Gå til innhold
Hundesonen.no

Hågakollens Isak og Vardekampens Bris - Runderingsbilder side 8


Frida og fuglehundene
 Share

Recommended Posts

Noen ganger er det litt praktisk å kjenne en hundekjører. Gutta har fått seg nye nomeseler, kun brukt noen ganger før, og det var flere størrelser å velge i, så vi fikk prøvd og funnet noen som passer. De fikk en hver i samme str, og så fikk Isak en del i en str større, for han ligger nok midti i mellom de to størrelsen. Måtte ut en tur og teste selene i dag :)

59619ee4-980c-402f-a6a7-f18ac8738791_zps

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 394
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ute på ny tur i går, sammen med en nabo. Vi var ute i 4,5 time, og bortsett fra en båndtur i dag så har de stort sett sovet fram til nå   Han har så økonomisk måte å løpe på han her....

I dag fikk jeg bildene fra da vi var hos fotografen, og jeg tenkte dere også kunne få se dem Fotografen er Rina-Bodil Brenden og hun holder til i Åsnes. Jeg vil virkelig anbefale henne

Blitt en stund siden sist jeg tok med kameraet på tur. I går var det -22 da vi gikk ut, og det ble bare 2,5 timer ute, for vi måtte snu da Bris ble veldig kald. Rakk å ta noen bilder allikevel, til tr

Posted Images

Noen ganger er det litt praktisk å kjenne en hundekjører. Gutta har fått seg nye nomeseler, kun brukt noen ganger før, og det var flere størrelser å velge i, så vi fikk prøvd og funnet noen som passer. De fikk en hver i samme str, og så fikk Isak en del i en str større, for han ligger nok midti i mellom de to størrelsen. Måtte ut en tur og teste selene i dag :)

 

Postet bilde

Gjengen her vil også ha fine seler! :D

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn flere bilder, selv om det blir mye like bilder, så var det ihvertfall sol denne gangen :D

Bris imiterer crazy hare

20140217-IMG_8857_zps210a41df.jpg

Han er ikke like gal som han ser ut som altså :P Men skjønner om dere ikke tror på det siden han stort sett ser sånn ut på alle bildene. Det er liksom så mange bevegelige deler på en setter.... :P

20140217-IMG_8853_zpsd028d135.jpg

Eh.... ja.... Han er VELDIG glad i snøen :ahappy:

20140217-IMG_8863_zpse872c9e0.jpg

20140217-IMG_8865_zpsce172dc4.jpg

Isak også, men ikke i like stor grad som Bris

20140217-IMG_8891_zpsaee8eb70.jpg

20140217-IMG_8888_zps58fe4fa6.jpg

20140217-IMG_8892_zps7135a991.jpg

20140217-IMG_8893_zpsb952722d.jpg

Ser litt mindre vill, og mer Bris ut her :)

20140217-IMG_8855_zpsebe24d42.jpg

:icon_redface:

20140217-IMG_8940_zps6c065cb1.jpg

Lykkelig hund :D

20140217-IMG_8935_zps7c7039b4.jpg

Litt sliten, tar på å løpe etter Isak (han har egen personlig trener) :)

20140217-IMG_8898_zpsdb5c245d.jpg

20140217-IMG_8979_zpse3077dee.jpg

20140217-IMG_8996_zps40e17fb2.jpg

20140217-IMG_9036_zps8915ab6f.jpg

Herregud, dere må tro Bris er den villeste og galeste hunden i verden :P

20140217-IMG_9041_zps0e428a93.jpg

Isak får raptus, så koselig å se når han får sånne barnslige øyeblikk

20140217-IMG_9063_zpsf9a49823.jpg

20140217-IMG_9105_zps3f36825b.jpg

Ligger og venter på Isak

20140217-IMG_9057_zpsf7b8cd91.jpg

De fineste :wub:

20140217-IMG_8988_zps64090adb.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har trent litt i hall igjen i dag. Vi var der med Janka i flere timer, så hundene fikk trent på en del forskjellig og fikk mange pauser. Isak husket litt fra agilityen og var like glad i tunnelen som sist ;) Gøy å se at han er på når vi trener :)

Bris fikk også trene agility i dag, og han imponerte meg da vi trente litt på slalåmen. Etter to minutter med litt shaping så gikk han slalåmen. Nå trenger han bare å bli tryggere på oppgaven og så øker farten og intensiteten. Moro :D

