Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Nei, jeg synes ikke det. En kvinne blir ikke redusert til en inkubator for sitt ufødte barn mens hun går gravid. Hun er et helt eget, voksent menneske som må få lov til å ta selvstendige valg, også når de valgene er dårlige. Retten til å presse på henne noe som helst stopper når man gir henne informasjon om hva konsekvensene kan bli og oppfordrer til gode valg, men det gir en ikke rett til å drive med fordømmende masing.

Det er lov å sitte på rumpa og bare spise dritt mens man er gravid. Det er lov til å røyke også. Det er ikke slik at kvinner ikke er klar over at dette er dårlige valg, og de fleste gjør så godt de bare kan under graviditeten. Hva vet vel jeg om deres livssituasjon som gjør at de kommer fram til disse beslutningene? Hvilken rett har jeg til å fordømme andres prioriteringer bare fordi de er forskjellige fra mine?

Det knyter seg inni meg når jeg ser kvinner som røyker og/eller drikker under graviditet (en høygravid klaget en gang over bakrus til meg), men selv hvor sterke følelser det vekker i meg så må det stoppe der. Hennes valg er hennes valg, man kan si ifra en gang men så får man minde sin egen business synes jeg.

...

Klart er det lov, men helsepersonell er like full forpliktet til å opplyse om at de valgene ikke er så heldige. Nå er det ikke snakk om hvermansens fordommer og meninger, men den profesjonelle oppfordringen av en spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Klart er det lov, men helsepersonell er like full forpliktet til å opplyse om at de valgene ikke er så heldige. Nå er det ikke snakk om hvermansens fordommer og meninger, men den profesjonelle oppfordringen av en spesialist.

Ja, og du spurte om "å nevne risikoene gjentatte ganger". Jeg mener gjentatte ganger ikke er på sin plass enten man er helsepersonell eller privatperson. Man kan gjerne spørre hvordan det går med kostholdet eller fysisk fostring, men å gnage om risikoene synes jeg er ubetimelig. Den vordende mor fikk det med seg første gang du sa det, og sannsynligvis kom du ikke med noe nytt da heller.

De aller fleste kvinner som går gravide er som de som er eller har vært gravide her inne. Vi tenker på kosthold, på mosjon, på hvilke ting som er farlig og hvilke ting som er greit. Vi tar for det meste gode valg, og vi tar alle også noen dårlige valg, men i det store og hele har vi alltid det ufødte barnet i tankene. Det skal også helsepersonell huske på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste kvinner som går gravide er som de som er eller har vært gravide her inne. Vi tenker på kosthold, på mosjon, på hvilke ting som er farlig og hvilke ting som er greit. Vi tar for det meste gode valg, og vi tar alle også noen dårlige valg, men i det store og hele har vi alltid det ufødte barnet i tankene. Det skal også helsepersonell huske på.

Det kan jeg være enig i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med Mari som man kan få blitt...

Jeg personlig hadde ingen problemer med å stumpe røyken og jeg spiser ikke noe særlig sukker uansett fordi jeg ikke tåler det , men jeg synes ikke det gjør meg til en bedre mor enn de jeg vet om som ikke har klart å kutte røyken helt. Mange leger anbefaler faktisk mor å bare redusere røykingen hvis røykeslutt blir for vanskelig og de opplever det som stressende. Jeg kjenner et par som ikke har klart å slutte (ironisk nok har de et friskere barn enn meg :-P ) og det er ikke fordi de ikke visste bedre eller ga **** liksom..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg traff for litt siden, gravid, sa hun syntes dety ar rart folk er hysteriske med å kutte hver dråpe vin eller røyk, mens de feks heller nedpå kaffe? Hvordan er det "sett på" eller hva er anbefalt i forhold til koffein når man er gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg traff for litt siden, gravid, sa hun syntes dety ar rart folk er hysteriske med å kutte hver dråpe vin eller røyk, mens de feks heller nedpå kaffe? Hvordan er det "sett på" eller hva er anbefalt i forhold til koffein når man er gravid?

