Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden har spist endel rosiner, hva bør gjøres?


Recommended Posts

Hunden til søsteren min har nettopp jafset i seg endel rosiner (det er en dachs-tispe, hun har spist 3 slike små esker). Hun ringte meg for å høre om hun bør ringe dyrlegen, men jeg vet ikke jeg, hvor alvorlig er det? Bør hun ringe dyrlege nå? Hva bør hun se spesielt etter? Går det an å få hunden til å kaste opp på et vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosiner er jo giftig for hunder, jeg hadde glatt dratt til veterinær for oppkastsprøyte!! :) Litt kvikt! Man kan vell få hunden til å kaste opp ved å stappe i dem salt (under tunga eller bak på tunga eller noe), men ikke alltid det fungerer så da har man jo en hund som har fått i seg salt OG gift...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En t-skje med salt lengst mulig bak på tunga og få hunden til å svelge, det fører fort til brekninger med påfølgende oppkast.

Rosiner er jo noe de sier ikke hunder skal ha, så de kan være farlig. Jeg ville tatt en telefon til veterinær og hørt hva denne sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk! hun skal prøve nå. Oslo dyreklinikk mente hun skulle komme inn, men NVH er nærmere. Og sikkert litt billigere?

edit. ok. Hva var det andre nummeret? Prøvde å ringe nå, men nå var hun opptatt så da har hun vel ringt til det første.

Det hun fant på nett sa bare at de var stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun har mulighet til å komme seg til sinsen har de døgnvakt og er en av de rimeligere. Nr 22 22 31 11

Hun er på vei til NVH nå, hun har ikke bil. Men jeg vet ikke hvor NVH ligger i forhold til st.haugen jeg da, hva som er nærmest av det og sinsen.

Hvordan er NVH prismessig? Jeg innbiller meg at det og er en av de rimelige, men det er kanskje ikke slik? Hun sa det allerede kostet rundt 4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er på vei til NVH nå, hun har ikke bil. Men jeg vet ikke hvor NVH ligger i forhold til st.haugen jeg da, hva som er nærmest av det og sinsen.

Hvordan er NVH prismessig? Jeg innbiller meg at det og er en av de rimelige, men det er kanskje ikke slik? Hun sa det allerede kostet rundt 4000.

NVH ligger vel så og si på St. haugen om jeg ikke tar totalt feil :) Sinsen ligger ca 5-10 min med bil fra st. haugen ;)

Jeg aner ikke prismessig, akuttvakt er vel aldri billig hehe :)

Men sånn til neste gang hunden trenger dyrlege før klokken 20.00 lonner det seg nok å ringe sinsen da de er oppe til klokken 2000 med vanlige timer :) Jeg har kommet på akutte ting rundt klokken 8 og sluppet å betale ekstra iallefall :)

Edit: Orker ikke aa endre alle de teite bokstavene, haaper du forstaar alikevel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NVH ligger vel så og si på St. haugen om jeg ikke tar totalt feil :) Sinsen ligger ca 5-10 min med bil fra st. haugen ;)

Jeg aner ikke prismessig, akuttvakt er vel aldri billig hehe :P

Hehe nei... blir ikke så koselig for lommeboken dette. Dyrlegen estimerte det til rundt 4000 foreløpig (uten innleggelse tror jeg.) Får håpe hunden er forsikret (er ikke søsteren min sin på papiret, hun er barnevakt over flere år :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Da er hun vel snart fremme nå. Kjipe greier dette, stakkars søsteren min (og hunden da, men hun virker foreløpig å være i toppform.)

Det går nok helst fint. Tipper hunden får en spyspruta og evt litt flytende kull. Ganske udramatisk til akutt veterinærbesøk å være. :)

4000 synes jeg høres ganske dyrt ut, selv på kveldstid. Med mindre de tror hunden er forgiftet, da blir det selvsagt noe annet.

NVH ligger på Adamstuen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok helst fint. Tipper hunden får en spyspruta og evt litt flytende kull. Ganske udramatisk til akutt veterinærbesøk å være. :)

4000 synes jeg høres ganske dyrt ut, selv på kveldstid. Med mindre de tror hunden er forgiftet, da blir det selvsagt noe annet.

