Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Tro meg, Loke, jeg har ingen grunn til å bekymre meg over når det kommer til kostholdet til sønnen min.

jeg sier ikke du skal bekymre deg for kostholdet til sønnen din , jeg forklarer bare hvorfor det ikke er pga sukkerhysteri jeg ikke gir ubegrensede mengder frukt til min sønn. Siden det var konklusjonen til flere. Han velger ( som de fleste andre barn ) , lett å spise frukt fremfor andre ting.

Ok, nå skummet jeg linken din og sliter litt med poenget ditt om det er kaloriunderskudd du er redd for. Linken tar for seg frukt og grønt, og det er da som regel mer kalorier i frukt kontra grønnsaker?

Det er forskjellige næringsstoffer i forskjellige typer grønt . Det er derfor man skal spise like mye grønnsaker som frukt og bær. Frukt alene er ikke nok. A får mer enn 5 porsjon om dagen, som de aller fleste barn. Men jeg vil ikke at en overvekt av de porsjonene skal være frukt.

Edit : det kan se ut som jeg er hysterisk når det kommer til kosthold , jeg er ikke det altså :lol:

Jeg er bare litt preget etter å ha bodd med en sykepleier noen år og ha blitt kjent med en liten jente som følger et nøye kostholdprogram satt sammen av ernæringseksperter :lol:

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellige næringsstoffer i forskjellige typer grønt . Det er derfor man skal spise like mye grønnsaker som frukt og bær. Frukt alene er ikke nok. A får mer enn 5 porsjon om dagen, som de aller fleste barn. Men jeg vil ikke at en overvekt av de porsjonene skal være frukt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Jeg er veldig klar over hvorfor grønnsaker er bedre enn frukt, det har ikke bare med mikronæringsemner å gjøre heller.

Men du skrev at du ga grønnsaker foran frukt fordi du var bekymret for å få i ham nok kalorier, og det poenget forsvinner litt siden det generelt er mer kalorier i frukt enn i grønt.

Men uansett hva dinside (som igjen har kilden sin fra Daily Mail?) skrev i 2008 så har jeg store vanskeligheter for å tro at det er et reellt problem at dagens barn får i seg for mye frukt og grønnsaker. At allivsstilsykdommene som skyldes kosthold bunner i for høyt fruktinntak. Dette har jeg vanskelig for å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig klar over hvorfor grønnsaker er bedre enn frukt, det har ikke bare med mikronæringsemner å gjøre heller.

Men du skrev at du ga grønnsaker foran frukt fordi du var bekymret for å få i ham nok kalorier, og det poenget forsvinner litt siden det generelt er mer kalorier i frukt enn i grønt.

Men uansett hva dinside (som igjen har kilden sin fra Daily Mail?) skrev i 2008 så har jeg store vanskeligheter for å tro at det er et reellt problem at dagens barn får i seg for mye frukt og grønnsaker. At allivsstilsykdommene som skyldes kosthold bunner i for høyt fruktinntak. Dette har jeg vanskelig for å forstå.

Deinne artikkelen er veldig forenklet , det er ikke det samme hvor kaloriene kommer fra heller. Barn trenger fett i mye større grad en voksne. Barn skal ha 5 porsjoner grønt om dagen , 1 porsjon = det barnets hånd rommer. Ikke et eple eller et helt fruktmåltid. De trenger et balansert og variert kosthold. Med mer fett enn oss.

Men nå må jeg på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deinne artikkelen er veldig forenklet , det er ikke det samme hvor kaloriene kommer fra heller. Barn trenger fett i mye større grad en voksne. Barn skal ha 5 porsjoner grønt om dagen , 1 porsjon = det barnets hånd rommer. Ikke et eple eller et helt fruktmåltid. De trenger et balansert og variert kosthold. Med mer fett enn oss.

Men nå må jeg på jobb.

Og igjen, det finnes flere måter å spise sundt på. Det finnes ingen fasit.

Balansert og variert er jeg helt enig i, men her også er det mye rom for slingringsmonn og optimalt er en bred motorvei, ikke en tynn og kronglete sti.

Nå må jeg også dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen, det finnes flere måter å spise sundt på. Det finnes ingen fasit.

Balansert og variert er jeg helt enig i, men her også er det mye rom for slingringsmonn og optimalt er en bred motorvei, ikke en tynn og kronglete sti.

Nå må jeg også dra.

