Gå til innhold
Hundesonen.no

Rabies vaksine


Renate A
 Share

Recommended Posts

Jeg skal snart få meg lappen og bil.

Siden jeg er så impulsiv av meg så kan jeg ikke utelukke at jeg ikke plutselig drar til Danmark en helg, og da må Chicka være vaksinert.

Er det en sprøyte, så vente tid, så tar man en blodprøve for å sjekke at de har nok ressistens i blodet, også tar man ny sprøyte neste år?

Dersom dette er feil, hvordan er det da?? Ganske nytt for meg siden det ikke har vært aktuelt med rabiesvaksine før.

Hvor mye betalte dere for den?

Ble hunden deres dårlig av den? Chicka pleier ikke å reagere på vanlige vaksiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke nødvendig med blodprøve lenger, eller tar jeg helt feil?

Vaksinen må tas hvert år ja, ellers må man gjøre "alt" på nytt (men nå er det jo ikke like tungvindt som før, så det er ikke like stor krise.). Det MÅ tas innen ett år, er du bare en dag for sent ute så starter dansen på nytt.

Casper har aldri reagert på den. Husker ikke helt hva jeg betaler, kanskje 300 i året eller noe? Usikker. Første porsjon ble rundt en tusenlapp, men det var jo på den tiden med blodprøve osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare krav om en vaksine for mer enn 3 uker siden (innreise i Danmark - og forsåvidt Norge), så det er jo "fort gjort". Og nei, man "må" ikke vaksinere årlig. Men fordelen ved å vaksinere hvert år er jo såklart at man da ikke behøver de 3 ukenes ventetid. Hvis man er veeeldig impulsiv, liksom..

Og nei - ingen blodprøve. Kun pass, id-merking og rabiesvaksine for turen til Danmark + ormekur før hjemreise.

www.mattilsynet.no har reglene for innreise til Norge.

God tur!

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare krav om en vaksine for mer enn 3 uker siden (innreise i Danmark - og forsåvidt Norge), så det er jo "fort gjort". Og nei, man "må" ikke vaksinere årlig. Men fordelen ved å vaksinere hvert år er jo såklart at man da ikke behøver de 3 ukenes ventetid. Hvis man er veeeldig impulsiv, liksom..

Og nei - ingen blodprøve. Kun pass, id-merking og rabiesvaksine for turen til Danmark + ormekur før hjemreise.

www.mattilsynet.no har reglene for innreise til Norge.

God tur!

Susanne

Ok, da henger jeg igjen i tiden, trodde det var en blodprøve etterpå også.

Men...pass, hvordan får jeg det? Hun er blandingshund, må registrere hun i Nox registeret da? Id merket er hun, så det slipper jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke får trykket på linker idag (pcen er litt hormonbombe) gjelder samme greiene for finland? Hector skal til Finland 7 desember. Dvs at vaksinen må være tatt SENEST 15 november?

Ja, samme regler gjelder i hele EU. Unntaket er at man ikke trenger markkur dersom man drar direkte mellom Norge og Finland, hverken til Finland eller til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Danmark,så må markkur gies hos veterinær som stempler og signerer i passet. Greit å ha i bakhodet om man er impulsiv og skal hjem på en søndag. Kan lett bli dyrt :))

Nei det er ikke slik lenger :-)

(eller, nå ble jeg usikker, men sist gang jeg var i DK sa dyrlegen at jeg ikke trengte det lenger. Men jeg pleier jo reise gjennom Sverige.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nei det er ikke slik lenger :-)

(eller, nå ble jeg usikker, men sist gang jeg var i DK sa dyrlegen at jeg ikke trengte det lenger. Men jeg pleier jo reise gjennom Sverige.)

