Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Stor klem til Marie :console: Vet så inderlig godt hvordan du har det!

I dag har vi vært hos lege og jordmor. Legen var super og forklarte meg akkuratt sånn som jeg følte det! Hun var helt enig i at det er veldig mye bedre for mor, far og baby at ungen får MME på kvelden enn at hun lå og skrek fordi hun var sulten. Isabel vokser fint på kurven sin, så hun får ikke for lite mat, men jeg har mye melk på dagtid, lite på kveldstid. Legen sa at dette var et veldig vanlig problem, men at få skjønte at kveldsuro og skriking kom av sult. Som hun sa - hun dør ikke av å være sulten, for hun har fått "nok" i løpet av dagen, men det er ikke hyggelig for noen at hun skriker. Gå på butikken og kjøp NAN og flaske! Legen sa også at det er smart å gi MME ved et måltid på kvelden fordi da blir kroppen vant til å ikke bare få morsmelk, så tarmene aksepterer det bedre enn om overgangen blir for brå. Dessuten mister man melken om man blir stresset. Det blir jeg jo om hun hyler til hun blir lilla i ansiktet.

Jormora derimot mente man godt kunne se an og se om hun roet seg med tiden og trodde hun bare hadde noen økedøgn. Neitakk.. Ikke interessert i å se an om det skal så lite til for at livet skal bli bedre :P Hun har nemlig hatt fine kvelder i det siste når hun har fått en liten tår på kvelden :)

ElZorro: Å amme i søvn er gull! Det er ikke en lettvint løsning! Her ammes det i søvn nesten hver natt, jeg er glad for at hun klarer å sovne til puppen. Uten den hadde jeg blitt GAL!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Marie: A sov i gjennomsnitt 1 1/2 time av gangen de første 6 mnd. Han våknet, fikk puppen og sovnet. Jeg fikk beskjed om at trenger han det , så trenger han det , og at barn er forskjellige. De som begynte å sutre over nattamming på barselgruppa ved 5 mnd fikk beskjed om å ikke vurdere å kutte ned en gang før ungen var over 6 mnd. A var 9 mnd når han sov 6 timer uten mat første gang. Melka var bra, ungen var fornøyd og jeg fikk faktisk sove i mellom slagene. Jeg bare byttet pupp til hvert måltid. Jeg fikk faktisk beskjed om å prise meg lykkelig over at ungen kom til å få fin hodeform :lol:

Gråter hun så gi henne pupp el mme. Det er ingen andre enn ungen som kan fortelle deg hvor mye mat hun trenger og hvor ofte. Jeg er så glad jeg hadde en oppdatert helsesøster, hvis ikke hadde den perioden vært grusom....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor klem til Marie :console: Vet så inderlig godt hvordan du har det!

I dag har vi vært hos lege og jordmor. Legen var super og forklarte meg akkuratt sånn som jeg følte det! Hun var helt enig i at det er veldig mye bedre for mor, far og baby at ungen får MME på kvelden enn at hun lå og skrek fordi hun var sulten. Isabel vokser fint på kurven sin, så hun får ikke for lite mat, men jeg har mye melk på dagtid, lite på kveldstid. Legen sa at dette var et veldig vanlig problem, men at få skjønte at kveldsuro og skriking kom av sult. Som hun sa - hun dør ikke av å være sulten, for hun har fått "nok" i løpet av dagen, men det er ikke hyggelig for noen at hun skriker. Gå på butikken og kjøp NAN og flaske! Legen sa også at det er smart å gi MME ved et måltid på kvelden fordi da blir kroppen vant til å ikke bare få morsmelk, så tarmene aksepterer det bedre enn om overgangen blir for brå. Dessuten mister man melken om man blir stresset. Det blir jeg jo om hun hyler til hun blir lilla i ansiktet.

Jormora derimot mente man godt kunne se an og se om hun roet seg med tiden og trodde hun bare hadde noen økedøgn. Neitakk.. Ikke interessert i å se an om det skal så lite til for at livet skal bli bedre :P Hun har nemlig hatt fine kvelder i det siste når hun har fått en liten tår på kvelden :)

ElZorro: Å amme i søvn er gull! Det er ikke en lettvint løsning! Her ammes det i søvn nesten hver natt, jeg er glad for at hun klarer å sovne til puppen. Uten den hadde jeg blitt GAL!

