Gå til innhold
Hundesonen.no

One.com og wordpress.com


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har nettopp flyttet domenenavnet mitt til One.com

Har blogg på wordpress.com og kunne tenke meg å bruke de som mal for hjemmesiden

På Wordpress sier de at navnserver må endres og det sier one.com at ikke går ann. Men at man kan endre noe med IP adresse og A record.

Jeg skjønner ikke så mye av dette. Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tusen takk for hjelpen. Det kommer nok flere spørsmål. Da skal jeg beholde wp.com en stund ihvertfall. Skjønte ikke helt med innstikk, men den kan jo bare ligge der. Jeg fikk flyttet over alt innh

Btw, jeg tror dette også fikser menyen. Endre width: auto til 100% i CSS. søk deg fram i style.css. #access ul ul ul li { /* level 3 */ border: 0; /* width: 100%;*/ width: auto;

Skjønner ikke noe selv jeg :huh:

Det jeg vil er å ha hjemmesiden min slik som bloggen

At når man klikker på www.jakthund.net så kommer man hit www.jakthund.wordpress.com

Men ser ikke ut som det går via one.com

De sier at man ikke kan endre navn server, noe som Wordpress.com sier at en må gjøre.

Muligens at jeg må bytte til et annen domenetilbyder (fint, nå som jeg nettopp har byttte til one.com)

Så da må jeg vel på wordpress.org evt

Hadde du en grei steg for steg forklaring på hvordan jeg gjør det?

- om jeg gjør dette og skal eks oppdatere en av sidene om hundene, må jeg da overføre siden via FTP igjen da?

Bloggen går vel direkte, men tenker altså på sidene

Kan jeg ha mailen via one.com?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du vil fortsatt ha bloggen slik du har den, at bilder lagres på wordpress.com, men at selve adressen jakthund.net peker dit?

Men nå betaler du vel for webhotel hos one.com, så vidt jeg vet tilbyr de ikke bare domenenavn? Så du vil kutte ut den hjemmesiden du har nå, og bare ha hjemmesiden din der du har bloggen? Så da betaler du jo for mye hos one.com. Da ville jeg heller flyttet domenenavnet over til f.eks domeneshop, så betaler du ikke for mer enn du bruker.

Ble mange spørsmålstegn her nå :lol: Kort spurt: vil du gjøre slik som meg, og ta full kontroll over hjemmesiden, eller vil du fortsette slik som nå,

Men om du vil oppgradere bloggen din, og bruke wordpress.ORG til å bygge den i, lagre alt hos one.com osv, da kan jeg hjelpe deg :-)

Du kan jo like godt gjøre det, nå som du betaler for lagringsplass hos one.

Har du fått kodene og sånn fra one.no enda? På mail? De må du ha før du kan begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse valgene :blink:

I utgangspunktet har jeg mest lyst til å ha hjemmesiden slik bloggen er nå

Vil det fungere om jeg flytter domenenavnet til domeneshop? At om man klikker på jakthund.net så kommer man til wordpress.com siden min, bare at wordpress navnet er borte.

Og får man mail der også? Jeg er helt grønn på dette her.

Alltid hatt hjemmesiden min et sted og laget den i Frontpage. Men det blir så mye å oppdatere, derfor jeg vil gjøre det så enkelt.

Om ikke dette funker må jeg vel over på wordpress.org

Men det virker så mye og jeg skal bare ha en super enkel side hvor jeg kan blogge og oppdatere info om hundene.

Mail fra one.com har jeg fått

(ble du noe klokere :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan ha hjemmesiden slik bloggen er nå, default temaet er det du har på bloggen, bare at det er et hakk nyere. Men du kan nok ha akkurat det der og hvis du vil (personlig liker jeg twenty elleven bedre).

Ja det vil fungere om du bare flytter domenet over til domeneshop. Jeg har mitt vandalmis.net domene der, som peker videre til lolapagola.com. Jeg tror du kan ha mail der og ja, det har jeg ikke undersøkt, jeg har bare mail tilknyttet lolapagola.com.

Jeg har og alltid laget hjemmesiden i frontpage, men var gøy å skifte til wordpress altså :D men nå er jeg litt nerdy, og synes det er kjempegøy å lage hjemmesider osv.