Dette sier Mattilsynet:

Hunden skal være behandlet mot revens dvergbendelorm (Echinococcus multilocularis) med godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel). Behandlingen skal være gjennomført i løpet av de siste 10 dagene før innreise til Norge, og behandlingen skal skje i landet hunden reiser fra. Behandlingen skal så gjentas i løpet av de første 7 dager etter innreise til Norge. Begge behandlingene skal attesteres i pass/veterinærattest av veterinær. Kravet gjelder ikke for hunder som kommer direkte fra Finland

Så selv om du reiser via Sverige så skal du gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er så tullete... så i praksis skal man gi dobbelt opp da... jeg har iallefall ikke gjort det de siste gangene, har gitt ormekur ja, men da med egenerklæring. Ormekur er ormekur, og fra Danmark til Sverige trenger man jo ikke.

Hva mener du med dobbelt opp? Hunden skal ha en kur senest 10 før avreise fra danmark og innen 7 dager etter ankomst. Er ikke noe dobbelt opp, det er mer bekymringsfullt med folk som "Ikke gidder" å følge retningslinjene slik at vi får masse bedritne parasitter her i landet, syns nå jeg. Den egenerklæringen som mattilsynet har lagt ut gjelder kun for passering mellom sverige og norge og der kan du bare vise til den som er gitt i danmark før avreise, så jeg ser ikke problemet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med dobbelt opp? Hunden skal ha en kur senest 10 før avreise fra danmark og innen 7 dager etter ankomst. Er ikke noe dobbelt opp, det er mer bekymringsfullt med folk som "Ikke gidder" å følge retningslinjene slik at vi får masse bedritne parasitter her i landet, syns nå jeg. Den egenerklæringen som mattilsynet har lagt ut gjelder kun for passering mellom sverige og norge og der kan du bare vise til den som er gitt i danmark før avreise, så jeg ser ikke problemet jeg.

Dobbelt opp ble litt feil. Men jeg foretrekker jo helt klart å bare signere en egenmelding, og gi pillene selv, fremfor å styre med veterinær i utlandet, og betale ekstra for at noen andre skal gi dem. Jeg har ikke sagt noe om at jeg IKKE gir hunden min ormekur, hvis det var meg du siktet til nå :-)

Problemet er at det er tungvindt, rett og slett. Og jeg synes reglene er litt merkelige, siden sverige jo ikke bryr seg om hva man gjør fra danmark (bortsett fra rabies), burde det jo holde for Norge at ormekur er gitt i sverige, det er det jeg mener, ormekur er ormekur, uansett om det er stemplet i passet eller signert av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Lola Pagola, ormekuren er jo akkurat den samme om det er signert av veterinær eller om man selv foreviser en egenmelding. Blir ikke fler "bedritne parasitter" av det, liksom...

Men, når sant skal sies, så skal den bevitnes av veterinær hvis man har vært i Danmark, men Mattilsynet stoler på eieren hvis den bare har vært i Sverige... Skjønn dèt den som kan!

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Enig Lola Pagola, ormekuren er jo akkurat den samme om det er signert av veterinær eller om man selv foreviser en egenmelding. Blir ikke fler "bedritne parasitter" av det, liksom...

Men, når sant skal sies, så skal den bevitnes av veterinær hvis man har vært i Danmark, men Mattilsynet stoler på eieren hvis den bare har vært i Sverige... Skjønn dèt den som kan!

Susanne

Det handler jo ikke om man er uenig i regelverket eller ikke, mer om man følger det. Det er svært mange som signerer egenerklæringsskjemaet uten at bikkja har sett så mye som ei pille engang. Det blir inskrenkninger og problemer når folk ikke gidder å reise til en veterinær å få stempel i passet, uansett om man må betale for det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj...man kan ikke være sååå impulsiv når man er avhengig av å enten være i danmark fredag før dyrlegen stenger eller finne en dyrlege som har åpent på lørdager, også det å finne frem til adresser i nytt land...ja ja det går vel det også ;)

Da får jeg vel heller dra på torsdag da, enda lenger borte hi hi...jiipiii :bananas: :bananas:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...