Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Noen tips til hvordan man skal få ørene til en fem-seks måneder gammel schæfervalp til å stå? Ørene er egentlig ikke så store, ser ut som flyvinger :P Og når er det eventuelt deadline for å gjøre noe med dem?

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes schäfere med hengeører ser rare ut, og at de slett ikke gir samme inntrykk som de med ståører. Dermed blir de fremmede i uttrykket og ser ikke ut som "ordentlige" schäfere. Smak og behag.

Omtrent like nusselig som en shiba med hengeører, sant? Jeg synes det er greit at hunder ser ut som den rasen de er, jeg.

Joda, at den ser fremmed ut er nu så, men den ser da ut som en schæfer lell? Om noe så lite som ståører eller hengeører skal avgjøre om hunden ser ut som rasen sin, er det ikke rart at det er vanskeli

Posted Images

Skrevet

På mange raser blir ørene teipet for å få de til å stå,

ørene har en tendens til å falle sammen rundt tannfelling,

og etter tannfelling stivner brusken så de vil være vanskeligere å få til å stå, så de bør være teipet før det.

Massasje av ørene kan også hjelpe litt..

• Like 1
Guest Gråtass
Skrevet

Skosåler som formklippes tres inn i øret og så rulles øret rundt og teipes. Ser da ut som hunden har ett lite horn på hver side av hodet. Skal peke mest mulig oppover. Bør gjøres før 8-9 mnd når de er ferdig med tannfellingen så er det ikke så mye håp..

Skrevet

Omtrent like nusselig som en shiba med hengeører, sant? Jeg synes det er greit at hunder ser ut som den rasen de er, jeg. :ahappy:

Hunden ser da ut som en schæfer selv om ørene henger? Akkurat som en av disse tyggis-i-øret rasene ser ut som rasen sin, selv om øret ikke vipper ytterst.

Hengeører er en av naturens triks, brusken er ikke sterk nok til å løfte øreplappen, ikke noe annet.

• Like 1
Skrevet

Hunden ser da ut som en schæfer selv om ørene henger? Akkurat som en av disse tyggis-i-øret rasene ser ut som rasen sin, selv om øret ikke vipper ytterst.

Jeg synes schäfere med hengeører ser rare ut, og at de slett ikke gir samme inntrykk som de med ståører. Dermed blir de fremmede i uttrykket og ser ikke ut som "ordentlige" schäfere. Smak og behag. :)
  • Like 3
Skrevet

Men om valpen er snart 6 mnd så begynner det vell å bli for sent å teipe? :icon_confused: De fleste valper er jo godt igang med tannfelling og flere er ferdig innen de er 6 mnd, tror min egen også var ferdig når han var 6 mnd gammel... Så spørs jo om det er for sent å teipe nå, om brusken allerede har begynt å feste seg/stivne... Men er vell verdt et forsøk likevell? :innocent:

Skrevet

Jeg synes schäfere med hengeører ser rare ut, og at de slett ikke gir samme inntrykk som de med ståører. Dermed blir de fremmede i uttrykket og ser ikke ut som "ordentlige" schäfere. Smak og behag. :)

Joda, at den ser fremmed ut er nu så, men den ser da ut som en schæfer lell? Om noe så lite som ståører eller hengeører skal avgjøre om hunden ser ut som rasen sin, er det ikke rart at det er vanskelig å avle fram friske og funksjonelle hunder, for de vil jo ikke se ut som rasen sin om man endrer på det som er idag, uansett om det er nese, pels eller vinkler...

• Like 2
Skrevet

Joda, at den ser fremmed ut er nu så, men den ser da ut som en schæfer lell? Om noe så lite som ståører eller hengeører skal avgjøre om hunden ser ut som rasen sin, er det ikke rart at det er vanskelig å avle fram friske og funksjonelle hunder, for de vil jo ikke se ut som rasen sin om man endrer på det som er idag, uansett om det er nese, pels eller vinkler...

