Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterk markerings trang


Red Merle
 Share

Recommended Posts

Er usikker på om dette går innenfor helse, eller om det havner mer under atferd.. Flytt den om den passer bedre et annet sted.

Uansett, den skrullete bikkja mi får meg stadig til å klø meg i huet (vel, hva annet kan man egentlig forvente når man har aussie haha..).

Hun er en gris til å markere.

Det er rett og slett slitsomt å gå tur med henne, for hu pisser hver 10'ende meter. Om det er på en vegg, en lyktestolpe eller søppelkasse, bryr hun seg ikke om. Hun løfter beinet hun, gjerne begge bakbena samtidig. Det ser jo vanvittig teit ut når dyret står på forbena og tisser opp etter en vegg. Om jeg nekter henne å markere/tisse, så stetter hun seg å tisser mens vi går, drar jeg hu etter meg, ja da går hun mens hu tisser. Står du i veien kan hun lett tisse på deg. Blir vi passert av en annen hund, så er det første hun gjør å kaste seg til siden for å snuse som en besatt, for så å markere/tisse. Selve passeringen av andre hunder er ikke noe problem, hilse er ikke så viktig, men markere etter at hunden har passert, det er viktig det.

Hun SKAL markere, hun drar må alle lukter der hun vil markere, og syter om hun ikke får lov/ikke kommer bort til lukt flekken. Hun kan bli så desperat at hun bare setter seg/står å markerer uansett om hun har snust først eller ikke.

Jeg må spyle henne bak etter hver tur, for hun er langhåret, og tisser seg jo i pelsen når hun løfter på beinet/beina. Det lukter jo ikke særlig godt av henne om jeg ikke spyler henne. Sånn sett var det bedre å holde henne barbert, for da tissa hun seg iallefall ikke i pelsen hver eneste gang hun kom ut døra.

Synes jeg har prøvd det meste, klikker trening (klikke og belønne for å unngå/gå forbi tisseflekker), lokke henne vekk fra tisseflekker, dra henne unna, ignorer henne.. Hvordan skal jeg få henne til å slutte? Alså hun må gjerne tisse når hun må det, men hu trenger da stregt talt ikke å tisse hver 10'ende meter! Kan hun være syk tro? Hun drikker og spiser normalt, hun er i form, aktiv ute og rolig inne. Hva kan årsaken til en slik markerings mani være?

Synes hu er like betsatt av å markere som en kåt hannbikkje.. Og Jatzy er jo en tispe!

Det er mulig at jeg overdriver litt her, men jeg er ganske så frustrert akkurat nå :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor tillater dere dette da?

Skjønner det ikke er enkelt om bikkja er løs, men når hunden er i bånd er det da ingen grunn til å tillate slikt. Har du bånd på bikkja og et snev av dressur på den så er det bare å kommandere den på plass og du ser jo dersom dyret begynner snuse litt vel interessert et sted, og da stopper du det.

Hunder med et slikt markeringsbehov er gjerne hunder som vil vise verden at de er større og tøffere enn hva de faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er utelukket noe fysisk som gjør det så hadde jeg aldri tillatt det. Rio har slike tendenser til tider, men jeg gidder faktisk ikke stoppe hele tiden når vi går på tur. De får tisse mange ganger om de må og har lyst i løpet av en tur, men ikke hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor tillater dere dette da?

Skjønner det ikke er enkelt om bikkja er løs, men når hunden er i bånd er det da ingen grunn til å tillate slikt. Har du bånd på bikkja og et snev av dressur på den så er det bare å kommandere den på plass og du ser jo dersom dyret begynner snuse litt vel interessert et sted, og da stopper du det.

Hunder med et slikt markeringsbehov er gjerne hunder som vil vise verden at de er større og tøffere enn hva de faktisk er.

Som sagt så har jeg prøvd det meste, kan f.eks dra henne unna. Kommandere på plass, ja det har jeg gjort, hun setter seg på plass hu, hu må bare tisse først. Alså hu setter seg og tisser før/etter/mens at jeg kommanderer. Hun skal på død og liv tisse uansett! Om hu små må gå å tisse mens hu kommer inn på plass.

Skal jeg ta henne da eller? For det vil jeg ikke.

Og noen ganger snuser hu ikke før hun markerer engang..

Skjønner? :)

Hva hu gjør når hu er løs (markering osv) bryr jeg meg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder heller ikke stoppe selv om Leja markerer. Men det er jo litt stress at hun har den trangen i det hele tatt. Hun veier drøye to kg liksom, så å dra henne med er ikke vanskelig. Men hun markerer allikevel hyppig. Dessuten fortsetter hun å markere mens jeg drar henne med, slik ts sin gjør.

Jeg ser det ikke som et stort problem akkurat, og tenker at alderen har mye å si foreløpig. Men teit, definitivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, din hund er jo bare unghunden Maria, sikkert mye hormoner :)

Min er 4 år, men begynte å løfte beinet da hun bikka 1 år, og så ble det værre for hver løpetid (hun hadde løpetid 4 ganger i året) . Hun ble kasterert desember 2009. Vet ikke om kastereringen har noe med saken å gjøre, men vet tisper lett kan bli mer mandige og tøffe av å bli kasterert (har iallefall lest det)... Jeg er faktisk usikker på om hun er usikker eller selvsikker på andre hunder.. Det kommer så ann på hvem andre hunder hun møter. Noen hunder skal hun være sjed/dominerende mot, andre hunder er hun ydmyk og underdanig mot.

Om det kan ha noe med saken å gjøre da, denne sykelige markerings trangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare helt ut av det blå, men har du prøvd å "få henne på andre tanker"?

Dra frem en leke hun digger idet hun begynner snuse/eller prøv å stoppe markeringen? Belønn hvis hun stopper?..

Jeg har NULL ide om det kan funke, deg var bare ett forslag helt ut av det blå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, din hund er jo bare unghunden Maria, sikkert mye hormoner :)

Min er 4 år, men begynte å løfte beinet da hun bikka 1 år, og så ble det værre for hver løpetid (hun hadde løpetid 4 ganger i året) . Hun ble kasterert desember 2009. Vet ikke om kastereringen har noe med saken å gjøre, men vet tisper lett kan bli mer mandige og tøffe av å bli kasterert (har iallefall lest det)... Jeg er faktisk usikker på om hun er usikker eller selvsikker på andre hunder.. Det kommer så ann på hvem andre hunder hun møter. Noen hunder skal hun være sjed/dominerende mot, andre hunder er hun ydmyk og underdanig mot.

Om det kan ha noe med saken å gjøre da, denne sykelige markerings trangen.

Min startet også å markere på samme måte etter kastreringen. ;) Hun er heldigvis ikke så ekstrem. Håper dere finner en løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så har jeg prøvd det meste, kan f.eks dra henne unna. Kommandere på plass, ja det har jeg gjort, hun setter seg på plass hu, hu må bare tisse først. Alså hu setter seg og tisser før/etter/mens at jeg kommanderer. Hun skal på død og liv tisse uansett! Om hu små må gå å tisse mens hu kommer inn på plass.

Skal jeg ta henne da eller? For det vil jeg ikke.

Og noen ganger snuser hu ikke før hun markerer engang..

Skjønner? :)

Hva hu gjør når hu er løs (markering osv) bryr jeg meg ikke noe om.

Du mener at hun kan sitte på plass og så tisse?

Skjer dette over alt, også på steder hvor det ikke er noe å markere på?

Hvordan er hun f.eks inne i en utstillingshall?

Og du har avledet, lokket, lirket osv. Regner med du har utviklet sansene sånn at du ser og vet når hun skal til å markere og da har forsøkt stoppe med avledning i forma av leke, godis, å stikke av fra henne og alt man kan finne på for å få hunders oppmerksomhet?

Hun vil nok gjerne være mer enn hun er siden hun skal forsøke seg på noen, men hun vet nok godt hvem hun ikke bør teste seg på og derfor oppfører seg med dem.

Selv hadde jeg korrigert jeg, så lenge jeg hadde utelukket at hunden ikke feilte noe fysisk. Har ei sånn i hus, men hun får rett og slett ikke lov når vi er på tur, til å holde på sånn. Det holder i grunn bare å si navnet hennes nå, men så er jeg sabla nazi på at hun ikke får lov til det heller. Også når hun er løs og jeg ser den andre hundeni huset har tisset og frøkna er på vei bort for å markere, så kaller jeg henne inn i steden. Men selvsagt funker det ikke å ha full kontroll på markeringen når hun er løs da, og ikke gidder jeg det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så har jeg prøvd det meste, kan f.eks dra henne unna. Kommandere på plass, ja det har jeg gjort, hun setter seg på plass hu, hu må bare tisse først. Alså hu setter seg og tisser før/etter/mens at jeg kommanderer. Hun skal på død og liv tisse uansett! Om hu små må gå å tisse mens hu kommer inn på plass.

Skal jeg ta henne da eller? For det vil jeg ikke.

Og noen ganger snuser hu ikke før hun markerer engang..

Skjønner? :)

Hva hu gjør når hu er løs (markering osv) bryr jeg meg ikke noe om.

Hvor lenge har du prøvd å bare dra henne med deg da? noen ganger på en tur eller konsekvent i en uke?

Tror jeg ville gjort det slik at hun får tisse med en gang hun kommer ut, og så får hun ikke lov før det har gått en stund. Kan være lurt å ikke la henne snuse på tur heller da, i begynnelsen, i og med at det antagelig trigger markeringsbehov. Bare gå, ha henne ved siden av deg, ikke noe tusling i grøfta, lukting eller vimsing før du sier det er greit. Og bare la henne lukte i korte perioder, før dere er på tur igjen..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*følger spent med* Jeg har vell egentlig gitt opp kodak, han markerer selvfølgelig når han får gå 'fritt', men også når han går ved siden.Om han det går for lang tid (alt fra 30 sek til 5 min) uten og markere på noe så stopper han mitt på gata med alle 4 føttene på bakken og pisser, jeg drar han med meg hver gang for jeg gidder ikke stoppe, er vi på tur så er vi på tur. Jeg har prøvd og korrigere, hardere enn jeg liker, og man ser jo at han demper skikkelig og skjønner at dette liker ikke mor, men allikevell så bare 'må' han. Godbiter er prøvd.. Hva gjør man liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min startet også å markere på samme måte etter kastreringen. ;) Hun er heldigvis ikke så ekstrem. Håper dere finner en løsning :)

Min var værre før hun ble kasterert, enn etter. Før hun ble kasterert kunne hun finne på å markere inne, spesielt når hun hadde løpetid..

Bare helt ut av det blå, men har du prøvd å "få henne på andre tanker"?

Dra frem en leke hun digger idet hun begynner snuse/eller prøv å stoppe markeringen? Belønn hvis hun stopper?..

Det er forsøkt og det fungerer så lenge jeg har med meg leke/godbit. Så fort hun skjønner at jeg ikke har noe gir hun f..

Du mener at hun kan sitte på plass og så tisse?

Nei, hu tisser før hun kommer inn på plass, sånn 'i farta', vanskelig å forklare. Skulle fått det filmet.

Skjer dette over alt, også på steder hvor det ikke er noe å markere på?

Det skjer på tur.

Hvordan er hun f.eks inne i en utstillingshall?

Det skjer ikke når vi trener, men på utstilling kan hun være slik. Hun er værst ute. Hun tisser/markerer ikke inne.

Og du har avledet, lokket, lirket osv. Regner med du har utviklet sansene sånn at du ser og vet når hun skal til å markere og da har forsøkt stoppe med avledning i forma av leke, godis, å stikke av fra henne og alt man kan finne på for å få hunders oppmerksomhet?

Ja det er gjort. Og som sagt, det fungerer helt til bikkja skjønner at jeg ikke har noe med til henne (leke, godbit osv. Om jeg løper i fra henne tisser hu sånn 'i forbifarta' og kommer løpende etter meg.

Hvor lenge har du prøvd å bare dra henne med deg da? noen ganger på en tur eller konsekvent i en uke?

Dette har vi jobbet med de siste par åra. Konsekvent når vi går med halsbånd og bånd. I sele/langline/snellebånd (ja jeg bruker snelle bånd, gidder ikke ha noe diskusjon på det. jeg bruker de bånda jeg vil bruke.)

får hun gå som hun vil, siden vi kun bruker dette i skauen. Er hun løs bryr jeg meg ikke.

.Om han det går for lang tid (alt fra 30 sek til 5 min) uten og markere på noe så stopper han mitt på gata med alle 4 føttene på bakken og pisser, jeg drar han med meg hver gang for jeg gidder ikke stoppe, er vi på tur så er vi på tur. Jeg har prøvd og korrigere, hardere enn jeg liker, og man ser jo at han demper skikkelig og skjønner at dette liker ikke mor, men allikevell så bare 'må' han. Godbiter er prøvd.. Hva gjør man liksom...

Akkurat sånn er min også. Bare at hu er tispe og står ikke med alle 4bena i bakken, hun setter seg sånn halvveis på huk, og drar jeg henne etter meg, da da går hu på huk til hu har tissa/markert ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...