Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøttdeig, kjøtt etc - Rått eller stekt?


Alvepiken
 Share

Recommended Posts

Når det kommer til kjøttdeig, kjøtt, fisk etc, burde man gi dette rått til hunden eller burde det stekes?

Vurderer å begynne tilsette kjøtt/fisk til tørrforet for å få han litt opp i vekt. Hittil har han fått alt stekt/kokt, siden det da har vært middagsrester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje noko problem å gje ein hund kokt / stekt kjøt frå middagsrester, så lenge beina er tekne vekk. Men skal du servere kjøt eine og åleine til hunden, er det ingen grunn til å steike det. Det er tvert om betre å gje det rått, då kan bein og alt følgje med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette med bein, er det ikke farlig? Redd han skal sette det i halsen eller noe :;/

Så lenge beinet IKKE er varmebehandlet, er det relativt mykt og splintrer ikke. Hunder som spiser knokler og bein jevnlig, har utviklet en magesyre som takler det og fordøyer alt sammen. Det som kommer ut bakenden, er delvis hvit bæsj :-) Det er rett og slett fordøyde knokler som kommer ut som en hvit, myk masse i bæsjen.

Man starter forsiktig med små mengder bein og øker gradvis, og etterhvert vil hunden fint fordøye det meste du gir den av rått kjøtt og bein.

Jeg gir min eldste rå, frosne kyllingvinger av og til istedet for det vanlige tørrfôret. Siden det er frossent, tvinges hun til å tygge skikkelig, og kyllingbeina er rå og lett fordøyelige siden de er små. Har aldri vært noe problem. Alt kommer helt fordøyd ut igjen bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...
På 8/2/2012 at 3:03 PM, OlavEmil skrev:

Vår hund får kyllingvingar og lår, kotelettar, grillbein og alt mogleg, men KUN rått. Går heilt fint :) .

Man skal ALDRI gi hunder bein av dyr som begynner på "F".

Det er FÅR, FUGL og FISK

Selv om det er rått.  Disse beina splintrer lett og kan gjøre stor skade i spiserør og mage.

Når det gjelder bein fra Storfe så skal de være RÅ og ikke margbein da de kan sette seg fast i tennene.

Kun rå store bein som hunden ikke kan gnage i stykker.  Bein er bra for tennene til hunden. Ikke som mat.

Min hun fikk forstoppelse av at en beinreste satte seg fast i endetarmen.  Ikke noen hyggelig opplevelse og svært vondt for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Petter58 said:

Man skal ALDRI gi hunder bein av dyr som begynner på "F".

Det er FÅR, FUGL og FISK

Selv om det er rått.  Disse beina splintrer lett og kan gjøre stor skade i spiserør og mage.

Når det gjelder bein fra Storfe så skal de være RÅ og ikke margbein da de kan sette seg fast i tennene.

Kun rå store bein som hunden ikke kan gnage i stykker.  Bein er bra for tennene til hunden. Ikke som mat.

Min hun fikk forstoppelse av at en beinreste satte seg fast i endetarmen.  Ikke noen hyggelig opplevelse og svært vondt for hunden.

Hvor har du dette fra? Fiskebein er jo så mykt at hunder glatt spiser hel fersk fisk om de vil det. Fugl er også som oftest mykt nok til at det ikke er noe problem, som også nevnes over her.

Som tyggebein bør hunder få store, rå bein som ikke splintrer ja, varmebehandling gjør at de splintrer lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel...jeg fant dette nå så da er det vel bare en gammel myte og jeg må trekke det tilbake:

 

Dei tre f-ene - en gammel myte
Denne myten sier at man ikke skal gi ben fra dyr som begynner på f, altså: får(sau), fugl og fisk. Nettopp fordi de bena blir det mye splinter av. Dette er selvfølgelig ikke sant. Hvordan skulle det da gått med alle kattene og ulvene som lever ute i det fri? De fanger både fugl, fisk og sau og har ikke dødd av den grunn. Ben fra fisk, fugl og sau er som regel myke ben som går helt fint å gi til hunden og katten, men vær forsiktig med å gi ben fra føttene til sauen, da de kan være veldig harde (vektbærende bein).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...