Gå til innhold
Hundesonen.no

Hengeører på schæfervalp


Emilie
 Share

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes schäfere med hengeører ser rare ut, og at de slett ikke gir samme inntrykk som de med ståører. Dermed blir de fremmede i uttrykket og ser ikke ut som "ordentlige" schäfere. Smak og behag.

Omtrent like nusselig som en shiba med hengeører, sant? Jeg synes det er greit at hunder ser ut som den rasen de er, jeg.

Joda, at den ser fremmed ut er nu så, men den ser da ut som en schæfer lell? Om noe så lite som ståører eller hengeører skal avgjøre om hunden ser ut som rasen sin, er det ikke rart at det er vanskeli

Posted Images

På mange raser blir ørene teipet for å få de til å stå,

ørene har en tendens til å falle sammen rundt tannfelling,

og etter tannfelling stivner brusken så de vil være vanskeligere å få til å stå, så de bør være teipet før det.

Massasje av ørene kan også hjelpe litt..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Skosåler som formklippes tres inn i øret og så rulles øret rundt og teipes. Ser da ut som hunden har ett lite horn på hver side av hodet. Skal peke mest mulig oppover. Bør gjøres før 8-9 mnd når de er ferdig med tannfellingen så er det ikke så mye håp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent like nusselig som en shiba med hengeører, sant? Jeg synes det er greit at hunder ser ut som den rasen de er, jeg. :ahappy:

Hunden ser da ut som en schæfer selv om ørene henger? Akkurat som en av disse tyggis-i-øret rasene ser ut som rasen sin, selv om øret ikke vipper ytterst.

Hengeører er en av naturens triks, brusken er ikke sterk nok til å løfte øreplappen, ikke noe annet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden ser da ut som en schæfer selv om ørene henger? Akkurat som en av disse tyggis-i-øret rasene ser ut som rasen sin, selv om øret ikke vipper ytterst.

Jeg synes schäfere med hengeører ser rare ut, og at de slett ikke gir samme inntrykk som de med ståører. Dermed blir de fremmede i uttrykket og ser ikke ut som "ordentlige" schäfere. Smak og behag. :)
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om valpen er snart 6 mnd så begynner det vell å bli for sent å teipe? :icon_confused: De fleste valper er jo godt igang med tannfelling og flere er ferdig innen de er 6 mnd, tror min egen også var ferdig når han var 6 mnd gammel... Så spørs jo om det er for sent å teipe nå, om brusken allerede har begynt å feste seg/stivne... Men er vell verdt et forsøk likevell? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes schäfere med hengeører ser rare ut, og at de slett ikke gir samme inntrykk som de med ståører. Dermed blir de fremmede i uttrykket og ser ikke ut som "ordentlige" schäfere. Smak og behag. :)

Joda, at den ser fremmed ut er nu så, men den ser da ut som en schæfer lell? Om noe så lite som ståører eller hengeører skal avgjøre om hunden ser ut som rasen sin, er det ikke rart at det er vanskelig å avle fram friske og funksjonelle hunder, for de vil jo ikke se ut som rasen sin om man endrer på det som er idag, uansett om det er nese, pels eller vinkler...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, at den ser fremmed ut er nu så, men den ser da ut som en schæfer lell? Om noe så lite som ståører eller hengeører skal avgjøre om hunden ser ut som rasen sin, er det ikke rart at det er vanskelig å avle fram friske og funksjonelle hunder, for de vil jo ikke se ut som rasen sin om man endrer på det som er idag, uansett om det er nese, pels eller vinkler...

Herregud, gidd å flisespikke da! :lol: JEG synes ikke den ser ut som en ordentlig schäfer (hva enn jeg legger i det), og forbeholder meg retten til å mene så.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, gidd å flisespikke da! :lol: JEG synes ikke den ser ut som en ordentlig schäfer (hva enn jeg legger i det), og forbeholder meg retten til å mene så.

Akkurat som oppdrettere av div raser der du ikke er enig med anatomi/bruksfunksjon har rettten til å mene at rasen er perfekt akkurat som den er, og ikke trenger å endres. Eller? .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja de fleste i utlandet syns ikke ukuperte dobbere ser ut som ekte dobbere heller, selv om det er de som ha de fake hundene! :P

Så mye kommer vel an på hva man ser på som det ideelle. Jeg syns selv sch. skal ha ståører og det blir da en hund med en feil hvis ørene henger, men det er jo bare pga utseendet og det jeg ser på som en sch, det spiller ingen rolle for hunden om ørene henger. Man blir jo like glad i hunden uansett, bare at det kanskje hadde blitt litt surt for noen utst. interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke ved hvilken alder man skal begynne å bli bekymret for ører som ikke vil stå..ergo derfor aner jeg ikke om du trenger å være bekymret.

Teiping, tyggis o.l. er jo velkjente metoder.. Jeg har snakket med noen som har benyttet akupentur og laser på ørene med godt hell.

Dette kan hjelpe om det er feks spenning eller for lite blodgjennomstrømmning i området rundt ørene.

I dabatten om "kan vi ikke bare la det være som det blir" så synes nå jeg at det er helt ok å forsøke forskjellige triks for å få hunden til å "ligne" standard.

Ujevn vekst på valpens kropp, spenninger og annet, , også på ører, kan jo være årsaken til at "ting" ikke utvikler seg rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som oppdrettere av div raser der du ikke er enig med anatomi/bruksfunksjon har rettten til å mene at rasen er perfekt akkurat som den er, og ikke trenger å endres. Eller? .

