Gå til innhold
Hundesonen.no

Foretrukne dommere


HHC
 Share

Recommended Posts

Det er under utarbeidelse lister over foretrukne dommere for enkelte raser. Dommere som har tilknytning til rasen f.eks gjennom oppdrett merkes spesifikt for dette.

Hva syntes dere om en slik ordning?

Merker selv jeg er litt delt. Jeg er veldig for at dommere som kan og har nær tilknytning til rasen skal dømme oss fremfor ymse dommere fra ymse land som kan dømme "alt" før de fyller 23. MEN jeg syntes også det er sunt med noen allroundere som får et mer helhetlig inntrykk av rasen, og som ikke alltid henger seg opp i detaljer. Når det er sagt så må man jo ikke velge å benytte disse dommerne, men jeg ser for meg at klubber som er usikre, ikke har andre preferanser vil benytte seg av en slik liste. Noe som kan føre til lite mangfold av dommere? Selv om listen gjerne er lang. Også tenker jeg litt - hva med de som ikke kommer med på listen? Vil alle da automatisk tenke at de er håpløse tilfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er litt delt. Nå er jeg ikke noen ekspert på det her, men på min rase så skjer det jo at dommere som ikke kjenner rasen veldig godt trekker hunder for ting som er helt lovlig (kippører, for eksempel) selv om hunden ellers er bra, noe en som kjenner rasen bedre neppe ville gjort.. Men nå er jeg av den oppfatning at en virkelig god hund er den som gjør det godt for både raseeksperter og allrounddommere, så jeg er ganske så ja takk, begge deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rase hvor motsetningene om hva som er "korrekt" kan være til dels ganske store. Klubben til min rase har noen dommere på "godlista" og dette er dyktige dommere på rasen. Men vi godkjenner også at andre blir brukt. Ellers hadde det blitt alt for snevert utvalg av dommere!

Derimot ser klubben helst at en liste over direkte uønskede dommere gjerne blir overholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker en dommer som kan rasen uten at vedkommende er/har vært oppdretter. Dette fordi de gjerne har spesifikke preferanser som kan slå uheldig ut. F eks har jeg ved et par anledninger stilt for slike som holder igjen CK fordi hundene ikke har den størrelsen vedkommende ønsker, og det blir helt feil å holde igjen premiering på personlig preferanse som ikke er i strid med rasestandarden.

Edit: På DS opplever vi også at svenske dommere setter opp svenske hunder konsekvent. Er det slik også på andre raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler her. Jeg tror det er sundt å ha noen allroundere iløpet av året, men til de største begivenhetene kan vi godt få spesial dommere (Lillestrøm og Bjerke f.eks) De behøver ikke å være oppdrettere, men godt kjent i rasemiljøet i UK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

MEN jeg syntes også det er sunt med noen allroundere som får et mer helhetlig inntrykk av rasen, og som ikke alltid henger seg opp i detaljer.

Min erfaring, på min egen rase, er at allrounddommerne faktisk er mer opphengt i detaljer enn hva spesialdommerne er, mens de samtidig setter + på ting som spesialdommere slår kraftig ned på.

Det er jo slik allerede at raseklubbene kan ha "ønskeliste" over hvilke dommere som de foretrekker skal dømme, men jeg har aldri sett at hverken NKK eller andre arrangører tar hensyn til klubbenes ønsker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring, på min egen rase, er at allrounddommerne faktisk er mer opphengt i detaljer enn hva spesialdommerne er, mens de samtidig setter + på ting som spesialdommere slår kraftig ned på.

Det er jo slik allerede at raseklubbene kan ha "ønskeliste" over hvilke dommere som de foretrekker skal dømme, men jeg har aldri sett at hverken NKK eller andre arrangører tar hensyn til klubbenes ønsker...

NKK gjør ikke, enkelte andre arrangører gjør. Det er min erfaring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

NKK gjør ikke, enkelte andre arrangører gjør. Det er min erfaring ;)

Etter å ha deltatt på utstillinger i ca 15 år så har jeg enda ikke stilt for en klubb som tar hensyn til klubbenes ønsker :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha deltatt på utstillinger i ca 15 år så har jeg enda ikke stilt for en klubb som tar hensyn til klubbenes ønsker :sleep:

Jeg har nå sitti på "andre siden" i ca 2 år og sørget for at arrangørklubbene tar hensyn :P

samt at flere faktisk har henvendt seg og spurt om dommer xxx er OK. De får stort sett ja, med et par unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha deltatt på utstillinger i ca 15 år så har jeg enda ikke stilt for en klubb som tar hensyn til klubbenes ønsker :sleep:

raseklubber KAN jo tenkes å notere seg hva arrangørklubber gjør mht til dommere, og ta med dette i vurdering av fremtidig tillatelse til å ha med rasen på utstilling ;)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

raseklubber KAN jo tenkes å notere seg hva arrangørklubber gjør mht til dommere, og ta med dette i vurdering av fremtidig tillatelse til å ha med rasen på utstilling ;)

"Vi" (NSHK som både jeg og meg er mdl av) er jo der. Men ting tar jo tid. Så siden dette bare har blitt fulgt opp siden 2011, så vil de største effektene synes først i 2014 mht at noen flere ikke vil få med rasen på utstilling. Dette da også med tanke på at rasen virkelig ikke trenger såååå mange utstillinger pr år. Det er en liten utstillingsrase som pr 2012 har over 70 utstillinger å delta på.

Andre klubber er mye strengere enn "oss" og lar bare rasen(e) være med på NKK + spesialutstillinger (men da har de selvsagt mer enn 1 i året)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik allerede at raseklubbene kan ha "ønskeliste" over hvilke dommere som de foretrekker skal dømme, men jeg har aldri sett at hverken NKK eller andre arrangører tar hensyn til klubbenes ønsker...

En grunn til at retrieverne finnes på så få utstillinger - klubbene kan plukke. Får jo stadig vekk mail fra klubbene til miniatyrene om at de vil delta på flest mulig utstillinger, og da ber man jo selv om ymse dommere spør du meg, om det er første pri liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, jeg leste overskriften " Fordrukne dommere"!

Men ble skuffa. :w00t:

Jeg er enig med de som skrev ja takk, begge deler.

Har jo 3 forskjellige raser, hvorav 1 av de ikke er en kjent rase i det store utland ( DSG ).

Akkurat for DSG er jeg vel mer opptatt av å finne Nordiske dommere, enn akkurat oppdrettere av rasen som dømmer.

Jeg synes det er morsomt å stille for spesialdommmere, men tar gjerne en god allrounddommer på mine andre 2 raser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker en dommer som kan rasen uten at vedkommende er/har vært oppdretter. Dette fordi de gjerne har spesifikke preferanser som kan slå uheldig ut. F eks har jeg ved et par anledninger stilt for slike som holder igjen CK fordi hundene ikke har den størrelsen vedkommende ønsker, og det blir helt feil å holde igjen premiering på personlig preferanse som ikke er i strid med rasestandarden.

Edit: På DS opplever vi også at svenske dommere setter opp svenske hunder konsekvent. Er det slik også på andre raser?

Det sies at det er sånn på beardis også. Jeg vet om folk som ikke stiller for svenske dommere fordi det ikke er noen vits. Jeg har ikke lang nok erfaring til å si om det er tilfelle. Jeg synes det er rart i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å still ut en bruksavlet siberian (uten anatomiske ukorrektheter som steile skuldre, knappe vinkler, krøllhale osv såklart, de er jo like feil uavhengig av type hund!) med viltfarge (eller pinto, hvit eller annen ikke så vanlig farge (men tillatt!)) for en østeuropeisk dommer. Det er rent moro å lese kritikker da. Feks: Not a type in general. looks like a laika (noen har tydeligvis ikke lest standard til hverken SH eller Laikavariantene) (hunden har før og senere fått cert, ikke egen hund). "ikke typisk farge" . Underholdende i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...