Siden du har betalt for one.com nå så synes jeg bare du skal hoppe i det, og begynne med wordpress.org. Du får så utrolig mange flere muligheter der! Og når du har fått satt den opp er det akkurat like enkelt som wordpress.com, bare at du kan gjøre hva du vil. Masse plugin'er du kan legge til som gjør ting enklere, som er tungvindt med .com. (f.eks du kan enkelt sortere rekkefølgen på siden, sette inn mange store bilder på en gang osv.)

Det du først må gjøre er å laste ned en FTPclient. Jeg har brukt smartFTP, gratis i 30 dager og det holder jo fint i første omgang. http://www.smartftp.com/

Så laster du ned wordpress http://wordpress.org/

Åpne FTP programmet og logg deg inn med brukernavn og passord du har fått fra one.com

Dra folderen med wordpress inn i programmet, er vel den øverste ruten tror jeg. Under ser du at den begynner å jobbe. (tror ikke du trenger pakke ut filene først, lurer på om det bare var å dra zip filen inn.) . (Ta en backup av den gamle hjemmesiden og fjern den fra nettet først).

Etter en stund kan du gå inn på jakthund.net. Da kommer wordpress til å fortelle deg hva du skal gjøre videre.

Også er det bare å fikse og ordne, kontrollpanelet er likt som det var før stort sett. :-)

Håper det var greit forklart. Du får si fra hvis du sitter fast :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk

Bare et siste spørsmål (eller to)

Vil mailen min fortsatt være via one.com?

Om jeg eks skal oppdatere ene siden om hunden, gjør dette i wp eller må jeg laste opp via smart ftp

*edit*

Må jeg lage alle sidene på nytt?

Av en eller annen grunn klarte jeg ikke å importere sidene mine, men alle blogginnlegg og kommentarer ble med. Men det skal gå an. Jeg gav opp, og da jeg prøvde for tredje gang huket jeg ikke av for sider da jeg skulle eksportere den gamle siden. Hadde uansett ikke noen viktige. Men du har jo endel da..

Mailen din er hos one.com ja.

Nei, når du er ferdig med å laste opp wordpress til nettet redigerer du sider akkurat som du har gjort før på wordpress.com :-)

Da prøver jeg :D

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lastet ned smartftp og wordpress

Overførte via Smart ftp

På Smart ftp står det nå tre mapper; .ilosoft, images og wordpress

Men ingenting skjer på jakthund.net

Så prøvde jeg det under:

Innebygget i one.com webhotellet ditt så har du Mysql database, og informasjonen du trenger fra den har du fått i et kodebrev fra one som ble tilsendt til den mailen du hadde da du registrerte webhotellet. Disse opplysningene skal skrives inn i filen som heter "wp-config.php" (Åpne den i notisblokk, du skal da fylle inn database name, database username, database password og database host), og deretter skal denne filen lastes opp med FTP)

Men jeg skjønner ikke spm om databse

De felte med MySQL er fylt ut, navn endret på mappen og overført via FTP på nytt.

Men inegnting skjer

ÆÆÆÆÆ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke nødvendigvis gjøre noe med filene, jeg måtte ikke gjøre det. Jeg fikk muligheten til å gjøre det på nett etter at siden var lastet opp.

Glemte forresten at jeg la filene rett i roten, altså at jeg åpnet wordpressmappen og dro ut innholdet fra den inn i smartFTP.

Altså slik at wp-config.php filen ligger i roten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser smart ftp sånn ut (burde være riktig nå?)

smartfrt2.jpg

Om jeg klikker på jakthund.net så kommer denne siden opp

jakthund.jpg

Er det riktig? Hvor lenge må jeg evt vente? Har gått en 20min tur med hundene nå

I 5step guiden står det:

Run the WordPress installation script by accessing wp-admin/install.php in a web browser.

Skal jeg gjøre det eller bare www.jakthund.net??

Endret av MonicaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener de har vært og lastet seg ned, men kan prøve

Du tenker på den nederste ruten/boksen?

*lastet opp på nytt ved å trekke ned i boksen og så at de jobbet der

Bildet ser likt ut når det var ferdig

Når jeg tilslutt kommer inn, må jeg lage nytt passord og bruker for wp.org? Jeg kan ikke logge på med id'n fra .com?

Endret av MonicaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av fordelene - du styrer alt, så passord setter du selv under installering av WP.

Edit: http://www.jakthund...min/install.php fins ikke, så du har ikke lagt filene og mappene i rota?

Du har wordpress mappe i rota - slett. (ikke noe vits at den skal ta opp unødig plass når den ikke brukes likevel)

Last opp alt innhold i 'wordpress' mappa du har på maskinen din.

Ser ut som du har lastet opp kun filen og ikke mappene - de må også være med. (last de opp med innhold på samme plass som du lastet opp filene) (du mangler altså mappene "wp-admin, wp-content, og wp-includes"(med innhold) i rota der kan det se ut som)

Da skal server strukturen med filer og mapper (one.com) se likt ut som wp mappa du har på maskina di.(foruten 'images' mappa og den andre som vises øverst på bildet - (er så lite bilde at jeg ser ikke navnet) - de trenger du ikke bry deg med). Da vil du komme inn på linken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har lastet opp kun filen og ikke mappene - de må også være med. (last de opp med innhold på samme plass som du lastet opp filene) (du mangler altså mappene "wp-admin, wp-content, og wp-includes"(med innhold) i rota der kan det se ut som)

De ligger inne i mappa som heter "wordpress" Skal de ligge utenfor?

i Wordpress mappa ligger det noen filer og tre mapper "wp-admin, wp-content, og wp-includes" som igjen har undermapper og filer.

Skal alt ligge rett på ftp.jakthund og ikke i noen fellesmappe?

Slik jeg tolker det ligger det nå3 mapper på ftp.jakthund: ilosoft, images og wordpress. Her skal det altså ligge ilosoft, images og så alle wp filer + 3 wp mapper med undermapper og filer?

Da er vel lettest å slette det jeg har gjort og så starte på nytt?

Undermappene til eks wp-admin - skal de bare føres rett over eller må jeg åpne mappa og føre over filene? Trodde det gikk automatisk når jeg dro mappa over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett wordpress mappa (og filene i rota hvis du vil) (la ilosoft og images mappene være kanskje - det er noe one.com eller du har laget, så greit å se hva det er før sletting)

Ja, alt skal ligge i rota (ftp.jakthund).

Bare merk alt i WP mappa på PC og dra alt over til server. (gjøres i ftp programmet)

Innhold i mappene (wp-admin osv) skal det ikke være nødvendig å åpne og føre over manuelt - bør gå automatisk. Har ikke prøvd FTP du bruker, selv bruker jeg gratis Filezilla. (Når du har ført over alt, så er det bare å åpne f.eks wp-admin på server, så ser du om filer har blitt med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett wordpress mappa (og filene i rota hvis du vil) (la ilosoft og images mappene være kanskje - det er noe one.com eller du har laget, så greit å se hva det er før sletting. Jeg har ikke laget noe, så de lå der, er vel noe fra one.com )

Ja, alt skal ligge i rota (ftp.jakthund).

Bare merk alt i WP mappa på PC og dra alt over til server. (gjøres i ftp programmet)

Innhold i mappene (wp-admin osv) skal det ikke være nødvendig å åpne og føre over manuelt - bør gå automatisk. Har ikke prøvd FTP du bruker, selv bruker jeg gratis Filezilla. (Når du har ført over alt, så er det bare å åpne f.eks wp-admin på server, så ser du om filer har blitt med)

Da skal jeg prøve dette. Mener det var sånn jeg gjorde det, men prøver på nytt ettter jobb

Skal man kunne gå rett inn på installasjonssiden etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal bare være det. Husk å ha e-post fra one.com tilgjengelig, for du må føre inn info for sql DB/bruker og pass.

Dette har kun med databasen å gjøre(for at din WP skal kunne fungere). Når det er gjort, så bestemmer du hvilket passord du skal ha for å logge inn på selve WP for poste/redigere/lage sider, endre theme osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal bare være det. Husk å ha e-post fra one.com tilgjengelig, for du må føre inn info for sql DB/bruker og pass.

Dette har kun med databasen å gjøre(for at din WP skal kunne fungere). Når det er gjort, så bestemmer du hvilket passord du skal ha for å logge inn på selve WP for poste/redigere/lage sider, endre theme osv osv.

Da skal jeg prøve og hoper det går bra

Ellers maser jeg mer på deg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte det :bananas:

Hvordan får jeg endret språk + flyttet over bloggen/siden min fa .com til org

Noen som vet?

edit

Hva skjer med wordpress.com siden min? Kan jeg slette den når jeg har overført den? Trenger jo ikke den noe mer da?

Endret av MonicaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...