Gå til innhold
Hundesonen.no

huseiertrøbbel og leilighetsjakt


minstemann
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger egentlig hjelp til to ting..

For det første: Jeg har bodd i et bofellesskap sammen med et annet menneske siden juni. I løpet av sommeren stakk hun av, og ingen har hørt fra henne siden -tydeligvis ikke familien hennes heller. Møbler og alt står igjen. Nå har huseierne bestemt seg for at de ikke vil leie ut til to stykker lengre, og har sagt meg opp -med en ukes oppsigelsestid... Og ville at jeg skulle vært ute av huset på mandag, det har jeg jo ikke klart. Jeg har jo ikke noe sted å flytte blant annet. Men hvordan er reglene på dette?

Desverre stod kontrakten kun i hun andres navn, men jeg har en del meldinger fra mai som går på oppussingsavtaler og nøkkelutdeling og sånn -og jeg har jo jevnlig betalt husleie, for å si det sånn. Så de har jo visst og godkjent at jeg har bodd der, med hundene. Vi hadde en avtale om at jeg skulle få finne noen andre som kunne dele huset med meg, men plutselig har de visst ombestemt seg. De vil leie til bare en person, jeg har spurt om å få overta hele huset da. Det får jeg ikke, fordi de har funnet noen andre som de kjenner, eller som kjenner noen de kjenner eller noe sånn.

De var inne i huset med oppsigelser, en til meg med en ukes varsel, og en til hun som stakk av -som er datert tilbake i tid, men der det står tre måneders oppsigelse. Så de anerkjenner jo at kontrakten har tre mnd oppsigelsestid, men ikke at det gjelder meg.

Jeg har snakket med dem i telefonen, og de mente at en ukes tid var i korteste laget -men at de måtte skrive noe i tilfelle de var nødt til å gå til namsmannen for å få hevet meg ut.... De påstår at de har vært hos lensmannen og snakket med dem, men det tror jeg egentlig ikke stemmer.

Er det noen som vet hvordan jeg står i forhold til dette?

Det andre jeg trenger hjelp til, er å finne en leilighet eller noe i stavangerområdet der jeg kan flytte inn? Noen som kjenner noen kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker to ting:

1. De kan ikke tilbakestille en oppsigelsesfrist til hun du bor sammen med.

2. Husleieloven sier at det er 3 mnd oppsigelsesfrist som gjelder om ikke annet er avtalt. De kan med andre ord ikke kaste deg ut på en uke.

Jeg hadde ikke kjøpt historien om at de har snakket med lensmannen (namsmannen hos dere?). Hadde jeg vært deg hadde jeg klaget på oppsigelsen og latt vær å flytte ut..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalen er vel tre mnd. Men det høres litt ut som om du ikke har hatt noen avtale på å bo der? Da er jeg i såfall ikke sikker på hva som gjelder. Du bør iallefall finne deg noe nytt så fort som mulig.

Jeg leter jo etter et nytt sted å bo, jeg har ikke noe lyst til å krangle meg til å bli værende der. Jeg har ikke en kontrakt i mitt navn nei, men jeg hadde jo en avtale før jeg flyttet inn. Jeg møtte jo huseierne og avtalte med dem. De møtte bikkjene, vi avtalte noe oppussing osv.. Så de har jo visst at jeg har flytta inn. Men av en eller annen grunn fikk vi aldri skrevet kontrakt før ferien. Det var jo tullete, men de virket jo helt OK og oppegående, så sånn ble det nå bare.

Har du og venninnen din flyttet inn sammen eller har hun bodd der først og du bare flyttet inn? Har huseier leid ut til dere begge fra begynnelsen?

Hun er ikke venninnen min, jeg kjenner henne ikke. Hun bodde der først -sammen med noen andre som flyttet ut sånn at det ble en ledig plass, som jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok litt tid på deg, men det greieste er nok å finne deg ett nytt sted å bo forholdsvis fort :)

Jeg jobber med utleie, og prosedyren for å kaste ut noen er ganske lang. Spesielt dersom vi ikke har en gyldig kontrakt på de. Da må nemlig saken sendes til Namsretten som tar stilling til saken før den sendes videre til namsmannen. Dette i seg selv kan ta utrolig lang tid.

Dersom vi har en gyldig kontrakt tar det minst 2 uker før vi kan sende saken til namsmann. Så 3 uker fra vi sender begjæring til den blir berammet (satt dato for fravikelse). Fravikelsen blir somregel berammet ca 1 mnd frem i tid. Dersom den må innom namsretten tar det naturlig nok enda lengre tid.

Vel, dette er kortversjonen. Poenget mitt er iallefall at dersom de skal gå via namsmannen kan ting ta fryktelig lang tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har absolutt ikke lov til å gi deg en uke på å flytte. Jeg bodde et sted der jeg fikk FEM DAGER på meg på å flytte ut. I tillegg hadde de tatt imot husleie for en måned fram i tid som de nekta å betale tilbake før jeg var ute. Jeg kontakta en advokat, fikk bekreftet at de selvsagt ikke hadde lov til å oppføre seg sånn, og krevde så pengene mine tilbake før jeg dro, èn dag før tida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frittstående bolig sier huseierloven 3 mnd. hybel er det vel 1 mnd. Og muntlig avtale er like gjeldende som skriftlig. Så de har ikke retten på sin side når de krever at du er ute innen en uke. På den andre siden er 3 mnd laaaang tid for deg også, så du kan risikere å bli sittende med dobbel husleie. Prøv om dere kan møtes på en mnd eller noe sånt?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Den oppsigelsen du har mottatt er kun gyldig om den inneholder tekst som viser at du kan klage på vedtaket. Uansett om den inneholder denne tekstformuleringen eller ikke, så skriv at du påklager oppsigelsen og er ikke villig til å flytte. Da er resten opp til huseier. Men du MÅ betale husleie som avtalt i denne perioden. Dette gir deg 2-12 mnd å finne et nytt sted å bo og huseier omkostninger på ca 75.000kr. Dette er selvfølgelig ikke noen ideel situasjon, men du står meget sterkt som leietager. Så lenge du har betalt inn husleie til eier i ditt navn, så har de akseptert at du er leieboer og du har samme rettigheter som hun som er forduftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Den oppsigelsen du har mottatt er kun gyldig om den inneholder tekst som viser at du kan klage på vedtaket. Uansett om den inneholder denne tekstformuleringen eller ikke, så skriv at du påklager oppsigelsen og er ikke villig til å flytte. Da er resten opp til huseier. Men du MÅ betale husleie som avtalt i denne perioden. Dette gir deg 2-12 mnd å finne et nytt sted å bo og huseier omkostninger på ca 75.000kr. Dette er selvfølgelig ikke noen ideel situasjon, men du står meget sterkt som leietager. Så lenge du har betalt inn husleie til eier i ditt navn, så har de akseptert at du er leieboer og du har samme rettigheter som hun som er forduftet.

Så enkelt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de må gi deg varsel om tvangsfravikelse og ha en svært gyldig grunn. At du ikke har kontrakt er så vidt jeg har forstått deres problem. Jeg måtte følge alt av lover og regler når jeg kastet ut forrige leieboer selv om kontrakten sto i navnet til xn hans som hadde flyttet ut. Det var HAN som hadde betalt husleie fra hans konto ergo hadde jeg samtykket til at han tok over leiekontrakten. Har du betalt husleie og ikke misligeholdt noe som helst er det svært vanskelig å kaste deg ut , spesielt hvis boligen er delvis møblert og de ikke har spesifisert utkastelsesgrunner i kontrakten.

Jeg kan si her og nå at de IKKE har snakket med lensmann , da hadde de nemlig hatt med et varsel om tvangsfravikelse fra lensmannen. Det er fryktelig vanskelig å kaste ut noen i Norge. Selv hvis de ikke betaler tar det månedsvis. Har de ikke skikkelig kontrakt tar det enda lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Den oppsigelsen du har mottatt er kun gyldig om den inneholder tekst som viser at du kan klage på vedtaket. Uansett om den inneholder denne tekstformuleringen eller ikke, så skriv at du påklager oppsigelsen og er ikke villig til å flytte. Da er resten opp til huseier. Men du MÅ betale husleie som avtalt i denne perioden. Dette gir deg 2-12 mnd å finne et nytt sted å bo og huseier omkostninger på ca 75.000kr. Dette er selvfølgelig ikke noen ideel situasjon, men du står meget sterkt som leietager. Så lenge du har betalt inn husleie til eier i ditt navn, så har de akseptert at du er leieboer og du har samme rettigheter som hun som er forduftet.

Så enkelt?

Ja desverre for en del utleiere.. så enkelt er det.

Men nå var det ikke utleiere jeg tenkte på men for leietagere som TS og generelt at det er så enkelt å overta en leieavtale som utifra hvem som betaler sånn du beskriver.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men nå var det ikke utleiere jeg tenkte på men for leietagere som TS og generelt at det er så enkelt å overta en leieavtale som utifra hvem som betaler sånn du beskriver.

Konsekvensene er vel de samme enten man ser det fra uteiers perspektiv eller leieboer? Du kan jo lese en del om framleie her. I følge min advokat, så var det slik at så lenge man hadde betalt husleien i sitt navn og huseier ikke hadde gitt noen respons på dette, så var det tilsvarende aksept av fremleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Konsekvensene er vel de samme enten man ser det fra uteiers perspektiv eller leieboer? Du kan jo lese en del om framleie her. I følge min advokat, så var det slik at så lenge man hadde betalt husleien i sitt navn og huseier ikke hadde gitt noen respons på dette, så var det tilsvarende aksept av fremleie.

Hører du sier så, jeg klarer bare ikke helt se hvordan det kan være noen selvfølge i det og utsagnet til din advokat. I følge husleieloven skal huseier samtykke med en måneds svarfrist om ikke annet er gitt. Betaler man husleie har man jo allerede flyttet inn og det vil være fritt frem for alle og enhver å overdra uten å involvere utleier. Jeg syns bare det høres merkelig ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hører du sier så, jeg klarer bare ikke helt se hvordan det kan være noen selvfølge i det og utsagnet til din advokat. I følge husleieloven skal huseier samtykke med en måneds svarfrist om ikke annet er gitt. Betaler man husleie har man jo allerede flyttet inn og det vil være fritt frem for alle og enhver å overdra uten å involvere utleier. Jeg syns bare det høres merkelig ut.

Ja jeg syntes også det hørtes merkelig ut at en leietager har sterkere rettsvern i en leid bolig enn det huseieren har, men det er nå engang slik da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man står faktisk ganske svakt rettslig som huseier. Det er et jækla styr å kaste ut noen , selv hvis de ikke betaler , og leietager har rett til å klage på utkastelses vedtaket og drenere prosessen. Følger man ikke lovene til punkt og prikke kan det bite deg i ræva . Det er ikke noe problem å bo flere måneder gratis her til lands om du er sleip nok. I tillegg er faktisk huseier pålagt å ta forsvarlig vare på eiendelene dine i over en lengre periode hvis du ikke tar de med deg når du kastes ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg vet jeg er litt sent inni bilde her, men jeg kan bekrefte at dette er uleiers ansvar.

De vet du bor der. Du betaler husleie. Utleier har plikt på seg til å ha kontrakt. Dersom en ikke kontrakt ikke finns, gjelder standard minste krav som en har som leier i henhold til loven. Det eneste springende punkt jeg eventuelt kan se er om utleier hevder at du var sammen med vedkommende andre utleier, at det kun fanntes èn leietaker som du hadde et parforhold til, men viss du selv betaler utleier beviser det i utgangspunktet to leietakere. Viss du hadde vært samboer og det kun var èn leietaker og dere delte boligutgiftene innbyrdes hadde det vært naturlig at du hadde betalt henne direkte. Ellers er det helt klart utleieren som skal respektere gjeldene regler.

Viss utleier ønkser å ha en annen leietaker i tillegg til deg boende i huset samtidig regner jeg med at det er hans fulle rett ettersom du jo delte i utgangspunktet.

Det må da være en fortvilet situasjon å stå i! Og det er jo umenneskelig å sende noen på dør med en ukes varsel, spesielt når man har hunder også. Mistenker at utleier tar ut all skuffetlsen og fortvilelsen med det som har skjedd med den andre leietakeren på deg.

Håper det har ordnet seg allerede for deg!

Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...