Det ER forskjell på alkohol og røyk, og kaffe. Jeg har kuttet ned til det minimalet, og drikker en kopp koffeinfri kaffe cappuccino- Men jordmor sa at rundt to kopper vanlig kaffe er det som er maks anbefalt hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg traff for litt siden, gravid, sa hun syntes dety ar rart folk er hysteriske med å kutte hver dråpe vin eller røyk, mens de feks heller nedpå kaffe? Hvordan er det "sett på" eller hva er anbefalt i forhold til koffein når man er gravid?

Tror det er anbefalt å ikke drikke mer enn en kopp om dagen.

Så det informeres om at det ikke er bra å drikke for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje en kopp det er? Trodde det var to :)

Edit,

http://www.helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/kostholdsrad/gravide/Sider/default.aspx

Noe bør unngås

Noen få matvarer inneholder stoffer som ikke er bra for barnet. Selv om risikoen for å bli smittet er svært liten, kan konsekvensene bli alvorlige. Det viktigste er å unngå matvarer som kan inneholde mikroorganismene toxoplasma og listeria. Mer informasjon om dette finnes på matportalen (se lenke under).

Gravide bør være forsiktige med kaffe og koffeinholdige drikker. Inntaket av kaffe, sort te, cola og andre koffeinholdige drikker bør begrenses til 1-2 kopper per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, måtehold er jo greit her. I søt Europa drikker gjerne gravide litt alkohol på daglig basis, de får da ikke sykere barn enn oss. Som Loke sier, en røyk eller to i løpet av en hel graviditet er heller neppe noen krise. Tenk bare på meg som var gravid midt i Oslo med alt det medfører av svevestøv og dritt?

Ang koffein så sier de 200mg om dagen er ok. Ingenting er svart hvitt, kaffe har positive egenskaper også, legen min var veldig PRO kaffe under graviditet feks.

Jeg drakk kaffe som vanlig, en annen velger det helt vekk. Begge deler er faktisk helt greit, selv om det kan være den samme informasjonen som ligger til grunn for begge valgene.

Så yeah, måtehold er cluet. Både som gravid og ellers i livet.

Får litt fnatt av at alle andre skal fortelle kvinner hvordan de skal være gravide (eller mødre for den saks skyld) . De fleste finner ut av hva som er riktig for dem, tatt fordeler og ulemper i betraktning. Igjen, man er ikke en levende inkubator liksom. Man er fortsatt seg selv og klarer å ta selvstendige valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sånn gravid - omgangskrets , men det virker som det er så ymse hva folk velger. Jeg tålte ikke lukten av kaffe de 3 første månedene og vente meg sånn sett av med kaffe hehe..

Jeg har derimot lagt merke til at mange bruselskere går over til light brus. Jeg drikker bare vann til vanlig , men drakk litt mer Farris for å få opp saltinntaket siden jeg hadde så lavt blodtrykk. Det eneste jeg bevisst kuttet ut var rått kjøtt , upaustoriserte melkeprodukter, alkohol og nikotin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 mg om dagen med koffein:

jordmorsiri.no/ekspertsvar/9767/expert_chat_message/item_normal

www.lommelegen.no/legesvar/koffein

www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

Tilsvarer ca 3-4 kopper filterkaffe om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Awe, virkeligheten suger :( Jeg var helt sikker på at man fikk utbetalt en engangssum ved fødsel i tillegg til barnetrygd jeg! Bah :P

Engangsstønaden får man når man ikke har rett til foreldrepenger. Det er i tillegg til barnetrygden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Awe, virkeligheten suger :( Jeg var helt sikker på at man fikk utbetalt en engangssum ved fødsel i tillegg til barnetrygd jeg! Bah :P

Som Martine sier, man får vel barnetrygd i tillegg. Men man får jo ikke foreldrepenger, da engangssummen er for de som ikke har tjent seg opp nok til å få foreldrepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykehuset sine hjemmeside så står det :

"Besøkstider barselavdeling:

Mandag-fredag: 18.15-19.00.

(Pappa- og søskenvisitt: 19.00-20.00.)