Bris var så søt da Walker løp bort til han i hallen. Det virket liksom som han sa "mamma har sagt jeg ikke får snakke med deg når vi trener, gå bort", for i stedet for å bli glad og overlykkelig så sto han helt rolig og prøvde alt han kunne å ikke "hilse", hehe :)

Begge gutta fikk også trent litt på ruta. Bris underholdt Janka med sine kreative løsninger på ruta. Han er nemlig litt opphengt i de kjeglene og selv om han ofte løper rett inn og snur riktig og blir stående, så prøver jeg å shape inn posisjonen midt i ruta. Og da må Bris tenke.... Og det er morsomt å se han prøve og prøve, hehe :) Men han klarte det :)

20140226-IMG_9329_zps242b10f1.jpg

20140226-IMG_9319_zps57c29e3c.jpg

20140226-IMG_9321_zps4f4c50ac.jpg

Måtte bruke agilityhinderet og trene LPhinder :P

20140226-IMG_9323_zps47771bbe.jpg

20140226-IMG_9326_zps69c9bae1.jpg

20140226-IMG_9344_zpsca341a0b.jpg

Kjekkasen :wub:

20140226-IMG_9454_zpsf140b17e.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vi trener på ruta igjen, og etter å ha shapet posisjonen i ruta en stund, har jeg nå lagt en boks med godbiter i noen meter bak ruta slik at han noen ganger får løpe helt fram til boksen og andre ganger stopper jeg han i ruta :)

Videoen er veldig kort, jeg turte ikke å filme mer, for jeg måtte belønne han, hehe :) Og så ville jeg ikke prøve å filme flere ganger siden han var så flink. Ser ut som han går på lykkepiller og kengurubensin da, men han tenker ihvertfall stopp med en gang jeg sier stå. Kjempeimponert over han! Nå kan vi snart pirke litt mer og så blir dette veldig bra tror jeg :D

Det ser ut som han skal til å sette seg ned, men han ble stående. Trodde jeg filmet et lite sekund lenger, men den stoppet akkurat litt for tidlig.

https://www.youtube.com/watch?v=C1x7C_Egk3c&list=UUhCzKoBwnxsimwCvlm_SYLg

Denne her viser bedre at han stopper, men lar den over være med for jeg blir så glad av å se intensiteten og gleden hans :P

https://www.youtube.com/watch?v=C1x7C_Egk3c&list=UUhCzKoBwnxsimwCvlm_SYLg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har endelig de ukentlige brukstreningene startet! Vi trener hovedsaklig rundering, men hvis vi er for mange deler vi inn i rundering og spor. Forrige torsdag ville jeg gå spor med Bris. Det var hans andre gang, og over ett år siden første gangen, så vi begynte helt på nytt. Det gikk kjempebra, og det er så gøy å se at det å gå spor i seg selv er belønning nok for han :)

I går runderte vi. Jeg var spent på hvordan det kom til å gå siden det er 3-4 mnd siden vi var på kurs. Instruktøren vi hadde på kurset trener med oss på disse ukentlige treningene, så egentlig er det litt som å gå på kurs siden det er naturlig at han som kan dette hjelper oss. Vi er så heldige som kan trene med han og kona hans. Eneste forskjellen på kurs og disse treningene er at de også trener hundene sine på disse dagene :P

Vi gikk ett skritt tilbake og valgte å bare bruke en figurant og bare en side av midtlinja denne gangen og øke til to neste gang. Dette for at Bris blir veldig gira når en spesiell person på gruppa er figurant. Han kjenner denne figuranten og han reagerer på samme måte som om det hadde vært meg. Vi utnytter dette for å hjernevaske han på at han skal ha en tiltrekningskraft til figuranten, og så prøver å fade ut denne personen og bruke han mindre og mindre og overføre de samme forventningene Bris har til han over på de andre.

Han fikk se at figuranten gikk ut, og i mens snakker jeg til Bris og sier "skal du lete etter folk, skal du lete etter folk". Når jeg sier det hjemme blir han kjempegira, så jeg gjør det veldig bevisst for å gi han helt klare forventninger til hva han skal gjøre slik at fokuset er på å springe ut til figuranten og ikke jakte.

