må lage deg lag på lag :P

Så min anbefaling er å finne deg en OK lightweight dunjakke. De finnes til rundt 1000-2000kr, se gjerne hos Bergans og Stormberg også :)

Den fra Hòòks syntes jeg så litt klumpete ut, men den var både lang og så varm ut så da så jeg litt forbi det :P

Norønna syntes jeg var fin :)

Liker dessverre ikke slike jakker som den første du linket til, selv om de mest sannsynligvis er de varmeste. Skal bruke de til hverdag og fest, og da syntes jeg det er en fordel om jeg syntes jakka er litt fin i hvertfall (begrenset hvor fint, mtp at det er en vinterjakke :P )

Den nr2 virket knall, men alt for dyr.

Skulle gjerne hatt en jakke til enhver situasjon men det har jeg ikke økonomi til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...