Atte hæ? Sist jeg sjekka var jeg verken schäferoppdretter eller -eier, eller framtredende innen noe rasemiljø, så du skal ha all ære for å gidde å henge deg opp i mine ørepreferanser. :lol:
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man jo begynne å tenke på arvelighet også i slike situasjoner. Ikke at det nødvendigvis er relevant i forhold til TS spørsmål, aner ikke om hunden er tenkt som avlsmateriale, men likevel. Øreform er arvelig, som alt annet. Om mange av individene i en rase må hjelpes til å få rett øreform kan man jo begynne å lure på om ikke man har glemt noe i avlsarbeidet... Om de teipes/avstives med skosåler/fås til å vippe med tyggis eller andre "triks", og så senere går i avl vil de jo føre dette videre. Og jeg tviler på at eierne av premierte individer villig forteller om hvor manipulert ørene ble på valpen for at de skulle bli korrekte til mulige avlspartnere, og at dette tas hensyn til ved avl. Og da vil det jo aldri bli bedre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan man jo begynne å tenke på arvelighet også i slike situasjoner. Ikke at det nødvendigvis er relevant i forhold til TS spørsmål, aner ikke om hunden er tenkt som avlsmateriale, men likevel. Øreform er arvelig, som alt annet. Om mange av individene i en rase må hjelpes til å få rett øreform kan man jo begynne å lure på om ikke man har glemt noe i avlsarbeidet... Om de teipes/avstives med skosåler/fås til å vippe med tyggis eller andre "triks", og så senere går i avl vil de jo føre dette videre. Og jeg tviler på at eierne av premierte individer villig forteller om hvor manipulert ørene ble på valpen for at de skulle bli korrekte til mulige avlspartnere, og at dette tas hensyn til ved avl. Og da vil det jo aldri bli bedre heller.

Gjør vel ikke noe, det ser jo ut som en schæfer :ike:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at folk ikke vil ha hengeører på schäferne sine. Det vil gjøre at man ikke får denne berømte sløyfa til andre championat også, så hvorfor ikke? Det gjøres jo i andre raser, så hvorfor ikke gjøre det med en schäferhund?

Men nå synes jeg Noomi er søt med sitt øre da, selv om det ikke er helt som det skal ideelt sett. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På aussien så teipes ofte ørene på hundene til valper av utstillingslinjer. De som ikke er mest interessert i utstilling lar ørene være slik de er. Jeg ville nok tilhørt den siste delen. Men så kan jo aussien ha alle slags ører, bare de ikke står rett opp (det er ikke riktig iflg. standaren) men de kan ha "trekantører" (lette hengeører) eller rosenører i alle slags variasjoner, så lenge de ikke står rett opp.

My sine ører blir til rosenører 75% av tiden når jeg har stusset dem. :lol: Og hun overrasker meg stadig over hvor mye kontroll hun har på øra sine :lol:

Jeg syns det er greit at aussien ser ut som en aussie, men det gjør de jo selv med ståører :) Og jeg syns man skal tenke slik ved avl, om ører er viktig for en, så bruker man ikke en kombinasjon av hunder med lette ører. Da kan de jo fort stå. Så slipper man å "plage" valpen med teip, tyggis og småpenger i ørene når de blir 3-4-5-6mnd.

australian_shepherd_1_0.jpg

Godkjente ører

IMGP3139.jpg

Ikke godkjente ører

dally_capelincove2.jpg

Tipper denne har godkjente ører bare at det ene står opp i vinden

rigby-the-australian-shepherd_67057_2012-07-25_w450.jpg

Det ene øret til My står rett ut omtrent slik av og til når hun er ivrig og oppmerksom :lol:

dsc_0024.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at folk ikke vil ha hengeører på schäferne sine. Det vil gjøre at man ikke får denne berømte sløyfa til andre championat også, så hvorfor ikke? Det gjøres jo i andre raser, så hvorfor ikke gjøre det med en schäferhund?

Men nå synes jeg Noomi er søt med sitt øre da, selv om det ikke er helt som det skal ideelt sett. :P

Jeg syns nå det er greit at rasen ser ut som den rasen den er selv om den ikke skal på utstilling. Om boxeren min ikke skulle stilles ut ville jeg likevel gjøre mitt beste for at ørene så ut slik de skal.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nå det er greit at rasen ser ut som den rasen den er selv om den ikke skal på utstilling. Om boxeren min ikke skulle stilles ut ville jeg likevel gjøre mitt beste for at ørene så ut slik de skal.

Ja, for de ser jo virkelig ut som en helt annen rase om ørene er litt skjeve... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hunden ser da ut som en schæfer selv om ørene henger? Akkurat som en av disse tyggis-i-øret rasene ser ut som rasen sin, selv om øret ikke vipper ytterst.

Hengeører er en av naturens triks, brusken er ikke sterk nok til å løfte øreplappen, ikke noe annet.

Nei. De er da absolutt med på å utrykke mye av schäferens fremragende raseegenskaper, definert i rasebeskrivelsen under temperament. Vi leker ikke schäfere.

Adferd/ temperament

Nervefast, selvsikker, avbalansert (unntatt når provosert), frimodig, oppmerksom og lærenem. Må være modig, ha kamplyst og hårdhet passende til en selskaps-, vakt-, beskyttelses-, tjeneste- og gjeterhund.

En sånn hund som beskrevet over skal da ikke se pjuskete ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...