Bris var superflink! Jeg sendte han ut da figuranten hadde gjemt seg (Bris så ikke hvor han gjemte seg), og han jobbet kjempebra! Han løper ut i godt tempo og med høy intensitet og er fokusert på oppgaven. Det jeg la merke til da jeg tok han ut av bilen var at han var såpass mye mindre stressa at det var lett å få kontakt med han, og dette viste seg også ute hos figuranten. Bris tok godbitene hans og var dermed lett å holde der til jeg kom fram og fikk koblet han på og gått tilbake til midtlinja. Herlig! Deilig at han kan ha akkurat passe mengde stress i en slik setting.

Han fikk gå en 3-4 slag, og var like flink på alle. Jeg merket at i dag samarbeidet vi skikkelig, det var så herlig! Jeg merket det så tydelig da han feks søkte, men ble usikker, så stoppet han opp og så på meg og søkte litt støtte før han fortsatte søket. Og da jeg kom inn til figuranten for å koble han på, så kom han mot meg og liksom bare sa "Seee der muttern! Seee hva jeg fant!" mens han pendlet litt mellom figuranten og meg de to tre siste meterne. Før har han ikke henvendt seg på samme måten. Kanskje vanskelig for andre å se, men jeg merker stor forskjell. I går var vi skikkelig på nett og hadde et godt samarbeid. Det er så utrolig gøy å kunne sende han ut på en sånn selvstendig oppgave, og så tar han kontakt med meg og støtter seg på meg, og holder seg til å gjøre oppgaven han har fått uten å ta seg en runde på egenhånd for å jakte og spore litt.

Jeg elsker rundering! Dette er noe vi virkelig skal fortsette med altså. Nå er planen å bare fortsette å hjernevaske han helt på figurantene noen økter framover og så begynne vi på meldingsdelen.

13608304914_2a7ba299bc.jpg

Sitter og venter på at en av de andre hundene skal komme og hente løsbittet og melde fra til eier om at jeg er funnet :)

13608322924_dce6af5066.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi har vært på ny trening denne uka :) Vi holder fortsatt på med hjernevask på figurantsug, og vi bruker en figurant han kjenner og blir helt manisk på når han forlater Bris og en han ikke har den relasjonen til. Håper han etterhvert overfører suget han har til første figuranten over på de andre etter hvert. På treningen nå var det helt nytt terreng og på ene siden av midtlinja var det veldig tett skog. Kun Bris og en til hadde ingen hemninger i forhold til å løpe ut i skogen, endelig får vi noe gratis fordi han er den rasen han er ;) Det var minimalt med vind, men Bris fant figuranten uten problemer :D Det var verre med meg, som hverken så hund eller figurant da jeg skulle hente han :P Han må fortsatt ha lydpåvirkning fra figuranten, eventuelt se at figuranten går ut i skogen (men ikke se hvor figuranten gjemmer seg), eller så mister han litt fokus og vil heller jakte og spore litt på egenhånd. Instruktøren vi trener med kommenterte at han er en god runderingshund, så det var gøy å høre :D Snart prøver vi å legge på meldingstrening :) Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

post-11349-1397918808,6337_thumb.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, jeg fortsetter å oppdatere jeg :)

Treningen forrige uke gikk ikke så bra, han tok seg flere runder på egenhånd og vi skjønte hvorfor på slutten av dagen. Det lettet en stor tiur i skogen bare noen hundre meter fra der vi trente, så Bris hadde nok kjent den hele tiden, for det var i den retningen han ville hver eneste gang :P

Da bestemte jeg meg for å endre treningen litt. Vi vet at han er rågod på å finne figurantene i utfordrende terreng og lite vind, så jeg ville nå ha fokuset på figurantsuget og intensiteten til det å være med figuranten. Planen ble da å gjøre selve den delen å finne de veldig lett og å trene litt melding på midtlinja.

Vi begynte først med meldingstreningen, det gikk kjempebra :) Må ikke glemme at Bris synes apport er kjedelig og undøvendig, så det at han ble så ivrig og glad var kjempegøy :D Og han trengte egentlig ingen apportkommando, for han skjønte hva han skulle :)

På slagene fikk han se figurantene gjemme seg, og de gikk ikke langt, kanskje 20-30 meter, men gjemte seg godt bak en stor stein og liknende. Dette gikk kjempebra, figurantene var kule og han lyktes hver gang :) Det var en super trening, og jeg oppnådde akkurat det jeg ville :) Planen er å legge på melding neste gang, på kort avstand :) Jeg håper oppgaven blir litt meningsfull for han da :)

Klare for å begynne :)

14084580364_27b8081854_z.jpg

13897471529_afe18be580_z.jpg

Søtingen :)

