Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!

Annegru
 Share

Recommended Posts

12 hours ago, SandyEyeCandy said:

Jeg er litt lei meg nå. :( Skjønner ingenting av begreper og forkortelser i oppskrifta og kommer ikke videre. Finnes det ei god side for å oversette hva ting egentlig betyr, eller? Jeg orker ikke leite gjennom 260 sider her i håp om at noen har skrevet om det samme. :hmm:  Føler meg helt idiot og blir samtidig litt matt over at oppskriftlager antar at alle veit hva "kast om p" og "m vridd vr sm" betyr. :P 

Du, her har vi alle vært. Det er gresk fram til du kan det, frustrerende nok :) Youtube, Pickles, Drops, disse er alle dine venner. Masse fine videoer som viser seg steg for steg som du kan følge slavisk. Google is your gateway-drug to knitting :lol: Jeg bruker det fortsatt hele tiden når jeg snubler over mystiske ting som "kfPSOkb" og blir helt :blink:. Det er alltid noe nytt og det er veldig artig, når man først har kommet over greia hvor alt er nytt. Men om du ikke har strikket så mye før, kanskje du kan prøve deg på noe enklere og kjappere enn en genser hvis oppskrift er dårlig skrevet? Det er så utrolig demotiverende å gjøre feil på et så stort (og dyrt) prosjekt, mye lettere med ei lue med garn fra Europris f.eks? Litt tjukt garn på litt tjukke pinner, så går det fort og mestringsfølelsen er rett rundt hjørnet. Evt bare øv deg på å øke, minske, vendinger og andre ting fra oppskriften du er usikker på, på en prøvelapp fram til du får taket på det? 

Så fin genser mammaen din har strikket! :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

Tusen takk for fine ord, @Mari, @Teserere og @Pippin&Symra. :heart:  Det er forkortelsene som er problemet, for jeg har aldri strikka noe med oppskrift før. Men jeg har sydd, hekla og strikka hele livet, og er luespesialist på morsomme mønstre (som jeg tegner sjøl på ruteark, hehe), fasonger og masker, så jeg er absolutt ikke n00b på strikking, altså. :) Da ville jeg i så fall vært enig i at det var litt ambisiøst å sette i gang med en hel genser, men jeg er lei av sokker og luer, så dette er det naturlige neste prosjektet. Og det er kanskje det som gjør meg litt deppa, å gå fra å lekende lett håndtere "alt" av håndarbeid til å føle meg fullstendig idiot. :P 

Men jeg gir meg ikke! Har sett på videoer og skal holde på mens jeg toger rundt i England den neste uka. :) #powpow  

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SandyEyeCandy said:

Tusen takk for fine ord, @Mari, @Teserere og @Pippin&Symra. :heart:  Det er forkortelsene som er problemet, for jeg har aldri strikka noe med oppskrift før. Men jeg har sydd, hekla og strikka hele livet, og er luespesialist på morsomme mønstre (som jeg tegner sjøl på ruteark, hehe), mønstre og masker, så jeg er absolutt ikke n00b på strikking, altså. :) Da ville jeg i så fall vært enig i at det var litt ambisiøst å sette i gang med en hel genser, men jeg er lei av sokker og luer, så dette er det naturlige neste prosjektet. Og det er kanskje det som gjør meg litt deppa, å gå fra å lekende lett håndtere "alt" av håndarbeid til å føle meg fullstendig idiot. :P 

Men jeg gir meg ikke! Har sett på videoer og skal holde på mens jeg toger rundt i England den neste uka. :) #powpow  

Depping ække lov. Ikke over litt tråd, og iallfall ikke på et tog! :lol: Når du snubler over forkortelser du ikke skjønner, så legg de inn her da. Damene her kan jo alt! Jeg kan for det meste bare de engelske, men her er det alltid hjelp å få. Dessuten vil vi jo alle se hvordan det nydelige garnet ditt ser ut oppstrikket, så vi har jo himla til egeninteresse her og liksom. Win win! :D 

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fremdeles ikke strikke med senebetennelsen, men jeg kan bruke symaskin hvertfall :D ! "Kan" i den forstand at jeg KAN jo ikke ferdighetsmessig, men fysisk :lol: . Syr nye putetrekk til putene i campervanen vår, en gammel Toyota Hiace. Første pute ble ferdig i går, den ble veldig bra! Jeg har vært nøye hele veien med måling og oppmerking, har ikke trengt å ta opp noe for å gjøre det på nytt :) . Den blir nok litt skrukkete når er sittet på noen timer, men. Ganske mye finere enn 90-tallstrekket som var der.