* snike seg inn i mens jeg venter på trege jobb - pc-en *

Jeg tror vi er enige i bunn og grunn. Mitt poeng er at siden det rene fruktmåltidet mer enn dekker opp barnas daglige behov for frukt, er det ikke ønskelig for meg ( og mange andre vil jeg tro ) at grønnsakene under felleslunsjen i praksis ville blitt erstattet med frukt. Jeg får i A maks 2 måltider utenom barnehagen. Det er begrenset hvor mye de spiser i løpet av en dag og det er viktig å balansere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj altså. Jeg har nå gått opp 6,5 kg litt plutselig. Hater det virkelig, og jeg har så store vanskeligheter med å akseptere at vekten går oppover! Jeg er så drittlei av å høre "Det må du regne med som gravid" (Nei kødder du eller, det gjør det ikke lettere med å akseptere det for det.) og "det er jo for barnet ditt" (Takk, egoisten i meg blir stolt når det blir fremlagt på den måten!) Tror jeg skal snakke litt med jordmor om det... Blæ altså. Jeg vet jo at opp i vekt er ikke akkurat noe jeg kan stoppe, men det gjør det ikke lettere og jeg vil ikke helt akseptere at jeg går opp for jeg er så redd da for å "tillate" meg selv å bli tjukk igjen og plutselig har jeg et stygt tresifret nr på vekten igjen :(

Misliker det veldig sterkt kjenner jeg, spesielt når jeg kjenner nå at jeg har fått mer dobbelhake.. Plager meg at det er tre mnd igjen eller noe, det blir tre harde mnd vektmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj altså. Jeg har nå gått opp 6,5 kg litt plutselig. Hater det virkelig, og jeg har så store vanskeligheter med å akseptere at vekten går oppover! Jeg er så drittlei av å høre "Det må du regne med som gravid" (Nei kødder du eller, det gjør det ikke lettere med å akseptere det for det.) og "det er jo for barnet ditt" (Takk, egoisten i meg blir stolt når det blir fremlagt på den måten!) Tror jeg skal snakke litt med jordmor om det... Blæ altså. Jeg vet jo at opp i vekt er ikke akkurat noe jeg kan stoppe, men det gjør det ikke lettere og jeg vil ikke helt akseptere at jeg går opp for jeg er så redd da for å "tillate" meg selv å bli tjukk igjen og plutselig har jeg et stygt tresifret nr på vekten igjen :(/>

Misliker det veldig sterkt kjenner jeg, spesielt når jeg kjenner nå at jeg har fått mer dobbelhake :P/>

Den følelsen er ikke særlig god altså! Jeg la på meg 18 kg i løpet av svangerskapet. Skjønner at det er mye kjipere når man har jobbet såpass hardt med å gå ned i vekt som det du har gjort. Men jeg tror at når du faktisk tenker over det, så kommer du til å få av deg de kiloene ganske fort igjen! Er jo så mange som ikke tenker på vektøkningen i svangerskapet, og som dermed ikke får de av seg igjen. Og Lill, jeg syns du ser skikkelig flott ut! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj altså. Jeg har nå gått opp 6,5 kg litt plutselig. Hater det virkelig, og jeg har så store vanskeligheter med å akseptere at vekten går oppover! Jeg er så drittlei av å høre "Det må du regne med som gravid" (Nei kødder du eller, det gjør det ikke lettere med å akseptere det for det.) og "det er jo for barnet ditt" (Takk, egoisten i meg blir stolt når det blir fremlagt på den måten!) Tror jeg skal snakke litt med jordmor om det... Blæ altså. Jeg vet jo at opp i vekt er ikke akkurat noe jeg kan stoppe, men det gjør det ikke lettere og jeg vil ikke helt akseptere at jeg går opp for jeg er så redd da for å "tillate" meg selv å bli tjukk igjen og plutselig har jeg et stygt tresifret nr på vekten igjen :(

Misliker det veldig sterkt kjenner jeg, spesielt når jeg kjenner nå at jeg har fått mer dobbelhake.. Plager meg at det er tre mnd igjen eller noe, det blir tre harde mnd vektmessig.

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har fortalt meg at de gravidhormon-grine-for-alt-greiene aldri forsvinner igjen. Jeg håper for guds skyld de gjør det. Her triller tårene for den saken her. En fin sak, men allikevel :lol:

http://www.dagbladet.no/2012/11/29/nyheter/new_york/utenriks/usa/uteligger/24595341/

Ellers har jeg blitt tante. Denne gangen en helt absurd, rar følelse - skal VI ha en sånn snart, liksom :lol: Mest skremmende og jeg må innrømme at panikken tok meg et øyeblikk. Tidligere har det selvsagt bare vært koselig med sånt, nå var det mest rart :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panikken tar meg litt innimellom for tiden også, kanskje fordi det nærmer seg. En nyfødt er så utrolig liten, hvordan skal man klare å ha ansvar for noe så skjørt? Og tenk om alt blir feil og hun skriker hele tiden, og tenk om hun blir syk?

