Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Ah ja, hun er veldig på å vente med smokk ja. Hmm. Vanskelig. Men trenger man å vente så veldig lenge? mener jeg har lest til "ammingen går fint" er vanlig å anbefale?

Huff, så utrolig slitsomt, men regner med de gode nettene er gull verd! Eller ligger du på "vent" og bare venter til hun våkner? Får du slappet av?

Så at noen på barsel hadde allerede fått smokk bare timer etter fødselen. Sikkert flergangsfødene for tror ikke det er så mange førstegangsfødene som tør det, vi gjør som vi får beskjed om :P

Det er jo ikke alle som tar smokk heller. Isa hadde et enormt sugebehov så måtte jobbe hardt for å få henne til å ta smokken sånn at puppene fikk litt pause. Nå roer hun seg like fint med smukken som med hendene. Hun liker å sutte på knokene sine evt et par fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Så at noen på barsel hadde allerede fått smokk bare timer etter fødselen. Sikkert flergangsfødene for tror ikke det er så mange førstegangsfødene som tør det, vi gjør som vi får beskjed om :P

Det er jo ikke alle som tar smokk heller. Isa hadde et enormt sugebehov så måtte jobbe hardt for å få henne til å ta smokken sånn at puppene fikk litt pause. Nå roer hun seg like fint med smukken som med hendene. Hun liker å sutte på knokene sine evt et par fingre.

Haha, ja såpass. Eventuelt unger som skal ha mme? De kan vel få smokk med en gang ? Vil gjerne at baby skal bruke smokk, men vil jo veeeeeldig gjerne få til ammingen også.

Krysse fingre for at begge deler funker. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan får dere sterileisert termosen da? Jeg har ikke så store kjeler :aww: I går trengte hun ikke flaske, da sovnet hun helt av seg selv kl 22, det er ny rekord. Hun sov til 5.35 (som er ganske nøyaktig hver morgen uansett når hun sovner på kvelden), ammet og så sov hun til 9, fikk ny pupp og hadde vel egentlig tenkt til å sovne igjen, men da klarte ikke pappan la vær med å pille på henne.

Nå har hun badet, fant ikke babyoljen, så brukte olivenolje :P Nå har hun pratet fra seg og er i ferd med å sovne. Hvor ofte bader dere de små? Hun gulper sjelden og bæsjer sjelden så hun blir ikke så møkkete :) Går over alle valkene hver morgen da.

Brukte aldri olje på E da hun var så liten, vi. Får

Isa tørr hud hvis dere ikke bruker det? Tror vi badet E ca en gang i uken, mer når hun hadde bæsjet seg helt ut/gulpet masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah ja, hun er veldig på å vente med smokk ja. Hmm. Vanskelig. Men trenger man å vente så veldig lenge? mener jeg har lest til "ammingen går fint" er vanlig å anbefale?

Huff, så utrolig slitsomt, men regner med de gode nettene er gull verd! Eller ligger du på "vent" og bare venter til hun våkner? Får du slappet av?

Ja. Vi var bare litt usikre på når det var. Egentlig var det fra dag en når jeg ser tilbake. (Bortsett fra overproduksjonen da.)

Jeg slapper av, våkner og forsikrer meg om at hun virkelig sover og puster, før jeg sovner fort igjen. Ah gode minner haha!

Du har nok rett ElZorro. Og bedre å tenke sånn enn å tenke at nå er hun gammel nok til ditt og datt. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at noen på barsel hadde allerede fått smokk bare timer etter fødselen. Sikkert flergangsfødene for tror ikke det er så mange førstegangsfødene som tør det, vi gjør som vi får beskjed om :P

 

Det er jo ikke alle som tar smokk heller. Isa hadde et enormt sugebehov så måtte jobbe hardt for å få henne til å ta smokken sånn at puppene fikk litt pause. Nå roer hun seg like fint med smukken som med hendene. Hun liker å sutte på knokene sine evt et par fingre.

