Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!

Annegru
 Share

Recommended Posts

• Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

1 hour ago, Teserere said:

Både garnius og strikkenett har dropssalg nå! Ut mai tror jeg.

Hvordan er det å kombinere de to garnkvalitetene da? Har brukt babymerinoen litt hist og her, men ser for meg at det blir sigete på et stort plagg. Veier kid-silk opp for det tror du? Frister litt med garnshopping ass :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mari skrev:

Hvordan er det å kombinere de to garnkvalitetene da? Har brukt babymerinoen litt hist og her, men ser for meg at det blir sigete på et stort plagg. Veier kid-silk opp for det tror du? Frister litt med garnshopping ass :lol: 

Jeg aner faktisk ikke, men ser på Instagram at flere har kombinert de to på den genseren, og de er relativt like originalvalget i oppskriften. Så tar en sjans på at det blir bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Teserere said:

Jeg aner faktisk ikke, men ser på Instagram at flere har kombinert de to på den genseren, og de er relativt like originalvalget i oppskriften. Så tar en sjans på at det blir bra!!

Hvilken genser er det til? Og hvilken pinne strikker du på? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mari det skal bli ingen dikkedarergenser :) pinne 4. Jeg føler meg gæærn som har gått for en farge jeg ikke bruker! Har så mye lyst så ville prøve noe annet.

Jeg håper fargen blir litt lik denne:

Bilderesultat for ingen dikkedarer 

Den er også nydelig i ferskentoner (men jeg har alt for mye i disse tonene :P ) : 

Relatert bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Teserere said:

@Mari det skal bli ingen dikkedarergenser :) pinne 4. Jeg føler meg gæærn som har gått for en farge jeg ikke bruker! Har så mye lyst så ville prøve noe annet.

Jeg håper fargen blir litt lik denne:

Den er også nydelig i ferskentoner (men jeg har alt for mye i disse tonene :P ) 

Så fin den var! Tror jeg har for store pupper til  å kle en sånn, men jeg elsker den tidløse og klassiske stilen. Kan se for meg fargen din blir litt lysere kanskje, vanskelig å si uten å vite hvor hårete kid-silken er. 

Har fått med meg at du liker rosa ja, pratet litt med @Mirai da hun skulle strikke sjal til deg. :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Mari skrev:

Så fin den var! Tror jeg har for store pupper til  å kle en sånn, men jeg elsker den tidløse og klassiske stilen. Kan se for meg fargen din blir litt lysere kanskje, vanskelig å si uten å vite hvor hårete kid-silken er. 

Har fått med meg at du liker rosa ja, pratet litt med @Mirai da hun skulle strikke sjal til deg. :teehe:

Ja syns den er veldig klassisk men allikevel snerten med den raglanfellingen :) Tipper jeg kan hente garnet imorgen, men da sitter jeg med eksamen, og så 3 dager med skole, så da får jeg nok ikke tafset på garnet før fredag :| Kid silken er veldig tynt, blir spennende å se hvordan det blir sammen :) 

Hehe, ja, prøver å utfordre meg selv litt på fargesiden! Litt dilla på grønt for tiden, uten at jeg har noen ferdige plagg i fargen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er veldig mange dyktige strikkere her, kan jeg spør om tips?

Jeg strikker en genser med mønster og splitt i halsen. Hull til ermene skal klippes opp (så strikkes rundt med oppklippsmasker). På splitten derimot står det at man skal felle 3 masker og strikke deretter frem og tilbake. Dette orker jeg ikke og håpte jeg kunne klippe opp den også... Er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Smartingen skrev:

Jeg strikker en genser med mønster og splitt i halsen. Hull til ermene skal klippes opp (så strikkes rundt med oppklippsmasker). På splitten derimot står det at man skal felle 3 masker og strikke deretter frem og tilbake. Dette orker jeg ikke og håpte jeg kunne klippe opp den også... Er det mulig?

Det går fint! Vet at @Mirai har gjort det i tillegg til meg. Hvis du søker i tråden ligger det tips litt bakover, ellers tror jeg strikkepiken har skrevet ett blogginnlegg om det hvis du googler :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Smartingen skrev:

Jeg glemte å felle til hals og strikke frem og tilbake på Telemarkkofta mi, så endte med en diger tube :P . Da markerte jeg med en tråd hvor jeg ville sy symaskinsømmer, sydde, og klippet opp :) . Så lenge du har symaskin og mulighet til å sy fasongen på den splitten så går det bra. 

Jeg brukte denne som guide. Du kan jo se på innlegget og se om det er noe du føler deg komfortabel med :) . 
http://www.hjertebank.no/uten-en-trad/2015/1/slik-kan-du-lage-pen-hals

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Teserere skrev:

Det går fint! Vet at @Mirai har gjort det i tillegg til meg. Hvis du søker i tråden ligger det tips litt bakover, ellers tror jeg strikkepiken har skrevet ett blogginnlegg om det hvis du googler :) 

18 minutter siden, Mirai skrev:

Jeg glemte å felle til hals og strikke frem og tilbake på Telemarkkofta mi, så endte med en diger tube :P . Da markerte jeg med en tråd hvor jeg ville sy symaskinsømmer, sydde, og klippet opp :) . Så lenge du har symaskin og mulighet til å sy fasongen på den splitten så går det bra. 