Da vet du godt hvem du hører på. Jeg leser alltid på kvinneguiden om alle damene som har babyer som gråter og gråter på kvelden "det er sånn det skal være, det er mindre melk og de er sultne så dasitter jeg med puppen ute 6 timer på kvelden" sier de. For det er sånn det skal være får de nybakte beskjed om. Forstår det ikke jeg.. Det er utrolig tungt å ha skrikende baby og det er da ikke hyggelig for babyen heller. Jeg kan ikke forstå at en sånn uro er noe bedre enn å gi mme i alle fall :no: Jeg ville ammet først og fylt på med mme, så du ikke får mindre melk fordi hun ikke ammer like ofte, om du skjønner. Og pssst, jeg har hørt fra flere venninner at babyene får vondt i magen av NAN. Selv sverger vi til Hipp og det gjør mange med oss. Det er litt billigere også.. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet du godt hvem du hører på. Jeg leser alltid på kvinneguiden om alle damene som har babyer som gråter og gråter på kvelden "det er sånn det skal være, det er mindre melk og de er sultne så dasitter jeg med puppen ute 6 timer på kvelden" sier de. For det er sånn det skal være får de nybakte beskjed om. Forstår det ikke jeg.. Det er utrolig tungt å ha skrikende baby og det er da ikke hyggelig for babyen heller. Jeg kan ikke forstå at en sånn uro er noe bedre enn å gi mme i alle fall :no: Jeg ville ammet først og fylt på med mme, så du ikke får mindre melk fordi hun ikke ammer like ofte, om du skjønner. Og pssst, jeg har hørt fra flere venninner at babyene får vondt i magen av NAN. Selv sverger vi til Hipp og det gjør mange med oss. Det er litt billigere også.. :)

Nei jeg skjønner heller ikke at noen mener at det skal være sånn. Jeg vil jo ikke ha det sånn! Får man kjøpt Hipp på butikken? Jeg har så vidt vært innom matbutikken etter at Isabel kom, for det er mindre pes å bare sende mannen :P

Hun er jo fornøyd hele dagen så tenkte å bare fylle på med mme på kvelden. Jeg prøver å pumpe meg på dagtid, men ikke alltid det går. I dag fikk jeg til og da tenkte jeg å gi det på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg skjønner heller ikke at noen mener at det skal være sånn. Jeg vil jo ikke ha det sånn! Får man kjøpt Hipp på butikken? Jeg har så vidt vært innom matbutikken etter at Isabel kom, for det er mindre pes å bare sende mannen :P

Hun er jo fornøyd hele dagen så tenkte å bare fylle på med mme på kvelden. Jeg prøver å pumpe meg på dagtid, men ikke alltid det går. I dag fikk jeg til og da tenkte jeg å gi det på kvelden.

Har funnet det i alle butikkene jeg har vært i hittil. :) Den heter Hipp combiotik 1. Men les litt på det selv og gjør det opp en mening om hvilken du vil bruke. :)

I forhold til å gi flaske på kvelden så husk på at kroppen produserer melk etter etterspørsel også, så om du hopper over en amming så kan det ha noe å si for hvor mye melk du har.. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet det i alle butikkene jeg har vært i hittil. :) Den heter Hipp combiotik 1. Men les litt på det selv og gjør det opp en mening om hvilken du vil bruke. :)

I forhold til å gi flaske på kvelden så husk på at kroppen produserer melk etter etterspørsel også, så om du hopper over en amming så kan det ha noe å si for hvor mye melk du har.. :)

ok, takk, skal se etter det :) Det går ikke an å hoppe over amming på kvelden for da er hun mer påkoblet enn avkoblet puppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd at noen av mine som "rundt" før de var iallefall 10-12 mnd. gamle. De beste nettene hadde jeg med han som "sov påkoblet". Han hadde meg som en stor smokk, ja, men vi sov begge.

Synd at det skal lages sånn forventningspress om nattesoving, de er babyer, jo. Det er vel et fåtall som sovner på kvelden og sover natten gjennom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir noe irrasjonelt provosert av folk som legger seg oppi om barn sovner ved puppen, hvor ofte og hva de spiser osv. Sikkert fordi jeg hadde et barn som ikke fulgte "boka" der selv, og selv om hs var støttende følte jeg at jeg gjorde noe galt eller var dårlig mor når jeg fikk kommentarer på at han var bortskjemt.

Å lese bøker eller på nett kunne jeg bare ikke.

Jeg var så "ukorrekt" at jeg samsov, ammet liggende og hver gang han våknet snudde jeg meg rundt med ungen og lot han amme på neste bryst. Jeg sovnet før han. Det var eneste måten å ikke bli gal på! HS i Oslo støttet meg fult ut. Det rare er at han ikke drakk så mye om natten, bare akkurat så han slukket tørsten og følte seg trygg.

Jeg fikk jo kommentar på at han hadde "Oslo kiloen" av HS i Drammen når vi flyttet hit, men de la seg heller ikke oppi rutinene våre. Det fungerte ypperlig for oss. Ungen var tilfreds og i god form. Bare litt tjukk *flir*

Jeg ville gjort det samme igjen. Jeg ser i ettertid at jeg hadde rett mtp mitt barn. Men når man står oppi det som nybakt mor og ikke kjenner ungen veldig godt enda, stoler man på alle andre enn seg selv.

