Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp med løpeproblem.


Godless
 Share

Recommended Posts

Trener agility med ES/Keesblandingen min.

Hun er rivende dyktig, vi har gått nybegynnerkurs, handlerkurs, videregående kurs og er alt i alt blitt flinke :)

På trening har vi ingen problemer, hun er fokusert og arbeidsvillig, klubbcupene ligger vi i toppsjiktet.

Vi har trent mye på dette med løping, det virker som når hun kommer opp i fart så klikker det, da skal det løpes 5 runder rundt banen før hun kommer inn og jobber.

Når vi trener så trener vi korte økter, og 3-4 hinder før belønning, par ganger i måneden tar vi full bane.

Slet lenge med dette, men fikk det bort, trodde det var alderen, men det dukket opp igjen.

Så stilte vi konk i helga og jaggu kom løpinga tilbake, virker nesten som en overslagshandling, hun kobler ut og bare fyker rundt i lykkerus.

Virket ikke stressa før start, og jeg var ikke nervøs på søndag (fordi jeg hadde gitt opp).

Kan det være bare stevnesituasjonen?

Treningstips til dette?

Har en film med fenomenet, men den er fra i fjor, vi har trent mye siden da, men løpinga er stort sett samme,

Hun følger meg i 2-3 hinder til hun får opp en viss fart så bare bryter hun ut i full raptusløping i 30 sekunder før hun kommer inn igjen.

Har filmer fra helga og, men ikke lastet de opp ennå.

Hadde vært fint med tips til hvordan trene på dette, synes jeg har prøvd alt nå. Gikk jo bort lenge, men dukket opp igjen.

Red: Lagt til noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du :)

Hvorfor hun gjør det skal jeg ikke si noen ting om meeen noe skal jeg si. Flere som trener sier at hunden alltid skal lykkes. Treningen skal legges opp til at hunden skal lykkes og hvis hunden feiler så er treningen feil. Jeg gjør stikk motsatt! Hunden min skal feile på trening, alle slags rare ting som han kan finne på i en konkurranse skal jeg få frem på trening. I en konkurranse situasjon så er det gjerne litt stress, nerver og spenninger ute å går som igjen fører til at hundene kan bli litt stressa og igjen føre til rare ting. En konkurransesituasjon er litt spesiell og det kan føre til at hunden ofte gjør ting de ikke skulle. Så jeg trener hunden min med høyt stressnivå. Når han kan ting så har jeg masse fart, masse belønning, og masse oppgiring på trening for hvis hunden min kan gjennomføre en øvelse når har er mer gira enn han skal bli på en konkurranse så vil han i hvert fall gjennomføre øvelsen på konkurranse når han er mindre gira. Dette praktiserer jeg i lydigheten men jeg har like mye tro på at det hjelper i agility(trener selv agility og er instruktør på agility treninger men konkurrere ikke pga andre prioriteringer). Så legg opp til at hunden skal feile på trening. Gir henne maksimalt opp sånn at du får frem dette på treninger. Jeg vet at agility er en sport med mye stressa hunder så for all del pass på at det ikke bare blir stress på banen men gjerne ha flere økter med lange baner enn det du har og da gir henne opp og prøv å få dette fram på trening for da kan du gjøre noe med det. Klarer hun en bane skikkelig oppgira, klarer hun å ha hode klart å gjennomføre når hun er veldig gira så skal du klare det på en konkurranse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, tenkte litt i samme gata selv når jeg sto å kikka på banen i helga.

Cupen før helga var vanskeligere bane, den gikk vi feilfritt, vanskeligere som i krappere svinger, mere handling.

Banene på konkurransen var raskere, større avstand mellom hinderne og det har vi ikke trent på, har fokusert så mye på handling at jeg har helt glemt rett linjer med mye fart.

Og er det noe som trigger denne jenta her så er det å få løøøpe.

Men da skal jeg pelle meg på banen i morgen, løpe noen runder først og så sette opp en boks med tredobbel avstand mellom hinderne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du jobbet med det tidligere? :)

Ved å trene på maks 3 hinder i starten, så belønne, økte gradvis. Hvis hun fikk til å stikke så gikk jeg rett av banen (hun følger etter da) tok pause i 10 min før vi prøvde igjen.

Var alltid i forkant av løpingen, fikk belønt før hun tok løs.

Virket og som det fungerte siden hun ikke har stukket på trening på måndesvis, men helga viste noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Jeg tror jeg ville fortsatt og gå av banen slik at hun skjønner det er feil og at det da blir slutt på morroa, ville gjort det samme på en konkurranse slik at hun ikke lærer forskjell. Ellers tror jeg ikke at jeg har så mye og komme med annet enn og evt ta frem strengstemmen, om det fungerer, og kreve at hun kommer tilbake og jobber videre og tuller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får fortsette med det ja, strengestemmen er bare å glemme, hun blokkerer ut alt og bare løper rundt i lykkerus.

Innkallingen ellers sitter 99%, kaller inn fra kattejakt, hunder, folk osv, men under de løperaptusene funker ingenting, ikke den veldig lite elegante nødinnkallinga heller : NAMNAM, og den snur hun på femøren for alltid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere tighte? Som i, er hun svært knyttet til deg? Har dere et forhold hvor dere bare skjønner hverandre og er litt bestiser liksom? Er hun var på sinnstemningen din? Altså, blir hun snål om du er trist en dag, eller er hun av typen som "vet hun har gjort noe galt" fordi hun virker skyldig før du i det hele tatt har kjeftet på henne? Ja, du skjønner tegningen. :)

På den videoen? Det virker som hun blir usikker på hva som er forventet av henne. Det er en mestringsstrategi å begynne å tøyse og fjase. Noen demper seg, noen switcher over i lydighet, noen går over i lek. Det er fordi å løpe får henne til å føle seg i sitt ess og tar henne ut av ubehaget om du skjønner?

Jeg tenker at det ikke er usannsynlig at hun merker at du har nerver og forstår ikke situasjonen. Hun blir litt "WTF er dette? Muttern har jo vanligvis full kontroll i denne situasjonen (trening), men nå er hun snål og lukter stresshormoner og i det hele tatt. Uææ! Best jeg bare tar sats og gjør det jeg liker best av alt å gjøre, nemlig løøøøøpe! Da blir verden min bra igjen!" Eller noe sånt.

Isåfall tenker jeg at det er du som egentlig trenger treninga, som består av mengdetrening i konkurransesetting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er tigthte ja uten tvil, er jeg som står for all trening, foring, kos og det meste av tur.

Har det båndet man virkelig ønsker seg i hundeholdet. Og hun er veldig var på min sinnstemning.

Du har nok rett i at jeg trenger mer konkurransetrening :) Den videoen var første start, den var uoffisiell. Etter det har det kun vært klubbcuper før nå i helga som var. Så er nok det at jeg trenger konkurransetrening, Jeg var hylnervøs første dagen, andre dagen var jeg ikke det, men settinga var jo den samme så hun kunne jo fint overført fra dagen før.

Men men, får bare fortsette å trene som jeg har gjort, og melde meg på flere konkurranser :)

Og ps, selv om hun ennå løper ut på konk så er hun veldig mye bedre enn på videoen (jeg og), var bare den jeg hadde tilgjengelig som viste løpinga. Nå har hun kontakten inne, føringene sitter helt til de ikke gjør det.

Men er jo ingen krise, diske på første konk helga er nok ganske så vanlig, jeg hadde nok bygd meg noe urealistiske håp, da treningene hadde gått så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kjappe spørsmål bare :)

- Trener dere konkurranselikt innimellom? Med dommer i banen, ringbånd og publikum som lager støy?

- Hva/hvordan belønner du? Feks kaste leke avgårde eller belønning hos deg?

- Hvordan varmer dere opp? I hvilket "modus" er hunden når dere starter trening/konkurranse?

Eller så tror jeg Mari så absolutt er inne på noe, noen hunder er ekstremt vàre på vår sinnstemning. Kan så absolutt tenkes at hunden bruker raputsene som en måte å takle en litt klein situasjon på.

Klarer du å skape et visst stress på trening kanskje? Presse deg selv litt?

Jeg har gjort det på lp trening med Harly, jeg presser meg selv litt mentalt sånn at jeg blir litt "rar". Ergo får vi trent på det å være litt anderledes som man ofte er i en konkurransesituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på klubbcuper, det er så så konkurranselikt jeg får det, er ikke så mange som trener her oppe, men der er ringbånd, dommer og ca 1/3 av publikum som er på stevne. Men jeg er kanskje ikke nervøs nok da, det er jo bare for gøy.

Får prøve å gjøre meg selv litt rar, trene med en diger stein i skoen, for trang underbukse eller no ;) Kanskje stille klubbcup i bikini, det ville gjort meg nervøs :)

Oppvarmingen har jeg prøvd forskjellig: la henne løpe raptuser på stranda på morgenen før vi startet.

Prøvd å gå rolig tur, prøvd å ta henne ut av bilen rett før start-tisse og inn i ringen, prøvd å ta henne ut en stund før og trene fokus.

Virker på trening og cup at en rolig tur, så i bilen, for så å ta henne ut 15 min før start-tisse- trene fokus, fot osv er det som funker best+ en liten lekeøkt (for å få henne gira på ballen)

Belønning: Belønner med godbiter, drakamp og kaste ball, varierer utfra hva vi trener, på slalom brukes kun ball nå, på felt kun godbiter. I starten på trening, kun godbiter (for å holde henne hos meg), får jeg henne videre så går vi over til ball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...