Herregud, gidd å flisespikke da! :lol: JEG synes ikke den ser ut som en ordentlig schäfer (hva enn jeg legger i det), og forbeholder meg retten til å mene så.
  • Like 2
Skrevet

Herregud, gidd å flisespikke da! :lol: JEG synes ikke den ser ut som en ordentlig schäfer (hva enn jeg legger i det), og forbeholder meg retten til å mene så.

Akkurat som oppdrettere av div raser der du ikke er enig med anatomi/bruksfunksjon har rettten til å mene at rasen er perfekt akkurat som den er, og ikke trenger å endres. Eller? .

Skrevet

Tja de fleste i utlandet syns ikke ukuperte dobbere ser ut som ekte dobbere heller, selv om det er de som ha de fake hundene! :P

Så mye kommer vel an på hva man ser på som det ideelle. Jeg syns selv sch. skal ha ståører og det blir da en hund med en feil hvis ørene henger, men det er jo bare pga utseendet og det jeg ser på som en sch, det spiller ingen rolle for hunden om ørene henger. Man blir jo like glad i hunden uansett, bare at det kanskje hadde blitt litt surt for noen utst. interesserte.

Skrevet

Jeg aner ikke ved hvilken alder man skal begynne å bli bekymret for ører som ikke vil stå..ergo derfor aner jeg ikke om du trenger å være bekymret.

Teiping, tyggis o.l. er jo velkjente metoder.. Jeg har snakket med noen som har benyttet akupentur og laser på ørene med godt hell.

Dette kan hjelpe om det er feks spenning eller for lite blodgjennomstrømmning i området rundt ørene.

I dabatten om "kan vi ikke bare la det være som det blir" så synes nå jeg at det er helt ok å forsøke forskjellige triks for å få hunden til å "ligne" standard.

Ujevn vekst på valpens kropp, spenninger og annet, , også på ører, kan jo være årsaken til at "ting" ikke utvikler seg rett.

Skrevet

Akkurat som oppdrettere av div raser der du ikke er enig med anatomi/bruksfunksjon har rettten til å mene at rasen er perfekt akkurat som den er, og ikke trenger å endres. Eller? .

Atte hæ? Sist jeg sjekka var jeg verken schäferoppdretter eller -eier, eller framtredende innen noe rasemiljø, så du skal ha all ære for å gidde å henge deg opp i mine ørepreferanser. :lol:
  • Like 1
Skrevet

Jeg kjente en schäfer med litt floppy ører, et av dem sto opp en gang i blandt - hund var den vakreste schäferen jeg har sett =) Men jeg bryr meg filla om sånt. Er det viktig for deg at ørene står og det kan gjøres uten å skade hunden bør du jo gjøre det.

Skrevet

Så kan man jo begynne å tenke på arvelighet også i slike situasjoner. Ikke at det nødvendigvis er relevant i forhold til TS spørsmål, aner ikke om hunden er tenkt som avlsmateriale, men likevel. Øreform er arvelig, som alt annet. Om mange av individene i en rase må hjelpes til å få rett øreform kan man jo begynne å lure på om ikke man har glemt noe i avlsarbeidet... Om de teipes/avstives med skosåler/fås til å vippe med tyggis eller andre "triks", og så senere går i avl vil de jo føre dette videre. Og jeg tviler på at eierne av premierte individer villig forteller om hvor manipulert ørene ble på valpen for at de skulle bli korrekte til mulige avlspartnere, og at dette tas hensyn til ved avl. Og da vil det jo aldri bli bedre heller.

Skrevet

Så kan man jo begynne å tenke på arvelighet også i slike situasjoner. Ikke at det nødvendigvis er relevant i forhold til TS spørsmål, aner ikke om hunden er tenkt som avlsmateriale, men likevel. Øreform er arvelig, som alt annet. Om mange av individene i en rase må hjelpes til å få rett øreform kan man jo begynne å lure på om ikke man har glemt noe i avlsarbeidet... Om de teipes/avstives med skosåler/fås til å vippe med tyggis eller andre "triks", og så senere går i avl vil de jo føre dette videre. Og jeg tviler på at eierne av premierte individer villig forteller om hvor manipulert ørene ble på valpen for at de skulle bli korrekte til mulige avlspartnere, og at dette tas hensyn til ved avl. Og da vil det jo aldri bli bedre heller.