Takk Gud for Tøyen helsestasjon <3 De slo tilmed et slag for mme og grøt... Ikke hos A, men hos andre på barselgruppa. Jeg kommer aldri til å glemme når Hs påpekte at de fleste av oss sikkert var flasket opp på H-melk og most banan. Det stemte for mitt vedkommende :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg skjønner heller ikke at noen mener at det skal være sånn. Jeg vil jo ikke ha det sånn! Får man kjøpt Hipp på butikken? Jeg har så vidt vært innom matbutikken etter at Isabel kom, for det er mindre pes å bare sende mannen :P

Hun er jo fornøyd hele dagen så tenkte å bare fylle på med mme på kvelden. Jeg prøver å pumpe meg på dagtid, men ikke alltid det går. I dag fikk jeg til og da tenkte jeg å gi det på kvelden.

Jeg ville ikke lurt en gang. Mme er bedre enn sult og uro. Jeg har aldri brukt det ( bortsett fra når han var hos pappaen, jeg gadd ikke pumpe) , men hadde ikke nølt et sekund . Jeg anbefaler faktisk min gravide venninne å ha nan og flaske klart i tilfelle. Dette amme-hysteriet går på fornuften løs noen ganger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ja, men kanskje ikke om hun får flaske.. :)

De produserer jo etter etterspørsel, så skjønner hva du mener. Men da burde de skjønne at etterspørselen er ENORM på kveldstid, men de får vel ikke kveldstillegg eller overtidsbetalt og jobber bare 9-16 :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh tusen takk! Her var det støttende, rørende, omsorgsfulle og ikke minst morsomme svar. Utrolig godt, det trengte jeg!

Da blir det nok flaske imorgen kveld. Kan bare legge til at det er ikke noe mål for meg at hun skal sove rundt enda. Men litt færre oppvåkninger, litt mer fornøyd unge og litt mindre nervøs mamma hadde evt vært en stor bonus altså! :flowers:

J var forresten 64 cm og veide 6,5 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i det de fleste sier, men jeg vil alikevel også påpeke at det er lov til å synes amming er så viktig at man er villig til å prøve mye før man tyr til mme også. Det gjør en ikke til en dårligere mor enn den som velger mme tidligere. Det er alltid mor som kjenner barnet best, og en mor strekker seg langt for å ta de valgene som er de beste for barnet.

Så jeg synes det må være like greit å gi mme som å strekke seg langt for å amme, og omvendt. Det viktigste er at man gjør det som er riktig for seg selv og barnet, og ikke lar andre diktere hva som er riktig og ikke. Det kan finnes flere riktige valg i en situasjon.

Nå forutsetter jeg selvsagt at barnet legger på seg og har det bra. :)

Personlig er jeg den største tilhenger av å gjøre det som funker. :)

Jeg har for øvrig et 100% flaskebarn fra fire måneder selv, så det er ikke sånn at jeg er en ammenazi eller noe. :P Men dæven, jeg husker også hvor vanskelig det var å kaste inn håndkleet. Det var heldigvis ikke pga press utenfra heldigvis, den dårlige samvittigheten og skuffelsen kom helt innenfra og det er jeg glad for. :)

Jeg er glad du skal prøve flaske, Marie. Det virker som det er det riktige valget for deg slik jeg leser det siste innlegget ditt. Jeg håper du får til å slappe av mer og at mme gir Johanne mer søvn og mindre gråt. :heart:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da var mannen kommet hjem :) (og nå sover etter nattevakt, så direkte flyvning osv :P ) Og huff, så vondt han hadde det i begynnelsen når Sophia nektet å ense han. Først gråt hun fordi hun var så glad for å se han, men nektet å la han bære henne. Så ignorerte hun han i noen timer, og nektet å engang se på han... Tror det har vært de verste timene i hans liv! Sophia og han har jo alltid hatt noe så veldig spesielt sammen og hun har alltid vært pappajente samme hva... Så at hun søkte til meg uansett hva det var og ignorerte han helt så jeg var ekstremt sårt for han. På ettermiddagen gikk det seg veldig til, og da snudde det brått og han fikk ikke lov å gå ut av rommet engang... Men nå på kvelden ser det ut som om ting er tilbake i gamle vaner mellom de to, heldigvis for hans følelser sin del :) Jaran heldigvis var jo blid som seg selv lik , og var SÅ happy at noen snakket med han, koste på han og bærte rundt på han :) Jeg nevner ikke at han egentlig er sånn med alle, mannen mener standhaftig at Jaran husker han og det gjør meg ingen ting om han trenger å mene det :)

Begge mine er flaskebarn. Sophia fra 9 uker, Jaran fra fødselen. Begge fikk hipp forøvrig :) Det eneste jeg skulle virkelig virkelig ønske var at det eksisterte et alternativ til MME uten palmeolje.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at mannen er tilbake på plass, Lill. Det må være utrolig godt for deg. Og jeg sier det igjen, du er superkvinne du! :D

