Gå til innhold
Hundesonen.no

Hågakollens Isak og Vardekampens Bris - Runderingsbilder side 8


Frida og fuglehundene
 Share

Recommended Posts

  • Svar 394
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ute på ny tur i går, sammen med en nabo. Vi var ute i 4,5 time, og bortsett fra en båndtur i dag så har de stort sett sovet fram til nå   Han har så økonomisk måte å løpe på han her....

I dag fikk jeg bildene fra da vi var hos fotografen, og jeg tenkte dere også kunne få se dem Fotografen er Rina-Bodil Brenden og hun holder til i Åsnes. Jeg vil virkelig anbefale henne

Blitt en stund siden sist jeg tok med kameraet på tur. I går var det -22 da vi gikk ut, og det ble bare 2,5 timer ute, for vi måtte snu da Bris ble veldig kald. Rakk å ta noen bilder allikevel, til tr

Posted Images

  • 1 month later...

Hundeklubben her arrangerer et grisebillig runderingskurs over fire dager. Instruktøren ønsker å skape et miljø her, derfor er kurset billig. Vi hadde en dag i dag, skal ha to dager neste helg og en dag siste helga i november.

Jeg visste lite om rundering, men dette var veldig gøy :D Ihvertfall da Bris endelig klarte å holde fokus. Han har en "bedre" nese enn Isak, og han elsker å spore. Jeg tenkte dette kunne være gøy å prøve med han. I begynnelsen hadde vi litt problemer, for han har den siste tiden utviklet mer og mer jaktinstinkt og når vi er på tur er han hele tiden på vakt etter lukter i naturen. Han sporer og værer, og er helt esktrem når vi går i skogen. Overraskelsen var derfor ikke stor da Bris heller ville spore på egenhånd :P Han gjorde jobben og løp til figurantene og lekte litt der, men løp rett ut for å spore for selv nesten med en gang.

Lek og godbiter var plutselig ikke interessant, men han blir sånn når stresset tar over. En kombinasjon av ny plass, hunder (og løpetidstisper), skog med masse lukter, tenåringsalder og at han satt i bilen og giret seg opp gjorde at han var veldig høy da jeg hentet han. På andre økt fikk jeg landet han litt ved å la han løpe litt fra seg, og han ble mye roligere og mer fokusert. Vi tok også litt kortere avstand til figuranten de første gangene i økt nummer to. Dette ga resultater og han løp rett bort og lekte :D Siste gangen gjemte figuranten seg litt lenger unna, og han gikk fra å spore på egenhånd til å "spørre" meg om hjelp.

Jeg er spent på meldingsdelen da jeg sliter litt med apporten på Bris. Isak tok den med en gang, men Bris synes apportering er kjedelig :P

Her er det noen bilder fra i dag :) Han hadde på seg langline siden han vil spore litt på egenhånd, men den tas av neste gang, han stikker ikke av og den var litt unødvendig :)

Fokus mot skogen og figuranten :D

20131102-IMG_6782_zps1dccf14f.jpg

"Juhu! Jeg fant figuranten!" :D

20131102-IMG_6786_zps7f10de70.jpg

20131102-IMG_6787_zps7e4b0b6c.jpg

20131102-IMG_6789_zps1688fdd6.jpg

20131102-IMG_6791_zps513ccdc5.jpg

"Kommer nå!"

20131102-IMG_6798_zps214175ec.jpg

Ferdige, med en mye bedre økt enn den første :)

20131102-IMG_6804_zpseeede57b.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult!

Jeg var ikke helt der at jeg syntes det var kult på første økta, da tenkte jeg at jeg gledet meg til neste rasevalg (som skal bli en litt "enklere" rase i sånne sammenhenger :P), men så tok han det igjen på økt nummer to da vi la det litt mer rette for han ;) Er spent på hvordan det går neste helg, om han har fått økt figurantinteressen sin. Det er vanskelig å overgå gleden ved å jakte/spore. Men jeg vet at han kan selvstendig under min kommando på avstand bare han skjønner poenget og får en dragning mot det han skal gjøre. Han løper jo inn i ruta, og løper rundt et objekt på kommando uten å ta egne beslutninger.

Vi får se hvordan det går, er spent på apporten, den er han ikke så ivrig på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man utvikler seg sammen med hundene! Når jeg fikk Aida visste jeg ikke hva agility og lydighet var engang :P hvor trener du?

Hehe, ja, man gjør det :D Gøy å bli kjent med ulike grener :)

Nå trener jeg i Solør hundeklubb :) Er ikke så mye å velge i her, savner litt å bo i Ås i forhold til mulighetene man har til å velge mellom kurs og instruktører :) Veldig bra initiativ av instruktøren, å lære oss opp så vi kan ha faste treninger etter kurset :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi hatt et par apporteringsøkter i dag og noen i går. Inne må jeg dempe han litt, så da er det best å belønne han rolig og være rolig i stemmen. Har fått noen fine apporteringer inne uten hopp og sprett (livet er en fest :ahappy: ). Hadde en økt ute nå, da er det litt mer fjasing på han, og han slipper litt tidlig. Men prøver å trene på å vente med slippkommando selv om han har kommet fram til meg og se om jeg får tøyet strikken. Har prøvd det før uten hell, men syntes det gikk passe greit i helga. Hadde vært så gøy om han lærte seg å melde! :D

Teller ned til helgen og to dager med rundering :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på kurs i dag også :) Skriver mer i morgen, men utfordringen vår er den samme som forrige gang, Bris vil ut og jakte. Men når han først er på og har roet seg litt er han han kjempeflink. Dagens første økt gikk kjempebra, mens økt nummer to gikk ræva :P Han er tross alt ikke laget for å jobbe på denne måten, alt må "programmeres" inn på nytt, og jeg kjenner et lite stikk av misunnelse for de andre, de får så sykt mye gratis fra hundene sine :P Bris gir ingenting gratis her, men da er det jo ekstra gøy når det går bra :)

Instruktøren trodde ikke det skulle gå så bra som det gjorde på førsteøkta, hehe :)

Finne fram litt leker til figuranten

20131109-IMG_6938_zps6abe17ef.jpg

Fokus ut mot skogen og figuranten

20131109-IMG_6940_zps637ff387.jpg

Forbereder Bris på at han skal løpe ut til figuranten

20131109-IMG_6941_zpsabf6204c.jpg

"Jeg fikk en kul leke av figuranten!" :D Bris ble så glad da han fikk denne leka av figuranten at han måtte vise den fram til de andre på kurset, og da fikk han applaus og ble enda gladere :heart:

20131109-IMG_6942_zps61c2eb50.jpg

20131109-IMG_6943_zps8a341316.jpg

20131109-IMG_6944_zpsad98569a.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har storkost oss på kurs i dag :D Bris var supersetter og det var så gøy å se :D Han så at figurantene løp ut, og så gjemte de seg. Han løp ut, jobbet (jeg trodde han skulle stikke på jakt), så ser jeg snuta hans opp i lufta og han løper rett bort til figuranten :D Han ble hos figuranten til jeg kom, og han fikk være der og kose seg en stund før jeg koblet han på og vi gikk tilbake. En gang måtte han lete skikkelig før han fant figuranten, og det var så gøy å se at han jobbet og ikke ofret jakt en tanke.

Vi fikk tre økter i dag, og det gikk bare bedre og bedre. Før siste økta fikk han ikke løpe og sjekke ut området og få ut litt stress, og allikevel klarte han å fokusere. Det virket som instruktøren ble veldig engasjert og ivrig da det gikk så bra også. Jeg er så glad vi fikk fram det jeg visste bodde i han, han elsker å bruke snuta si :)

Vi valgte å sette på langline i dag i tilfelle han ville ut og jakte, så han ikke fikk forsterket den atferden. På siste økta var langlina overflødig. for da ble han så gira på å finne figuranten.

Beklager store facebookbilder :)

Snakker litt om hvordan det gikk

1393138_10153448154960591_653846585_n_zp

Bris ser etter figuranten

1395403_10153448159275591_2081415943_n_z

1470298_10153448159145591_241569635_n_zp

Fullt fokus ut mot skogen, Bris ble så ivrig at han peip, og da er han ivrig :D

1390691_10153448159900591_1515953741_n_z

1456498_10153448161985591_857503510_n_zp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser til eksamen på mandag, så jeg sto opp passe tidlig i dag for å trene før jeg skulle lese. Jeg rakk å trene en liten halvtime, og så gikk strømmen, noe som passet dårlig da alle eksamensnotatene mine ligger på pcen.... Fikk så mld fra huseier om at strømmen skulle være borte fra ni til tolv, så da tenkte jeg at jeg skulle ta med hundene ut på tur mens vi ventet på strømmen. Jeg tok bare på meg joggesko siden jeg egentlig ikke hadde tenkt å gå så langt, men fant ut at jeg kunne likesågodt få litt slitne hunder siden jeg allikevel ikke fikk lest noe på noen timer.

Vi gikk og gikk lenger opp i Finnskogen her, og så tenkte jeg at hundene kunne få løpe litt løse. Tida gikk og da vi kom hjem hadde vi vært ute i 2,5 timer i duskregn og vi hadde gått nesten ei mil. Jeg var kald og våt på beina (skulle hatt på meg fjellsko, planlegge bedre neste gang...), hundene var kalde og våte og vi kom hjem til iskald leilighet (varmepumpa går jo ikke uten strøm :P). Jeg fant fram ullpleddet, og Bris kom med en gang og skulle varme seg ;) Strømmen kom tilbake nesten to timer forsinket, så nå er vi endelig varme igjen.

Dert er så deilig å gå tur oppi her, det er som regel bare jeg og ei til med en engelsk setter og kanskje et par andre som bruker de store områdene her, så jeg møter så og si aldri noen på tur, og områdene er så store at om vi går tur samtidig er det ikke sikkert vi møtes ;)

Her er en liten video av gutta som koser seg på tur :)

http://www.youtube.com/watch?v=ZDT4cjgUylY&feature=c4-overview&list=UUhCzKoBwnxsimwCvlm_SYLg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Forrige lørdag hadde Bris et uhell på tur, han må ha hatt maks uflaks. Han fikk en pinne i ene poten, og etter å ha prøvd å få ut den lille biten lenge uten hell måtte jeg krype til korset og ringe veterinæren. Bris ble dopa ned og han fikk ut biten. Min største bekymring var om han kom til å bli bra nok til i dag, siden det var siste dag på runderingskurset. Heldigvis har det gått greit, og Bris var kjempeflink i dag :D

Jeg merket med en gang jeg tok han ut av bilen at han var mye mer "på" og tilstede, selv om han var ivrig. Han var roligere og ikke så stressa og høy, selv om vi var på ny plass. Jeg luftet han godt mens ekvipasjen før oss hadde sin økt. Det som var veldig gøy og ga meg et hint om at det kom til å bli en bra økt var at da vi gikk til skogkanten der de andre hadde gått inn, så begynte han å være og trakk inn mot skogen og ville virkelig inn dit. Så gøy! Han visste hva han skulle, og da vi gikk bort til de andre hadde han fokus mot skogen og var klar for å løpe ut.

Vi gjorde som sist, at han skal få se at figuranten går ut, så gjemmer den seg, og så får han løpe ut og finne figuranten. Dette for å programmere hjernen hans og hjernevaske han på at han skal ha fokus på figuranten og ikke å jakte. Bris var kjempeflink, hadde en mye større fart og intensitet, og han er helt rå når han slår på figuranten (at han kjenner lukta i vinden og endrer retning og løper til figuranten). Han snur med en gang på femøringen, det er ingen tvil om at han har ferten av figuranten og han løper rett bort. Det er så gøy å se han jobbe og lete :)

Instruktøren klappet meg på skuldra og sa det var kjempebra, og han sa han var imponert. Det varmet hjertet mitt at Bris kan imponere han som virkelig kan rundering :wub:

Her er bildene som ble tatt av oss i dag :) Vi var desverre nest sist i hver økt, så vi fikk dårligst lys :/

20131124-IMG_7314_zpsa61f7bbd.jpg

20131124-IMG_7322_zps86bc878e.jpg

20131124-IMG_7457_zpsf77048bf.jpg

Bris har jo lært seg at han skal sette seg når han vil løpe etter noe, og her er det ikke fugl, men figuranten :P Så søt da, der han prøver å beherske seg :)

20131124-IMG_7315_zps39371b08.jpg

Skikkelig intensitet, han løp som om han skulle løpt etter en fugl :)

20131124-IMG_7461_zps08443628.jpg

20131124-IMG_7448_zpsdfbdadc5.jpg

Her har han ikke sett figuranten, men allikevel har han fullt fokus ut og prøver å se om han får ferten av figuranten :)

20131124-IMG_7463_zps9c49da51.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefine :D

Engelsk Setter har vært en favorit i mange år.

Voven til tante jo.

Ah, du som er tantebarnet til Eva :) Hun har snakket om deg :) Vi bor ikke så langt unna henne, ca 2 km og bare rett på andre siden av hovedveien. Gikk akkurat forbi huset hennes nå da vi var ute på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, du som er tantebarnet til Eva :) Hun har snakket om deg :) Vi bor ikke så langt unna henne, ca 2 km og bare rett på andre siden av hovedveien. Gikk akkurat forbi huset hennes nå da vi var ute på tur :)

Japp.

Syntes det var noe kjent med hundene dine, har nemlig sett ett bilde av dem med Pirat på face. Men var ikke helt sikker før nå.

Hun har jo hatt ES i nesten alle årene jeg kan huske, og har vært like forelsket i begge. Fantastisk flott rase synes jeg :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp.

Syntes det var noe kjent med hundene dine, har nemlig sett ett bilde av dem med Pirat på face. Men var ikke helt sikker før nå.

Hun har jo hatt ES i nesten alle årene jeg kan huske, og har vært like forelsket i begge. Fantastisk flott rase synes jeg :ahappy:

Helt enig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morro med rundering :D Ser ut som Brisen koser seg fælt!

Du, hvor har du kjøpt tempurmadrassen han har i buret sitt? :)

Hehe, ja, jeg tror han syntes det var gøy :D

Den kjøpte jeg av oppdretteren hans, så fikk den veldig billig. Men den finnes i diverse nettbutikker, feks her http://www.hundeutstyr.no/hundeseng-memory-foam-p-577.html

Jeg har den minste, passe stor til en engelsk setter :)

Isak er så rar, han liker å ligge høyt, så han la seg her han.... :P

DSC_0888_zps972e5aff.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, jeg tror han syntes det var gøy :D

Den kjøpte jeg av oppdretteren hans, så fikk den veldig billig. Men den finnes i diverse nettbutikker, feks her http://www.hundeutstyr.no/hundeseng-memory-foam-p-577.html

Jeg har den minste, passe stor til en engelsk setter :)

De koster såppass ja :P Da tror jeg Melvisen får klare seg med vanlig skumgummimadrass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De koster såppass ja :P Da tror jeg Melvisen får klare seg med vanlig skumgummimadrass ;)

Jeg innbiller meg at jysk eller en annen sånn "billig"-kjede selger tempur-kopier. Kanskje det går ann å kjøpe og klippe til? Men jeg aner ikke prisen på disse kopiene, så det er ikke sikkert at det blir billigere sånn summasumarum, men det kan jo være verdt en sjekk :) Bikkja mi er i hvert fall veldig glad i tempur-puta mi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det har ikke skjedd så mye spennende i det siste, men i dag har vi gått tur med @ElleBelle og hennes Bella :) Gutta fikk løpe løs og vi var ute i 3,5 timer :) Ble ingen bilder da det var så kjipt vær og Bella fortsatt er litt utrygg på de og de ikke lekte sammen. Men jeg ble imponert over hvor flink hun var da vi møttes, jeg ble advart om mye bråk og bjeffing siden hun er så usikker på fremmede hunder, men hun var kjempeflink :) Og det gikk veldig fint da de fikk hilse også. Bris må lære seg å ikke være så voldsom, bestekompisen hans er en irsk ulvehund, så han er vant til å kunne herje litt :P Han vil bare leke da, bare snill, men litt stor i forhold til Bella ;)

Bella er bare sååå søt :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...