Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken bil til GD?


ka9n4ever
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har planer om å kjøpe meg en Grand Danois til nyåret! Gleder meg! :)

Jeg lurte da på om noen visste hvilke type biler som er OK? Jeg vet at GD'en må kunne stå oppreist på lange turer, så må ha et godt bagasjerom. Jeg vil tenke smart i kjøpet også, så det må være en kombinasjon. Jeg har sett litt på Opel Safira, de har jo store bagasjerom, men er det høy nok?

Noen som vet noe om dette?

Mvh Ellen Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hunder har behov for å stå under biltur. Det er viktigere at det er langt og bredt nok til at den kan ligge komfortabelt både på siden og på magen. Husk at du får ikke med deg noe baggasje i baggasjerommet om du skal ha GD der, om du da ikke legger ned baksetene og får spesiallaget bur. Takboks er selvsagt et alternativ. Om du bare skal ha en hund er div pizzabiler ypperlig, det er lett å lage et skille fra gulv til tak, slik at du kan bruke ene rommet til hund og det andre til baggasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har planer om å kjøpe meg en Grand Danois til nyåret! Gleder meg! :)

Jeg lurte da på om noen visste hvilke type biler som er OK? Jeg vet at GD'en må kunne stå oppreist på lange turer, så må ha et godt bagasjerom. Jeg vil tenke smart i kjøpet også, så det må være en kombinasjon. Jeg har sett litt på Opel Safira, de har jo store bagasjerom, men er det høy nok?

Noen som vet noe om dette?

Mvh Ellen Elise

Zafira er høy nok, men som andre her sier, hunden skal ikke stå. Hunden bør ikke ha for god plass heller, så den blir kastet rundt ved en evt. kollisjon. Vi har ikke GD, men ridgeback + liten hund, og ingen barn. Hundene er i bagasjerommet, og bagasjen i baksetet. :)

For å utnytte plassen best mulig kan det være en idé å kjøpe griner (VarioGate) som monteres inntil bakseteryggen, på siden og foran bagasjeromsdøren.

Andre alternativer kan være Chrysler Voyager og Ford Galaxy, de er litt større. Ellers har du jo varebiler da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg hadde Ford Mondeo stv sist, og den fungerte flott til mitt bruk. Mer enn god nok plass til Valpis i baggasjerommet, Gubben i sele i baksetet. Fram til hun var nesten året hadde jeg dobbeltbur fra Trønderburet baki, men det ble jo for lite til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis man har de løse i bilen eller i sele, kan nesten de fleste biler passe. Jeg har jo selv en honda crv og Nitro i bagasjerommet der (og vår forrige i bur i baksetene), og en honda civic som er knall liten, men også der passer han baki baksetet. men jeg ønsker han i bur, og da blir det meste for lite :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvor stort bur man bør ha kommer også litt an på hvordan og hvor lenge buret brukes. Jeg som er mye på f.eks. runderingstrening hvor det blir mye tid hvor hunden ligger i buret når de andre trenes, syns ikke det er greit å ha et så lite bur at hunden "ikke blir kasta rundt" som så mange er opptatt av. Samme med folk som ofte lar hunden sove i buret om natta på diverse arrangementer. Da mener jeg det er mye bedre for hunden, totalt sett, å ha et bur som er stort nok til at den kan reise seg og ligge i flere stillinger. Er hunden i buret bare når man kjører og de fleste kjøreturene ikke er veldig mange timer er jeg enig i at det kan være like greit å ha det litt trangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen din GD verden, hvor skal du ha gd fra?

Vi har toyota 4runner. Men mange biler med god plass fungere:) blir innkjøp av caravelle etterhver da det er tre hunder hjemme nå og sambo får snart beagle.

Takker! :) Gleder meg veldigt til å skaffe meg en :) Jeg har planer om å importere fra England (www.ravendane.com). Jeg vil ha en matel tegnet og de hadde fine tegnede :)

Jeg snakket med en oppdretter nær meg, og han sa at det viktigste var at hunden kunne stå, i hvertfall på lange turer.

Jeg vil ha en bil med 5 seter, det er ikke snakk om for meg å ha en bil med bare to seter, totalt upraktisk for meg iallefall :)

Funker en zafira da? Det er jo god liggeplass der. Jeg vil helst ikke ha en amerikansk bil (grunnet at det er så masse feil med dem og de sluker bensin (skal kjøpe brukt bil og ikke splitters ny)).

Jeg er enig i det at viss de skal sove i et bur om natten bør det være stort nok så den kan bevege seg. Men når en kjører er det vell "sikkrere" om at den ikke kan bli slengt så mye rundt om kring. Når jeg drev med kaniner, så var det best med lite bur så ikke kaninen ble slengt rundt om kring i buret.

Jeg tenkte å kjøpe et Vari Kennel godkjent reisebur (også flybur) til hunden. Skal jeg da ha det i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha VariKennel i bilen må du enten skyve fram baksetene eller fjerne dem, på en Zafira. Bagasjerommet er ikke langt nok, antageligvis ikke høyt nok heller. Jeg ville satt inn grinder som nevnt i forrige posten min. Om du skal bruke hele bagasjerommet kan du også ta en titt på VW Touran, som flere her på forumet og mange hundefolk jeg kjenner har. Tilsvarende størrelse, marginalt mindre bagasjerom (snakk om cm, så akkurat for liten til oss som har to hundebur som skal på plass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg tenkte å kjøpe et Vari Kennel godkjent reisebur (også flybur) til hunden. Skal jeg da ha det i bilen?

Jeg har ett giant jeg skal selge om du er interessert, det er det største og det du må ha når den blir voksen. De jeg fikk det fra brukte det til sin GD. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en VW Touran ville vært bedre enn en safira?

Jeg har lyst å bruke bur, men det gjør ingenting for meg å ha hunden løst i bagasjerommet :)

Jeg tror ikke det er så mye forskjell i kvaliteten på dem, hadde det ikke kommet på de 2 cm i forskjell på bagasjerommet ville det vært litt hipp som happ hvilken vi så etter når vi skulle kjøpe bil. Vi har ikke vært fornøyd med vår, har vært mye småtull, men kjenner også folk som har sin 4. Zafira og sånt, svigerfar har nettopp bestilt sin andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...