Lørdag-søndag: 14.00-15.00

Det er viktig at du undersøker besøkstidene ved den enkelte avdeling før du kommer til sykehuset. Enkelte har åpen besøkstid, og da kan besøk avtales med personalet på vaktrommet ved den enkelte avdeling."

Er det vanlig at barselavdeingen har åpen besøkelsetid hvis ting går greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykehuset sine hjemmeside så står det :

"Besøkstider barselavdeling:

Mandag-fredag: 18.15-19.00.

(Pappa- og søskenvisitt: 19.00-20.00.)

Lørdag-søndag: 14.00-15.00

Det er viktig at du undersøker besøkstidene ved den enkelte avdeling før du kommer til sykehuset. Enkelte har åpen besøkstid, og da kan besøk avtales med personalet på vaktrommet ved den enkelte avdeling."

Er det vanlig at barselavdeingen har åpen besøkelsetid hvis ting går greit?

Døh, er du utålmodig eller? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vognspørsmål:

Vi skal ha Emmaljunga City Cross.

Den kommer i utgangspunktet med sportsvogndelen:

141701.jpg

Så kommer spørsmålet. Skal vi velge citybagen som klikkes på istedet for sportsvogndelen:

140912.jpg

... eller den bagen her som man bare putter oppi sportsvogndelen?

149520.jpg

Det er ingen størrelsesforskjell på innermålene avhengig av hvilken bag man velger, ellers ville vi nok valgt det største alternativet.

Det som virker praktisk med en sånn bag man bare setter oppi vognen, er at den er lett å løfte ut av vognen for å ta med seg babyen inn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykehuset sine hjemmeside så står det :

"Besøkstider barselavdeling:

Mandag-fredag: 18.15-19.00.

(Pappa- og søskenvisitt: 19.00-20.00.)

Lørdag-søndag: 14.00-15.00

Det er viktig at du undersøker besøkstidene ved den enkelte avdeling før du kommer til sykehuset. Enkelte har åpen besøkstid, og da kan besøk avtales med personalet på vaktrommet ved den enkelte avdeling."

Er det vanlig at barselavdeingen har åpen besøkelsetid hvis ting går greit?

Det pleier ikke å være åpen besøkstid på avdelingen på barsel, så vidt jeg vet. Men man kan gå ut og ha besøk på fellesarealer når man selv ønsker det :) men jeg skal ikke si noe sikkert i og med at vi ikke fikk vært på barselavdelingen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52784_10151281757865861_758399536_o.jpg

Han er her! Leo ble født 8 dager etter termin, på natten 5.november- 3740 g og 51 cm lang. Jeg er så forelsket i han..verdens fineste :heart:

Dog kunne han droppet å komme med øyne/panne først etter å ha knekt halebeinet på mammaen sin. som valgte å føde uten smertestillende (og ombestemte seg for sent..) Hoho: Hyggelig at dere har husket på meg forresten :hug:

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52784_10151281757865861_758399536_o.jpg

Han er her! Leo ble født 8 dager etter termin, på natten 5.november- 3740 g og 51 cm lang. Jeg er så forelsket i han..verdens fineste :heart:

Dog kunne han droppet å komme med øyne/panne først etter å ha knekt halebeinet på mammaen sin. som valgte å føde uten smertestillende (og ombestemte seg for sent..) Hoho: Hyggelig at dere har husket på meg forresten :hug:

Gratulerer så mye! Så nydelig han er! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52784_10151281757865861_758399536_o.jpg

Han er her! Leo ble født 8 dager etter termin, på natten 5.november- 3740 g og 51 cm lang. Jeg er så forelsket i han..verdens fineste :heart:

Dog kunne han droppet å komme med øyne/panne først etter å ha knekt halebeinet på mammaen sin. som valgte å føde uten smertestillende (og ombestemte seg for sent..) Hoho: Hyggelig at dere har husket på meg forresten :hug:

Gratulerer så mye! :flowers::icon_clapping::babybanana:

Nydelig var han :heart: Ta vare på dagene og nyyyt øyeblikkene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...