14104138843_96c670db55_z.jpg

Flink gutt og henter løsbittet

14080869631_028c2dcd6a_z.jpg

Og leverer det :)

14104107733_ba94a25f88_z.jpg

Prøver å øke avstanden, og det går kjempebra :)

14080835691_87e54a86f9_z.jpg

14080874842_d1776b63fa_z.jpg

Klare for å finne figuranten :)

14084497284_12a2d246cb_z.jpg

14104048843_8fe112a96e_z.jpg

13897378779_f85289392d_z.jpg

Det skal ikke stå på farta :D

14080825522_3a2eb39f0c_z.jpg

Fant figuranten :D Og det var gøy :D

14083930175_ec50fc3aeb_z.jpg

Får dere sett disse?

https://www.facebook.com/frida.lilleberg/posts/10154075929430591

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundering ser kjempegøy ut - og Bris var jo veldig flink! :D

Det ER veldig gøy! Er helt bitt av basillen jeg, jeg går og gleder meg hele uka til treningene, hehe :)

Takk! :) Han er veldig flink når han er flink! Og så er det å knekke koden for å lære han å overse alle de gode viltluktene. Men det skal sies at to løpetidstisper trente rett før oss, og det brydde han seg ikke om :)

Jeg har videoer fra treningen også, skal se om jeg får linket til de, for de ble lastet opp på veggen min på facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler både oppturer og nedturer, og i går hadde vi en skikkelig ræva økt :P Sånn dårlig at jeg tenker at jeg bare ønsker meg en ny hund. Ikke sånn egentlig, men dere skjønner vel hva jeg mener ;) Her er Bris fin første melding (på slutten av videoen) og på begynnelsen er det bare tull, men vi viser det også så dere ser at alt ikke bare er fryd og gammen ;) I går var han ikke tilstede på denne planeten (bortsett fra på den meldinga dere ser i videoen, han var her på en snarvisitt bare :P).

Men det er veldig greit å få filmet treningsøkta, for da vi var ferdig huska jeg bare alt som gikk dårlig, og da jeg så videoen så jeg jo at han var kjempeflink noen ganger også, det hadde jeg helt glemt blant alt det andre som ikke gikk så bra. Men det er når vi har hatt sånne økter og vi får en bra økt igjen at det virkelig er gøy. Man møter motstand, stopper opp i utviklinga, men kommer seg igjennom det og plutselig har man utviklet seg mye :)

https://www.youtube.com/watch?v=hoB5cXZC5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, skjønner godt at det var litt frustrende ja! Men han er jo fryktelig sjarmerende, også glimter han til innimellom! :wub:

Er jo så bra at du filmer og skriver så mye som du gjør, for da kan man gå tilbake å lese på alle de gangene det gikk bra, og se for en progresjon man har hatt. Det burde jeg være mye flinkere til! Det er så mye lettere å tenke på alt man burde kunne, istedet for alt man kan :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Hehe, ja de andre på treningen synes han er fryktelig søt og sjarmerende, men jeg synes ikke stressaBris er like søt som roligBris ;)

Og ja, det er fint å skriftliggjøre treningene, jeg har skrevet ned alle kursene vi har vært på og lagt på hjemmesiden feks og prøvd å beskrive sånn at jeg forstår hvorfor og hvordan om jeg ser tilbake på det i ettertid.

Men jeg ser jo nå hva de også ser, for den meldinga der på slutten var jo kjempefin! Han er superflink når han først er "på". Supert tempo og han avleverte nesten helt inne hos meg. Så tenker jeg at nå er fokuset på å gjøre oppgaven, og så får vi fokusere på avleveringa senere. Den er automatisk mye bedre når han er roligere. Må også ikke glemme at han virkelig ikke synes apportering er gøy, så den meldinga der er kjempebra nesten bare på grunn av det.

