Gå til innhold
Hundesonen.no

På leting etter rase og oppdretter – spørsmål.


Cymr
 Share

Recommended Posts

Kom over forumet da jeg søkte etter mer informasjon, da jeg tenker på å skaffe meg hund om noen år. Dette vil bli min første hund, og foreløpig har jeg ikke så veldig mye kunnskap utover det jeg har lest på nett og i bøker.

I den tiden jeg har lest på forumet har jeg fått med meg at man burde være nøye med valg av linjer og oppdretter, se på helse og MH, at man helst burde vite hvilken hundesport man vil satse på før man velger rase. Også at man burde møte så mange individer av rasen som mulig, og gjerne også spørre og grave om de man liker best.

Hva er egentlig en ”linje” innenfor en hunderase?

Ser at i Sverige ligger resultatene fra MH i ”Hunddata”, finnes det noe slikt i Norge?

I andre land som det kunne være aktuelt og importere valp fra, blir det gjennomført MH-test eller lignende på hundene der også?

Jeg kjenner ingen innenfor hundemiljøet, vil det være greit for ”folk flest” som trener at en som ikke kjenner noen som deltar på treningene kommer for å se på?

Når man ”spørr og graver” om en hund, hvilke spørsmål burde man stille?

Når man ser etter oppdretter, hva er viktig å tenke over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg på et svar jeg da :) mitt svar i fet skrift

I den tiden jeg har lest på forumet har jeg fått med meg at man burde være nøye med valg av linjer og oppdretter, se på helse og MH, at man helst burde vite hvilken hundesport man vil satse på før man velger rase. Også at man burde møte så mange individer av rasen som mulig, og gjerne også spørre og grave om de man liker best.

Du må ikke vite akkurat hva du vil bruke hunden til, og du må jo ikke drive med noen hundesport i det hele tatt, men om du vil drive med en sport så er det greit og vite litt hva du vil på forhånd for og da ha større sjanse til og få rett rase hjem. Ikke alle hunder er like god i alt og en god spor hund trenger ikke og være en god lydighetshund og motsatt. Så vil du feks drive med lydighet så bør du se etter raser som kan egne seg til det.

Hva er egentlig en ”linje” innenfor en hunderase?

En slekt/blodslinje er det beste jeg kan forklare det med.

Ser at i Sverige ligger resultatene fra MH i ”Hunddata”, finnes det noe slikt i Norge?

Du finner testresultater, helseresultater og utstilling/konk resultater på nkk sine sider, men du må være medlem i en hundeklubb og ha bruker for og få logget deg inn og få tilgang.

I andre land som det kunne være aktuelt og importere valp fra, blir det gjennomført MH-test eller lignende på hundene der også?

Litt usikker på hvordan det er med andre land, men vil tro de driver testing andre plasser også, vertfall på bruksrasene. Om man tester eller ikke er jo helt opp til eier og dens interesse.

Jeg kjenner ingen innenfor hundemiljøet, vil det være greit for ”folk flest” som trener at en som ikke kjenner noen som deltar på treningene kommer for å se på?

Jeg hadde iallefall ikke hatt et problem med det. Meld deg inn i en klubb, det koster ikke mange kronene og da har du din fulle rett til og bli med på treninger osv :)

Når man ”spørr og graver” om en hund, hvilke spørsmål burde man stille?

Kommer vell litt an på hva man vil vite. Finn ut hva du vil med hundeholdet ditt, hva du kan tilby en hund av tur, mentaltrening, osv og da vil nok spørsmålene dukke opp :)

Når man ser etter oppdretter, hva er viktig å tenke over?

Helse, bruks resultater osv liker jeg og sjekke opp på egen hånd, enkelt og greit for og ha fakta og ikke oppdretters mening, for den er ikke alltid like reel.. Det jeg synes er viktigst hos oppdretter er og høre hvilket hundehold de har, hvordan de preger valpene osv samt se om vi finner tonen. Det er veldig greit og ha en oppdretter man kan støtte seg på og ha en god tone med om det skulle være noe. Det viktigste for meg, uansett er helse(fysisk og psykisk) jeg vil ikke ha syke hunder eller hunder med mentale brister. Resultater fra det jeg vil drive med eller andre relevante kommer som en god nr 2, utstillingsresultater bryr meg fint lite. Men her er det kanskje litt avhengig av rase også da noen er mer utsatt for sykdommer, andre igjen er skjøre i psyken, mens andre igjen kanskje har store variasjoner på arbeidslyst.. Og igjen, finn en du får god kontakt med og som du også liker hundeholdet til. Og ikke nødvendigvis ta 'første og beste' det er lov og snakke med flere og man trenger ikke love seg bort til noen ting. Og finner du drømmerasen så kan det komme mye positive forslag av og lage en tråd her og spør om erfaringer til oppdrett som passer akkurat deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på MH til noen valpekull, og hos en rase har jeg sett at resultatene varierer en del. (F.eks: 5 valper i kullet, alle med forskjellig resultat på skudd) Hva gjør at ett valpekull kan få så forskjellig resultat?

Og er dette en rase man burde tenke seg om før man kjøper i og med at resultatene på noen momenter i MH er så varierende, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på MH til noen valpekull, og hos en rase har jeg sett at resultatene varierer en del. (F.eks: 5 valper i kullet, alle med forskjellig resultat på skudd) Hva gjør at ett valpekull kan få så forskjellig resultat?

Og er dette en rase man burde tenke seg om før man kjøper i og med at resultatene på noen momenter i MH er så varierende, eller?

