Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen spørsmål ang foring med rått kjøtt.


Castella
 Share

Recommended Posts

Vil f.eks. en diett basert på tørrfor med animalsk fett som tilskudd forringe fosfor/kalsiumbalansen? Nå bare spør jeg av interesse.

Nei. Fett inneholder hverken kalsium eller fosfor. Så man kan gi så mye fett man vil uten å tenke på mineralbalansen, med unntak av tran, da det inneholder (for) mye D-vit, som øker opptaket av kalsium. D-vit kan altså forykke kals/fosbalansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tror kanskje jeg har funnet noen som kan selge meg alt jeg trenger, og ikke er så halvgæren i pris? :) Vi kan få ekstra bein gratis av slakteren og lever fra butikken til 9,- for 400g.

Her har de hvertfall forskjellig kjøtt, innmat og kyllingskrotter og kun 15 min fra meg:

http://www.mobilepetfoods.co.uk/section.php/150/1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for ille pris. Jeg ville kjøpt kyllingskrottene og biff med vom (tripe), da får du nok ben, kjøtt og fett. Nå var det vanskelig å se hvor mye kjøtt det var på kyllingen, men de så veldig magre ut, så tilskudd av ben er jeg nesten sikker på ikke er nødvendig. Innmat så jeg ikke? Men om du får lever fra slakteren, er du et stykke på vei. sjekk om han har nyrer også. Spør ev om pris på hele kasser med hjerte fra okse/svin, det bør han kunne gi deg en grei pris på. Hjerter regnes som kjøtt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, det gir jo egentlig mening år jeg tenker på det..hjertet er jo en muskel!

Vi fikk gratis kyllingskrotter fra vår egen slakter idag! En hel pose gratis. VELDIG magre, nesten ikke kjøtt i det hele tatt, kun bittelitt skinnfiller her og der.

De selger nyrer også, men idag fikk vi dem gratis. Kjøpte 2 burgere til oss selv, et stort stykke blodpudding og det er det eneste som var ført på kvitteringen. Det kom på ca 40,- . Da fikk vi også en pose skrotter, to nyrer og et hjerte!

Jeg har lest varierende ting ang. hvor mye de trenger pr. dag når de er valper, noen steder så mye som 10%? Det høres VELDIG mye ut? Han er jo hverken tjukk eller for tynn, kan jeg bare gi og se hvordan det går?

Syns fremdeles denne prosentregningen med vekt og tall er litt vanskelig, men jeg er veldig dårlig med tall.

Ser det greit ut?

2012-09-13%2010.50.35.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, det gir jo egentlig mening år jeg tenker på det..hjertet er jo en muskel!

Vi fikk gratis kyllingskrotter fra vår egen slakter idag! En hel pose gratis. VELDIG magre, nesten ikke kjøtt i det hele tatt, kun bittelitt skinnfiller her og der.

De selger nyrer også, men idag fikk vi dem gratis. Kjøpte 2 burgere til oss selv, et stort stykke blodpudding og det er det eneste som var ført på kvitteringen. Det kom på ca 40,- . Da fikk vi også en pose skrotter, to nyrer og et hjerte!

Jeg har lest varierende ting ang. hvor mye de trenger pr. dag når de er valper, noen steder så mye som 10%? Det høres VELDIG mye ut? Han er jo hverken tjukk eller for tynn, kan jeg bare gi og se hvordan det går?

Syns fremdeles denne prosentregningen med vekt og tall er litt vanskelig, men jeg er veldig dårlig med tall.

Ser det greit ut?

De bittesmå valpene kan komme opp i 10% av egenvekt, men jeg tror du skal satse på 2-3% av forventet voksenvekt. Du ser fort om han blir for tynn/tykk, og justerer deretter. Husk at du må gi mer mat dess mindre fett det er i kjøttet, så tenk på det når du handler, kan du velge kjøtt med mye fett gjør du heller det.

Det kyllingskroget på bildet ville jeg regnet kun som ben, det finnes ikke kjøtt på det. Så et halvt sånt hver tredje dag ca er nok ben, resten må være kjøtt/fett. Nyrer og lever skal kun være 5% hver av kosten, så det er ikke mye som skal til. Noen velger å gi litt hver dag, noen gir det samme dag som de gir ben, mens andre gir det kun som tørkede godbiter. Gjør det som passer deres rytme best :)

For å gi hunden litt mere jobb, kan du fylle skroget med kjøtt/fett og fryse det, da blir det et minikinderegg :) Jeg foretrekker også å gi så hele/store stykker som mulig, men det kan dere jo eventuelt oppgradere til etterhvert. Ikke glem å sjekke matbutikkene, picknicham og pigbutt/shoulder vet jeg er jevnlig på tilbud i UK, bare pass på at det ikke er tilsatt salt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart. Kan definitivt stappe noe griseri inni der og bruke som kinderegg! :D F. eks de to nyrene som ligger i kjøleskapet ;) .

Problemet med å fore rått er jo at det er alt for gøy, jeg har jo lyst til å gi ham mat hele tiden. Jeg liker også å gi store biter, da både blir han underholdt og mett. Win win!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan gi en bit rått fårikål kjøtt?

Blir veldig forvirret av alt dette..

Fòrer mest med voh valpefòr. Men jeg kan gi annet rått kjøtt som litt godis? Det er jo ikke mye som skal inn i magen på papillonen :)

Rå kyllingvinger er og fint å gi til små hunder/valper :)

Bare sjekk at de er helt naturell, og ikke tilsatt salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slenge på et spørsmål her. Jeg er nok for dårlig på å holde kontroll på andelen av de ulike delene hundene får når de får rått, det går litt i variasjon etter hva jeg har tilgjengelig.... Så derfor lurer jeg på noe. Det rå de får aller mest av er kaninslakt, og da får de hele skrotten, jeg bare flår den. De får altså med hodet, innvoller, bein og alt. Hvordan er fordelingen på kjøtt, bein, fett (lite antar jeg?) og innvoller når de får hele dyret? Kaninene er jo lite fete, men veier hjernen opp for noe av dette? De spiser alle innvoller unntatt blindtarm og magesekk med innhold (disse to er store og inneholder mye kaninmat, og det vil de ikke ha).

De får fårikålkjøtt og medisterdeig også, siden jeg føler de får i seg for lite fett fra kaninene og bør få variasjon i hvilke dyr maten er fra. Men som sagt aller mest kanin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin gir for lite fett, selv om de spiser hjernen. Ingen fare med det, så lenge du gir noe fetere før/etter. I forhold til innmat og ben er det perfekt balansert, iom at de spiser hele dyret. Det er helt ok å ha kanin som basekjøtt, men det bør likevel ikke være over 50% av hva de får totalt, dette for å sikre vit/min balansen. Det er derfor variasjon er så viktig, fordi innholdet av vit/min er veldig forskjellig fra art til art.

Medisterdeig ville jeg ikke gitt, iom at det er mye mel i det. Kjøp heller litt rent fett (ister) du kan gi som fetttilskudd. Snart er det jul, kjøp ribbe og bruk det innimellom, masse fint fett. Kalkun på nyåret er kjempebillig. Makrell og røye finner man ofte hele i frysedisken, en i uka koster ikke allverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanin gir for lite fett, selv om de spiser hjernen. Ingen fare med det, så lenge du gir noe fetere før/etter. I forhold til innmat og ben er det perfekt balansert, iom at de spiser hele dyret. Det er helt ok å ha kanin som basekjøtt, men det bør likevel ikke være over 50% av hva de får totalt, dette for å sikre vit/min balansen. Det er derfor variasjon er så viktig, fordi innholdet av vit/min er veldig forskjellig fra art til art.

Medisterdeig ville jeg ikke gitt, iom at det er mye mel i det. Kjøp heller litt rent fett (ister) du kan gi som fetttilskudd. Snart er det jul, kjøp ribbe og bruk det innimellom, masse fint fett. Kalkun på nyåret er kjempebillig. Makrell og røye finner man ofte hele i frysedisken, en i uka koster ikke allverden.

Takk for svar :)

Medisterdeigen gis fordi jeg fikk en hel del villsvinmedisterdeig (naturell, ikke ferdig med tilsatser) fra foreldrene mine da de kjøpte et kvart villsvin. Jeg tenkte den tilførte en del fett til kosten, samt variasjon i kjøttkilde. Skal kjøpe ister når det er tomt for medisterdeigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver legge på Hector litt. Han vil ikke ha fårikålkjøtt (rått selvfølgelig) og spiser seg mett på 2 små kyllinglår. Har innsett at det ikke er nok fett i kyllinglårene. Hva anbefales og gi? Er det for store ben så gir han opp raskt. Er ikke så glad i mat at han gidder jobbe for den :lol: noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rå kyllingvinger er og fint å gi til små hunder/valper :)

Bare sjekk at de er helt naturell, og ikke tilsatt salt.