Skjønner innmari godt at det var sårt for ham ja, og er veldig glad det tok så kort tid før Soph og Lillmannen var tilbake til det gode gamle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holy shit, dere er jo superwomen hele gjengen. Blir passelig stressa og vettskremt av å lese det her .... *mumle noe om lenge til å få barn* :P

Men kan jeg spørre hvorfor det er en "lang strikk å strekke" før man kjører på med morsmelkserstatning? Hva er så gæærnt med det, eller sagt på en annen måte: hvorfor vil man unngå det? Om jeg har forstått det rett da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er mange fordeler med morsmelk kontra mme. Mme er en super nummer to, men kan ikke konkurrere med antistoffer, næringssammensetning tilpasset individet, råmelk, og en endel andre fordeler som du kan lese kort om her (Wiki). :)

edit: Det er ikke noe galt med mme. Det er udelt positivt at det finnet et godt alternativ til morsmelk. Noen kan ikke amme, andre ønsker ikke å amme. Men babyer må ha mat liksom. Så yay mme!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i det de fleste sier, men jeg vil alikevel også påpeke at det er lov til å synes amming er så viktig at man er villig til å prøve mye før man tyr til mme også. Det gjør en ikke til en dårligere mor enn den som velger mme tidligere. Det er alltid mor som kjenner barnet best, og en mor strekker seg langt for å ta de valgene som er de beste for barnet.

Så jeg synes det må være like greit å gi mme som å strekke seg langt for å amme, og omvendt. Det viktigste er at man gjør det som er riktig for seg selv og barnet, og ikke lar andre diktere hva som er riktig og ikke. Det kan finnes flere riktige valg i en situasjon.

Nå forutsetter jeg selvsagt at barnet legger på seg og har det bra. :)

Personlig er jeg den største tilhenger av å gjøre det som funker. :)

Jeg har for øvrig et 100% flaskebarn fra fire måneder selv, så det er ikke sånn at jeg er en ammenazi eller noe. :P Men dæven, jeg husker også hvor vanskelig det var å kaste inn håndkleet. Det var heldigvis ikke pga press utenfra heldigvis, den dårlige samvittigheten og skuffelsen kom helt innenfra og det er jeg glad for. :)

Jeg er glad du skal prøve flaske, Marie. Det virker som det er det riktige valget for deg slik jeg leser det siste innlegget ditt. Jeg håper du får til å slappe av mer og at mme gir Johanne mer søvn og mindre gråt. :heart:

Om du siktet til det jeg skrev så vil jeg bare påpeke at det jeg mente var at jeg ikke kan forstå hvorfor det er noe bedre å la de gråte hele kvelden fordi de er sultne. :) Ikke nødvendigvis noe verre, men jeg forstår ikke hvordan det kan være noe bedre enn å gi mme. :) Enhver må finne ut hva som funker. :)

Krysser fingrene for deg, Marie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du siktet til det jeg skrev så vil jeg bare påpeke at det jeg mente var at jeg ikke kan forstå hvorfor det er noe bedre å la de gråte hele kvelden fordi de er sultne. :) Ikke nødvendigvis noe verre, men jeg forstår ikke hvordan det kan være noe bedre enn å gi mme. :) Enhver må finne ut hva som funker. :)

Krysser fingrene for deg, Marie!

Nei, jeg siktet ikke til noen i det hele tatt. :) Jeg er helt enig med deg i det du skrev at det er utrolig tungt med et gråtende spedbarn, og jeg husker hvor lettet du var etter at dere prøvde mme på Tuva. Når man sitter med den følelsen er det utvilsomt riktig.

Ja, man må finne ut hva som funker for seg og sitt barn, det er kjipt at mange mødre opplever press enten det er i ene eller andre retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg siktet ikke til noen i det hele tatt. :) Jeg er helt enig med deg i det du skrev at det er utrolig tungt med et gråtende spedbarn, og jeg husker hvor lettet du var etter at dere prøvde mme på Tuva. Når man sitter med den følelsen er det utvilsomt riktig.

Ja, man må finne ut hva som funker for seg og sitt barn, det er kjipt at mange mødre opplever press enten det er i ene eller andre retningen.

Jepp, den følelsen jeg hadde når hun kastet i seg flasken med mme kommer jeg nok aldri til å glemme. Det var en vanvittig lettelse og jeg husker de 3 første ukene med grøss og gru - kan ikke tenke meg hvordan det er å holde på i over 4 mnd! Jeg tar av meg hatten og bøyer meg i støvet..

Jepp, skjønner ikke hvorfor ikke alle kan forstå at alle barn er forskjellige og man må gjøre det som funker for seg selv og barnet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...