Skal du bruke hunden til noe som gjør at den bør vaere skuddfast da... I min rase er det ikke så vanlig å MH-teste, da det i all hovedsak er en selskapshund. Så hvor mye vekt man legger på MH (og hvilke momenter) kommer jo helt ann på hvilken rase man skal ha og hva man skal bruke den til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på MH til noen valpekull, og hos en rase har jeg sett at resultatene varierer en del. (F.eks: 5 valper i kullet, alle med forskjellig resultat på skudd) Hva gjør at ett valpekull kan få så forskjellig resultat?

Og er dette en rase man burde tenke seg om før man kjøper i og med at resultatene på noen momenter i MH er så varierende, eller?

At det er forskjellige resultater på ett og samme moment i et kull, betyr som regel at mor og far eller linjene bak de er variable på det momentet. Om både mor og far er skuddfaste, men har søsken eller foreldre som er skuddberørte/redde, så kan dette slå gjennom. Vil man være "garantert" skuddfaste hunder, ville jeg sett på hunder fra linjer der flertallet er testet, og flertallet er skuddfaste.

Min terv f.eks, er svært skuddredd. Mor og far har bestått k-test, hvilket er den mildeste mentaltesten. Jeg tror mor har et par søsken som også har bestått k-test, men resten er utestet. Jeg er litt usikker på linjene til faren, men han er skuddberørt på funksjonsanalysen sin, så jeg går ut fra at han er skuddberørt/redd til tross for hva k-testen sier. På funksjonsanalyse og mentalbeskrivelse er belastninga større før man kommer til skuddet, da får man lettere frem hvorvidt det er lydredsler der eller ikke.

- Og om noen skulle lure, så er det helt riktig at jeg syns at k-test er ubrukelig :aww::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har begynt å tenke litt på hvilken rase som kunne passet meg og det jeg ønsker.

Det jeg ønsker er en:

* Mellomstor - stor hund.

* med god pels, gjerne langhåret, som ikke krever så alt for mye pelsstell.

Hunden bør også:

* være miljøsterk

* lettlært

* kunne gå løs, gjerne holde seg i nærheten

* og gjerne også være av en rase med lite sykdom

Hunden vil få ca. 2 timer tur hver dag (gjerne lengre i helgene), jeg tenker også å kløve og snørekjøre med hunden. De hundesportene jeg synes virker mest interessante er lydighet, (NBF) spor og rundering, og agility. Om jeg kommer til å konkurrere i noen av disse grenene, eller om jeg ønsker å nå langt kan jeg ikke svare på, men jeg har i alle fall tenkt å prøve de ut :)

De rasene jeg har sett på så langt, og jeg tenker kan passe er:

Australian shepherd

Hollandsk gjeterhund

Hvit gjeterhund

Belgisk fårehund

Schäfer

Border collie

Toller

Golden

Collie

Flatcoated retriever

Pyreneisk gjeterhund

Tips til andre raser som kan passe?

Tanker om de nevnte rasene? (erfaringer, hvorvidt de passer, om det er noe spesielt jeg burde tenke over etc.)

Tips til oppdrettere?

Evnt andre tips eller tanker? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Tenkte belger med en gang jeg altså. Tervueren eller groenendael :)

Jeg har en groenendaelgutt på 20 mnd. Nå er vel kanskje ikke jeg den beste til å svare (da dette er min første egne hund og belger), men jeg kan jo gi deg min erfaring så langt :)

Belgere er jo mellomstore hunder, A ligger i øverste sjikt i rasen, men han er langt ifra tung. Jeg oppfatter belgere som veldig kjappe hunder som skal være med på alt hele tiden. Mange oppfatter de kanskje som litt stresset, men de skal være med og være våkne og klare til action. Min er sånn. Akkurat nå ligger han og sover ganske tungt på gulvet (av-knapp har man så det holder), men hvis jeg setter i gang med å gjøre klart til trening (hente godis og leke, finne klikker og evt hva vi skal trene med) så er han KLAR. Og det skal ikke mye til for å få han i gang heller. Når jeg har avsluttet økten er han også flink til å slappe av igjen og kan da legge seg ned som han gjorde før vi satte i gang, og sove. Jeg opplever de fleste belgere som veldig førerorienterte og litt reserverte. Med reserverte tenker jeg at de ikke nødvendigvis gidder å løpe til alt de ser av hunder og mennesker, men at dette heller er på grunn av at de uinteresserte. Min er ganske så motsatt av det (men så er dette min "feil" også :P ); han vil bort til alle og fortelle dem hvor glad han er i akkurat DEM og samtidig rense både lunger og mandler. Min har en tendens til å leke veldig røft med andre hunder, og det er det ikke alle som liker. Nå er jo han pubertetslus, så det er kanskje ikke beste tiden å resonnere over hvordan han oppfører seg mot andre hudner heller :P

Treningsmessig liker jeg belgere veldig godt! De er fokuserte, villige til å lære og de jobber godt hele tiden. Min belger er lett å belønne med lek, men han er veldig kresen, så med godbit MÅ det være av høy kvalitet. Jeg har dog inntrykk av at de fleste ikke er sånn. Belgere har også god utholdenhet og de vil gjerne være med på alt, så lenge det er med deg :)

Pelsen hans liker jeg. Den er langhåret, røyter to ganger i året, og krever minimalt med stell. Vi børster han så og si aldri (kun når han røyter), men han har ikke hatt noen problemer med å få flokete pels. Teksturen er stri, men han har verdens mykeste ører :wub:

Jeg føler at det jeg skriver blir rart jeg :P Føler at jeg ikke kan komme med så mye siden dette bare er min første belger liksom, men jeg håper jo at jeg ga deg et lite innblikk i hvordan de er.. Det er kanskje lettere for meg å svare på konkrete spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...