En veterinær jeg snakket med mente at det kunne være salmonella-fare ved å gi rå kylling,

stemmer det at hundene kan bli syke av det?

Vet jo at det også er rå kylling i V&H..

Jeg har begynt å fôre på NP og er foreløbig fornøyd, har ikke rukket å se noen endring i pels da hun bare har gått på det i en uke, i tillegg får hun frossen(kokt) kyllingfilet og tørrfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veterinær jeg snakket med mente at det kunne være salmonella-fare ved å gi rå kylling,

stemmer det at hundene kan bli syke av det?

Vet jo at det også er rå kylling i V&H..

Jeg har begynt å fôre på NP og er foreløbig fornøyd, har ikke rukket å se noen endring i pels da hun bare har gått på det i en uke, i tillegg får hun frossen(kokt) kyllingfilet og tørrfôr.

Svært lite salmonella i norsk kylling, og uansett tåler råfôrede og friske hunder å utsettes for salmonella svært godt, da deres magesyre tar knekken på mye mer enn hos oss. I verstefall vil en oppleve litt dårlig mage eller så.

Jeg prøver legge på Hector litt. Han vil ikke ha fårikålkjøtt (rått selvfølgelig) og spiser seg mett på 2 små kyllinglår. Har innsett at det ikke er nok fett i kyllinglårene. Hva anbefales og gi? Er det for store ben så gir han opp raskt. Er ikke så glad i mat at han gidder jobbe for den :lol: noen tips? :)

Vom, koteletter, eller suppelere med rent fett som ister f.eks. Men ellers ville jeg bare gitt mer mat, spiser han ikke veldig mye i ett måltid, kan det være verdt å prøve å gi litt ekstra noen timer senere f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant tråd! Jeg fôrer hovedsaklig på V&H siden jeg synes det er enklest, og fjotten her er litt kresen, men elsker V&H :) Gir diverse i tillegg når det passer seg sånn, og gir en del bein. Fjotten er ca 32 kg og får i overkant 600gr V&H dagen, hvor mye bein kan jeg gi han.. Han får stort sett noe å gnage på hver dag, men gir også en del tørket som ører, haler osv, og tørrfisk, i tillegg til bein. Han får også av og til rå hele egg (maks ett i uken), med skall, men han spiser maks halvparten av skallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant tråd! Jeg fôrer hovedsaklig på V&H siden jeg synes det er enklest, og fjotten her er litt kresen, men elsker V&H :) Gir diverse i tillegg når det passer seg sånn, og gir en del bein. Fjotten er ca 32 kg og får i overkant 600gr V&H dagen, hvor mye bein kan jeg gi han.. Han får stort sett noe å gnage på hver dag, men gir også en del tørket som ører, haler osv, og tørrfisk, i tillegg til bein. Han får også av og til rå hele egg (maks ett i uken), med skall, men han spiser maks halvparten av skallet.

Er egentlig litt i overkant mye ben i VogH, men ikke noe problem å gi ben ved siden av så lenge hunden da ikke får forstoppelse e.l av det, men ville variert med rent kjøtt/innmat for å få benandelen noe ned - istedet for kun ben når du ønsker å gi noe ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et spm!

Jeg har masse vom blokker i frysern, (den med laks) men idag har jeg hatt forferdelig vondt i ryggen ogklarer nesten ikke røre på meg. Har ingen "posjoner" vom igjen til i morgen, jeg kommer meg heller ikke på butikken. De har kun spist vom siste mnd.

Jeg har frysern full av "posjonspakket" egenfisket torsk fra finnmark, typen vil antageligvis drepe meg om jeg gir det til hundene, men det er så mye at jeg tviler på at han i det hele tatt vil merke at jeg har tatt noe :P

Anyways, hvordan ville det vært for hundene å få et stort måltid med bare torsk endag? Når de kun har spist vom og ikke fått noe annet på flere mnd?