Men så er det andre ganger hvor jeg bare tenker positivt også. :)

Gratulerer forresten Soelvd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror panikken er ganske vanlig og et sunt tegn sånn egentlig. Livet skal jo forandre seg radikalt og man skal plutselig få ansvar for et helt menneskeliv.

Jeg har sett for meg alt fra at jeg kanskje skulle plutselig bli en barnemishandler til at ungen skulle bli psykopat el fordi jeg gjorde noe grunnleggende feil. Men så kommer dette lille greiene og plutselig en dag føles det ut som du alltid har vært en mamma og du har strengt tatt ikke tid til å bekymre deg over de store tingene lengre , du får en million småting å bekymre deg for i stedet :lol:

Den største omveltningen for meg er å innse at jeg ikke frykter noe for min egen del lengre og jeg har blitt mer påpasselig. Jeg er ikke redd for å dø eller skade meg for min del , jeg er redd for å dø fra A eller ikke klare å ta meg av han. Eller enda verre : at noe skulle skje han. Jeg forstår rett og slett ikke hvordan man klarer å gå videre etter å ha mistet barnet sitt, selv om jeg kjenner folk som har gjort det. På et vis.

Heldigvis er det ikke slikt man har tid til å tenke på , man har mer enn nok med å bekymre seg for om man husket å sende med et ekstra par votter i barnehagen :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låvedør rumpen er der :lol: Jeg har alltid hatt stor bakdel, men herre. Jeg er sikker på at alt setter seg der, merker på skjørtene og buksene mine at det er ikke rundt livet det strammer, men rundt rompa :lol: Tatt forrige helg :P Bakerste her! Veldig kjekt å passe inn i klærnene enda da. 75249_3475463663799_12488888_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns da den ikke ser så ille ut jeg :)

Ble inspirert til å ta nytt magebilde jeg også. Begynner å bli årntli stor nå, selv om legen sier jeg er akkurat på normalen :aww: er 29 uker på mandag, herre jemini som tider flyr!

2012-12-01220005.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låvedør rumpen er der :lol: Jeg har alltid hatt stor bakdel, men herre. Jeg er sikker på at alt setter seg der, merker på skjørtene og buksene mine at det er ikke rundt livet det strammer, men rundt rompa :lol: Tatt forrige helg :P Bakerste her! Veldig kjekt å passe inn i klærnene enda da. 75249_3475463663799_12488888_n.jpg

Det er bare noe du inbiller deg og det bildet bekrefter at du bare farer med tull :)

Syns da den ikke ser så ille ut jeg :)

Ble inspirert til å ta nytt magebilde jeg også. Begynner å bli årntli stor nå, selv om legen sier jeg er akkurat på normalen :aww: er 29 uker på mandag, herre jemini som tider flyr!

2012-12-01220005.jpg

Gleder meg til jeg også får fin, stram gravidmage! Hunden ser derimot ganske bekymret ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt gnagsår i øra av guttungen for tiden. Trassen har roet seg når jeg begynte å tenke på hvordan jeg formulerer meg ( takk til sonen ! ), og nå spør han HELE tiden. Om alt. Enkle og konkrete spørsmål, men han gir seg ikke når han får svaret.

"er det Ask sin ?" 50 ganger på rad , før " hvem kjøpte den ?' 50 ganger på rad og så gjerne " det er ikke Viktor sin ? " 75 ganger på rad.

Hver eneste gang jeg putter en matbit i munnen utløser det en storm av " var den god ??" Det er faktisk fryktelig slitsomt i lengden å måtte svare på det samme usannsynlig mange ganger hele dagen lang.

Hvor lenge varer denne perioden egentlig ? Jeg vet jeg drev mamma til vanvidd når jeg var liten pga spørsmål, men da var jeg eldre og hadde litt mer gjennomtenkte spørsmål av typ "hvorfor er himmelen blå ". Jeg regner altså med at dette er sånn t'toåring leker viktig ' - greie..

Ellers er han blitt så modig med fremmede at jeg nesten ikke kjenner han igjen. Full av selvtillit plutselig ! Herlig! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...