Gå til innhold
Hundesonen.no

Leie bort tipe til avl


Troika-09
 Share

Recommended Posts

Jeg har blitt kontaktet av oppdretter fordi han ønsker å benytte min tispe i avl. Jeg har full rett til å ikke gjøre dette, men jeg lurer litt på hva slags økonomisk kompensasjon jeg skal kreve for dette. Hva er vanlig i slike situasjoner?

Vil selvfølgelig la han ta ansvar for feks parring, drektighet og fødsel når det gjelder det økonomiske. Vi blir jo uten hund en god stund, så jeg er fortsatt litt i tenkeboksen på om dette er noe vi ønsker, men tar gjerne i mot tips angående det rent økonomiske i denne omgang :)

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, på mine raser så er det iallefall en valp/prisen av en valp som er vanlig betaling til hannhundeier, men det er vell en større belastning og låne vekk en tispe, selv om du ikke får noe ekstra arbeid eller utgifter så har du jo alltids sjangsen for komplikasjoner og i verstefall tispens død.

Jeg ville iallefall tenkt godt over det. Er det noe du ønsker? Har tispa noe og tilføre rasen? Er det verdt risikoen?

Pris, tja, halvparten av overskuddet? Jeg har ikke peiling altså, men det er nok det jeg ville prøvd meg på, om jeg i det heletatt hadde vært med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, på mine raser så er det iallefall en valp/prisen av en valp som er vanlig betaling til hannhundeier, men det er vell en større belastning og låne vekk en tispe, selv om du ikke får noe ekstra arbeid eller utgifter så har du jo alltids sjangsen for komplikasjoner og i verstefall tispens død.

Jeg ville iallefall tenkt godt over det. Er det noe du ønsker? Har tispa noe og tilføre rasen? Er det verdt risikoen?

Pris, tja, halvparten av overskuddet? Jeg har ikke peiling altså, men det er nok det jeg ville prøvd meg på, om jeg i det heletatt hadde vært med på det.

Helt ærlig, så tror jeg at jeg heller ville bestemt en sum på forhånd, enten noe pr valp eller en sum uansett antall valper. evt om jeg ønsket valp bedt om førstevalg på valp og å få denne som betaling. En vet jo ikke hvor mange valper som evt kommer, og overskuddet trenger jo ikke bli allverdens om det blir store komplikasjoner feks.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest vesentlige er vel egentlig å avtale hvem som tar den økonomiske biten og evt hva du om tispen dør.

Realiteten er at tspen kan dø enten før, under eller etter fødsel (selv om det stortsett alltid går greit) og keisersnitt er dyrt! Jeg har selv måtte betale ut 15000 for keisersnitt og reist hjem uten en eneste valp i live. Og brukt mnd på opptrening av tispen igjen, og en tispe hvor jeg måtte betale for kastrering selv i ettertid (forsikring dekket det ikke) pga smerter ved løpetid da hun utviklet endel arrvev i livmoren.

Sånn, det var skrekkhistorien :) Men fortsatt noe du må diskutere ved utlån av tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt dette med varig skade/død i forbindelse med parring/fødsel er viktig å få god avtale på! Ellers er det vel opp til deg selv, hva du kan og vil kreve. Noen låner bort gratis, andre vil ha en valp, andre igjen vil ha penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over alle skrekktilfeller og komplikasjonsfaren, som jeg sa så er det den økonomiske biten jeg ville ha litt hjelp til i denne saken, om jeg avler på henne selv er jo fremdeles faren for komplikasjoner til stede, så det blir på en måte litt "uvesentlig" (misforstå meg rett)

Jeg synes det blir vanskelig å sette en prosent av overskudd osv nettopp pga at man ikke vet hva som skjer i drektighet/fødsel. Så jeg tror jeg vil kreve prisen for en valp uavhengig av antall valper etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over alle skrekktilfeller og komplikasjonsfaren, som jeg sa så er det den økonomiske biten jeg ville ha litt hjelp til i denne saken, om jeg avler på henne selv er jo fremdeles faren for komplikasjoner til stede, så det blir på en måte litt "uvesentlig" (misforstå meg rett)

Jeg synes det blir vanskelig å sette en prosent av overskudd osv nettopp pga at man ikke vet hva som skjer i drektighet/fødsel. Så jeg tror jeg vil kreve prisen for en valp uavhengig av antall valper etc.

Jeg ville forventet at den som skal ha kullet dekker alt av utgifter også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det glemte jeg å skrive, forventer at oppdretter dekker alt fra parring til levering av valpene økonomisk + at jeg må få med i kontrakten når vi får besøke hunden + valpene osv :)

Når tisper flytter hjem til deg igjen, med mindre noe ekstraordinært skulle oppstå?

Noen sender tispen hjem etter seks uker, noen beholder den til siste valp er levert.

Om tispen får problemer i etterkant (som JeanetteH nevner) - hvem betaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er allerede avlsforsikret, men nå blir det ikke noe av utleien. Jeg vil rett og slett ikke være uten henne så lenge :wub:

Nå har jeg absolutt ikke noe greie på oppdrett, men hvis dette er en superduper attraktiv tispe som vil tilføre rasen en masse glede og heder og ære, hvorfor ikke sette valper på henne selv? Ja, altså ikke selv selv, men finne den perfekte hannen med superduper avlsmateriale i genene sine :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg absolutt ikke noe greie på oppdrett, men hvis dette er en superduper attraktiv tispe som vil tilføre rasen en masse glede og heder og ære, hvorfor ikke sette valper på henne selv? Ja, altså ikke selv selv, men finne den perfekte hannen med superduper avlsmateriale i genene sine :lol:

Jeg leker med tanken selv :) Så vi får se hva det ender med når jeg har fått tenkt ferdig. Hun er i alle fall en veldig god representant for gårdshundene, herlig gemytt og god helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt annerledes da jeg "leaset" tispe. Det var fra en annen oppdretter, og vi delte på å ha kullet, delte inntekter - og utgifter likt.

Ja, da blir det litt annerledes. :)

Kvier meg litt for å fortelle oppdretter hva jeg har bestemt meg for, men regner med det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke leie henne ut men ha kullet hjemme hos deg? Men veiledning fra oppdretter såklart :) Så får hun valpene hun vil ha og du slipper å sende bort tispa di, + at du får en gylden sjanse til å lære masse :)

+ at hun får alt arbeidet og niks og null av inntekter.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...