Unger med sterkt sugebehov får smokk. Vi hadde ikke med, men fikk av riksen for at brystvortene fikk hvile.

Han hadde ingen problemer med Sugingen da, han var som en blodigle.

Det er viktig å se ann ungen tenker jeg, men det er vanskelig som førstegangsfødene, så jeg var glad riksen tok avgjørelsen for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så fort ting går. Og så mye utvikling som plutslig skjer! Sophia kan tegne (eller skrive er det vel.) ganske mange bokstaver og kan fortelle meg hvilken bokstav heter hva og kan fortelle meg også noen ord som starter på den bokstaven. Hun holder blyanten ordentlig uten av vi har lært henne, og når vi leser bøker spør hun oftest om hva bokstavene heter enn å høre på historien. Hun har veldig god konsentrasjonsevne, ble skikkelig overasket når det startet :) 2 år, flinke lille tøtta mi. (Som nekter å slutte md bleie da, fullstendig krise hver gang jeg spør. Bah.)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så fort ting går. Og så mye utvikling som plutslig skjer! Sophia kan tegne (eller skrive er det vel.) ganske mange bokstaver  og kan fortelle meg hvilken bokstav heter hva og kan fortelle meg også noen ord som starter på den bokstaven. Hun holder blyanten ordentlig uten av vi har lært henne, og når vi leser bøker spør hun oftest om hva bokstavene heter enn å høre på historien. Hun har veldig god konsentrasjonsevne, ble skikkelig overasket når det startet :) 2 år, flinke lille tøtta mi. (Som nekter å slutte md bleie da, fullstendig krise hver gang jeg spør. Bah.) 

Praktisk å kunne gå på do der man vil :aww:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så fort ting går. Og så mye utvikling som plutslig skjer! Sophia kan tegne (eller skrive er det vel.) ganske mange bokstaver og kan fortelle meg hvilken bokstav heter hva og kan fortelle meg også noen ord som starter på den bokstaven. Hun holder blyanten ordentlig uten av vi har lært henne, og når vi leser bøker spør hun oftest om hva bokstavene heter enn å høre på historien. Hun har veldig god konsentrasjonsevne, ble skikkelig overasket når det startet :) 2 år, flinke lille tøtta mi. (Som nekter å slutte md bleie da, fullstendig krise hver gang jeg spør. Bah.)

Flink Soph! Bleiekutt er bare pes på så små, Ask sluttet jo av egen vilje, men blæra var så liten at det var mye stress. Plutselig en dag er hun klar! Ask har mistet omtrent all interesse for bokstaver igjen, jeg mistenker at "noen" har pushet litt når interessen kom. Jeg var redd for det. ..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så fort ting går. Og så mye utvikling som plutslig skjer! Sophia kan tegne (eller skrive er det vel.) ganske mange bokstaver og kan fortelle meg hvilken bokstav heter hva og kan fortelle meg også noen ord som starter på den bokstaven. Hun holder blyanten ordentlig uten av vi har lært henne, og når vi leser bøker spør hun oftest om hva bokstavene heter enn å høre på historien. Hun har veldig god konsentrasjonsevne, ble skikkelig overasket når det startet :) 2 år, flinke lille tøtta mi. (Som nekter å slutte md bleie da, fullstendig krise hver gang jeg spør. Bah.)

Så kult! Flinke Sophia! Misunner deg konsentrasjonsgreia, det må være artig å se utviklingen på. :) Bleiegreia kommer. Jeg stresset ikke med det i det hele tatt, han tok iniativet selv og da var det gjort av seg selv egentlig. Det skjer jo til slutt, akkurat når synes jeg ikke er så farlig.