Jeg brukte denne som guide. Du kan jo se på innlegget og se om det er noe du føler deg komfortabel med :) . 
http://www.hjertebank.no/uten-en-trad/2015/1/slik-kan-du-lage-pen-hals

Takk for tips! :) 

Jeg kan godt ha noe frem og tilbake, men splitten er nok 20 cm så den må jeg gjøre på en annen måte. Men hvis man klipper opp hull til ermene, så tror jeg det skal gå fint å klippe hull til splitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Smartingen skrev:

Takk for tips! :) 

Jeg kan godt ha noe frem og tilbake, men splitten er nok 20 cm så den må jeg gjøre på en annen måte. Men hvis man klipper opp hull til ermene, så tror jeg det skal gå fint å klippe hull til splitt. :)

Det går helt fint, spesielt om du har litt kjennskap til symaskin fra før eller har noen som kan hjelpe deg! :)  Jeg syntes det var dødsskummelt for jeg hadde aldri klippet eller sydd i noe strikketøy før, men resultatet ble veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Mirai skrev:

Det går helt fint, spesielt om du har litt kjennskap til symaskin fra før eller har noen som kan hjelpe deg! :)  Jeg syntes det var dødsskummelt for jeg hadde aldri klippet eller sydd i noe strikketøy før, men resultatet ble veldig bra.

Har ingen kunnskap om det whatsoever! Så blir skummelt her og! Men har en mamma som kan passe på, og eventuelt mor til en venninne :D 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Jeg elsker å kjøpe garn til nye prosjekter, men har en boks full av garn.. så jeg tror jeg skal begynne å bruke opp det jeg har jeg... K J E D E L I G ! ! 

Men du kjøpe sikkert garnet til et prosjekt en gang? :lol: det er grunnen til at jeg har sluttet å kjøpe selv om det er tilbud eller jeg har en god idé (i tillegg til senebetennelse fremdeles da....). Sparer heller oppskrift og ser senere om det blir noe av. Holder med to prosjekter av gangen med mindre noe spesielt skjer. 

Når det er sagt så håper jeg bare at jeg en dag kan strikke igjen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mirai skrev:

Men du kjøpe sikkert garnet til et prosjekt en gang? :lol: det er grunnen til at jeg har sluttet å kjøpe selv om det er tilbud eller jeg har en god idé (i tillegg til senebetennelse fremdeles da....). Sparer heller oppskrift og ser senere om det blir noe av. Holder med to prosjekter av gangen med mindre noe spesielt skjer. 

Når det er sagt så håper jeg bare at jeg en dag kan strikke igjen.. 

Jeg har en SVÆR boks med garn, og flere uferdige prosjekter.. jeg tror kanskje ikke det er så rasjonelt å kjøpe mer ? Særlig når jeg har senebetennelse i begge hendene, mistanke om kronisk.. 

velvel.. skal prøve meg på noen småprosjekter fremover for å få unna garn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Jeg har en SVÆR boks med garn, og flere uferdige prosjekter.. jeg tror kanskje ikke det er så rasjonelt å kjøpe mer ? Særlig når jeg har senebetennelse i begge hendene, mistanke om kronisk.. 

velvel.. skal prøve meg på noen småprosjekter fremover for å få unna garn ?

Føler med deg! Men strikker du likervel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ville dere strikket merkemaskene i raglanøking for å få en tydelig "løkkekjede"?

Jeg tipper strikkeren her har strikket rett, men hele økningen ser "blury" og utydelig ut, slik vil jeg ikke ha det:

19021338_10158843851170437_1781627718_n.png?oh=b6d92d3d956db9aace6f85253e9f13be&oe=593B0A80

Jeg vil derimot at det skal se slik ut:

19046766_10158843850300437_1538603322_n.png?oh=a502fba9c1a0db52e2238926b6898bcd&oe=593B2CB7

Heller litt mot at det kommer tydelig frem om jeg strikker mm vridd rett? Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Teserere *strikk til  maskemarkør, øk en mot høyre, strikk en rett, øk en mot venstre* ? Altså bruk to markører i hvert øke"hjørne" og sett en maske mellom de som du strikker rett hver runde. Er ganske sikker på at det er slik de på nederste bildet har gjort det. :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari skrev:

@Teserere *strikk til  maskemarkør, øk en mot høyre, strikk en rett, øk en mot venstre* ? Altså bruk to markører i hvert øke"hjørne" og sett en maske mellom de som du strikker rett hver runde. Er ganske sikker på at det er slik de på nederste bildet har gjort det. :) 

Ja riktig :) skal økes annenhver runde.

men bare lurer på hva som er gjort feil på første bildet da for å ikke få det til? Kanskje ikke skilt på høyre/venstrevridning av økemasker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Teserere said:

Ja riktig :) skal økes annenhver runde.

men bare lurer på hva som er gjort feil på første bildet da for å ikke få det til? Kanskje ikke skilt på høyre/venstrevridning av økemasker?

Jeg vet ikke helt. Tror ikke det bare er at de ikke har skilt mellom høyre/venstre. Ser ut som de har strikket samme maske foran og bak for å øke, i stedet for å plukke opp tråden mellom maskene? Og/eller de ikke har hatt en rettmaske mellom økingene? Hva sier oppskriften? Å øke annenhver runde er standard raglan øking ja :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriften sier:

...gjøres slik at tråden som plukkes opp på hver sin side av mm strikkes vridd r. For at det skal bli symmetri ved mm vendes tråden hver sin vei... (høyre/venstre)

Betyr det at selve økemaskene skal strikkes vridd r, eller kun mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider