Gå til innhold
Hundesonen.no

Finest Call sitt første wheaten kull


WheatenMali
 Share

Recommended Posts

okei da, så ble jeg fristet til å lage egen tråd her jeg også,

føler det er litt valpekull-boom på sonen for tiden :lol:

Å drive oppdrett har vært min drøm i mange år,

men jeg har hele tiden ventet på de perfekte hundene og jeg ville vite at jeg satt

på nok kunnskap som jeg kan formidle til mine valpekjøpere før jeg fikk mitt første kull.

Jeg er veldig opptatt av at hundene skal fungere i dagliglivet, og da er sosialisering viktig, så jeg vil legge ned mye tid i å sosialisere valpene samt lære kjøperne hvordan de kan gå frem.

Mer om planen og krav til valpekjøpere ligger på hjemmesiden.

Mitt første kull planlegges etter min "hjemmeværende" tispe, hun er min tredje wheaten,

og min øyensten.. Hun er "perfekt" i mine øyne(ehm, ja nå var jeg ikke helt objektiv nei?), hun tar alt på strak arm, kommer godt overens med andre dyr og elsker mennesker som vil kose med henne. Hun har vært frisk hele livet, ingen veterinærturer utenom årlige vaksiner. Hun er testet fri for hd(A). Og hun er stilt ut på utstilling med mange BIR og BIM, hun er norsk utstillingschampion og for tiden 2.mestvinnende tispe i Norge, i forfjor var hun nr.3. Plassen vil hun trolig ikke holde da jeg ikke kommer stille henne når hun blir (forhåpentligvis) drektig. Only blir straks 4år.

Only er spesiel på flere måter, jeg fikk henne av min mentor og oppdretter på deleie da hun var over 1år gammel, dessverre mistet jeg min mentor for halvannet år siden(kreft), og jeg er veldig glad for at hun etterlot meg slik en fantastisk tispe som Only, mannen hennes skal ha igjen en tispe fra denne kombinasjonen for å bevare linjene de jobbet frem sammen.

only-300x212.png

hodebildeonly.png

N uch Patshabel's Ånly To "Only"

Den utvalgte herremannen så jeg første gang i år, han stod i et telt og ble stusset på til morgendagens utstilling. Jeg fikk kjenne på han og granske han, titte i munnen og virkelig

gå over han, og jeg fikk se han i bevegelse og til og med hilse på datteren hans. Som jeg også fikk gå over. Han var akkurat det jeg følte jeg trengte til Only, han er en skikkelig staselig herreman, med et godt og kraftig hode. Supre bevegelser og et flott lynne og arbeidshode. Han er selvsagt hd fri(B). Og han har akkurat de linjene jeg er ute etter. Jeg føler virkelig at jeg har funnet en super match, men det må selvsagt tiden vise om jeg tok rett i. Ozzie som han heter er importert fra Tyskland, og oppdretteren hans har eid, oppdrettet og handlet frem noen av verdens mestvinnende wheaten terriere, hun dømte tilfeldigvis Only samme dag som jeg så på Ozzie og hun ble BIR, og uttalte at hun trodde det kunne bli en god kombinasjon(i etterkant av at jeg hadde spurt om å låne han :P ). Og det kjennes selvsagt litt betryggende å høre fra en så "garva" oppdretter.

oz1-300x247.jpg

oz3.jpg

N uch Wheaten Rebel's On Tour

Only startet å løpe i går, på onsdag om en uke skal hun avgårde for en blodprøve for å sjekke om hun er ståklar til helgen. Så da reiser jeg mest sannsynligvis til Trondheim torsdag eller fredag neste uke :)

birogbim.jpg

Her er Ozzie og Only på NKK Lillesand, hvor de ble BIR og BIM.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vannet har gått og hun har pressrier:) Håper på førstefødte snart!

Da var de tre, to hanner og en tispe!

okei da, så ble jeg fristet til å lage egen tråd her jeg også, føler det er litt valpekull-boom på sonen for tiden Å drive oppdrett har vært min drøm i mange år, men jeg har hele tiden ventet på

Fineste, søte Only. Digger henne! Hadde ikke nølt med å kjøpe valp fra deg :D Vet jo godt hva du står for og synes du er flink til å ta seriøse, gjennomtenkte beslutninger.

Masse lykke til. Håper det kommer masse små hvetebabyer. Jeg stiller opp som valpekoser anytime :wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fineste, søte Only. Digger henne! Hadde ikke nølt med å kjøpe valp fra deg :D Vet jo godt hva du står for og synes du er flink til å ta seriøse, gjennomtenkte beslutninger.

Masse lykke til. Håper det kommer masse små hvetebabyer. Jeg stiller opp som valpekoser anytime :wub:

Du er hjertelig velkommen :D

Takk for lykkeønskinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi dro til Trondheim på fredag etter en stopp innom NVH for blodprøve,

var kommet halvveis til Trondheim da jeg ringte NVH for å høre svaret,

og det var perfekt parringstidspunkt fredagen og lørdagen!

Veldig glad jeg var på vei oppover alt da!

Når vi endelig kom frem etter mange timers kjøring, tenkte jeg å slippe løs Only

på gården dems for å få luftet henne, men hun var ikke interessert i å lufte seg

og spankulerte stolt bort til Ozzie og begynte å danse foran han.

Så da var det bare å slippe løs begge i hundehagen og etter ti minutter

forspill så hang de!

Lørdagen prøvde vi også, og det gikk ikke lange tiden før det ble parring da også,

15min heng fredag og 20min heng lørdag!

Så nå krysser vi fingrene! :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tenkte bare oppdatere litt her, Only har vist tegn til at det er valper i magen,

hun begynte å få antydninger til pupper etter en uke, slimet gulhvitt etter en uke til 2uker,

hun har fått en runde med ormkur,

for to dager siden kastet hun opp litt skum, og hører henne gurgle litt, så hun er nok litt småkvalm for tiden,

3uker drektig i dag, selv om det selvsagt ikke er bekreftet ennå, men lov å håpe,

om en uke er det ultralyd, så da får jeg forhåpentligvis svar på det jeg lurer på :P

523347_10151149244213910_1335923236_n.jpg

Bilde fra i dag, 3uker, ikke så lett å ta sånne bilder fra siden som andre gjør for å se om magen er vokst,

her må hun legge seg på rygg og pelsen må brettes til side :P

Jeg har bilde av henne fra to dager etter parringen, og det er absolutt en forskjell,

mest pupper :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får dere første valpebilde, hihi..

301298_10151160509798910_1426341704_n.jpg

I går ble det tatt Ultralyd ^^ Og som dere ser er hun bekreftet drektig, de kunne se 5-6valper :)

Nå gleder jeg meg masse til 19.oktober! :D :D

Valpen er forøvrig hele 2,5-3cm stor nå!

Og her er et bilde av Only som viser frem magen sin fra i dag ^^

2376f9c8ff2f11e199b11231381b6f02_7.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Magen er kjempefin ^^

Hvis de blir som sin mor så blir det ingen piraya-valper , Only er den roligste, mest bedagelige og enkleste wheaten-frøkna jeg har vært borti, som sin mor og bestemor :wub: Meeeen, blir de litt mer like sin far, blir det nok litt mer piraya :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...