H har ingen interesse for bokstaver og sånt og tegner ikke lenge av gangen. Håper bokinteressen våkner mer etterhvert også. Men jeg synes han er flink på det motoriske, han klatrer og sykler og står i, tipper vi egentlig kunne tatt av støttehjulene nå. Løpesykkelen er favoritten da, og steike han har styring på den. Gruset til de grader her om dagen, men rett opp igjen og tok samme bakken en gang til. Det er så artig å se på hvor forskjellige barn er, og hvor flinke de blir på forskjellige ting utfra interesse og personlighet. Sånn blir de like spesielle og unike i seg selv som alle andre, jeg synes det er så kult. Og så starter det så utrolig tidlig! H har liksom alltid vært sånn. Han er en våghals og en utegutt, pusleting og slikt er kjedelig. Ikke ser han på tv, ikke vil han sitte med telefon eller nettbrett. :) Det er fint at han er litt annerledes i barnehagen da, sånn at han får trening på de tingene også.

Han er ganske tøff og selvstendig synes jeg, for på Ikea så har han de to siste gangene insistert på å få være på lekerommet der, selv om vi ikke får være med inn. Storkoser seg i en time han, bare sjekker at en av oss står utenfor et par ganger, vinker og løper tilbake.

Han driver og finner opp et nytt språk for tiden. Var ute i går så sykler han bort til meg, ser meg alvorlig inn i øynene og sier "hangiba deng deng pu" før han sykler videre. Trass meg her og trass meg der, vi har jevnlige tantrums av en annen verden og de kan godt vare i over en time, jeg digger denne alderen alikevel. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte aldri olje på E da hun var så liten, vi. Får

Isa tørr hud hvis dere ikke bruker det? Tror vi badet E ca en gang i uken, mer når hun hadde bæsjet seg helt ut/gulpet masse.

Hun har bare badet tre ganger hun :P Hun har litt tørr hud, noen ganger veldig tørr, synes det går litt opp og ned. Jeg smører henne ikke med noe. Synes det er ganske fascinerende at hun kan være rød i en hudfold og ved neste bleieskift er det nesten borte. babyhud heler seg fort! Også tisser hun på meg når hun er ferdig med å bade.. Kunne hun ikke tisset i vannet, sånn som vanlige barn :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To dager på rad har jeg kjent spark i magen! Jeg kødder ikke, det er skikkelig creepy :blink:

:o !

Jeg har fått stellebord på badet!! :D:frantics: :frantics: Må rydde litt før jeg kan vise bildebevis, men det henger der, jeg lover! :D (De stakkarne som har holdt ut med stressfrustrasjonene mine i chatten vet at det er en ganske big deal :lol: ).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det MÅ da være fysisk umulig i såfall å kjenne spark når førstemann er 8 uker?? Vi satser på leamus i magen. Så det såh!

Det hørtes litt umulig ut ja. Luft som beveger seg i tarmene kan kjennes veldig ut som små spark, jeg kjenner det av og til jeg også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel sniker jeg innom denne tråden bare av og til på mobilen, og det er så knotete å svare derfra. Men jeg storkoser meg med alle de fine bildene som dukker opp, keep em coming :D

Og så husker jeg det var snakk om amme-bh. Jeg hadde aldri i verden greid meg uten amme-bh! Jeg hatet dem inderlig lell, det føles ikke som de gir noe støtte som helst. Men, puppene blir jo endel større, og om jeg hadde fortsatt med mine vanlige bher hadde jeg gått rundt med brystbetennelse konstant. Og det kan man bare ikke. Brystbetennelsen jeg hadde var helt helt ******. Og jeg hadde ikke spesielt høy crp heller da jeg fikk penicillin, men jeg var skikkelig møkkdårlig. Jeg hadde en amme-bh med spiler da, det var min favoritt :) Men jeg har ikke hatt en eneste ammetopp. Jeg brukte som regel lange singleter under hva nå enn jeg hadde på, så dro jeg bare opp, eventuelt kneppa opp, det jeg hadde over.