Og det er bra noen andre orker å lese tråden også, føler noen ganger at jeg skriver litt vel mye her :P

Og så må jeg ikke glemme at det var en ny situasjon. Før har vi terpet på å være inne hos figurant og bli der til jeg henter han, og nå skulle han plutselig bare en svipptur innom :P Var et par ganger der han tok løsbittet, men prøvde alt han kunne å smiske med figuranten og la seg ned med løsbittet i munnen og hadde liksom ikke tenkt å forlate figuranten, hehe :) Og DET er egentlig kjempestort for oss, for i begynnelsen bare ignorerte han figurantene. Får se det positive i det :sleep:

Trente litt apport på tur i dag, og da gikk det jo kjempebra :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har trent rundering to ganger denne uka :)

Fokuset har vært på korte økter og hjelpe han litt med apporten. På tirsdag fant jeg ut at det kan være lurt å gå fra midtlinja og mot figuranten når han løper for å hente løsbittet, for å korte ned avstanden han må bære løsbittet når han skal levere til meg. Utfordringene vi har hatt har vært at han enten løper forbi figuranten, eller så tar han løsbittet og legger seg hos figuranten for å smiske til seg godbiter og blokkerer at jeg roper han inn, og OM han hører så mister han løsbittet på veien. Derfor falt valget i dag på å prøve å eliminere sjansen for at han mister det, og det så ut til å funke :)

Han fikk tre korte økter, på første økta leverte han løsbittet en gang, så begynte han å tulle og jeg la han i bilen i noen minutter før neste økt. I økt nummer to hentet han og leverte løsbittet to ganger på rad, og siste økta gjorde han det tre ganger på rad :D Vi gikk ikke langt ut, figuranten gikk vel ca 10 meter, og sto på enda på langlina i tilfelle han skulle tulle. Rett og slett for å gjøre det enkelt for han, og det så ut til å funke :)

Herregud som jeg må vri hjernen, men det tvinger meg til å være strukturert og ha en plan for hver trening og jeg blir veldig bevisst på hvordan vi trener :)

I går trente vi litt lydighet med Lill, og etter treninga tok jeg noen bilder av hundene :)

14162609156_2e5945c29a_z.jpg

14205890843_eeab895655_z.jpg

14183122632_a43b7beb31_z.jpg

Arya og Bris leker, og jo mer Arya kjefter og jager han, jo morsommere er det :P

14185693735_444db4ecbb_z.jpg

Fenris syntes Bris burde leke mer med han...

13999060687_f7ac899e9d_z.jpg

Bris var ikke vanskelig å be... ;)

14205772963_01564eeb56_z.jpg

13998934830_bf84412a57_z.jpg

14185569665_26058c8858_z.jpg

De fikk trimma seg litt ;)

14182948342_8bd631eaea_z.jpg

Arya fikk med seg Bris mot Fenris, hihi ;)

13998874539_16b69afe1a_z.jpg

Og så fikk hun med Isak også :P Fenris fikk komme seg opp altså :)

14185488504_00e1d0dca7_z.jpg

13998800430_3325bff599_z.jpg

13998820057_96fc6c101c_z.jpg

Bris viser fram de fine bevegelsene sine :)

14205544213_db16d7ecc8_z.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Isak er morgenfugl og spretter opp med en gang han merker jeg er våken. Han er søt da, vet at han må ligge rolig til jeg står opp, så ofte ligger han lys våken, men heeelt rolig og med en gang han merker at jeg snur meg eller puster litt annerledes spretter han opp og er overlykkelig for at han slipper å late som at han sover ;) Bris derimot.... Dette er filmet i dag tidlig, klokka ti. Hver morgen må han gå ned fra senga, gå rundt til den andre siden han ikke lå på, eller bare motsatt side han gikk ned fra, opp igjen og så klemme panna si ned mot halsen min og gi meg en gooooood klem før han legger seg litt til og våkner litt sakte før vi endelig står opp ;)

https://www.youtube.com/watch?v=42lbwWyKHdY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I dag har Bris knekt svømmekoden :D Han svømte litt rett før helga, men det var veldig panisk, og det begynte sånn i dag også, men plutselig svømte han stille og rolig :D Han blir utrygg når han svømmer fra land, så da blir han panisk, men mot land svømmer han veldig fint :) Isak er ikke noe glad i vann, så han satt på stranda og ventet. Det er vel eneste gangen jeg har kunne gått så langt unna så lenge uten at han har begynt å bjeffe. Det var ikke så viktig for han å bli med oss ;)

14583109350_3573576d5c_z.jpg

14769802725_04980d4bbd_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på stranda i dag også :) Bris storkoser seg, han er som en liten unge. Han går fram og tilbake i vannet, ser etter fisker og insekter og pinner og bare koser seg :)

I dag svømte han til og med rolig fra land, og han gjorde det frivillig :D Moro :D

14592470017_136ea84e0c_z.jpg

14592315518_5af3a28a57_z.jpg

14776589134_027a2e9290_z.jpg

14778931105_72b55d0eef_z.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...