NVH ligger på Adamstuen. :)

Ja, kan hende det var inkludert overnatting? Er ikke helt sikker. Får håpe det :-) Jeg og tenker det kommer til å gå fint. Hadde ikke jeg fortalt om rosiner for en stund siden ved en tilfeldighet hadde hun sikkert ligget hjemme nå... jeg tror faktisk ikke så mange er klar over det, jeg fant det ut ved en tilfeldighet iallefall, og foreldrene mine trodde jeg tulla.

Skumle greier... Hold oss oppdatert! Vil gjerne vite hva veterinæren sa angående rosiner, og hva som ble gjort på klinikken :)

Skal gjøre det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosiner er ikke automatisk farlig for hunder. Men, siden de er tørkede druer, er det en sjanse for at de har de samme soppsporene som druer KAN ha, og det er da disse sporene som er meget giftig for hunder.

Det er derfor enkelte hunder spiser druer/rosiner hele livet uten at noe skjer, mens andre kun får en og dør av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke disse soppsporene giftig for oss mennesker?

Jeg må bare innrømme, og ikke skyt meg nå, at jeg tror jeg ville avventet og sett an situasjonen om det var min hund. Men jeg ser jo at det her er snakk om en ganske mye mindre hund enn jeg har, så mulig jeg vill vært mer engstelig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke disse soppsporene giftig for oss mennesker?

Jeg må bare innrømme, og ikke skyt meg nå, at jeg tror jeg ville avventet og sett an situasjonen om det var min hund. Men jeg ser jo at det her er snakk om en ganske mye mindre hund enn jeg har, så mulig jeg vill vært mer engstelig da.

Innrømmer det selv jeg, jeg ville nok og sett an. Eller, hadde kommet an på mengden, det var jo tross alt ganske mange rosiner for en så liten hund. Men er jo tydelig at dyrlegene (hun ringte to) tar det på alvor, så om Casper gjør det samme en gang så tror jeg og jeg kommer til å ringe, etter i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så glad for min uvitenhet her (skule ned på druestilker etter en hel klase som ble hundemat for hun som liker å finne mat sjæl her om dagen). Bevares for et styr for noen rosiner. Kunne ikke falt meg inn å vurdere dyrlege en gang. Sikkert en grusom hundeeier, jeg.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg så glad for min uvitenhet her (skule ned på druestilker etter en hel klase som ble hundemat for hun som liker å finne mat sjæl her om dagen). Bevares for et styr for noen rosiner. Kunne ikke falt meg inn å vurdere dyrlege en gang. Sikkert en grusom hundeeier, jeg.

Grusom sier jeg! GRUSOM!

Tipper mange hunder får rosiner og druer som snacks jeg, og at folk flest ikke vet at det kan være farlig. Som sagt visste jeg det ikke selv før nylig, og da oppdaget jeg det ved en tilfeldighet (sikkert noe jeg leste her inne.) Jeg tenker at man skal ikke være hysterisk heller, og dette var kanskje unødvendig, men jeg tenker at når dyrlegene sier du bør komme inn så gjør du det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ringt veterinær på en plett, det KAN være ufarlig for noen hunder men det kan også være dødelig! Så druer og rosiner er ikke noe jeg er villig til å ta noen sjanser med :) Rosiner, druer og sjokolade er det jeg er veldig obs på, druer er jeg nok mer obs på enn sjokolade!

Jeg vil ikke si at det er styr for noen rosiner, jeg vil si det er nødvendig :) Heller ringe veterinær en gang for mye enn en gang for lite! Spesielt med slike mengder på en liten hund. Jeg passet et liten hund som fikk i seg litt sjokolade og ble syk av det, så hunder tåler forskjellig slik som folk. Og jeg er hvertfall ikke villig til å ta sjanser når dette er ting vi VET kan være farlig.

Håper det går bra med hunden lola :) Den er hvertfall i gode hender nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...