Gå til innhold
Hundesonen.no

erfaring av oppdrett


Linn-K
 Share

Recommended Posts

Det er ofte greit å gå gjennom retrieverklubben for slikt, tror jeg. Kontakt valpeformidler. Og jeg ville ikke brydd meg så mye om HVOR oppdretter var, hvis en bra oppdretter ikke finnes i området der dere bor. Sjekk at oppdretteren kun bruker hunder i avl som er helsetestet med HD/AD(AA) fri (altså A eller B), som er øyenlyst og i det hele tatt - ting det er vamlig å sjekke golden for. Det kan sikkert noen andre utdype. Utstillingsmeritter ville jeg ikke brydd med like mye om hvis det ikke er noe dere er veldig opptatt av. MEN sjekk at oppdretter bruker hundene sine litt. Det er så mange dorske, slappe goldens der ute synes jeg. Sjekk i alle fall at oppdretteren aktiviserer hundene sine hver dag, og gjerne også innenfor hundesport.

Ellers vet jeg lite om oppdretterverden på retriever, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og spørre raseklubben synes jeg faktisk ikke er et kjempe godt tips. Det er ikke så mange krav for og få kullet godkjent av klubben, og det at foreldrene feks er hd fri trenger jo ikke bety serlig mye om resten av slekta har hd, og slike ting får man ikke vite av raseformidleren i klubben. Jeg vet iallefall at det er mange av malamuteoppdretterne på namk sine sider jeg ikke engang ville vurdert valp fra, og med en rase som er litt utsatt for en del ting som golden så ville jeg vertfall vært nøye med hvor jeg kjøpte fra..

Jeg er ikke så veldig inne på golden selv, men en gammel bekjent av meg driver oppdrett av golden i Trondheim. Så vidt jeg vet er hun veldig opptatt av helse, også stiller hun en del på utstilling. Hun er med på LP trening noen ganger med hannen sin, men bruker de ikke serlig aktivt til annet enn tur, tror jeg. Det er en god stund siden vi har hatt noe kontakt og hun har bare hatt ett kull tidligere (for bare 5-6 mnd siden tror jeg) så jeg kan ikke si noe mer sikkert enn dette, men om du vil sjekke opp mer så finner du info her: http://www.kennelgoldensolution.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppdrettet på steinkjer et navn? Greit og være sikker på at man snakker om samme kennel :) Har du tilgang på dogweb (enten selv eller gjennom noen du kjenner) bør du logge inn der, søke på foreldredyr og sjekk helse-status, kokurranse/prøveresultater osv på de og også nermeste slekt, søsken av foreldre, deres foreldre, deres søsken og evt tidligere kull, da får du et mer riktig bilde på helse og bruk vertfall. Det hjelper ikke nødvendigvis så mye om foreldre dyrene er fri om det er masse hd ellers blant søsken, onkler/tanter og besteforeldre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er, som med mange andre raser, noen "skjulte" sykdommer på golden retrievern; det vil si sykdommer som ikke registreres av NKK og som mange oppdrettere ikke vil snakke høyt om. På golden dreier dette seg i hovedsak om (fòr)allergier og hudproblemer. Jeg ville ønsket at jeg kunne snakke med min oppdretter om sånt (f.eks. sa jeg til min oppdretter at allergi og hudproblematikk var noe jeg bekymret meg for, og for meg føltes det veldig bra at hun var åpen om problemet og fortalte meg hva hun gjorde for å unngå det - og ga meg fakta jeg selv kunne sjekke opp som understøttet det hun fortalte). Ellers er det viktig å sjekke AD- og HD-resultater,

Det er nok lurt å ta utgangspunkt i retrieverklubbens oppdretterliste, evt også valpelisten dersom dere kan tenke dere valp innen 2-5 mnds tid, og så spørre de oppdretterne du syns ser lovende ut om de har noen valpekjøpere som du kan ta direkte kontakt med, enten via mail/telefon eller kanskje de bor så nær at du kan besøke dem :) Andre valpekjøpere har som regel ingen grunn til å ikke være ærlige (de skal ikke selge deg valp!) og den oppdretter som ikke ønsker at du skal komme i kontakt med sine valpekjøpere har sannsynligvis en grunn til det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...