Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære "på plass"?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Begynn med å bare lokke han med godbit, før den i en sirkel så han følger etter. Når du har gjort det mange ganger, begynner du å legge på en kommando, samtidig som du fortsatt fører han med godbiten. Etterhvert slutter du med føringen, kun kommando. I starten trenger du ikke å kreve så mye nøyaktighet, det kan du kreve mer og mer av etterhvert. Det kommer nok til å gå raskt ;) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare gjøre det enkelt og ha hunden foran deg, vis han godbiten du har i hånda og ta hånda rett bak låret ditt. Da vil hunden følge etter og du kan lede han litt fram og da har du han på plass :) Det er sånn jeg har lært Bris innsitten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare gjøre det enkelt og ha hunden foran deg, vis han godbiten du har i hånda og ta hånda rett bak låret ditt. Da vil hunden følge etter og du kan lede han litt fram og da har du han på plass :) Det er sånn jeg har lært Bris innsitten :)

Det er jo det Therese forklarte :P

Jeg brukte første kassemetoden på Kua, men fikk henne ikke intil med denne (hun er jo veldig liten da), jeg brukte lokking og da gikk det raskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slik jeg leste det :P Jeg fører ikke godbiten i en sirkel, men legger bare hånda mi rett bak venstre lår, hunden følger etter, og om den ikke kommer helt fram, så fører man bare hånda litt framover og hunden setter seg riktig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte kassemetoden med Odin, og det er vel en av de øvelsene han har vært aller best på.

Lokking fungerer på noen, ikke på andre. Mange hunder ender med rompa for langt ut eller bak, fordi man ikke har noen veldig god måte å få hunden til å dytte rompa helt inn til eier på (med mindre hunden er smart nok til å dytte den inn når man tar en godbit på utsiden av hodet til hunden ift. fører. Funker ikke på mine).

Jeg hadde en instruktør som insisterte på at det fungerte å stille seg inntil hunden selv og si "på plass" tusen ganger, hun hadde gjort det selv med sin hund. Jeg er skeptisk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å bare lokke han med godbit, før den i en sirkel så han følger etter. Når du har gjort det mange ganger, begynner du å legge på en kommando, samtidig som du fortsatt fører han med godbiten. Etterhvert slutter du med føringen, kun kommando. I starten trenger du ikke å kreve så mye nøyaktighet, det kan du kreve mer og mer av etterhvert. Det kommer nok til å gå raskt ;) Lykke til!

Som Simira sier fungerer lokking på noen men ikke alle, Doffen er i siste katogorien. Så jeg skal prøve kassametoden på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Brukte kassemetoden med Odin, og det er vel en av de øvelsene han har vært aller best på.

Lokking fungerer på noen, ikke på andre. Mange hunder ender med rompa for langt ut eller bak, fordi man ikke har noen veldig god måte å få hunden til å dytte rompa helt inn til eier på (med mindre hunden er smart nok til å dytte den inn når man tar en godbit på utsiden av hodet til hunden ift. fører. Funker ikke på mine).

Jeg hadde en instruktør som insisterte på at det fungerte å stille seg inntil hunden selv og si "på plass" tusen ganger, hun hadde gjort det selv med sin hund. Jeg er skeptisk. :P

Eller lokking fungerer ikke på noen hundeeiere :P Et problem jeg ofte ser med hunder som har lært utgangsstilling med kassemetoden er at de snur seg forran eier og rygger de siste cm inn (dette betyr ingen ting om man ikke skal konkurrere da).

Jeg brukte kassemetoden på han jeg har nå, og han har en veldig fin innsitt og rygger ikke inn siste biten, så jeg mener helt klart at det er en metode som funker. Akkurat som lokking som jeg brukte på forrige hunden.

Å stille seg inntil hunden og lære den at på plass er å sitte der, som instruktøren foreslo, funker det og, men jeg er mer tilhenger av å lære hunden hvordan den skal bevege seg for å komme i den posisjonen fra starten. Gjennom f.eks. lokking eller kassemetoden :) Å bruke target på pekefingern og "lokke" med target i stede er en annen måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å gjøre flere ting, da - det har jeg gjort med Geo. Nå er vi ikke heeelt i mål, men allikevel. Kassemetoden har vært fin til å få ham til å forstå bevegelsesmønsteret og minne ham på at han faktisk har bakben han kan bruke. Så har jeg brukt lokking for å få mer flyt i atferden og pirke ham inn i riktig posisjon. Utgangsstillingen består av flere forskjellige momenter (komme inn på riktig måte, finne riktig posisjon, holde denne posisjonen, "automatisk" henge med på stedsforflytninger osv), og det er ikke sikkert én metode er dekkende nok til å lære inn hele øvelsen - kanskje må man gjøre litt forskjellig for å få alt bra. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller lokking fungerer ikke på noen hundeeiere :P Et problem jeg ofte ser med hunder som har lært utgangsstilling med kassemetoden er at de snur seg forran eier og rygger de siste cm inn (dette betyr ingen ting om man ikke skal konkurrere da).

Det du nevner der har jeg et levende bevis på i hus. Issi snur med hodet forran meg og rygger nærmest inn. Hun setter seg ofte skjevt fordi hun snur med hodet også lander kroppen litt hipp som happ. Om jeg pirker opp med å kjøre litt innkallinger mellom 2 bokser så sitter de en stund igjen. Men jeg har et evig problem med henne fordi hun gjør svunget sitt :P

nå har jeg det ikke på film faktisk, tittet i loggene men jeg skal se om jeg får filmet det en dag, så kan alle få se hvordan hun maltrakterer innsittet om hun blir for heit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi hatt et par økter der vi har prøvd litt. Han forstod greia med å stå på kassa (kakeformen :lol:) med en gang, men der stopper det. Bakbein? Hva bruker man de til?

Valpen i videoen fra Canis følger jo så kjekt etter, det gjør ikke min :lol: Han synes jeg bare ser veeldig merkelig ut der jeg beveger meg rundt kassa vår :P

Red: glem det, det var bare jeg som var litt for utålmodig! Plutselig gjorde han det, gitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi hatt et par økter der vi har prøvd litt. Han forstod greia med å stå på kassa (kakeformen :lol:) med en gang, men der stopper det. Bakbein? Hva bruker man de til?

Valpen i videoen fra Canis følger jo så kjekt etter, det gjør ikke min :lol: Han synes jeg bare ser veeldig merkelig ut der jeg beveger meg rundt kassa vår :P

Red: glem det, det var bare jeg som var litt for utålmodig! Plutselig gjorde han det, gitt :D

Tålmodighet, tålmodighet. Jeg har "lirket" litt ved å flytte på beina selv, og deretter klikke for all bevegelse med bakbeina (mens forbeina står på klossen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker kassemetoden er det viktig å ha kassen lang nok bak når hunden etter hvert begynner å gå rundt mens du står stille. Sånn får du motvirket den ryggingen som begynner alt for tidlig som flere snakker om her. Har du kassen langt nok bak i forhold til deg vil ikke hunden begynne å snurre før den er bak deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg holdt på med kassemetoden over mange økter og han flytter seg kun når jeg går, ikke når jeg står stille og her stopper det. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal komme over denne kneika, eller om det rett og slett bare er å fortsette på samme måte og håpe han tar det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg holdt på med kassemetoden over mange økter og han flytter seg kun når jeg går, ikke når jeg står stille og her stopper det. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal komme over denne kneika, eller om det rett og slett bare er å fortsette på samme måte og håpe han tar det?

Hva gjør hunden når du står stille? Hvor lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært Nora at utgangsstilling er å sitte på min venstre siden ved å stå ved siden av henne og si på plass ørti ganger mens jeg belønnet. Jeg har lært henne at hun har rompe og bakbein ved å gå vendinger på stedet, og jeg lærte henne å gå på plass ved å belønne hver gang hun kom inn på venstre side først, så for å ta kontakt siden, og deretter for å gå inntil meg (shapet, som det også kan kalles *kremt*). Ikke helt i den rekkefølgen da, vi lærte først å gå på plass, så sitte på plass og deretter reise seg og gå fra sitt på plass, og til slutt vendinger på stedet. Funket fint på henne, og det funker fint på krøllebølla de gangene datterbarnet husker å trene henne, evt jeg smugtrener henne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet lenge med kassemetoden med Turbo og slet som en helt med å få ham til å skjönne at han skulle gå inn på plass uten kassa - men kassa er jo ikke der - da mener du vel sitte rett foran deg da! Var hans svar på alle forsök...

Helt til en venninne lärte meg et supertriks med hvordan man belönner.

Man håller hånda flatt og legger tommelen inn i håndflata, klemmer en godbit mellom tommel og hånflate også legger man håndbaken inn mot låret, lar hunden få snuten godt inn i håndflata så den tygger litt på godbiten (slipper du godbiten, må du begynne på nytt :P), så vender du hånden med lillefingeren fra deg slik at håndflata nå ligger inn mot låret. Da har man på et eller annet magisk sett bare tatt med seg hunden slik at den glir inn mot beinet ditt og blir sittende rett! Jeg trodde ikke på det för jeg prövde, men det funka fjell!

Så kombinasjonen av lokking/rettet belönning gav kjempefine innsitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...