Gjør vel ikke noe, det ser jo ut som en schæfer :ike:

• Like 2
Skrevet

Skjønner godt at folk ikke vil ha hengeører på schäferne sine. Det vil gjøre at man ikke får denne berømte sløyfa til andre championat også, så hvorfor ikke? Det gjøres jo i andre raser, så hvorfor ikke gjøre det med en schäferhund?

Men nå synes jeg Noomi er søt med sitt øre da, selv om det ikke er helt som det skal ideelt sett. :P

Skrevet

På aussien så teipes ofte ørene på hundene til valper av utstillingslinjer. De som ikke er mest interessert i utstilling lar ørene være slik de er. Jeg ville nok tilhørt den siste delen. Men så kan jo aussien ha alle slags ører, bare de ikke står rett opp (det er ikke riktig iflg. standaren) men de kan ha "trekantører" (lette hengeører) eller rosenører i alle slags variasjoner, så lenge de ikke står rett opp.

My sine ører blir til rosenører 75% av tiden når jeg har stusset dem. :lol: Og hun overrasker meg stadig over hvor mye kontroll hun har på øra sine :lol:

Jeg syns det er greit at aussien ser ut som en aussie, men det gjør de jo selv med ståører :) Og jeg syns man skal tenke slik ved avl, om ører er viktig for en, så bruker man ikke en kombinasjon av hunder med lette ører. Da kan de jo fort stå. Så slipper man å "plage" valpen med teip, tyggis og småpenger i ørene når de blir 3-4-5-6mnd.

australian_shepherd_1_0.jpg

Godkjente ører

IMGP3139.jpg

Ikke godkjente ører

dally_capelincove2.jpg

Tipper denne har godkjente ører bare at det ene står opp i vinden

rigby-the-australian-shepherd_67057_2012-07-25_w450.jpg

Det ene øret til My står rett ut omtrent slik av og til når hun er ivrig og oppmerksom :lol:

dsc_0024.jpg

Skrevet

Skjønner godt at folk ikke vil ha hengeører på schäferne sine. Det vil gjøre at man ikke får denne berømte sløyfa til andre championat også, så hvorfor ikke? Det gjøres jo i andre raser, så hvorfor ikke gjøre det med en schäferhund?

Men nå synes jeg Noomi er søt med sitt øre da, selv om det ikke er helt som det skal ideelt sett. :P

Jeg syns nå det er greit at rasen ser ut som den rasen den er selv om den ikke skal på utstilling. Om boxeren min ikke skulle stilles ut ville jeg likevel gjøre mitt beste for at ørene så ut slik de skal.

• Like 2
Skrevet

Jeg syns nå det er greit at rasen ser ut som den rasen den er selv om den ikke skal på utstilling. Om boxeren min ikke skulle stilles ut ville jeg likevel gjøre mitt beste for at ørene så ut slik de skal.

Ja, for de ser jo virkelig ut som en helt annen rase om ørene er litt skjeve... :P

Skrevet

Det er vel ikke mange schäfere som har to ører som henger så mye ned.

sapo02.JPG

Synes nå at han ser ut som en schäferhund fortsatt. Selv om øret er litt på snei. :P

Guest Kåre Lise
Skrevet

Hengeører er en av naturens triks, brusken er ikke sterk nok til å løfte øreplappen, ikke noe annet.

Nei. De er da absolutt med på å utrykke mye av schäferens fremragende raseegenskaper, definert i rasebeskrivelsen under temperament. Vi leker ikke schäfere.

Adferd/ temperament

Nervefast, selvsikker, avbalansert (unntatt når provosert), frimodig, oppmerksom og lærenem. Må være modig, ha kamplyst og hårdhet passende til en selskaps-, vakt-, beskyttelses-, tjeneste- og gjeterhund.

En sånn hund som beskrevet over skal da ikke se pjuskete ut.