Vi har hatt en fin sommer så langt (sånn bortsett fra at man skulle ikke tro det var sommer....), med masse tid med besteforeldre. Det er sårt å bo så langt unna all familie som vi gjør. H må bli kjent med dem på nytt hver gang, jeg skulle sånn ønske at hun kjente dem bortimot like godt som hun kjenner oss... Men men. Hun har noen reservetanter som er veldig fine da :)

Her i huset venter vi (fortsatt) på at hun skal slippe seg på ordentlig, det er kun motet (eller orken?) det står på nå! :P

Det kommer stadig lengre regler med prat, og masse ord vi kjenner igjen. "Se dæ!", "Dennæ", "Me!", "Nei", "Ja", "Pappa" etc hører vi ofte (altså, se der, denne, mer, om de ikke var selvforklarende :ahappy: ) men mamma gidder hun ikke si så ofte. Innimellom kommer det. Og ting som gir mamsen litt mer hodebry selvfølgelig. Hun har begynt å lugge, slå og bite. Jeg sier nei og tar vekk hånda, blir det for ille reiser jeg meg og går vekk. Da blir hun illsint da. Men det må hun bare bli gitt! Er litt redd for at det der skal eskalere, det er faktisk litt nytt for meg å takle det.

Og, hun har begynt å kommandere bikjene.. :teehe: Stiller seg opp og peker og roper. Mon tror hvor hun har lært det. :icon_redface:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, hun har begynt å kommandere bikjene.. :teehe: Stiller seg opp og peker og roper. Mon tror hvor hun har lært det. :icon_redface:

Skjønne H :wub:

Og hahahaha, ja! Datteren til oppdretter har tatt etter på kommandering, og innkalling :lol: Helt priceless når hun roper med blid stemme på alle hundene, uten om rabagastunghunden som alltid gjør ugagn, da får hun streng rynke i panna og streng stemme :lol: Alltid, samme hvilken rekkefølge hun roper på hundene i :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset venter vi (fortsatt) på at hun skal slippe seg på ordentlig, det er kun motet (eller orken?) det står på nå! :P

Det kommer stadig lengre regler med prat, og masse ord vi kjenner igjen. "Se dæ!", "Dennæ", "Me!", "Nei", "Ja", "Pappa" etc hører vi ofte (altså, se der, denne, mer, om de ikke var selvforklarende :ahappy: ) men mamma gidder hun ikke si så ofte. Innimellom kommer det. Og ting som gir mamsen litt mer hodebry selvfølgelig. Hun har begynt å lugge, slå og bite. Jeg sier nei og tar vekk hånda, blir det for ille reiser jeg meg og går vekk. Da blir hun illsint da. Men det må hun bare bli gitt! Er litt redd for at det der skal eskalere, det er faktisk litt nytt for meg å takle det.

Og, hun har begynt å kommandere bikjene.. :teehe: Stiller seg opp og peker og roper. Mon tror hvor hun har lært det. :icon_redface:

Det her er som å lese om L. Måten jeg takler lugging, slåing og biting på er som deg, tar hånden vekk, eller går vekk. Hvis jeg sier au eller nei eller andre utrop fordi det gjør vondt, så gjør hun det bare mer, så jeg har konkludert med at de er en form for testing av grenser. Og at det er ganske normalt. (og siden å holde seg relativt rolig og fattet tar gleden ut av det hele, tror jeg jeg fortsetter med det :) ). (snakket med pedagogmamman min om det her, og hun sa bare "hun er kommet DIT nå ja;) Bare ikke gi henne noe oppmerksomhet på det, så det ikke eskalerer")

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, malinck! Hun høres bra fin ut. Det er så artig når det blir folk av de. Og det med hundene kjenner jeg igjen ja! Artig og litt skummelt å se seg selv sånn. :P

Det med volden ( :lol: ), det kommer og går i perioder. Som du helt sikkert vet er det helt normalt, selv om det er lett å være ok med teorien og ikke praksis. De skal holde på sånn, det er slik de lærer seg sosiale regler, yada yada yada.

Så yeah, mulig det eskalerer, men så ebber det vekk igjen. Så har du plutselig en som står og spytter på deg mens hun ser deg i øya, og du lurer på hvor det ble av barnet ditt. Men litt senere så sier de "mamma, vi e bæstevænna!", og du husker på at det er sånn unger er. Veien fra himmel til helheimen er sabla kort altså. :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...