Tesh er veldig var på forbytte å får fort diare, de andre kan spise det meste uten å få løs mage.

Tesh er ganske tynn nå og jeg vil helst ikke at hun får diare å går ned noe som helst mer. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et spm!

Jeg har masse vom blokker i frysern, (den med laks) men idag har jeg hatt forferdelig vondt i ryggen ogklarer nesten ikke røre på meg. Har ingen "posjoner" vom igjen til i morgen, jeg kommer meg heller ikke på butikken. De har kun spist vom siste mnd.

Jeg har frysern full av "posjonspakket" egenfisket torsk fra finnmark, typen vil antageligvis drepe meg om jeg gir det til hundene, men det er så mye at jeg tviler på at han i det hele tatt vil merke at jeg har tatt noe :P

Anyways, hvordan ville det vært for hundene å få et stort måltid med bare torsk endag? Når de kun har spist vom og ikke fått noe annet på flere mnd?

Tesh er veldig var på forbytte å får fort diare, de andre kan spise det meste uten å få løs mage.

Tesh er ganske tynn nå og jeg vil helst ikke at hun får diare å går ned noe som helst mer. Hva tror dere?

Når de er vant til rått tror jeg det vil gå veldig bra. :) Torsk og kylling regnes jo gjerne som skånekost til syke hunder (dog ikke rått og hele skrog), men regner som sagt med det vil gå helt fint til hunder som er vant til VogH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig litt i overkant mye ben i VogH, men ikke noe problem å gi ben ved siden av så lenge hunden da ikke får forstoppelse e.l av det, men ville variert med rent kjøtt/innmat for å få benandelen noe ned - istedet for kun ben når du ønsker å gi noe ved siden av.

Takk for svar :) Gir bein for at han skal ha noe å tygge på. Han er som sagt litt kresen, så litt vanskelig å få han til å spise kjøtt osv, i hvert fall om han ikke er veldig sulten. Han kan fint gå noen dager uten mat om han er misfornøyd med tilbudet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært lite salmonella i norsk kylling, og uansett tåler råfôrede og friske hunder å utsettes for salmonella svært godt, da deres magesyre tar knekken på mye mer enn hos oss. I verstefall vil en oppleve litt dårlig mage eller så.

Vom, koteletter, eller suppelere med rent fett som ister f.eks. Men ellers ville jeg bare gitt mer mat, spiser han ikke veldig mye i ett måltid, kan det være verdt å prøve å gi litt ekstra noen timer senere f.eks.

han får 2-3 måltider om dagen, men spiser aldri opp. Har prøvd gi han 50-100 gram v&h men spiser ikke opp. Mat er rett og slett kjedelig :P Hvor for jeg fatt på ister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han får 2-3 måltider om dagen, men spiser aldri opp. Har prøvd gi han 50-100 gram v&h men spiser ikke opp. Mat er rett og slett kjedelig :P Hvor for jeg fatt på ister?

Slike hunder er ikke akkurat jeg vant til med mitt matvrak, og spesielt ikke når det blir servert rått, hehe.

Er det unghund du har? Har på følesen av at unghunder/unge hunder gjerne har veldig høy forbrenning selvom de får nok mat, men så snur det når de blir litt eldre.

Ister har jeg fått tak i på Rimi iallefall, frysedisken der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike hunder er ikke akkurat jeg vant til med mitt matvrak, og spesielt ikke når det blir servert rått, hehe.

Er det unghund du har? Har på følesen av at unghunder/unge hunder gjerne har veldig høy forbrenning selvom de får nok mat, men så snur det når de blir litt eldre.

Ister har jeg fått tak i på Rimi iallefall, frysedisken der. :)

21 Mnd gammel, så ja :) gav han nettopp 120 gram v&h. Spiste 76 gram så var han ikke intr mer. Gaah! Modellhund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

21 Mnd gammel, så ja :) gav han nettopp 120 gram v&h. Spiste 76 gram så var han ikke intr mer. Gaah! Modellhund!

Men han er jo ikke tynn-tynn. Han er jo bare for tynn for utstillingsringen og hvordan dere mener en mops skal se ut? Kanskje han rett og slett er en veldig fornuftig hund som regulerer greit hvor mye han trenger selv? Er det da rett å prøve å tvinge i han mere mat så lenge det ikke er helsemessige grunner for å få han opp i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...