19429954_10159056513525128_1932230731101

Baksiden:
19437487_10159056513575128_8358718918706

Glidelåsen måtte jeg få til uten glidelåsfot til maskina, men det gikk fint! Tråklet den fast først så den lå stødig mens jeg sydde :) . 
19429970_10159056513610128_7250964637807

19601362_10159056513670128_3841444626515

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plain eller pimpa? Vurderer den ugla i jordfarger ass.

file_medium2.jpg

Den ser ujevnt strikka ut, men det er garnet som tidvis ville være veldig tykt&tynt :P
For øvrig det deiligste garnet å strikke med ever. Nupper som et uvær, men steike dette er perfekt til barneklær ass. Vurderer å strikke en genser til meg selv i den og bare aldri ha den på utenfor huset :lol: 

file_medium2.jpg

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin @Teserere! Elsker fargevalget, den ble helt perfekt melert. 

Tror det blir ei sånn litta ugle ass. Får lyst til å smelle på et tre også, men rapporterer tilbake sånn at jeg ikke glorer opp for mye i all min ivrighet :lol: Dere ass. Digger denne tråden!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Har ikke turt å begynne ordentlig, men i går begynte jeg på de forkorta radene (nakkeforhøyninga) og er nå i gang med raglanøkningene. Det står at de skal strikkes på annenhver omgang, men jeg ser ikke helt når de er strikka og ikke, så det blir litt så som så. :D I tillegg til at de er hullete og rare, men jeg gidder ikke gjøre det på nytt. :P Men fargen er nyyydelig! IMG_4351.thumb.JPG.292d87a170ad1bdb6b99b06722935a74.JPGIMG_4353.thumb.JPG.5118db42ccb84344c706e72fcda9c013.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SandyEyeCandy bruk en maskemarkør med krok, og sett den inn i masken der du har felt. Så flytter du den bare videre neste gang (to runder etterpå da sikkert) du feller. Jeg var også "lat" tidligere og tenkte at pytt sann, jeg holder orden på det, men... jeg gjorde jo ikke det :lol: . Nesten umulig å se eller telle hvis du ikke er veldig erfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Mirai said:

@SandyEyeCandy bruk en maskemarkør med krok, og sett den inn i masken der du har felt. Så flytter du den bare videre neste gang (to runder etterpå da sikkert) du feller. Jeg var også "lat" tidligere og tenkte at pytt sann, jeg holder orden på det, men... jeg gjorde jo ikke det :lol: . Nesten umulig å se eller telle hvis du ikke er veldig erfaren.

Jeg skjønner ca ingenting av hva du snakker om. Hvor feller jeg? :D Jeg strikker jo bare rundt og rundt og kaster tråden på hver side av maskemarkøren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Jeg skjønner ca ingenting av hva du snakker om. Hvor feller jeg? :D Jeg strikker jo bare rundt og rundt og kaster tråden på hver side av maskemarkøren...

Vi strikker vanligvis nedenifra, og da feller man istedet for å øke, så hun mente nok fer du øker :) og siden du kaster får du de hullene, hvis du plukker opp tråden mellom to masker og strikker den istedet får du ikke hull. Søk på øke venstre/høyre.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, skjønner! :) Jeg ser jo at jeg har gjort masse feil, men det får bare være nå. Det viktigste er at det ser nogenlunde likt ut på alle fire stedene det er sånne økninger. Og jeg synes det er ganske fint med hull.  :teehe:Mitt neste spørsmål er dette med armhullet: Det står at jeg skal strikke rundt helt til det er 32 raglanøkninger på alle omgangene. Det skal visst utgjøre 368 masker. Og så står det at jeg skal la de 78 ermemaskene hvile mens jeg strikker bolen.

Så. Kjære venner. Hvordan blir det hull til armen? Er det ikke litt spes at det ikke står i oppskrifta? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bilde 1 ser du at jeg har satt de 78m på en ny pinne. Bilde 2 viser hvordan det ser ut i armhulen når du har lagt opp 4m og strikker videre på bolen. Bilde 3 viser en nesten ferdig arm, og siste bildet viser hvordan det blir under armen!

IMG_3192.JPG

IMG_3193.JPG

IMG_3194.JPG

IMG_3195.JPG

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha, bare må ha. Litt andre farger da. Garnet er Ask fra Hillestad, det er et litt tøft garn som gjør at helhetsinntrykket ikke blir så "søtt" som bildet gir inntrykk av. I'm in love!

IMG_0989_medium2.JPG

Mønster: http://www.ravelry.com/patterns/library/vannlilje-kofte-2

• Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider