Gå til innhold
Hundesonen.no

Halsbånd til trening?


Recommended Posts

Tenkte jeg skulle bli flinkere til å trene lydighet med hunden min (vi har til og med meldt oss på kurs). Vi bruker sele på ham til vanlig, men jeg ser jo at "ingen" bruker det når de trener. Hva slags halsbånd anbefaler dere? Noe sånt? Eller sånt? Eller noe helt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir jo smak og behag :) Jeg foretrekker et som ikke er halvstrup -fordi jeg har lave hunder, og mange halvstrupshalsbånd har litt lang strupedel sånn at de blir gående og tråkke i den når de er løse. Men bortsett fra det, har det ingen betydning om du velger det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener gjerne med hundene helt løse jeg, da (altså uten halsbånd på). Det er faktisk litt for at jeg ikke skal bli fristet til å holde i halsbåndet mellom øvelser osv, da det gjerne demper hundene litt.

Trener vi på steder hvor jeg vil ha dem i bånd eller langline, bruker vi jo bare de vanlige halsbåndene. Tinka har kjettinghalvstrup, Geo bruker klipshalsbånd. Det blir jo bare smak og behag - men man trenger ikke noe fancy for å trene lydighet, altså. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt sele på Odin fram til ganske nylig. Grunnen til at vi har sluttet er at i rally så skal hunden gå uten noe som helst fra klasse 2, pga. hinder og sånt. Det samme gjelder i agility tror jeg? Så om du tenker en gang å konkurrere i noe av dette så er det greit med et halsbånd som er lett å ta av og på. Jeg liker best halvstrup og bruker mest den du så på treninga, MEN Odin liker ikke å få ting over hodet, så på konkurranse bruker jeg et halsbånd med klips. Så lenge Robert takler å få ting over hodet så synes ihvertfall jeg halvstrup er best. Her ikke noe problem med halvstrup som henger i veien, men tror mange av de "flate" nylonbåndene lett kan være slik. Både Kovu og Odins halsbånd er av typen som glir lett ut på sitt ytterste og ligger pent og behagelig rundt halsen når det ikke strammes (slik de skal, etter min mening).

Ellers er det ingenting i veien for å trene i sele altså, og det er lov å stille i LP med sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker litt hipp som happ, det jeg tar på hun når vi går ut egentlig (Chicka går kun i halsbånd).

Skal jeg på organisert trening så bruker jeg ofte retriever bånd hvor hun da går "naken" i øvelser uten bånd.

Det som egentlig er viktigst for meg når jeg trener lydighet er at kobbelet ikke blir for langt, det er skikkelig HAT :wacko: så her går det i kort skinnkobbel under lydighetstrening som er lett å henge rundt halsen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bruker et sånt når vi trener lydighet osv for jeg synes det ligger veldig fint på hunden og er ikke i veien, samtidig er det noe å ta i om det skulle behöves. Bruker jeg langline eller bånd på ham som bare skal henge etter ham (slips) så drar jeg på ham en sele...

Ellers er retrieverbånd ganske så praktisk om man skal ha noen övelser med bånd og noen uten - de kommer jo også i halvstrup varianter også er de ofte små og myke å få plass til i lomma...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...